مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

Rate this post

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ کار ساده ای نیست با این وجود ما در این مطلب از مجموعه بزرگ «پرآور» سعی کرده ‌ایم، کلیه موارد ضروری در امر پرورش قرقاول با پرورش مرغ را با یکدیگر مقایسه کنیم همچنین به مسائلی همچون مزایا و معایب پرورش قرقاول با پرورش مرغ، تشابهات پرورش قرقاول با پرورش مرغ، تفاوت های پرورش قرقاول با پرورش مرغ و سایر نکات ضروری در قالب مقایسه بپردازیم تا مقایسه‌ای بی طرف داشته باشم و مخاطب خود با مطالعه مطلب به این نتیجه برسد که آیا پرورش قرقاول برای وی مناسب است یا پرورش مرغ؟! چنانچه خواهان کسب اطلاعات در این زمینه هستید لطفا تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به 15 دقیقه زمان نیاز دارد.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ نژاد

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ نژاد را برای شما در نظر گرفته ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نژادهای قرقاول مناسب برای پرورش

بهترین نژاد برای پرورش قرقاول در ایران قرقاول های هلندی، آمریکایی و پاکستانی هستند. این نژادها در عین زیبایی که دارند ارزانترین نوع نژاد های پرورشی در بازار به شمار می ‌آیند. همچنین انتخاب این نژادهای قرقاول برای پرورش هم امکان فروش تخم بیشتری را به پرورش دهنده می دهند و هم در پایان پرورش دهنده می تواند با فروش گوشت این نوع از قرقاول ها به کسب سود برسد. همچنین این قرقاول ها قابل دسترس هستند و قابلیت این را دارند که در مناطق آب و هوایی مختلف پرورش داده شوند. بنابراین می‌توان آن را در هر نقطه‌ای از ایران به منظور کسب سود پرورش داد. به علاوه لازم است بدانید که نژاد قرقاول سبز پاکستانی، قرقاول خضری و انواع قرقاول های آمریکایی برای پرورش گوشتی قرقاول ها مناسب هستند و می توان آنها را به هدف کسب سود از طریق فروش گوشت آنها پرورش داد.

نژادهای مرغ مناسب برای پرورش

مرغ ها دارای نژادهای مختلفی در سراسر جهان هستند که برخی از آنها برای تخم گذاری و برخی برای تولید گوشت مناسب هستند. با این وجود برخی از مرغ ها وجود دارند که هم در زمینه تولید گوشت و هم در زمینه تخم گذاری از راندمان بالایی برخوردار هستند. تعدادی از این نژاد را که می توان از آنها هم تخم بدست آورد و هم گوشت شامل نژادهای گلین، مرندی و بلک استار می شوند. بیشتر پرورش دهندگان پرورش مرغ تخمگذار را ترجیح می دهند و برخی دیگر پرورش انواع مرغ های گوشتی را ترجیح می دهند. تعدادی از مرغ ها که برای جوجه کشی، تخمگذاری و فروش گوشت از ریسک کمتری برای پرورش برخوردار هستند عبارتند از مرغ سفید، مرغ لگهورن یا لگرن، مرغ جهادی و مرغ تخمگذار گلپایگان

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ بازدهی

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

قرقاول ها به ازای هر یک کیلوگرم دان چهار و نیم کیلوگرم گوشت تولید می کنند در حالی که مرغ ها معمولا به ازای هر ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم دان یک کیلو گوشت تولید می کنند با این وجود قیمت فروش گوشت قرقاول چند برابر قیمت فروش گوشت مرغ می باشد. یکی از مزیت‌ های قرقاول ها نسبت به مرغ ها این است که قرقاول ها تنها به اندازه نیاز خود دان مصرف می کنند بنابراین مقدار اسراف و ریخت و پاش در میان آنها نسبت به مرغ ها بسیار کمتر است. این امر می تواند موجب سود پرورش دهنده در طول دوره های پرورش شود. قرقاول ها به طور کلی از زمانی که جوجه هستند یعنی از بدو تولد تا ۳۵ روزگی خود ۱۱۳ گرم دان مصرف میکنند و از ۳۵ روزگی تا حدود ۵۰ روزگی خود 7۰ گرم دان در روز مصرف می‌ کنند همچنین از ۴۸ الی ۵۰ روز به بعد چیزی حدود ۵۰ گرم دان به طور روزانه نیاز دارند. هرچند که مقدار دان مصرفی قرقاول ها به نژاد آنها نیز بستگی دارد اما مقدار دان مصرفی مرغ ها به طور متوسط از سن یک هفتگی تا ده هفتگی 12 الی 65 گرم و از 11 تا 19 هفتگی به ۶۵ الی 105 گرم دان و همچنین از 20 هفتگی به بعد 110 گرم دان مصرف می کنند.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ تهیه دان

می‌ توانید دان مصرفی هر دو طیور یعنی مرغ و قرقاول را به صورت دستی فراهم کنید و یا به صورت آماده خریداری کنید. چنانچه به صورت دستی مواد اولیه را ترکیب می‌کنید باید با توجه به ترکیبات و فرمول مخصوص که از کارشناس تغذیه می گیرید مواد اولیه را تهیه کنید و یا می توانید از مراکز معتبر فروش دادن و یا پرورش طیور دان مصرفی آنها را تهیه کنید با این وجود جالب است بدانید که ترکیبات دان مصرفی مرغ و قرقاول بسیار نزدیک به هم هستند و گاهی اوقات می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد. به این معنی در صورتی که برای قرقاول های خود دان مناسب پیدا نکردید می توانید از دان مرغ برای تغذیه آنها استفاده کنید چرا که تفاوت چندانی در میان ترکیبات این دو نوع دان وجود ندارد.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و مقدار آب مصرفی آنها

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و مقدار آب مصرفی آنها را برای شما در نظر گرفته ایم با ما همراه باشید.

آب مصرفی قرقاول ها

یکی دیگر از موارد مهم به هنگام مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ مقدار آب مصرفی آنها است. قرقاول ها به آب تمیز و خنک به صورت 24 ساعته نیاز دارند آب مورد استفاده آنها باید بهداشتی، تمیز و بدون هرگونه آلودگی باشد. با افزایش سن قرقاول ها مقدار مصرف آب آن ها نیز افزایش پیدا می ‌کند هر چند که در کنار دان همیشه لازم است که قرقاول ها به آب دسترسی داشته باشند. در روزهای نخستین می توان از آبخوری های کوچک و دستی برای پرورش قرقاول استفاده کنید و برای جلوگیری از افتادن جوجه قرقاول ها به داخل آبخوری ها از سنگریزه ها استفاده کنید. به هر حال کیفیت آب مصرفی قرقاول ها اهمیت زیادی دارد و باید به طور مداوم در طول شب و روز در اختیار آنها باش. دمهم است بدانید که مقدار آب مصرفی قرقاول ها بر رشد آنها بسیار تاثیرگذار هستند.

آب مصرفی مرغ ها

از جمله مواردی که پرورش دهندگان به ویژه پرورش دهندگان مرغ باید به آن توجه کنند مقدار آب مصرفی مرغ ها می باشد. آب مهمترین ماده مغذی و کامل برای پرورش مرغ محسوب می شود تامین آب کافی و تمیز نوعی ضمانت برای مرغدار ها جهت تبدیل دان به گوشت و یا تولید تخم از مرغ های می باشد. در روزهای ابتدایی عمر جوجه ها بهتر است که آب مصرفی مرغ ها دمایی متناسب با دمای سالن پرورش داشته باشند. افزایش یا کاهش دمای آب مصرفی جوجه ها موجب تنش در آنها و تلفات در میان گله مرغ می شود. آبی که برای مصرف در دسترس مرغ ها قرار می گیرد باید کمتر از ۵ درجه سانتی گراد نباشد همچنین مقدار دمای آن نباید بیشتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. مقدار دمای آب توصیه شده برای استفاده در مرغداری ها باید حدود ۲۰ درجه سانتیگراد باشد. در اختیار گذاشتن آب با درجه دمای مناسب به صورت شبانه روز یکی از ارکان مهم پرورش مرغ در مرغداری ها محسوب می شود.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ جوجه کشی

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

حتما بخوانید: غذای قرقاول

جوجه کشی قرقاول

ذخیره و مراقبت از تخم های نطفه دار قرقاول پیش از جوجه کشی اهمیت زیادی دارد. از تخم هایی که پوسته نازک و ترک خورده دارند برای جوجه کشی استفاده نکنید. به دلیل این که این تخم ها رطوبت مورد نیاز جنین را به سختی در خود نگه میدارند. همین امر درصد وقوع بیماری را در تخم های شکسته افزایش می دهد. به علاوه تخم های بیش از حد درشت دوره هچ کاهش می یابد و جوجه با جثه کوچک از تخم های ریز به دست می آیند بنابراین بهتر است از تخم های خیلی بزرگ و خیلی کوچک استفاده نکنید و از تخم های سالم با اندازه طبیعی و تمیز استفاده کنید. برای نگهداری تخم های نطفه دار قرقاول باید آنها را در شرایط مرطوب و خنک یعنی دمای 14 الی 16 سانتیگراد و رطوبت 75 الی 73 درصد نگهداری کنید. در شرایطی که تخم های قرقاول را ذخیره می کنید این دوره نباید بیشتر از 6-5 روز باشد و لازم است آنها را روزی 2-1 بچرخانید. دوره جوجه کشی تخم قرقاول 26 الی 24 روز است و بعد از 21 روز تخم ها از دستگاه ستر به هچر انتقال داده می شوند. دمای ستر 36/6-36/3 و رطوبت 65 -60 درصد است همچنین دمای مورد نیاز برای هچر 37/2-37 و رطوبت 80-75 می باشد. اغلب مشکلاتی که در جوجه کشی قرقاول به وجود می آید به خاطر بی دقتی و عدم کنترل دما و رطوبت است. چرا که دما و رطوبت بیش از حد زیاد و یا کم بر وضعیت جنین اثر می گذارد و مشکلاتی نظیر مرگ جنین قرقاول و یا ضعف جنین و خروج سخت از تخم را به وجود می آورد. تهویه عامل موثر دیگری در جوجه کشی است. تهویه در زمان هچ قرقاول افزایش می یابد تا اکسیژن لازم وارد و دی اکسید کربن از تخم خارج شود و جنین رشد کند و وزن لازم را به دست آورد.

جوجه کشی مرغ

اولین قدم برای انجام جوجه کشی از مرغ ها انتخاب تخم سالم و نطفه دار است. برای تولید بیشتر و مرغوب تر جوجه ها لازم است که تخم نطفه دار از شکل و ظاهر مناسب برخوردار باشد. مدت زمان لازم برای جوجه کشی از تخم مرغ بیست و یک روز است. در این مدت ۲۱ روزه ۱۸ روز اول را تخم های نطفه دار در دستگاه ستر قرار می‌گیرند در دوران ستر نطفه داخل تخم مرغ به اندازه کافی رشد می‌کند و برای خروج از پوسته آماده می شود سپس تخم مرغ ها را در چند روز آخر باقی مانده به دستگاه هچر انتقال می دهند.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و مقدار تخم گذاری آنها

مقدار تخم گذاری مرغ ها و اینکه در چه سنی به تخم گذاری می رسند به نژاد مرغ ها بستگی دارد با این وجود اغلب مرغ های پرورشی از نوع مرغ های سفید صنعتی و مرغ های بومی اغلب اوقات در سن چهار ماهگی شروع به تخمگذاری می کنند. مدت طول عمر مفید مرغ ها برای تخم گذاری معمولا ۱۲ ماه است هر چند این امر به نژاد مرغ ها بستگی دارد. به طور کلی مرغ ها در طول روز یک عدد تخم می گذارند اما با این وجود مقدار میانگین تخم تولیدی از مرغ های تخمگذار را در ازای هر ۴۰۰ قطعه مرغ ۳۰۰ عدد در طول ماه می دانند. با این وجود سن تخمگذاری قرقاول ها به نژاد آنها بستگی دارد به عنوان مثال سن تخمگذاری قرقاول آمریکایی یک سالگی است بیشتر قرقاولها می توانند در هر دوره تخمگذاری به طور متوسط 20 الی 30 عدد تخم بگذارند. بهترین زمان برای تخمگذاری قرقاول ها سنین جوانی آنها است.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و ارزش غذایی آنها

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و ارزش غذایی آنها را برای شما در نظر گرفته ایم با ما همراه باشید.

ارزش غذایی گوشت و تخم قرقاول

بیشتر انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت قرقاول وجود دارد. همچنین گوشت قرقاول منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و انواع ویتامین ‌های گروه ب است. بنابراین وجود این عناصر معدنی و ویتامین‌ های مختلف در گوشت قرقاول موجب شده که این ماده غذایی برای درمان برخی بیماری موثر باشد. بیماری هایی مثل آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و در برخی موارد درمان ناراحتی ‌های روانی، عقب ‌افتادگی جسمی، بی‌خوابی، سردرد و…. از جمله مزایای مصرف گوشت قرقاول لطیف و سریع‏الهضم بودن آن است همچنین تخم این پرنده علاوه بر اینکه از حجم و اندازه بزرگتری نسبت به تخم مرغ برخوردار است خون ساز و تقویت کننده حافظه است. به علاوه درصد بالای پروتئین و اسیدهای آمینه مفید موجود در گوشت قرقاول موجب بالا رفتن ارزش غذایی این نوع گوشت شده است. بهتر است بدانید در هر صد گرم گوشت قرقاول 151 کالری انرژی وجود دارد.

ارزش غذایی گوشت و تخم مرغ

گوشت مرغ حاوی مقادیر زیادی از پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی است. افراد زیادی روزانه از گوشت مرغ تغذیه می کنند. پروتئین موجود در گوشت و تخم مرغ باعث استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود. گوشت مرغ یک نوع مواد غذایی جا افتاده در میان مردم است که به صورت قوت غالب روزانه استفاده می شود. ارزش غذایی گوشت مرغ در هر ۱۰۰ گرم گوشت حدود ۱۶۵ کالری انرژی می باشد و حدود ۳۲ کالری از این ۶۵ کالری مربوط به چربی های موجود در گوشت است. با این وجود مقدار مواد مغذی موجود در گوشت و تخم مرغ عبارت اند از : چربی اشباع شده، چربی ترانس، کلسترول، سدیم، کربوهیدرات و پروتئین همچنین مواد غذایی مفید در گوشت مرغ عبارتند از: ویتامین ب ۶ ، نیاسین، سلنیوم، فسفر با تانسیون و سایر اسیدهای ضروری بدن انسان.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

حتما بخوانید: پرورش بوقلمون یا بلدرچین

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و اندازه تخم‌های تولیدی آنها

هر تخم مرغ استاندارد به طور میانگین بین ۵۱ تا ۶۰ گرم وزن دارد. هر چند که اندازه تخم مرغ ها به نژاد و نوع مرغ و تغذیه مرغ ها بستگی دارد. مصرف تخم مرغ در میان مردم به صورت روزانه و در اغلب وعده های غذایی یک امر طبیعی است و می‌توان گفت که قوت غالب بیشتر مردم ایران می باشد در حالی که مصرف تخم قرقاول اینگونه نیست و فقط افرادی خاصی از این تخم استفاده می کنند.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و تجهیزات مورد نیاز برای پرورش

به طور کلی پرورش انواع طیور به مجموعه تجهیزات یکسانی نیاز دارد. بنابراین چنانچه قصد پرورش قرقاول و یا پرورش مرغ را دارید لازم است بدانید که مقدار تجهیزات مورد نیاز برای هر دو نوع پرورش یکسان است. به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در سالن های پرورش را به دو دسته تجهیزات اصلی و تجهیزات جانبی تقسیم می کنند. برای پرورش هر هر نوع طیور پرورش دهنده موظف به تهیه برخی از تجهیزات اصلی است. این تجهیزات شامل دانخوری، آبخوری، وسایل گرمایشی، دستگاه مادر مصنوعی، رطوبت سنج و دماسنج، دستگاه جوجه کشی و قفس های صنعتی استاندارد می شوند. همچنین تجهیزات جانبی برای یک سالن پرورش عبارتند از فرغون، جارو، بیل، کاه ،پوشال، شن کش، شیلنگ و مواد شوینده.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ
مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین یا غاز

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ به لحاظ روش پرورش

برای هر دو پرورش مرغ و پرورش قرقاول دو روش کلی وجود دارد. روش پرورش با استفاده از بستر و روش پرورش با استفاده از قفس های صنعتی استاندارد. لازم است بدانید که در هر دو نوع پرورش استفاده از روش صنعتی و قفس های استاندارد موجب سود بیشتر و تلفات کمتر در میان طیور می شود اما استفاده از قفس صنعتی و روش پرورش صنعتی چگونه موجب افزایش سود بیشتر پرورش دهنده می شود؟! که ما در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

  • قفس های صنعتی امکان مدیریت فضا را به پرورش دهنده می دهند. بنابراین در یک فضای واحد پرورش دهنده می تواند تعداد بیشتری مرغ و یا بوقلمون پرورش دهد و شرایط کسب سود خود را افزایش دهد.
  • قفس های صنعتی معمولا به گونه ای طراحی شده اند که به محض تخم گذاری تخم ها از دسترس طیور خارج می شوند. بنابراین تخم تولیدی آنها دچار تلفات و شکستگی نمی‌ شود و از هر گونه آلودگی به دور است.
  • از دسترس خارج شدن تخم های تولیدی به محض تولید با کمک قفس های صنعتی استاندارد موجب می‌شود که مرغ و قرقاول ها دچار بیماری کانیبالیسم و خودخواری نشوند و این امر تا حد زیادی هم برای پرورش گوشتی و هم پرورش طیور تخمگذار برای پرورش دهنده سودآور خواهد بود.
  • افرادی که قفس های صنعتی خریداری می کنند دیگر نیازی به خرید دانخوری و آبخوری به صورت مجزا ندارند چرا که این قفس ها به گونه ای طراحی شده اند که خود به سیستم دان دهی بیرون از قفس و آبخوری اتومات مجهز هستند.
  • قفس های صنعتی مجهز به سینی فضولات هستند در نتیجه امکان جمع آوری فضولات و کسب سود از طریق فروش آن برای پرورش دهنده فراهم می‌شود.
  • با کمک سینی فضولات تعبیه شده در خارج از قفس امکان شستشو و استرلیزه کردن محیط پرورش بوقلمون و مرغ ها بدون ایجاد استرس در میان آنها میسر می شود.
  • افرادی که از قفس های صنعتی استفاده می کنند نیازی به تهیه پوشال و کاه در دوره های مختلف ندارند این امر صرفه جویی پرورش دهنده در دوره های مختلف پرورش را به دنبال دارد.
  • از آنجا که قفس ها مجهز به سیستم آبخوری اتومات هستند آب با درجه دمای مناسب و به صورت ۲۴ ساعته در اختیار طیور قرار می گیرد و این امر به سلامت و بهداشت طیور کمک فراوان میکند.
  • سیستم دان دهی قفس ها به گونه ای طراحی شده است که بیرون از قفس است در نتیجه از ریخت و پاش و اسراف دان توسط طیور جلوگیری می شود.
  • با کمک قفس های صنعتی امکان آمارگیری طیور نسبت به روش پرورش سنتی راحت تر است. چرا که در یک قفس تعداد مشخصی از مرغ یا قرقاول قابل نگهداری هستند.
  • امکان مشاهده و زیر نظر گرفتن بوقلمون ها و مرغ با کمک قفس های صنعتی بسیار ساده است با این کار پرورش دهنده می تواند طیور بیمار را به سرعت شناسایی کند و از سایر گله جدا کند. اینگونه از تلفات و ضرر زیان احتمالی که بر اثر رواج بیماری در میان گله به وجود می آید جلوگیری می شود.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ از نظر بازار فروش

مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ در میان مردم رواج بیشتری دارد. در نتیجه بیشتر خریداری می‌ شود اما در مقابل مصرف گوشت قرقاول نسبت به مرغ بسیار کمتر است با این وجود قیمت فروش تخم و گوشت قرقاول چند برابر قیمت گوشت و تخم مرغ است. همچنین بازار کار فروش مرغ تا حدودی اشباع شده است در نتیجه بازاریابی برای شخصی که قصد راه اندازی سالن مرغداری را دارد مقداری سخت تر از کسی است که قصد پرورش قرقاول و تولید تخم و گوشت آن را دارد، می باشد. در مقابل مقدار رقبا در حرفه پرورش قرقاول کمتر از مرغداری ها می باشد با این وجود یافتن مشتری برای فروش گوشت و تخم قرقاول سخت تر است.

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و بیماری‌های آنها

مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ و بیماری‌های آنها را برای شما در نظر گرفته ایم با ما همراه باشید.

بهداشت و بیماری های قرقاول

تولید گوشت و تخم قرقاول با کیفیت و کمیت بالا نیازمند تأمین شرایط سلامت و بهداشت قرقاول های پرورشی است. تعداد قرقاول در یک سالن پرورشی مهم نیست، آنچه اهمیت دارد داشتن و اجرای برنامه درست برای پیشگیری از انواع بیماری در میان آنها است. یك پرورش دهنده موفق قبل از هر كار باید سالن پرورش قرقاول را به گونه ای مدیریت كند كه احتمال شیوع بیماری در میان گله قرقاول به حداقل برسد.
یکی از مهمترین و اساسی ترین روش های پیشگیری از بیماری، رعایت بهداشت محیط است. برای تحقق این امر استفاده از دان بهداشتی كه به عوامل بیماری زا، آفت كش ها، حشره كش ها و فضولات آلوده نباشد ضروری است همچنین استفاده از آب سالم و آبخوری بهداشتی، به ویژه برای جوجه های یکروزه و نیمچه های تخمگذار قرقاول ضروری است. به علاوه خرید جوجه ها و نیمچه قرقاول های سالم و تمیز كه به هیچ نوع بیماری مبتلا نیستند از جمله موارد مهم جهت تامین بهداشت و پیشگیری از شیوع بیماری در میان گله قرقاول ها است. تعدادی از بیماری های رایج قرقاول ها عبارت اند از: بوتولیسم، سل پرندگان، اریزیپلاس، اسپیروکتوز، كوكسيديوز، ناهنجاری پنجه، تورم كف پا، سندروم بیماری آب آوردگی شکم، نیوکاسل، كريپتوكوكوزيس، آنفلوآنزا و…

بهداشت و بیماری های مرغ

مرغ ها نیز همچون سایر حیوانات دچار بیماری می شوند اما بیماری در داخل سالن پرورش برای پرورش دهنده بسیار نگران کننده است و می‌ تواند در عرض زمان کوتاهی موجب ورشکستگی پرورش دهنده شود. به همین جهت لازم است که بیماری های مرغ را شناسایی کنید و راه های پیشگیری و درمان هر کدام از این بیماری ها را بدانید. مهمترین انواع بیماری رواج یافته در میان مرغ ها آنفولانزا، برونشیت، بیماری کف پای مرغ ها، بیماری برفک، عفونت کیسه زرد، بیماری های انگلی، بیماری اشریشیاکلی، بیماری آسپرژیلوس و بیماری تخم مرغ خواری و…. است.

هر کدام از این بیماری ها آنتی بیوتیک و درمان مختص به خود را دارند و با کمک یک دامپزشک با تجربه قابل رفع شدن هستند به شرطی که به موقع تشخیص داده شود با کمک قفس های صنعتی تشخیص به موقع بیماری در میان مرغ ها به سرعت انجام می گیرد. اما بهترین روش برای جلوگیری از بیماری در میان مرغ ها پیشگیری از بروز بیماری در واحد پرورش است. مهمترین عواملی که سالن های مرغداری را تهدید می کند. وجود بیماری هایی است که با چشم قابل دیدن نیستند. برای این امر پیشگیری و حفظ بهداشت مهمترین عامل برای جلوگیری از ضرر و زیان است. جهت جلوگیری از بروز بیماری در میان مرغ ها رعایت اصول بهداشتی و پاکسازی و ضدعفونی کردن محیط، تاسیسات، تجهیزات و پرسنل سالن پرورش است. همچنین حفظ اصول بهداشتی در تغذیه و آب دادن مرغ یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این زمینه است.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه « پرآور » با کلیه نکات مربوط به مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ آشنا شدید. همچنین با سن جوجه کشی، تجهیزات مورد نیاز برای هر دو نوع صنعت و نحوه افزایش راندمان تولید در هر دو نوع پرورش را مطالعه نمودید اکنون به عهده شماست که تصمیم بگیرید با پرورش کدام نوع از طیور راحت تر به سوددهی می رسد. چنانچه قصد پرورش هر کدام از پرندگان مرغ و یا قرقاول را دارید می توانید راهنمایی ها و مشاوره های لازم را از کارشناسان مجرب ما در مجموعه پرآور دریافت کنید همچنین چنانچه قصد تهیه قفس های صنعتی استاندارد را دارید می توانید با کارشناسان پرآور تماس گرفته و علاوه‌ برکسب راهنمایی های لازم بهترین قفس های موجود در بازار را تهیه بفرمایید.

سوالات متداول

نژادهای قرقاول مناسب برای پرورش چه ویژگی دارد، نام ببرید؟

بهترین نژاد برای پرورش قرقاول در ایران قرقاول های هلندی، آمریکایی و پاکستانی هستند. این نژادها در عین زیبایی که دارند ارزانترین نوع نژاد های پرورشی در بازار به شمار می ‌آیند. همچنین انتخاب این نژادهای قرقاول برای پرورش هم امکان فروش تخم بیشتری را به پرورش دهنده می دهند و هم در پایان پرورش دهنده می تواند با فروش گوشت این نوع از قرقاول ها به کسب سود برسد. همچنین این قرقاول ها قابل دسترس هستند و قابلیت این را دارند که در مناطق آب و هوایی مختلف پرورش داده شوند. بنابراین می‌توان آن را در هر نقطه‌ای از ایران به منظور کسب سود پرورش داد. به علاوه لازم است بدانید که نژاد قرقاول سبز پاکستانی، قرقاول خضری و انواع قرقاول های آمریکایی برای پرورش گوشتی قرقاول ها مناسب هستند و می توان آنها را به هدف کسب سود از طریق فروش گوشت آنها پرورش داد.

نژادهای مرغ مناسب برای پرورش چه ویژگی دارد، نام ببرید؟

مرغ ها دارای نژادهای مختلفی در سراسر جهان هستند که برخی از آنها برای تخم گذاری و برخی برای تولید گوشت مناسب هستند. با این وجود برخی از مرغ ها وجود دارند که هم در زمینه تولید گوشت و هم در زمینه تخم گذاری از راندمان بالایی برخوردار هستند. تعدادی از این نژاد را که می توان از آنها هم تخم بدست آورد و هم گوشت شامل نژادهای گلین، مرندی و بلک استار می شوند. بیشتر پرورش دهندگان پرورش مرغ تخمگذار را ترجیح می دهند و برخی دیگر پرورش انواع مرغ های گوشتی را ترجیح می دهند. تعدادی از مرغ ها که برای جوجه کشی، تخمگذاری و فروش گوشت از ریسک کمتری برای پرورش برخوردار هستند عبارتند از مرغ سفید، مرغ لگهورن یا لگرن، مرغ جهادی و مرغ تخمگذار گلپایگان

پرورش قرقاول با پرورش مرغ و مقدار تخم گذاری آنها چگونه است؟

مقدار تخم گذاری مرغ ها و اینکه در چه سنی به تخم گذاری می رسند به نژاد مرغ ها بستگی دارد با این وجود اغلب مرغ های پرورشی از نوع مرغ های سفید صنعتی و مرغ های بومی اغلب اوقات در سن چهار ماهگی شروع به تخمگذاری می کنند. مدت طول عمر مفید مرغ ها برای تخم گذاری معمولا ۱۲ ماه است هر چند این امر به نژاد مرغ ها بستگی دارد. به طور کلی مرغ ها در طول روز یک عدد تخم می گذارند اما با این وجود مقدار میانگین تخم تولیدی از مرغ های تخمگذار را در ازای هر ۴۰۰ قطعه مرغ ۳۰۰ عدد در طول ماه می دانند. با این وجود سن تخمگذاری قرقاول ها به نژاد آنها بستگی دارد به عنوان مثال سن تخمگذاری قرقاول آمریکایی یک سالگی است بیشتر قرقاولها می توانند در هر دوره تخمگذاری به طور متوسط 20 الی 30 عدد تخم بگذارند. بهترین زمان برای تخمگذاری قرقاول ها سنین جوانی آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست