عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

Rate this post

فرقی نمی کند به صورت خانگی از مرغ تخمگذار نگهداری می کنید یا دارای یک سالن بزرگ مرغداری هستید جمع آوری تخم مرغ ها اغلب صبحگاهان و یا در یک زمان مشخص کار فوق العاده دوست داشتنی و لذت بخش است. چرا که تحقق این امر نشان می دهد که شما دارای تعداد مرغ های سالم هستید، مرغ هایی که روزانه سر ساعت مشخصی تخمگذاری می کنند. با این حال، متاسفانه گاهی مقداری سهل انگاری و یا عدم رعایت برخی از نکات باعث کاهش تخمگذاری مرغ ها می شوند. به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » قصد داریم به بررسی عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ بپردازیم.

مخاطب گرامی چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در زمینه عوامل تاثیر گذار در کاهش تخمگذاری مرغ هستید ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب برای کلیه افرادی که به صورت حرفه ای و یا مبتدی به کار پرورش مرغ تخمگذار می پردازند کاربردی است و خواندن این نوشتار به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

دلایل اصلی کاهش تخمگذاری مرغ

عوامل مختلفی می توانند در کاهش تخمگذاری مرغ موثر باشد. ما در این مطلب مهمترین آنها را که می‌ توانند تخم‌گذاری را کاهش دهند و دلیلی برای نگرانی پرورش دهنده باشند، گردآوری کرده ایم.

پیری یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

با بالا رفتن سن یک مرغ، بدن او ممکن است دچار کمبود کلسیم شود و برای تولید تخم مرغ سالم سطح مناسبی از کلسیم را نداشته باشد. در نتیجه تخم مرغ کمتری خواهد گذاشت و یا شکل و فرم تخم مرغ ها تغییر می یابد. اغلب مرغ ها بعد از حدود دو سال، ممکن است توانایی تخمگذاری خود را از دست دهند و یا قدرت تخم گذاری آنها به شدت کاهش یابد. مرغ ها پس از دو سال تخم گذاری تخم های آنها نسبتاً کوچکتر و پوسته های آن نازکتر می شوند به گونه ای که با فشار ملایم نیز به راحتی شکسته می شود. بنابراین بهتر است که مرغ هایی را به عنوان مرغ تخمگذار نگهداری کنید که به سن پیری نرسیده باشند.

بیماری و انگل یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

جای تعجب نیست وقتی که مرغ ها دچار بیماری خاصی می شوند و یا مشغول مبارزه با بیماری یا از بین بردن ویروس در بدن خود هستند مقدار تخم گذاری آنها کاهش پیدا کند. چرا که سیستم بدن آنها توانایی کمتر و ذخایر کمتری برای تخم گذاری دارد. گاهی اوقات این بیماری می تواند به شکل یک بیماری مسری باشد و توسط یک مرغ به سایر گله انتقال یابد و باعث کاهش تخمگذاری کل یک گله مرغ تخمگذار شود. این مورد یکی از دلایلی مهم کاهش تخم تولیدی توسط مرغ های تخمگذار است. بنابراین عواملی مثل استفاده به موقع از آنتی بیوتیک ها، تشخیص سریع مرغ بیمار و قرنطینه کردن آنها می تواند در کاهش هزینه ها و ضرر و زیان پرورش دهنده موثر باشد.

این یک حقیقت است که تشخیص مرغ بیمار در بستر کار سختی برای پرورش دهنده خواهد بود چرا که مرغ ها مدام در حال رفت و آمد هستند و زیر نظر گرفتن آنها روزانه می تواند به ساعت ها زمان نیاز داشته باشد. در حالی که استفاده از قفس های صنعتی این مشکل را ندارد چرا که تعداد محدودی از مرغ ها در داخل یک قفس نگهداری می‌ شوند و زیر نظر گرفتن آنها به زمان زیادی نیاز ندارد و روزانه با یک نگاه کلی به مرغ ها می توان تشخیص داد که کدام یک از آنها بیمار هستند در نتیجه به سرعت آن را جدا و قرنطینه می کنیم این گونه از ضرر و زیان پرورش دهنده جلوگیری می شود و مرغ بیمار قادر به انتقال ویروس به سایر مرغ ها نخواهد بود بنابراین مقدار تخم گذاری آنها تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

تغذیه نامناسب یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ
عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش مرغ در منزل

تولید تخم مرغ خوب به طور کامل به سلامت مرغ ها بستگی دارد برای این امر لازم است که مقادیر زیادی خوراک با کیفیت بالا بخورند. در واقع، چندین نوع ماده غذایی ضروری جهت تولید تخم مرغ سالم مورد نیاز است. برای تحقق این امر مطمئن شوید که مقدار خوراک مرغ ها به اندازه کافی باشد همچنین مواد ضروری و لازم در دان مصرفی مرغ های تخمگذار وجود داشته باشد. بنابراین مصرف مواد غذایی که شامل کلسیم، پروتئین، ویتامین D3 و اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تخم گذاری هستند توسط مرغ های تخمگذار برای تخمگذاری ضروری است. روزانه حداقل 3 بار به مرغ های تخمگذار دان بدهید. متوسط دان مصرفی آنها110 الی 120 گرم است.

لطفاً به این نکته توجه کنید. به همان اندازه که استفاده از دان های سالم و مغذی و کامل برای تخم گذاری مناسب مرغ ها ضروری هستند. توزیع یکنواخت و بهداشتی دان های مصرفی در میان مرغ های تخمگذار بر مقدار تولید آنها تاثیر گذار است. چرا که در روش بستر برخی از مرغ های ضعیف تر قادر نیستند که به اندازه سایرین دان مصرف کنند و کلیه مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از دان ها به دست آورد. در حالی که استفاده از قفس های صنعتی به پرورش دهنده این امکان را می‌دهد تا به صورت یکنواخت و منظم دان را به کلیه مرغ ها برسانند. همچنین این قفس ها به دلیل تعبیه سیستم دان دهی بیرون از قفس به پرورش دهنده این امکان را می دهند تا دان های مصرفی مرغ ها را به دور از هرگونه آلودگی و یا آغشته شدن به فضولات، گرد و غبار و سایر عوامل بیماری زا در دسترس مرغ ها قرار دهند.

کم آبی بدن مرغ ها یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

امکان دسترسی مرغ های تخمگذار به آب تمیز و شیرین در تمام طول سال مهم است. با این حال، در شرایط آب و هوایی گرم، دسترسی به آب و خنک و تازه نه تنها برای تخمگذاری بلکه برای زنده مانی مرغ های تخمگذار مهم است. به هنگام تامین آب مرغ های تخمگذار اطمینان حاصل کنید که آب در دمای مطبوع (نه یخ زده یا گرم)، در مجاورت و یا دسترسی آنها قرار دارد.

به همان اندازه که مصرف دان های مغذی سالم و بهداشتی در مقدار تخم گذاری مرغ ها تاثیر گذار هستند استفاده از آب سالم نیز موثر می باشد. بنابراین آب مصرفی مرغ های تخمگذار باید سالم تازه باشند و از دمای مناسب برخوردار باشند همچنین پرورش دهنده لازم است که مراقب باشد آب مصرفی مرغ ها به فضولات و یا گرد و خاک موجود در بستر آلوده نشود. لازم است بدانید که به هنگام استفاده از قفس های صنعتی به دلیل اینکه قفس ها به سیستم آبرسانی اتومات مجهز هستند کلیه مرغ های تخمگذار در طول زندگی خود و به صورت مداوم به آب سالم و بهداشتی دسترسی خواهند داشت. این امر در حالی رخ می دهد که پرورش دهنده برای تامین آب و دان سالم به صورت مداوم برای مرغ ها نیازی به استفاده از نیروی کار بیشتر ندارد چرا که کلیه این کارها راحت و با صرف زمان کمتری نسبت به روش بستر انجام می شود.

دما و رطوبت نامناسب یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

هوای گرم باعث اختلال در تخمگذاری می شود. در حالی که ممکن است نتوانید دمای بیرون را کنترل کنید، مطمئن شوید که دما بین 22 تا 20 درجه سانتیگراد است و در صورت امکان، رطوبت را روی 40-60٪ نگه دارید. افزایش و یا کاهش ناگهانی دما و رطوبت سالن پرورش مرغ های تخمگذار باعث اختلال در تخمگذاری آنها می شود. برای جلوگیری از این امر بهتر است از دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید.

عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ
عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی + آموزش

استرس یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

چه یک شکارچی در کمین باشد، چه یکی از حیوانات شکاری مثل سگ و گربه در اطراف مرغداری پرسه بزنند و صدای آنها به گوش مرغ های تخمگذار برسد مرغ ها به صورت غریزی دچار استرس می شوند و استرس به شدت مقدار تخم گذاری آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین رفت و آمد مداوم و بدون دلیل نیروی کار در داخل مرغداری و جابجایی مداوم مرغ های تخمگذار به دلایل مختلف باعث ایجاد استرس در میان گله مرغ های تخمگذار می شود. بنابراین پرورش دهنده با توجه به موارد مذکور موظف است تا حد امکان از ایجاد استرس برای مرغ های تخمگذار جلوگیری کند.

به هنگام استفاده از قفس های صنعتی به دلیل اینکه نیازی به رفت و آمد مداوم نیروی کار برای دان دادن و آبدهی به مرغ ها نیست. همچنین از آنجا که سیستم قفس های صنعتی به سینی فضولات مجهز هستند به راحتی قابل استریل و تمیز کردن هستند و نیازی به جابجایی مرغ های تخمگذار برای تمیز کردن محیط زندگی آنها نیست در نتیجه مرغ ها کمتر دچار استرس ناشی از جابجایی می شوند و تخم گذاری آنها تحت تاثیر کمتری قرار می گیرد. تحقق این امر در روش بستر کاملا بر عکس است.

در روش پرورش بستر جهت دان دهی، آبدهی و تمیز کردن آبخوری ها و دانخوری ها و زدودن فضولات و… نیروی های کار، بیشتر مجبور به رفت و آمد هستند. همچنین افراد برای تمیز کردن و استرلیزه کردن سالن پرورش مجبور هستند که مرغ های تخمگذار را جابجا کنند و علاوه بر موارد مذکور جمع آوری روزانه تخم مرغ ها به صورت دستی بر روی بستر باعث ایجاد استرس بیشتر در میان مرغ های تخمگذار می شود و احتمال اینکه مرغ ها دچار استرس شوند و مقدار تخم گذاری آنها کاهش پیدا کند تا حد زیادی افزایش می یابد. در حالی که در سیستم پرورش صنعتی اینگونه نیست و قفس های استاندارد به گونه ای طراحی شده اند که تخم مرغ ها به صورت اتومات از دسترس مرغ ها خارج شده و جمع آوری آنها با سرعت بیشتری انجام می گیرد و به زمان کمتری نیاز دارد. همچنین تخم های تولیدی مرغ های تخمگذار کمتر دچار آلودگی و یا شکستگی و ضایعات می شوند.

عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ
عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: مینی سالن پرورش مرغ

پر ریزی یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ ها

پرریزی یک فرآیند طبیعی است که شامل ریزش پرها و رویش مجدد آنها می شود و اغلب اوقات در زمستان اتفاق می افتد. پرریزی و یا به اصطلاح تولک بری مرغ ها به صورت طبیعی سال یکبار رخ می ‌دهد در این شرایط پر مرغ ها ریخته و تخم گذاری آنها قطع می شود. پس از یک الی دو ماه پرهای مرغ مجدا رویش یافته و شروع به تخمگذاری می کند به طور طبیعی مرغها سالی یکبار دچار پرریزی می شوند اما اگر تغذیه آنها مناسب نباشد و یا از نوردهی خوبی برخوردار نباشند امکان پرریزی آنها تا چند بار در طول سال افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از این امر مراقب تغذیه مرغ ها باشید و مقدار پروتئین آن را افزایش دهید. همچنین به مقدار نوردهی مورد نیاز آنها نیز توجه کنید.

نور کم یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ ها

یکی از عوامل موثر در میزان تخمگذاری مرغ ها وجود نور کافی است. همانگونه که می دانیم به طور طبیعی مرغ ها در طول زمستان تخم گذاری کمتری دارند چرا که در زمستان تابش نور خورشید کمتر از ماه های گرم سال مثل تابستان است. به همین جهت تخم گذاری مرغ ها کاهش می یابد طبق تحقیقات علمی غده ای به نام غده هیپوفیز در کنار چشم مرغ ها قرار دارد که تابش مستقیم نور خورشید را دریافت می کند. چنانچه نور کافی به چشم مرغ ها بتابد غده هیپوفیز سیگنال های لازم برای تخمک های خود جهت تولید تخم گذاری ارسال می کند به همین جهت با کوتاه تر شدن طول روز مقدار تخم گذاری مرغ ها نیز کاهش می یابد.
با این وجود در پرورش صنعتی افراد می توانند با استفاده از نور مصنوعی مقدار تخمگذاری را افزایش دهند و یا از کاهش مقدار آن جلوگیری کنند برای این منظور لازم است که روزانه حداقل ۱۴ الی ۱۶ ساعت از نور مصنوعی استفاده کنید لطفا به هنگام نوردهی به مرغ ها برای جلوگیری از کاهش تخم گذاری به ساعات نوردهی مصنوعی توجه کنید چرا که نوردهی بیش از حد موجب می شود که مرغ ها نتوانند بخوابند در نهایت به دلیل کمبود خواب قادر به تخمگذاری نباشند.

جوجه کشی یکی از عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ ها

عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ
عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی + [ نکات اصولی و مهممممم ]

وقتی سایر اعضای گله یک مرغ مولد را می ‌بینند که در تلاش برای بیرون آوردن جوجه از تخم‌ هایش است. دیگر مرغ ها نیز از آن پیروی کرده و شروع به جوجه کشی می کنند. بنابراین یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش تخم گذاری مرغ می شود کرچ شدن آنها است به طور طبیعی مرغ ها در اواخر تابستان و یا اوایل بهار شروع به نشستن بر روی تخم های خود جهت تبدیل کردن آنها به جوجه می کنند. جالب است بدانید که در گله های پرورش مرغ تخمگذار چنانچه یک مرغ به کرچ شدن تمایل پیدا کند سایرین نیز از آن پیروی می کنند به همین جهت در این شرایط پرورش دهنده با افزایش ساعات نوردهی، تغییر رژیم غذایی و همچنین گرم تر کردن سالن پرورش از کرچ مرغ ها جلوگیری می کند تا تخم گذاری آنها متوقف نشود. همچنین جالب است که بدانید کرچ شدن مرغ ها به دلیل افزایش برخی از هورمون ها در بدن آنها اتفاق می افتد بنابراین با استفاده از برخی از داروها می‌توان به کاهش ترشح این هورمون ها که عبارتند از پرولاکتین و گنادوتروپین جلوگیری کرد.

قفس صنعتی عامل مهم افزایش تخمگذاری مرغ ها

استفاده از قفس مرغ به دلایل مختلف باعث افزایش و تنظیم تخمگذاری مرغ ها می شود مهمترین این دلایل عبارت اند است از:

  • امکان توزیع دان به صورت بهداشتی، منظم و یکنواخت در میان مرغ ها
  • امکان دسترسی مرغ ها به آب سالم، تازه و کاملا بهداشتی به صورت 24 ساعته
  • امکان زیر نظر گرفتن مرغ ها و جدا کردن مرغ بیمار در صورت مشاهده با صرف کمترین زمان
  • امکان کاهش رفت و آمد کارکنان و کاهش استرس در میان مرغ ها
  • امکان جمع آوری سریع و راحت تخم مرغ ها بدون ایجاد استرس در میان گله مرغ تخمگذار
  • امکان جمع آوری صحیح تخم مرغ ها بدون شکستگی و ضایعات
  • امکان مدیرت فضا و جلوگیری از انباشت مرغ های تخمگذار و کاهش بازدهی آنها
  • امکان تخلیه و زدون راحت فضولات به صورت روزانه و جلوگیری از شیوع بیماری در میان آنها

شما بگویید

کاربر گرامی مجموعه بزرگ پرآور همانگونه که مطالعه نمودید با تغییرات جزئی در رژیم غذایی، محل نگهداری ایجاد استرس و… تعداد تخم های تولیدی یک مرغ تخمگذار می تواند به شدت کاهش یابد. همچنین شما نکات اصلی کاهش تخمگذاری مرغ و راهکارهای اساسی برای مقابله با این مشکل را خواندید. چنانچه نظر، پیشنهاد و انتقادی در این زمینه دارید از شما دعوت می کنیم که در قسمت درج نظرات آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پیری چه تاثیری در کاهش تخمگذاری مرغ خواهد داشت؟

با بالا رفتن سن یک مرغ، بدن او ممکن است دچار کمبود کلسیم شود و برای تولید تخم مرغ سالم سطح مناسبی از کلسیم را نداشته باشد. در نتیجه تخم مرغ کمتری خواهد گذاشت و یا شکل و فرم تخم مرغ ها تغییر می یابد. اغلب مرغ ها بعد از حدود دو سال، ممکن است توانایی تخمگذاری خود را از دست دهند و یا قدرت تخم گذاری آنها به شدت کاهش یابد. مرغ ها پس از دو سال تخم گذاری تخم های آنها نسبتاً کوچکتر و پوسته های آن نازکتر می شوند به گونه ای که با فشار ملایم نیز به راحتی شکسته می شود. بنابراین بهتر است که مرغ هایی را به عنوان مرغ تخمگذار نگهداری کنید که به سن پیری نرسیده باشند.

بیماری و انگل چه تاثیری در کاهش تخمگذاری مرغ خواهد داشت؟

جای تعجب نیست وقتی که مرغ ها دچار بیماری خاصی می شوند و یا مشغول مبارزه با بیماری یا از بین بردن ویروس در بدن خود هستند مقدار تخم گذاری آنها کاهش پیدا کند. چرا که سیستم بدن آنها توانایی کمتر و ذخایر کمتری برای تخم گذاری دارد. گاهی اوقات این بیماری می تواند به شکل یک بیماری مسری باشد و توسط یک مرغ به سایر گله انتقال یابد و باعث کاهش تخمگذاری کل یک گله مرغ تخمگذار شود. این مورد یکی از دلایلی مهم کاهش تخم تولیدی توسط مرغ های تخمگذار است. بنابراین عواملی مثل استفاده به موقع از آنتی بیوتیک ها، تشخیص سریع مرغ بیمار و قرنطینه کردن آنها می تواند در کاهش هزینه ها و ضرر و زیان پرورش دهنده موثر باشد. این یک حقیقت است که تشخیص مرغ بیمار در بستر کار سختی برای پرورش دهنده خواهد بود چرا که مرغ ها مدام در حال رفت و آمد هستند و زیر نظر گرفتن آنها روزانه می تواند به ساعت ها زمان نیاز داشته باشد. در حالی که استفاده از قفس های صنعتی این مشکل را ندارد چرا که تعداد محدودی از مرغ ها در داخل یک قفس نگهداری می‌ شوند و زیر نظر گرفتن آنها به زمان زیادی نیاز ندارد و روزانه با یک نگاه کلی به مرغ ها می توان تشخیص داد که کدام یک از آنها بیمار هستند در نتیجه به سرعت آن را جدا و قرنطینه می کنیم این گونه از ضرر و زیان پرورش دهنده جلوگیری می شود و مرغ بیمار قادر به انتقال ویروس به سایر مرغ ها نخواهد بود بنابراین مقدار تخم گذاری آنها تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

دما و رطوبت نامناسب چه تاثیری در کاهش تخمگذاری مرغ خواهد داشت؟

هوای گرم باعث اختلال در تخمگذاری می شود. در حالی که ممکن است نتوانید دمای بیرون را کنترل کنید، مطمئن شوید که دما بین 22 تا 20 درجه سانتیگراد است و در صورت امکان، رطوبت را روی 40-60٪ نگه دارید. افزایش و یا کاهش ناگهانی دما و رطوبت سالن پرورش مرغ های تخمگذار باعث اختلال در تخمگذاری آنها می شود. برای جلوگیری از این امر بهتر است از دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست