پرورش بوقلمون گوشتی

پرورش بوقلمون گوشتی + [ ذکر تمام نکات و حقایق ]

2.5/5 - (4 امتیاز)

پرورش بوقلمون گوشتی یکی از سودآورترین کسب و کارها در زمینه پرورش انواع ماکیان است. اگر مکان مناسبی برای پرورش این پرنده در اختیار دارید و یا قصد تهیه یک مکان برای احداث مرغداری را دارید، می‌توانید بوقلمون را برای پرورش انتخاب کنید. با توجه به آشنایی مردم با طعم ویژه و نیز خواص بی‌نظیر گوشت این پرنده، فروش و استقبال از آن نیز روز به روز بیشتر می‌شود. پرورش نژادهای گوشتی این پرنده می‌تواند به شما کمک کند تا محصول بهتر و بیشتری به دست آورده و سودآوری بیشتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا با مراحل گوناگون پرورش این پرنده، نژادهای گوشتی بوقلمون، راه اندازی سالن برای پرورش بوقلمون و به طور کلی صفر تا صد پرورش بوقلمون گوشتی آشنا شویم.

مزایای پرورش بوقلمون

بوقلمون پرنده‌ای حساس در بین ماکیان به شمار می‌رود و نیازهای تغذیه‌ای و محیطی خاصی دارد که با کمترین بی‌توجهی ممکن است در مراحل رشد آن اختلال ایجاد نماید. با این حال اگر همه نکات و مداخلات به خوبی انجام شود، محصول نهایی برای تولیدکنندگان رضایت‌بخش خواهد بود. به علاوه مزایای پرورش بوقلمون گوشتی فراوان است. از جمله:

  • درصد چربی و کلسترول در سینه بوقلمون بسیار پایین است در مقابل پروتئین بالایی دارد و می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای گروه بزرگی از افراد که رژیم‌های غذایی کم چربی دارند، تامین کند. به همین علت این گوشت همیشه طرفداران زیادی در بازار دارد.
  • بوقلمون بر خلاف مرغ و خروس که بنا به غریزه خود، ریخت و پاش زیادی در محل آبخوری و دانخوری به وجود می آورند، ریخت و پاش ندارد و پرنده تمیز و مرتبی به حساب می‌آید و نیازی به تمیز کردن مدام مرغداری این پرنده نخواهید داشت.
  • بازار فروش و تولید این پرنده در ایران هنوز جای کار دارد و به اشباع نرسیده است. علاوه بر این برای فروش محصولات خود، می‌توانید روی بازار کشورهای همسایه نیز حساب کنید.
پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

بیشتر بخوانید: سود پرورش بوقلمون چقدر است؟

قدم اول: تهیه مکان مناسب برای احداث مرغداری برای پرورش بوقلمون گوشتی

اولین قدم برای شروع این کسب و کار، در نظر گرفتن یک مکان مناسب برای احداث مرغداری و یا مکانی برای نگهداری از این پرنده است. اگر ابعاد کار شما زیاد است، بهتر است تا چند سوله جداگانه برای نگهداری جوجه‌ها نیز در سنین گوناگون در نظر بگیرید. مکان مورد نظر باید دور از مناطق مسکونی شهری و روستایی باشد اما دسترسی به آب و برق و گاز جاده مناسب نیز نباید فراموش شود. بهتر است یک محوطه باز، برای هواخوری روزانه این پرنده در نظر بگیرید.

مرغداری حتما باید دارای سالن سرپوشیده باشد تا در هوای سرد بتوان دما را به صورت کامل، کنترل کرد. علاوه بر این سالن باید دارای سیستم تهویه مناسب و نیز وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز باشد.

قدم دوم: انتخاب نژاد پرنده

برای داشتن یک گله سالم و نیز محصول بیشتر، شما باید نژاد مناسبی از این پرنده را با توجه به شرایط آب و هوایی، بودجه و نیز هدف از پرورش انتخاب کنید. نژادهای بوقلمون بومی، بیوتی، نیکولاس، هیبرید و … در بازار ایران وجود دارد. نژاد بوقلمون سینه پهن و یا بیوتی وزن‌گیری بالایی دارد و برای پرورش پرورش بوقلمون گوشتی مناسب است. نژاد بوقلمون بومی اصلاح شده نیز رشد خوب و قیمت مناسبی دارد و با شرایط آب و هوایی ایران، سازگاری بالایی نشان داده است. این نژاد از پرنده، در حدود بین 6 تا 7 ماه رشد کرده و به وزن نهایی 7 کیلوگرم خواهد رسید و در طول عمر خود 35 کیلو دان مصرف می‌کند.

قدم سوم: خرید و نگهداری تخم نطفه‌دار یا جوجه

سه روش برای شروع کار پرورش بوقلمون‌ها وجود دارد. روش اول خرید تخم نطفه‌دار این پرنده است که نیاز به دستگاه جوجه‌کش دارد و برای پرورش بوقلمون گوشتی مناسب نیست. روش دوم خرید جوجه یک روزه و پرورش آن‌ها است.

شروع تغذیه این پرنده در سن یک روزه‌گی بسیار دشوار است. مقادیر کوچک خوراک باید به طور مساوی بر روی زمین در منطقه جوجه ریزی قرار گیرد. یک دانخوری گرد کوچک  با ظرفیت 25 کیلوگرم برای هر 25 عدد از جوجه بوقلمون‌ها، کافی است. نوشیدن آب برای بوقلمون یک روزه اهمیت بیشتری دارد. پرورش دهندگان باید در روز اول با فرو کردن منقار پرنده در آب، برای آب خوردن ترغیب کنند. با آویزان کردن لامپ‌های 100 واتی روی نواحی آبخوری و دانخوری،  در ارتفاع 1 متری از سطح بستر، می‌توان جوجه‌ها را به آب  و دان خوردن جذب نمود. همچنین جوجه‌ها را می‌توان با قرار دادن خوراک در سینی‌های کوچک آلومینیومی نقره‌ای رنگ و با گذاشتن تیله‌های رنگی در آبخوری‌ها به نوشیدن آب تشویق کرد.

دما برای جوجه های یک روزه باید حدود 35 درجه سانتیگراد باشد، زیرا جوجه‌های یک روزه به گرمای زیادی نیاز دارند. این دما باید هر 3 روز یک بار کاهش پیدا کند تا به دمای 21 درجه سانتیگراد برسد.

تنظیمات دما فقط باید به عنوان راهنما استفاده شوند زیرا بهترین راه برای تنظیم دما برای راحتی جوجه‌ها، مشاهده رفتار آن‌ها است. اگر جوجه‌ها نزدیک منبع گرما جمع می‌شوند و با صدای بلند صدای شروع به جیر جیر می‌کنند، نشان می‌دهد که دما خیلی پایین است. در مقابل اگر جوجه‌ها از منبع گرما دور می‌شوند و شروع به نفس نفس زدن می‌کنند، نشان دهنده بالا بودن دمای مرغداری است.

روش سوم پرورش بوقلمون که برای پرورش بوقلمون گوشتی به کار می‌رود، خرید و پررش جوجه‌های دو هفته‌ای است. در این روش، مرغدار می‌تواند تا 3 ماه مراحل پرورش را انجام دهد تا به محصول نهایی دست پیدا کند.

قدم چهام: تغذیه پرورش بوقلمون گوشتی

مهم‌ترین هزینه جاری برای واحدهای تولید بوقلمون گوشتی و دیگر ماکیان، هزینه مربوط به تغذیه این پرندگان است. تغذیه نقش مهمی در سلامت و رشد این پرنده دارد و دقت و موشکافی در آن می‌تواند به بالا رفتن محصول نهایی منجر شود. با استفاده از تغذیه مناسب می‌توان وزن پرندگان را بین 3 تا 4 ماه، به بالای 7 تا 10 کیلوگرم رساند. البته این وزن در نژادهای گوناگون مانند پرورش بوقلمون گوشتی بیوتی و برای پرنده نر می‌تواند تا بالای 20 کیلوگرم نیز افزایش پیدا کند.

دان و جیره برای جوجه‌های بوقلمون با پرندگان بالغ متفاوت است. یک رژیم غذایی استارتر بوقلمون که برای جوجه‌ها به کار می‌رود باید حاوی بین 24 تا 28 درصد پروتئین باشد. این رژیم غذایی تا 8 هفتگی پرنده  ادامه پیدا می‌کند. در حالت ایده آل، یک جیره 28٪ برای 4 هفته اول و برای 4 هفته بعدی میزان پروتئین باید به 24٪ کاهش پیدا کند. این سطح پروتئین برای پرندگان بعد از ۸ هفتگی، به 20 درصد کاهش می‌یابد و تا زمان کشتار ادامه پیدا می‌کند. این جیره‌ها با افزودن مکمل ویتامین و مواد معدنی، به علاوه پیشگیری کننده یا دارو برای بیماری‌های گوناگون، غنی می‌شوند.

پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

بیشتر بخوانید: بهترین نژادهای بوقلمون برای پرورش در ایران

قدم پنجم: تامین شرایط محیطی مناسب

شرایط مناسب محیطی به خوبی می‌تواند روی بالا بردن کیفیت زندگی این پرنده تاثیرگذار باشد.

1.  دما

در هفته اول تولد باید دمای محیطی برای جوجه بوقلمون‌ها بین 34 تا 36 درجه سانتی گراد باشد و در هفته دوم این میزان باید به 29 تا 31 درجه برسد. در هفته سوم دمای محیط بهتر است روی 26 و در هفته چهارم باید روی 24 درجه باشد. پس از این مدت دمای محیط مرغداری پرورش بوقلمون گوشتی نباید زیر 18 درجه سانتی‌گراد پایین بیاید.

2.  فضای لازم

در هفته اول بهتر است در هر متر مربع فضای مرغداری، 30 جوجه و در هفته دوم تا چهارم 20 جوجه نگهداری شود. این میزان برای هفته پنجم و ششم 10 جوجه و برای هفته هفتم و هشتم زندگی بوقلمون، 8 جوجه است.  این میزان به تدریج کاهش پیدا می‌کند و برای پرنده بالغ به 2 تا 3 عدد بوقلمون، در هر متر مربع کاهش پیدا می‌کند.

3.  نور سالن

نور قرمز و سبز برای بوقلمون‌ها از نور سفید بهتر است اما برای سالن پرورش بوقلمون گوشتی نباید بیشتر از 24 ساعت از نور آبی استفاده نمود. برای جوجه‌ها در 48 ساعت تولید باید از نور 24 ساعته استفاده کرد اما پس از آن نور را باید به 18 تا 14 ساعت در شبانه روز، کاهش داد. در سن 22 تا 30 هفتگی پرنده نیز باید نور را به 10 تا 12 ساعت در شبانه روز، کاهش داد.

4.  رطوبت و تهویه

کاهش و یا افزایش بیش از حد رطوبت می‌تواند بر کیفیت زندگی بوقلمون تاثیر بگذارد. رطوبت کم باعث کم شدن رشد پرهای پرنده می‌شود. رطوبت باید بین 65 تا 70 درصد، تنظیم شود.

نکات مهم در پرورش بوقلمون گوشتی

در هنگام پرورش بوقلمون گوشتی باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید. هر یک از نکاتی که ما در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم می‌تواند به طور مستقیم میزان سودآوری شما را تحت تاثیر قرار دهد. ات گفته شده توجه داشته باشید و شما هم اگر نکته‌ای می‌شناسید که می‌تواند پرورش بوقلمون گوشتی را تحت تاثیر قرار دهد، از طریق قسمت نظرات نکته مورد نظر را برای ما کامنت کنید.

پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

انتخاب نژاد مناسب

مهمترین اصل در پرورش بوقلمون گوشتی انتخاب نژاد مناسب است. شما باید نژادی را انتخاب کنید که بتواند تولید گوشت را به بالاترین میزان خود برساند. همچنین در هنگام انتخاب نژاد باید به سرعت رشد بالا، ضریب تبدیل غذایی مناسب، بهره‌وری مناسب و سوددهی بالا توجه فراوان داشت.   نژاد انتخابی می‌تواند سود را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار بدهد از این رو توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب نژاد با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

تغذیه مناسب

تغذیه یکی از مهمترین عوامل به شمار می‌رود که در قسمت تغذیه به طور کامل به بررسی آن پرداخته‌ایم. چنانچه دوست دارید به طور کامل و تغذیه مناسب بوقلمون گوشتی آشنا شوید، به قسمت‌های بالا مراجعه نمایید.

محیط پرورش مناسب

بعد از انتخاب نژاد مناسب شما باید به محیط پرورش بوقلمون‌ها توجه فراوانی داشته باشید. محیط پرورش بوقلمون‌ها باید فضای کافی برای حرکت این پرنده را در اختیار بوقلمون‌ها قرار دهد. تهویه و دمای مناسب، رطوبت کنترل شده، فضای بهداشتی و بسیاری از عوامل دیگر جز موارد مهمی هستند که در محیط پرورش باید اجرا شود.

مدیریت بهداشت و کنترل بیماری‌ها

برای اینکه میزان تلفات را در پرورش بوقلمون گوشتی به کمترین میزان خود برسانید نیازمند مدیریت بهداشت و کنترل بیماری‌ها هستید. برای داشتن محیطی بهداشتی به صورت دوره‌ای فضای پرورش را ضدعفونی نمایید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که نظافت فقط ضدعفونی کردن نیست بلکه باید برنامه‌های واکسیناسیون را به صورت منظم اجرا کنید.

عدم اجرای منظم واکسیناسیون‌ها  با خود بیماری‌ها و آفات مختلفی را به همراه خواهد داشت. برای اینکه از شر بیماری‌ها خلاص شوید در کنار  ضدعفونی کردن فضا و تجهیزات باید برنامه واکسیناسیون را دقیق اجرا نمایید.

نظارت و ثبت دقیق

برای پیشرفت در این کسب و کار باید به صورت منظم و دقیق بوقلمون‌های گوشتی نظارت داشته باشید و تمامی فعالیت‌ها را ثبت کنید. ثبت اطلاعات مربوطه می‌تواند در زمینه میزان تغذیه، میزان در نظر گرفته شده هزینه  تغذیه، رشد، وزن دهی، واکسیناسیون، وضعیت بهداشت و بسیاری از عوامل دیگر باشد. ثبت دقیق این موارد می تواند شما را در نتیجه گیری های مختلف کمک کند.

مدیریت استرس

نکته بعدی که در پرورش بوقلمون گوشتی باید آن را رعایت کنید مدیریت استرس است. استرس ها تاثیر منفی روی روند رو به رشد این کسب و کار خواهند گذاشت. از آنجایی که بوقلمون‌ها به استرس حساس هستند بروز این پدیده در بوقلمون‌ها می‌تواند به طور چشمگیری راندمان کاری را کاهش دهد. برای جلوگیری از استرس می‌توانید محیطی آرام و بدون تلاش را برای این پرندگان فراهم سازید.

محیط ناآرام، دما و رطوبت غیر مناسب، رفت و آمد افراد، وجود حیوانات موذی، کثیف بودن بستر و پرورش با چند پرنده دیگر می تواند باعث استرس در بوقلمون‌های گوشتی شود.  حتی الامکان تمامی عوامل گفته شده را از فضای پرورش این پرنده به دور نگه دارید.

بازاریابی و فروش

نکته آخر در این کسب و کار بازاریابی و فروش است. سعی کنید با توجه به بازار هدف محصولات متنوعی را ارائه کنید و برای بازاریابی و فروش از افراد متخصص استفاده نمایید. با استفاده از این دو مقوله به راحتی می‌توانید محصولات خود را به فروش برسانید.

سخن آخر

پرورش بوقلمون گوشتی کسب و کاری با بازار خوب و رو به توسعه در ایران است که می‌تواند سوددهی خوبی برای فعالان در این زمینه داشته باشد. آگاهی درباره روش‌های بهتر پرورش این پرنده به فعالان کمک می کند تا محصولات و سود بهتری از تولیدات خود داشته باشند.

سوالات متداول

مزایای پرورش بوقلمون گوشتی را بنویسید؟

درصد چربی و کلسترول در سینه بوقلمون بسیار پایین است در مقابل پروتئین بالایی دارد و می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای گروه بزرگی از افراد که رژیم‌های غذایی کم چربی دارند، تامین کند. به همین علت این گوشت همیشه طرفداران زیادی در بازار دارد. بوقلمون بر خلاف مرغ و خروس که بنا به غریزه خود، ریخت و پاش زیادی در محل آبخوری و دانخوری به وجود می آورند، ریخت و پاش ندارد و پرنده تمیز و مرتبی به حساب می‌آید و نیازی به تمیز کردن مدام مرغداری این پرنده نخواهید داشت.

بهترین نژاد بوقلمون گوشتی برای پرورش چیست؟

نژادهای بوقلمون بومی، بیوتی، نیکولاس، هیبرید و … در بازار ایران وجود دارد. نژاد بوقلمون سینه پهن و یا بیوتی وزن‌گیری بالایی دارد و برای پرورش پرورش بوقلمون گوشتی مناسب است.

تغذیه پرورش بوقلمون گوشتی چیست؟

استارتر بوقلمون + مکمل ویتامین و مواد معدنی، به علاوه پیشگیری کننده یا دارو برای بیماری‌های گوناگون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست