پرورش کبک گوشتی

2.3/5 - (16 امتیاز)

پرورش کبک گوشتی یکی از کارهایی است که می تواند شما را در بازه زمانی اندک به سوددهی بالا برساند. با توجه به این که گوشت کبک خاصیت درمانی دارد، بسیاری از متقاضیان سعی دارند گوشت این پرنده را جایگزین گوشت مرغ در سبد خانوار خود کنند. از این رو گوشت کبک در سالهای اخیر مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. با توجه به اینکه متقاضیان گوشت کبک زیاد شده است، پرورش کبک گوشتی می‌تواند یکی از بهترین راه برای رسیدن به درآمد زایی باشد

ما در این محتوا از مجموعه «پرآور» به آموزش ساده و اصولی پرورش کبک گوشتی (Breeding Quebec Meat) از صفر تا صد پرداخته ایم. مخاطب گرامی شما برای خواندن این محتوا به ۸ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. همچنین مطالعه این مطلب می تواند برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار پرورش کبک گوشتی، قصد توسعه کسب و کار خود را دارند و یا به دنبال افزایش سودآوری خود از پرورش کبک گوشتی هستند، مفید و کاربردی خواهد بود.

مشخصات ظاهری کبک گوشتی

تا کنون چهارده گونه مختلف از کبک ها در طبیعت شناخته شده است. آن‌ها به طور طبیعی اغلب در مناطقی همچون صخره ها کوهپایه ها کوه ها و دامنه ها زندگی می کنند. متوسط وزن کبک ها در طبیعت ۵۹۵ گرم می باشد. هر چند این نکته را نباید فراموش کرد که نرها نسبت به ماده ها هم از لحاظ طول و هم از لحاظ وزن بزرگتر هستند اما در اغلب اوقات نهایت بلوغ وزنی کبک گوشتی پرورشی 500 گرم است و در سن چهار ماهگی آماده کشتار می شود.

پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: ویژگی های برجسته کبک چیست؟ [ انواع نژاد کبک + جفتگیری + تخمگذاری ]

مجوزهای مورد نیاز برای پرورش کبک گوشتی

پیش از تهیه مکان برای تولید پرورش کبک گوشتی لازم است مجوزها لازم برای انجام این کار را کسب کنید. برای کسب مجوز ابتدا به واحد صدور پروانه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی در استان خود مراجعه کنید و مراحل کسب پروانه ها و مجوزهای لازم برای تاسیس واحد پرورش کبک گوشتی را پشت سر بگذارید. بنابراین قبل از ساخت مکان پرورش و یا تهیه زمین آن بهتر است که با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خود مشورت کنید و با در نظر گرفتن استانداردهای نظام دامپروری کشور اقدام به ساخت واحد پرورشی کنید تا در کسب مجوزها دچار مشکل خاصی نشوید. تعدادی دیگر از مجوزهایی که معمولاً برای ساخت و یا ایجاد واحد پرورش کبک گوشتی مورد نیاز است عبارت‌اند از؛ موافقت ادارات دامپزشکی، محیط زیست، امور اراضی، میراث فرهنگی و غیره.

ضوابط لازم جهت تهیه‌ی مکان مناسب برای پرورش کبک گوشتی

تعدادی از ضوابط ضروری برای ساخت و یا تاسیس واحد کبک گوشتی به شرح زیر است:

  • زمینی که مکان پرورش کبک می باشد لازم است که حداقل هزار متر با سایر مراکز پرورش ماکیان در اطراف فاصله داشته باشد.
  • مکان مورد نظر باید از مناطق شهری و مسکونی دور بوده همچنین از جاده های ارتباطی کوتاه و مناسب برخوردار باشد.
  • محل احداث پرورش کبک گوشتی باید در مناطقی نباشند که در معرض بلایای طبیعی (سیل و طوفان) قرار دارند.
  • آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در دسترس باشد.
  • کف سالن حداقل ۴۰ الی ۵۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • لازم است به خاطر جلوگیری از آلودگی ها و شست و شوی مداوم، کف سالن به سمت بیرون از سالن شیب داشته باشد.
  • کف سالن و دیوارهای آن به صورت صحیح عایق کاری شده باشند تا امکان بروز سرما و گرما در فصل های مختلف سال از بین برود.
  • سالن به گونه ای ساخته شود که از نور خورشید به اندازه کافی برخوردار شود تا میکروب های احتمالی در سالن به وسیله آن از بین برود. برای این منظور لازم است سالن پرورش کبک شرقی غربی ساخته شود به این معنا که یک قسمت سالن در سمت جنوب و قسمت دیگر آن در سمت شمال قرار گیرد.
پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: آموزش جوجه کشی کبک + نکات بسیار مهم آن

ویژگی های سالن مورد نیاز برای پرورش کبک گوشتی

محلی که کبک ها در آن پرورش می‌ یابند ارتباطی مستقیم با هدف پرورش شما دارند به این معنی که محل پرورش کبک های گوشتی با کبک های تخمگذار متفاوت هستند و همچنین انتخاب روش می تواند در نوع جایگاه مورد استفاده برای پرورش کبک ها تاثیرگذار باشد. با این وجود که کبک ها را نوعی پرندگان عادت پذیر می دانند که خود را با شرایط مختلف وفق می دهند اما تامین حداقل امکانات برای پرورش آن‌ها جزو ملزومات است.

به طور کلی چنانچه در قالب صنعتی به پرورش کبک گوشتی بپردازید مکان مورد نظر شما باید حاوی چهار قسمت مجزا باشد. این قسمت ها به ترتیب عبارت‌اند از: سالن های پرورش، انبار مخصوص دان، انبار مناسب تجهیزات، ساختمان مخصوص جوجه کشی. هر کدام از این قسمت ها دارای شرایط و ویژگی های منحصر به خود هستند.

انواع سالن های پرورش کبک

به طور معمول سالن پرورش کبک را با دو روش باز یا بسته می سازند. اندازه و ظرفیت سالن های پرورش با توجه به سرمایه و هدف پرورش‌ دهنده متغیر است. این سالن ها معمولاً می توانند به طور میانگین ۶۰ الی ۱۰۰ متر باشند. سالن هایی که کمتر از ۶۰ متر هستند، مشکل خاصی برای پرورش کبک نخواهند داشت. با این حال سالن هایی که بیش از ۱۰۰ متر فضا دارند به دلیل مشکلاتی که احتمال دارد در زمینه تهویه هوا و یا گرم و سرد شدن سالن ایجاد کنند معمولاً توصیه نمی شوند. (این امر بیشتر در روش بستر صادق می باشد) سالن های باز حتماً باید دارای پنجره باشند تا اینگونه نور و هوای کافی از طریق پنجره ها وارد سالن گردد.

سالن های بسته به طور کلی به سالن ‌های مدرنی گفته می ‌شود که دیوارها و سقف های آن از عایق کاری استاندارد برخوردار بوده همان‌گونه که از نام آن پیدا است فاقد هرگونه پنجره‌ هستند. روشنایی مورد نیاز این گونه سالن ها اغلب توسط لامپ ها تامین می‌ شود. همچنین رطوبت و حرارت و تهویه هوا از طریق حسگرهای اتوماتیک تنظیم خواهد شد. در این گونه سالن ها امکان پرورش کبک با ظرفیت بالا وجود دارد البته یکی از شرط های لازم برای تحقق این مهم استفاده از قفس کبک می باشد.

ویژگی های انبار دان برای پرورش کبک گوشتی

به مکانی که دان و خوراک های مصرفی کبک ها در آن نگهداری می شود انبار دان گفته می شود. در یک حالت پرورش دهنده برای تامین دان مصرفی کبک های خود به خرید دان استاندارد و فرموله می پردازد یعنی خوراک کبک ها را به صورت آماده از کارخانه ‌ها و یا فروشگاه های معتبر خریداری می‌کند، در این شرایط دان را در انبار مناسب و خشک ذخیره کرده و در اختیار کبک ها قرار می دهند.

در حالت دوم پرورش دهنده کبک، خود مواد اولیه را تهیه می‌ کند و به تولید دان اقدام می نماید. در این حالت انبار دان حتماً باید حاوی یک آسیاب و یک دستگاه میکسر جهت مخلوط کردن مواد اولیه باشد. به طور کلی بهتر است که کف انباردان بتنی بوده و نسبت به سطح سالن مقداری بلندتر باشد و اتاق انبار دان به گونه ای طراحی شده باشد که پرندگان وحشی مثل: گنجشک ها، کبوترها و غیره یا حیوانات موذی مثل: گربه و موش و غیره به دانه های داخل انبار دسترسی نداشته باشند. همچنین بهتر است که انباردان کبک ها به دستگاه هشدار دهنده در مقابل آتش سوزی مجهز باشد.

ساختمان جوجه کشی

ساختمان جوجه کشی را معمولا با در نظر گرفتن ظرفیت کبک مولد می سازند. برخی از پرورش دهندگان که در نزدیکی سالن آنها کارخانه جوجه کشی وجود دارد با تحویل دادن تخم کبک نطفه دار جوجه یک روزه را برای پرورش دریافت نمایند اما برخی ترجیح می دهند که در سالن پرورش خود یک واحد جوجه کشی داشته باشند.

واحد جوجه کشی کبک باید ویژگی هایی را داشته باشد. به عنوان مثال: محل مورد نظر باید عایق بوده تا بتوان دما و رطوبت را تنظیم کرد محل مورد نظر به گونه ساخته شود که بتوان به وسیله هواکش ها هوای پاک را به به داخل آن انتقال داد. محل باید کاملاً ضد عفونی و پاکیزه بوده و از عوامل بیماری زا به دور باشد. همچنین ساختمان جوجه کشی باید از سه قسمت مجزا برخوردار باشد. یک؛ محل قرار گرفتن دستگاه های ستر و هچر دو؛ محل نگهداری از جوجه کبک ها سه؛ محل نگهداری تخم ها.

پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک در خانه

تجهیزات لازم برای پرورش کبک گوشتی

سالن پرورش کبک گوشتی باید دارای تعدادی از تجهیزات لازم باشد. مهمترین این تجهیزات عبارت است از:

  • قفس های صنعتی استاندارد (در صورت استفاده از روش صنعتی)
  • وسایل گرمایشی سرمایشی همچون هیتر و کولر
  • دستگاه تهویه‌ی هوا
  • آبخوری و دانخوری مناسب (در صورت استفاده از روش بستر و انواع گوناگونی دارند)
  • دستگاه جوجه کشی
  • دماسنج
  • غیره.

آغاز پرورش کبک گوشتی

برای شروع کار پرورش کبک به طور معمول دو روش رایج وجود دارد. این دو روش عبارت‌اند از: یک؛ خرید تخم نطفه دار دو؛ خرید جوجه یک روزه
در روش اول لازم است که پرورش دهنده دستگاه جوجه کشی را خریداری کرده و کار با آن را یاد گرفته باشد. از جمله نکته های حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این امر می باشد که بهتر است پرورش دهنده در ابتدا دستگاه هایی با ظرفیت کم و ارزان قیمت تهیه کند و در صورت یافتن تجربه و تبحر کامل اقدام به خرید دستگاه های بزرگتر با قیمت های بیشتری کند. روش دوم خرید جوجه های یک روز است که در این روش نیاز به خرید دستگاه جوجه کشی نیست.

پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

نحوه پرورش کبک گوشتی

نحوه پرورش کبک ها به دو صورت کلی انجام می گیرد. یکی پرورش بر روی بستر و دیگری پرورش به صورت صنعتی و با کمک قفس های استاندارد است. هر کدام از این روش ها معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. از جمله مزایای بارز پرورش کبک بر روی بستر این است که پرورش دهنده در ابتدای شروع کار موظف به صرف هزینه برای خرید قفس ها صنعتی نیست. بنابراین هزینه ثابت وی برای شروع کار کمتر خواهد بود اما در عین حال مشکلاتی را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داشت. مشکلاتی مثل:

  • ریخت و پاش دان و یا خوراک مصرفی کبک ها
  • عدم امکان مدیریت فضا
  • سخت تر شدن کنترل بیماری و رواج آن در میان گله
  • صرف هزینه بیشتر برای نیروی کار و غیره

مزایا و معایب پرورش کبک گوشتی با کمک قفس

یکی دیگر از روش های موجود برای پرورش کبک گوشتی استفاده از قفس های صنعتی، مکانیزه و استاندارد است. در این روش هر چند پرورش دهنده در ابتدا شروع کار مستلزم به صرف هزینه برای خرید قفس های استاندارد است اما در ادامه روند پرورش شرایطی فراهم می ‌شود که سود پرورش دهنده را به همراه خواهد داشت. برای روشن تر شدن این امر چند مورد از مزایای پرورش کبک گوشتی به وسیله قفس ها اشاره می کنیم.

  • امکان مدیریت فضا به وسیله قفس ها برای پرورش دهنده وجود دارد. به این معنی که در یک فضای واحد می توان تعداد بیشتری کبک را پرورش داد. برای این تحقق این مهم می‌توان از قفس های چند طبقه استفاده کرد.
  • یکی از نیازهای اساسی کبک ها تامین آب مورد نیاز آنها است. قفس ها به پرورش دهند این امکان را می‌دهند که آب مورد نیاز کبک ها را در طول تمام شبانه روز بدون وقفه و بدون صرف هزینه و زمان زیادی تامین کنند. چرا که قفس های استاندارد اغلب به آبرسان مجهز هستند.
    کنترل کبک ها و زیر نظر گرفتن آنها با کمک قفس ساده تر است. بنابراین در صورت بروز بیماری سریع‌ترمی توان آن را مشاهده کرد و از رواج بیماری جلوگیری کرد. بنابراین از تلفات و ضررهای احتمالی جلوگیری می شود.
  • با کمک قفس از ریخت و پاش خوراک مصرفی کبک ها جلوگیری می شود.
  • غیره
پرورش کبک گوشتی
پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: واکسن کبک و راه های استفاده از آن

هزینه های لازم پرورش کبک  برای پرورش کبک گوشتی

مولفه های مختلفی بر قیمت نهایی گوشت کبک و سودآوری پرورش کبک تاثیر گذار است. یکی از این عوامل هزینه های مورد نیاز پرورش است. برخی از مهمترین این هزینه ها به شرح زیر است:

  • قیمت مواد اولیه و مصرفی کبک های گوشتی به همراه خوراک آن‌ها یکی از مهمترین هزینه های متغیر به هنگام تولید کبک گوشتی می باشد و نقش عمده‌ای را در تعیین قیمت نهایی محصول ارائه می دهد.
  • منطقه ای که واحد پرورش کبک گوشتی در آن قرار می گیرد و مقدار مصرف انرژی (آب، برق گاز و غیره) برای تولید، در نهایت قیمت نهایی گوشت کبک را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • روش مورد استفاده پرورش دهنده و همچنین نوع تکنولوژی هایی که در پرورش کبک گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد. نیز تاثیری مستقیم بر قیمت نهایی فروش محصول و هزینه تمام شده گوشت کبک خواهد گذاشت.
  • استفاده از نیروی انسانی مورد نیاز و تامین هزینه های آنها
  • اندازه و ظرفیت واحد تولیدی
  • غیره.

سود حاصل از پرورش کبک گوشتی

قیمت گذاری کبک گوشتی باید به گونه‌ای باشد که هم هزینه های اولیه را به پرورش دهنده برگرداند و هم موجب سودآوری وی شود. این امر در حالی رخ می‌دهد که قیمت تمام شده یک کبک گوشتی باید به نحوی باشد که امکان رقابت کردن با سایر تولید کنندگان و حتی تولید کنندگان خارجی را داشته باشد. با این وجود مهمترین خصوصیتی که در پرورش کبک وجود دارد این است که پرورش کبک به سادگی امکان پذیر بوده و در صورت تولید انبوه از میزان سودآوری بالایی برخوردار است.

راهکارهای افزایش سود حاصل از پرورش کبک

استفاده از روشی که در آن تولید کننده از نیروی کار کمتر استفاده کند و همچنین از مصرف بی رویه‌ی مواد اولیه ( ریخت و پاش دانه، آب و غیره) جلوگیری شود. از جمله مولفه های ضروری برای افزایش سودآوری پرورش دهنده محسوب می شود. تنها نکته ای که در این میان لازم است مورد توجه پرورش دهنده قرار گیرد تکنیک ‌های مدیریتی مورد استفاده و انتخاب روش صحیح برای پرورش کبک می باشد. در این صورت می توان گوشت کبک را با قیمت مناسب و در عین حال سودآوری بالا در تمام طول سال عرضه کرد.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این محتوا از مجموعه « پرآور » با چگونگی پرورش کبک گوشتی به طور کامل آشنا شدید. همچنین اطلاعات ضروری در زمینه نحوه اخذ مجوز، ساخت سالن، بهترین روش پرورش، میزان سودآوری، مقدار هزینه های مورد نیاز و غیره کسب کردید. چنانچه در زمینه پرورش کبک نظر پیشنهاد و یا تجربه ای دارید، خوشحال می شویم که آن را در قسمت درج نظرات ثبت کنید و به ما در کامل کردن این محتوا کمک کنید.

سوالات متداول

پرورش کبک گوشتی با استفاده از قفس چه مزیت هایی دارد؟

جلوگیری از ریخت و پاش خوراک مصرفی کبک ، جلوگیری از تلفات در هنگام بیماری، مدیریت بهتر و راحت تر

برای پرورش کبک گوشتی تجهیزاتی لازم است؟

قفس های صنعتی استاندارد ، وسایل گرمایشی، دستگاه تهویه‌ی هوا ، آبخوری و دانخوری مناسب ، دستگاه جوجه کشی و دماسنج

سود پرورش کبک گوشتی به چه عواملی بستگی دارد؟

سود پرورش گوشتی به هزینه مکان مورد نظر، هزینه تجهیزات، هزینه تهیه دان و نوع ارائه گوشت کبک به متقاضیان بستگی دارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست