پرورش کبک در ایران

پرورش کبک در ایران

Rate this post

پرورش‌دهندگان زیادی تمایل به پرورش کبک در ایران دارند هر چند که پرورش کبک در ایران در مقایسه با برخی از طیور مثل مرغ ها از رواج کمتری برخوردار است با این وجود پرورش کبک می تواند سود فراوانی به همراه داشته باشد به شرطی که پرورش دهنده هوشمندانه عمل کند. به این معنی که شرایط صرفه‌ جویی برخی از هزینه ها را فراهم کند و شرایط فروش محصولات خود را در بازار فراهم نماید. با این وجود برخی از پرورش دهندگان کبک در ایران ممکن است با سوالاتی همچون نحوه نگهداری از کبک ها؟ بهترین تغذیه برای رشد کبک؟ تجهیزات و سرمایه مورد نیاز برای پرورش کبک؟ و… مواجه شده باشند به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » قصد داریم صفر تا صد پرورش کبک در ایران را بررسی و آموزش جامعی در این زمینه به شما ارائه دهیم.
چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید می توانید ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد و برای کلیه افرادی که قصد راه‌اندازی سالن پرورش کبک را دارند و یا هم اکنون در این زمینه فعالیت می کنند کاربردی است.

شرایط کلی پرورش کبک در ایران و بازار فروش آن

از جمله پرنده های پر طرفدار در ایران که به راحتی پرورش داده می شود کبک ها هستند. کبک ها جزو ماکیان سانان می باشند که در طبیعت به عنوان یک پرنده وحشی شناخته می شوند و در مکان های مختلف، زندگی می کنند. همچنین پرورش دهندگان نژاد برتر کبک ها را برای استفاده از گوشت و تخم آنها مورد پرورش قرار می دهند و از طریق فروش گوشت کبک و یا تخم کبک کسب درآمد می کنند. پرورش کبک به صورت صنعتی و در مقیاس بزرگ و یا به صورت سنتی و خانگی امکان پذیر است. کبک ها اصولا در مکان های مخصوص همچون سالن های پررش کبک، قسمتی از حیاط خانه ها، داخل گاراژ، انباری و یا پشت بام خانه ها قابل پرورش هستند.

لازم است بدانید به خاطر خواص بالایی که گوشت و تخم کبک دارد میزان تقاضا برای خرید آن در بازار نسبتا زیاد است. بنابراین شرایط ایجاد کسب و کار و کسب سود فراوان در این زمینه برای علاقه‌مندان به پرورش طیور فراهم شده است. شروع پرورش کبک در ایران نیازمند کسب تجربه و دانش در زمینه پرورش و فراهم نمودن بازار فروش مناسب است.

سرمایه مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران

مقدار سرمایه مورد نیاز برای شروع کار پرورش کبک در ایران به اندازه سالن پرورش و هدف پرورش دهنده بستگی دارد لازم است که بدانید برای شروع کار نیاز به سرمایه زیادی نیست افراد می توانند برای شروع کار پرورش کبک از مکان های بلا استفاده در منزل خود و یا باغ شخصی خود استفاده کنند و با سرمایه‌ گذاری اندک در این زمینه پس از مدتی به کسب سود رسیده و کسب و کار خود را گسترش دهند. همچنین در صورت نیاز می توانند در اطراف شهر و یا روستای خود مکانی مناسب برای این کار اجاره کنند در واقع شما در مرحله اول برای شروع کار پرورش کبک ضمن تهیه مکان مناسب به تعدادی از جوجه های یکروزه کبک و کبک های مولد نیاز دارید.

این یک حقیقت است که این روزها به دلیل نوسانات بازار، پیش بینی دقیق مبلغ مورد نیاز برای شروع کار پرورش کبک در ایران امری نسبتا سخت است. با این وجود حتی اگر امکان راه اندازی سالن پرورش مکانیزه و پرسود را نداشته باشید امکان این را خواهید داشت که با تعداد اندکی از کبک های مولد و جوجه های یکروزه کار پرورش کبک در ایران را شروع کنید و به تدریج کسب و کار خود را گسترش دهید. لطفاً این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر چه کار پرورش کبک در ایران به صورت اصولی، مرحله‌ ای و با توجه به بازار فروش صورت گیرد مقدار تلفات و ضرر در این کار به شدت کاهش می‌ یابد و امکان کسب سود فراوان برای پرورش دهنده فراهم می شود.

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

بیشتر بخوانید: سود پرورش کبک 

هزینه مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران

پیش از شروع کار پرورش کبک، بهتر است برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. چند مورد که باید پیش از شروع پرورش کبک در نظر بگیرید تخمین هزینه‌ ها، مقدار درآمد ها و سود حاصل از آن است. از جمله هزینه های مورد نیاز برای شروع کار پرورش کبک در ایران عبارتند از:

  • اختصاص دادن مقداری هزینه برای اجاره و یا خرید مکان مورد نیاز برای امر پرورش
  • خرید مواد غذایی و دان مصرفی کبک
  • خرید دارو و یا آنتی بیوتیک
  • تامین هزینه های ماهانه آب، برق و گاز
  • هزینه انجام واکسیناسیون و دامپزشکی
  • هزینه تامین نیروی کار مورد استفاده
  • تامین هزینه جاری سوخت مورد نیاز برای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  • خرید برخی از تجهیزات مورد نیاز پرورش کبک

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران

پس از فراهم نمودن مکان مناسب برای پرورش کبک قدم بعدی تهیه تجهیزات مورد نیاز است. مقدار تجهیزات به نحوه پرورش، مقیاس پرورش (صنعتی و یا خانگی) بستگی دارد. به هر حال وجود برخی از تجهیزات برای این امر ضروری است. برای اینکه پرورش دهنده در طول گذر زمان سود مناسب را از پرورش کسب کند بهتر است که تجهیزات با کیفیت را انتخاب و خریداری کنید. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک عبارت‌اند از:

دانخوری مناسب پرورش کبک

اصولا پرورش دهندگان برای پرورش کبک و سایر طیور به دانخوری، آبخوری نیاز دارند. البته تهیه دانخوری و آبخوری برای افرادی ضروری است که از روش سنتی و بستر برای پرورش کبک استفاده می کنند. آبخوری ها و دانخوری ها انواع زیادی دارند. نوع رایج آنها در بازار دانخوری های ناودانی و دانخوری های خورشیدی است. همچنین نوعی دانخوری مدرن در بازار وجود دارد که خرید آنها مستلزم صرف هزینه بیشتر است به این نوع دانخوری ها زنجیره ای و یا اتوماتیک گفته می شود.

آبخوری مناسب برای پرورش کبک در ایران

آبخوری ها نیز همچون دانخوری ها انواع مختلف دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. همچنین نحوه نصب و کاربرد هریک از این آبخورها با یکدیگر متفاوت است با این وجود انواع آبخوری های رایج در بازار عبارت‌اند از: آبخوری ‌های نیمه اتوماتیک، آبخوری های سیفونی و آبخوری های قطره ای یا همان نیپل.

نحوه استقرار آبخوری و دانخوری در سالن پرورش کبک

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

بیشتر بخوانید: پرورش کبک را از کجا شروع کنیم؟

آبخوری ها و دانخوری ها باید به نحوی در سالن یا مکان پرورش مستقر شوند که همه کبک ها به آنها دسترسی داشته باشند. بنابراین لازم است تعداد آنها متناسب با تعداد کبک های پرورشی باشد و به گونه ای نصب شوند که با جثه و قد کبک ها متناسب باشند. نحوه تنظیم اندازه ارتفاع این تجهیزات به سن کبک ها بستگی دارد. به عنوان مثال در چهار هفتگی کبک ها لازم است دانخوری ها و آبخوری ها به نحوی قرار داده شوند که ارتفاع آنها تا حد کمر کبک ها در حالت ایستاده باشد. همچنین بعد از اینکه دانخوری ها را تا یک سوم پر کردید. یک ورق توری شطرنجی بر روی دانخوری قرار دهید. چرا که کبک ها همچون سایر طیور به هنگام مصرف دان ریخت و پاش می کنند و دان ها را به اطراف می پاشند. این امر نه تنها موجب آلودگی دان ها می شود بلکه باعث هدر رفتن آنها و ضرر و زیان پرورش دهنده می شود.

اهمیت قفس های صنعتی استاندارد برای پرورش کبک در ایران

استفاده از قفس های استاندارد در امر تخم گذاری کبک ها و جمع آوری آن‌ها برای پرورش دهنده بسیار کمک کننده و کاربردی است. چرا که با استفاده از قفس ها به سهولت تخم‌ کبک ها جمع‌آوری شده و از شکستن آنها و کثیف شدن سالن جلوگیری می شود. به علاوه به هنگام استفاده از قفس کبک ها کمتر به بیماری تخم مرغ خواری دچار می شوند. در نتیجه پرورش‌ دهنده دچار ضرر و زیان نمی شود. به علاوه با استفاده از قفس ها تخم کبک ها به فضولات آلوده نشده و شرایط فساد و تخریب آنها فراهم نمی‌ شود. لازم است بدانید که آلودگی تخم کبک ها می تواند مانع از تبدیل شدن آنها به جوجه شود.

وسایل سرمایشی و گرمایشی برای پرورش کبک در ایران

از آنجا که امکان پرورش کبک در بیشتر نقاط ایران وجود دارد و هر کدام از قسمت های ایران از آب و هوای مختص به خود برخوردار است. بنابراین تهیه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با توجه به منطقه ای که در آن به پرورش کبک می پردازید، ضروری است. وسایل گرمایشی مختلفی برای سالن های پرورش ساخته و تولید شده اند که هر یک از آنها برای سالن های خاص با ابعاد مختلف مناسب هستند و مزایا و معایب مختص به خود را دارند. به عنوان نمونه وسایل گرمایشی مرکزی در سالن های بزرگ استفاده می شود و نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه سوخت می شوند بلکه از آنجا که دارای سیستم احتراق در خارج از سالن هستند گازهای سمی به داخل سالن پرورش هدایت نمی شوند اما وسایل گرمایشی سیار از آنجا که سیستم سوخت و ساز آنها داخل سالن می باشد سالن به تهویه بیشتری نیاز خواهد داشت. با این وجود این نوع وسیله گرمایشی برای نقاط کور سالن پرورش کاربرد فراوان دارد.

انواع رایج وسایل گرمایشی مورد استفاده عبارت‌اند از: وسایل گرمایشی مرکزی، وسایل گرمایشی سیار، انواع هیترها، شوفاژ و…. همچنین دمای برخی از مناطق کشور ایران و یا فصول سال برای پرورش کبک مناسب نیستند و پرورش دهنده مجبور است یکی از انواع وسایل سرمایشی گازی و برقی مورد استفاده قرار دهد. وسایل سرمایشی رایج و مورد استفاده برای پرورش کبک در ایران عبارت‌اند از؛ انواع کولر، سیستم خنک کننده پدهای سلولزی، پد و فن و….

تجهیزات مربوط به فن و یا تهویه هوا برای پرورش کبک

از انواع فن برای تهویه هوای سالن پرورش و تامین اکسیژن سالن استفاده می شود. فن ها کار ورود هوای تازه به سالن و راندن هوای حبس شده در سالن را انجام می دهند. همچنین برخی از پرورش دهندگان از فن برای ورود هوای گرم به سالن و گرم نگه داشتن سالن استفاده می کنند. همچنین در فصل هایی که هوا سرد است نیاز پرورش هنده برای استفاده از فن کاهش می یابد در نتیجه زمان کمتری از فن ها استفاده می شود.
انواع گوناگونی از فن ها در بازار وجود دارد که بر اساس نوع کاربرد، قدرت موتور و امکان جابجایی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. قدرت فن مورد استفاده بر حسب وات مشخص می شود معمولا قدرت فن های مورد استفاده در سالن پرورش طیور بین صد تا نهصد وات متغیر است. فن مناسب مورد استفاده برای سالن پرورش کبک به ابعاد سالن بستگی دارد. هرچند بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از فن های بزرگ از چندین فن کوچک با رعایت فاصله استاندارد برای تهویه هوای سالن پرورش کبک در ایران استفاده کنند.

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

بیشتر بخوانید: پرورش کبک گوشتی

مه پاش و دم پر برای پرورش کبک در ایران

از دیگر ابزار مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران تهیه مه پاش و دم پر مناسب است. مه پاش نوعی دستگاه رطوبت ساز است که بیشتر در مناطق گرمسیری و در فصول گرم مورد استفاده قرار می گیرد. این مه پاش ها دارای روزنه های بسیار ریزی هستند. مه پاش ها آب را با فشار بالایی از این روزنه ها به صورت پودر در فضای سالن پخش می کنند. استفاده از این دستگاه جهت تامین هوای سالم برای کبک ها ضروری است. در غیر این صورت کبک ها دچار مشکلات تنفسی و تلفات می شوند. این امر در روزهای نخستین رشد کبک ها اهمیت بیشتری دارد. هرچند باید مراقب بود تا دستگاه ها به درستی کار کنند و در حد متعادل از آنها استفاده شود چرا که مرطوب کردن سالن و بستر کبک ها می تواند منجر به بیماری آنها شود.
دستگاه دم پر ابزاری است که جریان هوا را در ورودی سالن کنترل می کند. همچنین می تواند جهت هوای ورودی به سالن را تغییر دهد برخی از مناطق به جای دم پر برای کنترل هوای سالن پرورش پنجره های ساختمان پرورش را به گونه ای طراحی می کنند که هوای سالن را تنظیم می کند.

دستگاه جوجه کشی برای پرورش کبک در ایران

برخی از پرورش دهندگان کار پرورش کبک در ایران را با خرید جوجه های یک روزه یا بالغ آغاز می کنند اما برخی ترجیح می دهند که با خرید دستگاه‌ های جوجه کشی کار پرورش را با جوجه کشی از کبک ها آغاز کنند. انواع مختلفی از دستگاه های جوجه کشی در ایران وجود دارد تعدادی از آنها عبارت‌اند از: دستگاه جوجه کشی خانگی، دستگاه اتوماتیک، دستگاه ستر و هچ صنعتی و…

مراحل جوجه کشی و پرورش کبک در ایران

قدم اول و اصلی برای پرورش کبک جوجه کشی از تخم های نطفه دار است. اتاق جوجه کشی مجزا از سالن پرورش است و معمولا تمیز ترین و کم رفت و آمد ترین مکان سالن پرورش کبک محسوب می شود.
اولین مرحله برای آغاز یک جوجه کشی موفق انتخاب تخم نطفه دار و مناسب برای این کار است. جهت تولید بیشتر و به دست آوردن جوجه های سالم و مرغوب لازم است، تخم کبک های جوجه کشی تعدادی از ویژگی ‌های لازم را داشته باشند. ویژگی هایی همچون؛ نطفه دار بودن، داشتن شکل و ظاهر مناسب، تمیز و بدون آلودگی بودن و غیره. اگر نطفه دار بودن تخم مرغ مورد شک باشد بهتر است که عمل جوجه کشی بر روی آن انجام نشود. چرا که تخم کبک هایی که در ماشین جوجه کشی قرار داده می شوند اگر دارای نطفه سالم نباشند، هرگز به جوجه کبک تبدیل نخواهند شد. بنابراین علاوه بر صرف زمان و انرژی زیاد موجب ضرر و زیان پرورش‌ دهنده می‌ شوند. در هر صورت گام اول برای این کار انتخاب محل مناسب برای تهیه و خرید تخم های نطفه دار و سالم است. جهت اطمینان از این موضوع بهتر است تخم کبک های نطفه دار خود را از سالن های معتبر و یا مراکز مورد اعتماد خریداری کنید.
مناسب ترین منبع برای تهیه تخم کبک مناسب جهت جوجه کشی استفاده از گله های کبک مادر گوشتی و کبک مادر تخمگذار است. بنابراین بهتر است پرورش دهنده خود به تولید تخم های نطفه دار بپردازد و یا آن را از مزارع مطمئن و نزدیک به سالن پرورش خود خریداری کند. چنانچه تخم نطفه دار را از مزارع خریداری می کنید. لازم است عمل انتقال تخم کبک ها به مرکز پرورش با دقت کامل انجام دهید چرا که تکان های شدید موجب آسیب دیدن نطفه داخل تخم کبک می شود و این امر مانع جوجه درآوری از آنها خواهد شد. از این رو بهتر است به هنگام حمل تخم کبک نطفه دار آنها را در بسته بندی های مناسب قرار داده و به آرامی حمل کنید.

قرار دادن تخم کبک ها در دستگاه جوجه کشی

هنگام قرار دادن تخم مرغ ها نیز در دستگاه جوجه کشی لازم است که دقت کامل را انجام داده ابتدا محیط را کاملا استرلیزه کنید سپس تخم مرغ ها را در دستگاه قرار دهید. مدت زمان لازم برای جوجه کشی از تخم های کبک 24 روز است و درجه دمای مناسب برای این امر ۹۹.۸ فارنهایت است. پس از اینکه جوجه کبک ها از تخم ها بیرون آمدند اجازه دهید کاملا خشک شوند سپس آنها را به سالن پرورش انتقال دهید. جایگاه نگهداری جوجه کبک ها باید به اندازه کافی گرم و نرم باشد و دان و آب به طور مداوم در دسترس آنها باشد. دمای مورد نیاز برای رشد جوجه کبک ها در روزهای اول 35 درجه سانتیگراد است. برای اطمینان از تنظیم بودن دما حتما از دماسنج استفاده کنید.

عوامل ضروری برای پرورش کبک در ایران

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

اکنون که ابزار هزینه ‌ها و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کار پرورش کبک در ایران و همچنین مراحل جوجه کشی از کبک ها را مطالعه نمودید. لازم است بدانید که شش مولفه اصلی برای پرورش کبک چه به صورت سنتی چه به صورت صنعتی وجود دارد که رعایت آنها برای رشد کبک ها و رسیدن شما به سوددهی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مولفه های اصلی عبارتند از:

  • تامین دان سالم و تازه
  • تامین آب تازه و بدون آلودگی
  • تنظیم و تامین دمای مورد نیاز کبک ها
  • تنظیم و تامین نور مورد نیاز کبک ها
  • استفاده از تهویه برای تامین اکسیژن

پرورش کبک ها در ایران و تغذیه آنها

غذای مقوی برای کبک ها از جمله ملزومات پرورش است. چرا که تغذیه مناسب سلامتی آنها و بیشترین میزان تولید گوشت و تخم را به همراه دارد. مقدار غذا و نوع جیره ی مصرفی کبک ها نسبت به سن جنس و نوع تولیدی که دارند با یکدیگر متفاوت است. کبک ها دست‌کم به ۴۰ ماده غذایی ضروری برای سالم ماندن نیاز دارند این مواد غذایی باید به اندازه کافی در دان و مواد مصرفی آنها وجود داشته باشد تا بیشترین سرعت رشد و مناسب ترین تعداد تخم گذاری و تولید گوشت را داشته باشند. خوراک دهی لازم است که طبق یک برنامه زمانی مناسب انجام گیرد. عدم دسترسی کبک به غذای مناسب و مقوی نه تنها شرایط کاهش تولید را فراهم می‌کند بلکه باعث بروز بیماری و افزایش تلفات در میان آنها می شود. بنابراین تامین غذای مناسب برای پرورش کبک ها نیازمند دقت فراوان و مدیریت صحیح است.

برخی از پرورش دهندگان خود اقدام به تهیه مواد اولیه دان کرده و به وسیله دستگاه های مخصوص مثل؛ آسیاب میکسر و غیره مواد غذایی مورد نیاز کبک ها را تهیه می ‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند که از مراکز معتبر و فروشگاه های مطمئن اقدام به خریداری دان کنند. با این وجود آنچه که در این میان اهمیت دارد مقدار و غنی بودن جیره مصرفی کبک ها می باشد.

لازم است بدانید در روش پرورش بر روی بستر امکان اسراف دان وجود دارد همچنین در این روش امکان عدم دسترسی بعضی از کبک ها به دان بیشتر است اما در مقابل در روش پرورش کبک با استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه احتمال عدم دسترسی یک کبک به دان به حداقل ممکن کاهش می یابد. روش های مختلف توزیع دان در میان کبک ها به دو صورت مکانیزه و یا دستی انجام می گیرد که هر کدام تجهیزات و امکانات مخصوص به خود را نیاز دارند.

آب مناسب برای پرورش کبک در ایران

یکی دیگر از موارد ضروری برای پرورش کبک در ایران تامین آب مورد نیاز آنها است. کبک ها بیشتر از اینکه دان مصرف کنند به آب نیاز دارند آبی که مورد استفاده کبک ها قرار می گیرد باید کاملا تمیز و استرلیزه باشد هر چه آب تمیز تر باشد امکان بیماری کبک ها و تلفات آنها کاهش می یابد. همچنین این امر بسیار ضروری است که کبک ها به صورت ۲۴ ساعته به آب دسترسی داشته باشند. این امر در روزهای اول تولد آنها از اهمیت زیادی برخوردار است سیستم های آبخوری متفاوتی در بازار وجود دارد که قبلاً به معرفی آنها پرداخته ایم اما به هنگام نصب آبخوری ها این نکته را مد نظر قرار دهید که ارتفاع آبخوری ها باید متناسب با قد و جثه ی کبک ها باشد تا بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

به علاوه اندازه آبخوری ها باید به گونه‌ای باشد که امکان غرق شدن جوجه کبک ها در آن به صفر برسد. با این وجود از آنجا که کبک ها مدام در حال جست و خیز هستند امکان آلودگی آب مصرفی آنها به گرد و غبار بسیار زیاد است به همین دلیل باید مراقب بود که آب را از آلودگی محفوظ و مدام آن را تعویض کرد. خوشبختانه این مشکل هنگام استفاده از قفس های صنعتی وجود ندارد چرا که این قفس از آبخوری های اتومات که وصل به آب شهری می شوند برخوردار هستند و کبک ها می‌ توانند به صورت مداوم آب تازه تمیز و بدون آلودگی دسترسی داشته باشند اما در صورتی که از آب سایر آبخوری ها استفاده می کنید بهتر است که آنها را هر 48 ساعت یکبار استرلیزه و شستشو دهید. همچنین لازم است که هر ۴ الی ۵ ساعت آب داخل آبخوری ها را تعویض نمایید.

پرورش کبک در ایران
پرورش کبک در ایران

بیشتر بخوانید: عوامل مهم پرورش کبک تخمگذار

تامین دمای مناسب برای پرورش کبک در ایران

تامین دمای مناسبی یکی از مولفه های ضروری برای رشد و زنده مانی کبک ها به حساب می آید جوجه کبک هایی که تازه متولد شده اند در روزهای اول زندگی خود در مقابل نوسانات دمایی بسیار ضعیف هستند. به همین جهت لازم است که تنظیم دمای محیط زندگی آنها در حد متعادل و متناسب با سن آنها صورت گیرد. لازم است که بدانید هر چه سن جوجه کبک ها بالاتر می‌رود نیاز آنها به درجه دمای مورد نیاز تغییر می یابد به عنوان نمونه دمای مورد نیاز کبک ها در روزهای اول زندگی حدود ۳۵ درجه سانتی گراد است و هر هفته که کبک ها بزرگتر می شوند حدود ۲ درجه از دمای مذکور کاسته می شود.
این تغییرات دمایی باید با توجه به تحمل دمایی کبک ها انجام می شود. چرا که بالا و یا پایین بودن دما از این مقدار می تواند برای آنها آسیب زننده باشد و موجب تلفات جبران ناپذیر در میان گله کبک شود. به همین جهت بهتر است که از دماسنج های مناسب برای اندازه گیری دما استفاده کنید لازم است که بدانید دماسنج ها را باید در ارتفاعی به اندازه قد کبک ها نصب کنید تا دما به صورت دقیق به شما نشان داده شود.

تامین نور مناسب برای پرورش کبک در ایران

تامین نور مورد نیاز سالن پرورش کبک یکی از مولفه های ضروری برای رشد کبک ها در ایران می باشد. برخی از پرورش دهندگان برای ساعاتی از روز از نور طبیعی و برای غروب و شب ها از نور مصنوعی استفاده می کنند. به هر حال برنامه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که هر کدام از پرورش دهندگان با توجه به نیاز خود یکی از آنها را عملی می‌ کنند. با این وجود یکی از برنامه های رایج برای پرورش کبک جهت تامین نور مورد نیاز آنها به این صورت می باشد که در هفته اول به صورت ۲۴ ساعته نور در سالن وجود دارد و سالن کاملا روشن است و از هفته دوم به بعد هر روز حدود ۲۰ دقیقه در سالن خاموشی برقرار می شود. این فرایند خاموشی تا زمانی ادامه پیدا می کند که ساعت خاموشی به ۸ ساعت برسد. همچنین شدت نور مورد استفاده در سالن های پرورش کبک اهمیت زیادی دارد. چرا که اگر شدت نور بالا باشد و کبک ها دچار بیماری کانیبالیسم (یکدیگر خواری) می شوند. به همین جهت بهتر است که در زمان پرورش شدت نور مصنوعی کمتر از ۲۰ لوکس و بیشتر از ۵۰ لوکس نباشد تا کبک ها رشد مناسبی داشته باشند و تلفات در میان آنها صورت نگیرد.

تامین رطوبت مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران

رطوبت کافی یکی از عوامل محیطی موثر برای زنده مانی و رشد طیور محسوب می شود. این امر در مورد پرورش کبک ها نیز صادق است. تامین رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک موجب رشد و نمو و بهتر کبک ها می‌ شوند. در صورتی که رطوبت مورد نیاز کم و یا زیاد باشد و کبک ها دچار مشکلات تنفسی می ‌شوند و در نتیجه بیماری و تلفات در میان آنها افزایش پیدا می‌کند. به همین جهت لازم است مقدار رطوبت مورد نیاز در سالن پرورش کبک با توجه به استانداردهای لازم صورت گیرد. برای این تامین رطوبت از برخی تجهیزات مثل مه پاش استفاده‌ می‌ شود. مقدار رطوبت مورد نیاز برای پرورش جوجه کبک ها چیزی حدود ۶۰ درصد است و برای پرورش کبک های بالغ ۴۰ الی ۵۰ درصد خواهد بود.

تهویه مناسب برای پرورش کبک در ایران

گازهای سمی زیادی بر اثر سوخت و ساز بدن کبک ها در سالن پرورش تولید می شود. تنها راه دفع این گازهای سمی و تامین اکسیژن کافی برای پرورش کبک در ایران استفاده از تهويه مناسب است. نصب تعدادی از تهویه های مناسب در سالن پرورش با توجه به ابعاد آن از ضروریات است. این امر به پرورش دهنده کمک می کند تا با نصب دستگاه تهویه، هوای آلوده داخل سالن را به بیرون رانده و هوای تازه خارج از سالن را به داخل سالن هدایت کند. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که نیاز محیط پرورش برای استفاده از تهویه به سن کبک ها بستگی دارد. به عنوان مثال در قسمت هایی که کبک های تازه متولد شده نگهداری می‌شوند نیاز به استفاده از تهویه بسیار کمتر از بخش‌هایی است که کبک های بالغ، گوشتی و یا تخمگذار در آن نگهداری می شوند. همچنین تهویه های مورد استفاده باید به گونه‌ای تنظیم و نصب شوند که هوای تازه و سالم به کل سالن‌ پرورش انتقال پیدا کند و نقطه کوری در این زمینه وجود نداشته باشد.

شما بگویید

مخاطب گرامی شما در این مطلب جامع از مجموعه « پرآور » از صفر تا صد پرورش کبک در ایران را مطالعه نمودید. همچنین با تجهیزات و مولفه های ضروری برای داشتن یک سالن پرورش استاندارد آشنا شدید. چنانچه سوال نظر و یا عقیده ای در این زمینه دارید می توانید آن را در قسمت درج نظر را ثبت کرده تا کارشناسان ما در این مجموعه جوابگوی شما باشند.

سوالات متداول

هزینه مورد نیاز برای پرورش کبک در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

اختصاص دادن مقداری هزینه برای اجاره و یا خرید مکان مورد نیاز برای امر پرورش خرید مواد غذایی و دان مصرفی کبک خرید دارو و یا آنتی بیوتیک تامین هزینه های ماهانه آب، برق و گاز هزینه انجام واکسیناسیون و دامپزشکی هزینه تامین نیروی کار مورد استفاده تامین هزینه جاری سوخت مورد نیاز برای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خرید برخی از تجهیزات مورد نیاز پرورش کبک

عوامل ضروری برای پرورش کبک در ایران را نام ببرید؟

تامین دان سالم و تازه تامین آب تازه و بدون آلودگی تنظیم و تامین دمای مورد نیاز کبک ها تنظیم و تامین نور مورد نیاز کبک ها استفاده از تهویه برای تامین اکسیژن

تامین نور مناسب برای پرورش کبک در ایران چقدر است؟

در هفته اول به صورت ۲۴ ساعته نور در سالن وجود دارد و سالن کاملا روشن است و از هفته دوم به بعد هر روز حدود ۲۰ دقیقه در سالن خاموشی برقرار می شود. این فرایند خاموشی تا زمانی ادامه پیدا می کند که ساعت خاموشی به ۸ ساعت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست