پرورش قرقاول در منزل

پرورش قرقاول در منزل

1.8/5 - (6 امتیاز)

قرقاول ها پرندگان بسیار زیبایی هستند که علاوه بر خوش رنگ و نگار بودن از گوشت لذیذ و تخم پرخاصیت برخوردار هستند. گوشت قرقاول ها به دلیل چربی اشباع شده کم و ویتامین زیاد برای درمان بیماری هایی همچون تشنج، روماتیسم، تنگی نفس و غیره کاربرد دارد. به همین جهت با افزایش آگاهی مردم نسبت به این پرنده سودمند، تمایل به مصرف گوشت قرقاول افزایش پیدا کرده و بازار مناسبی برای فروش دارد. پرورش قرقاول نسبت به سایر طیور بسیار ساده تر و تقریباً زودبازده تر است با این وجود پرنده قرقاول نسبت به برخی از طیور از قیمت بیشتری برخوردار است. بنابراین ما در این محتوا از مجموعه « پرآور » قصد داریم به پرورش قرقاول در منزل (Breeding-pheasants-at-home) و نحوه نگهداری از آنها بپردازیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

نکاتی که قبل از پرورش قرقاول در منزل باید بدانید

درست است که امکان پرورش قرقاول در منزل وجود دارد و اشخاص می توانند از این طریق به تامین نیازهای خود و سود آوری دست پیدا کنند و همچنین می توانند به تدریج کسب و کار خود را گسترش دهند. اما لازم است به این نکته نیز توجه کنید که پرورش اغلب پرندگان نیازمند پشتکار و تلاش مداوم است. به علاوه برای رسیدن به سوددهی باید شرایط مناسب پرورش قرقاول ها را فراهم کنید. شرایطی همچون؛ تامین دان و آب سالم، مراقبت صحیح، تهیه امکانات لازم، کسب تجربه مداوم و به روز در این زمینه، رعایت اصول بهداشتی و غیره.

چنانچه قصد دارید به نگهداری قرقاول در منزل بپردازید بهتر است در ابتدا کار پرورش را با تعداد کمی آغاز کنید تا تجربه های لازم در این زمینه کسب کنید، سپس به تدریج تعداد آنها را افزایش دهید.

پرورش قرقاول در منزل
پرورش قرقاول در منزل

نگهداری قرقاول در منزل و تامین مکان مناسب برای آنها

اولین قدم برای پرورش قرقاول ها در منزل تامین مکان مناسب برای نگهداری از آنها است مکانی که برای نگهداری قرقاول ها از آن استفاده می کنید، باید دارای آب قابل شرب باشد و همچنین به برق و گاز شهری نیز مجهز باشد. وجود این سه مورد در میزان بازدهی و جلوگیری از تلفات بسیار اهمیت دارد.
بهتر است مکانی که قرقاول ها را در آن پرورش می دهید دارای دو فضای روباز و سربسته باشد. چرا که در مواقعی که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است. استفاده از فضای سربسته ضروری خواهد بود و از تلفات جلوگیری می کند. همچنین در شرایطی که هوا معتدل و آفتابی است استفاده از فضای باز و حصار کشی شده می‌ تواند به سلامت و پرورش هر چه بهتر قرقاول ها کمک فراوان کند. چرا که قرقاول ها از جمله پرندگان پر جنب و جوش هستند. به گونه ای که ساکن بودن و عدم رفت و آمد ممکن است آنها را عصبی کند و همین امر بر میزان رشد و بازدهی آنها تاثیر منفی می گذارد.

انتخاب روش مناسب برای پرورش قرقاول در منزل

به طور کلی دو نوع روش پرورش قرقاول داریم یک پرورش قرقاول در بستر و دوم پرورش قرقاول در قفس های صنعتی و استاندارد است هر کدام از این روش های پرورش معایب و مزایای خاص خود را دارد. برای نگهداری از قرقاول ها در منزل لازم است یکی از این دو روش مذکور را انتخاب کنید. این دو روش عبارت‌اند از:

  • پرورش قرقاول بر روی بستر
  • پرورش قرقاول در قفس های صنعتی
پرورش قرقاول در منزل
پرورش قرقاول در منزل

بیشتر بخوانید: گوشت قرقاول و ویژگی های شگفت انگیز آن

پرورش قرقاول در منزل و بر روی بستر

برای پرورش قرقاول بر روی بستر لازم است که فضایی مناسب با تعداد قرقاول های پرورشی خود داشته باشید. فضایی که در آن قرقاول ها بتوانند جست و خیز داشته باشند، دان و آب مصرف کنند و در آن رشد کافی داشته باشند. به علاوه بستر نگهداری قرقاول ها باید کاملاً تمیز و بدون هرگونه آلودگی باشد همچنین شرایط بستر به گونه‌ای باشد که هوای کافی در جریان باشد تا از تجمع بوی نامطبوع و گرمایی که قرقاول ها تولید میکنند، جلوگیری شود. لازم است که کف بستر مورد نظر را با پوشال نرم بپوشانی تا کف پای قرقاول ها زخمی نشوند و از ضرر و زیان جلوگیری شود. همچنین برای رعایت بهداشت لازم است که پوشال مورد نظر هر مدت یک بار تعویض شود، هرچند این امر موجب افزایش هزینه پرورش‌ دهنده می‌گردد برای سالم ماندن قرقاول ها ضروری است.

اگر از روش بستر برای نگهداری قرقاول ها در منزل استفاده می کنید باید لانه مناسب برای تخم گذاری و جوجه آوری قرقاول ها فراهم نمایید. این لانه باید نرم و گرم باشد و غذای کافی در آن وجود داشته باشد تا قرقاول ها جذب آن شوند. این امر در حالی رخ می دهد که در استفاده از روش قفس نیازی به فراهم کردن لانه تخمگذاری و یا جوجه آوری نیست.

پرورش قرقاول در منزل با کمک قفس استاندارد

یکی دیگر از روش های پرورش قرقاول استفاده از قفس های صنعتی است در این روش قرقاول ها درون قفس های مخصوص و استاندارد رشد کرده و به سوددهی می رسند با کمک قفس امکان مدیریت فضا وجود دارد در نتیجه می توان در یک فضای یکسان تعداد بیشتری قرقاول پرورش داد. در این روش پرورش دهنده نیازی به تهیه پوشال و تعویض مداوم آن ندارد بنابراین در زمان و هزینه پرورش دهنده صرفه جویی می شود. همچنین در استفاده از روش قفس امکان تلفات و رواج بیماری در میان قرقاول ها کاهش پیدا می ‌کند. چرا که کنترل بیماری در میانه قرقاول ها با کمک سیستم قفس راحت تر است. در نتیجه با اطمینان می توان گفت که استفاده از قفس قرقاول شرایط سودآوری بیشتر پرورش‌ دهنده را فراهم می کند.

پرورش قرقاول در منزل
پرورش قرقاول در منزل

بیشتر بخوانید: قرقاول ها از چه سنی شروع به تخمگذاری می کنند؟ + نکات مهم

نگهداری از قرقاول ها و تامین تجهیزات مورد نیاز

برای پرورش قرقاول ها در منزل به تعدادی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیاز دارید در صورت سرد شدن هوا احتمال تلفات و بیماری قرقاول ها افزایش پیدا می‌ کند بنابراین لازم است که یک دستگاه گرمایشی که مناسب با ظرفیت فضای مورد نظر شما است تهیه کنید. در پرورش قرقاول ها در ابعاد بزرگ از هیتر یا سیستم گرمایشی استفاده می کنند اما در سالن های کوچک و یا در خانه از بخاری های خانگی و یا هیتر های مخصوص گلخانه و مرغداری استفاده می شود. سوخت این نوع وسایل گرمایشی اصولاً گاز شهری هستند.

استفاده از کولر مناسب در فصل تابستان نیز یکی از ملزومات است. اگر هوا بسیار گرم باشد احتمال آسیب دیدن قرقاول ها وجود دارد. بنابراین لازم است که به وسیله یک کولر مناسب شرایط خنک کردن فضا را فراهم کنید. همچنین یکی دیگر از وسایل ضروری مورد نیاز استفاده از تهویه است. چنانچه تعداد قراول هایی که در فضای بسته پرورش می‌ دهید زیاد هستند، به یک تهویه مناسب نیاز خواهید داشت. تهویه موجب جابجایی هوا و رفع بوی نامطبوع فضا می شود. بنابراین استفاده از آن یکی از ضروریات است.

پرورش قرقاول در خانه و تامین دان و آب مورد نیاز آنها

تهیه دانخوری و آبخوری مناسب برای پرورش قرقاول ها یکی از ملزومات پرورش قرقاول است. چنانچه از روش بستر استفاده می کنید لازم است که به ازای هر ۵ قرقاول بالغ آبخوری و دانخوری مناسب در اختیار آنها قرار دهید. قرقاول ها از جمله پرندگانی هستند که به اندازه خود دان و آب مصرف می کنند. یعنی ریخت و پاش زیادی در میان آنها که در نتیجه ضرر پرورش دهنده را به دنبال داشته باشد، وجود ندارد.

با این وجود در روش بستر و استفاده از دانخوری و آبخوری امکان آلوده شدن آب و دان قرقاول ها وجود دارد. همین امر شرایط بیماری آنها را فراهم می کند. این امر در حالی رخ می‌ دهد که در روش استفاده از قفس های استاندارد برای پرورش قرقاول ها نیازی به آبخوری و دانخوری نخواهید داشت. همچنین به هنگام استفاده از این قفس ها نه تنها نیازی به دانخوری ندارید بلکه آب مورد نیاز قرقاول ها به صورت مداوم و اتومات در اختیار پرندگان قرار می‌ گیرد و آنها در طول تمام شبانه روز به آب تمیز و بهداشتی دسترسی خواهند داشت. به علاوه امکان انتقال بیماری در میان قرقاول ها در استفاده از این روش بسیار کاهش می یابد.

پرورش قرقاول در منزل و دان مورد نیاز آنها

قرقاول ها علاوه بر اینکه می‌ توانند غذای مصرفی خود را مدیریت کنند در مقایسه با مرغ ها حدود ۶ برابر کمتر دان مصرف می کنند. این امر موجب سودآوری بیشتر پرورش دهنده قرقاول نسبت به پرورش دهنده سایر طیور می شود. با این وجود دان مصرفی قرقاول ها لازم است به اندازه کافی حاوی پروتئین و انرژی کافی باشد تا موجب رشد و بلوغ قرقاول ها گردد. همچنین در صورتی که دان مصرفی قرقاول ها از ویتامین، پروتئین و مواد مغذی برخوردار باشد، بازه زمانی پروار شدن آنها کوتاه‌ تر می ‌شود. قرقاول ها در ابتدا هنگامی که جوجه هستند به طور معمول روزانه یک گرم دان مصرف می‌ کنند و با بزرگتر شدن آنها میزان نیاز آنها به دان افزایش پیدا می کند. مثلا در سن ۸ هفتگی در طول ۷ روز به طور حدودی ۵۰۰ گرم دان مصرف می کنند.

مقدار مصرف دان قرقاول های تخم گذار با قرقاول های گوشتی متفاوت است به عنوان مثال قرقاول های گوشتی از ابتدای تولد خود تا زمان کشتار به طور متوسط ۵ کیلو دان مصرف می‌ کنند. دان قرقاول ها حتما باید حاوی گندم، کنجاله، سویا، ذرت، جو، پودر صدف و غیره باشد، تا شرایط رشد و سلامت آنها را فراهم کند.

پرورش قرقاول در منزل
پرورش قرقاول در منزل

بیشتر بخوانید: ساخت قفس قرقاول به صورت کاربردی و ساده

رعایت نکات بهداشتی به هنگام نگهداری قرقاول در خانه

هرچند قرقاول ها پرنده های وحشی و مقاوم در مقابل بسیاری از بیماری ها هستند ولی عدم رعایت نکات بهداشتی می‌ تواند موجب بیماری و افزایش تلفات در میان آنها شود. در نتیجه پرورش دهنده نه تنها به سود نمی ‌رسد بلکه سرمایه اصلی خود را نیز از دست می‌ دهد بنابراین توجه به برخی از نکات بهداشتی در پرورش قرقاول ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تعدادی از مهمترین نکات بهداشتی که لازم است به هنگام پرورش قرقاول خانگی رعایت شود، عبارتند از:

  • چنانچه از روش بستر برای پرورش قرقاول استفاده می کنید حتماً دانخوری و آبخوری آنها را به صورت روزانه شستشو و استرلیزه کنید. همچنین از نفوذ فضولات به داخل آب و یا دان مصرفی آنها جلوگیری کنید. چرا که این امر موجب انتشار سریع ویروس و بیماری در میان قرقاول ها می شود و تلفات پرورش‌دهنده را به دنبال دارد.
  • آب آشامیدنی که مورد استفاده قرقاول ها قرار می‌گیرد. باید خالی از هرگونه میکروب و آلودگی باشد. همچنین بهتر است از آب تصفیه شده شهری برای پرورش قرقاول خانگی استفاده کنید.
  • برخی از اوقات روز قرقاول ها را به دقت زیر نظر بگیرید. چنانچه علائم بیماری را در هر کدام از آنها مشاهده کردید. قرقاول موردنظر را از سایر پرندگان جدا کنید و در محل دیگری به مراقبت و درمان آن بپردازید. زیر نظر گرفتن پرندگان در روش قفس بسیار ساده تر از روش بستر است. در نتیجه قرقاول بیمار به راحتی تشخیص داده شده و از رواج بیماری در میان سایر پرنده ها جلوگیری می شود.
  • از ورود حشرات و حیوانات موذی مثل موش، سوسک، مگس و غیره به داخل محل پرورش قرقاول خانگی جلوگیری کنید. چرا که این موارد خود عامل نفوذ بیماری در میان قرقاول ها هستند.
  • از تازه و سالم بودن دان مصرفی قرقاول ها اطمینان حاصل کنید.
  • برای رشد بهتر قرقاول ها لازم است از مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی استفاده کنید. برای این مهم بهتر است که از یک دامپزشک با تجربه مشاوره بگیرید.
  • واکسن های قرقاول ها را به طور منظم به آنها تزریق کنید. این امر موجب تقویت سیستم ایمنی قرقاول ها شده و بدن آنها را برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ های واگیردار آماده می کند.

نظر شما پرورش قرقاول در منزل چیست؟!

کاربر گرامی شما در این محتوا از سایت پراور با نحوه پرورش قرقاول ها در منزل و امکانات مورد نیاز برای این امر و همچنین نکات ضروری جهت پرورش قرقاول ها و افزایش سود دهی آن آشنا شدید. چنانچه نظر عقیده و یا انتقادی در زمینه پرورش و نگهداری قرقاول ها دارید، می توانید آن را در قسمت درج نظرات بنویسید و آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین چنانچه سوالی در زمینه نگهداری خانگی قرقاول ها دارید می توانید آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان مجموعه پرآور در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

4 پاسخ

    1. درود بر شما. نکات بسیار عالی رو فرمودید ولی ایکاش عکس قفس هارو هم نشان می‌دادید که آشنا بشیم..در ضمن میزان مساحت برای هر قرقاول چقدر باید باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست