پرورش بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین تخمگذار + [ از 0 تا 100 ]

4.5/5 - (2 امتیاز)

پرورش دهندگان پرورش بلدرچین گوشتی و بلدرچین تخمگذار را جزو مشاغل پرسود در پرورش طیور می دانند چرا که این پرنده ها به سرعت رشد می کنند و طول دوره بازدهی آنها مناسب است برخی به پرورش بلدرچین تخمگذار در خانه می پردازند و از این طریق برای خود یک کار پاره وقت ایجاد می کنند و برخی نیز در مقیاس بزرگتر و صنعتی به پرورش بلدرچین تخمگذار در قفس های صنعتی و سالن‌های بزرگ می پردازند به هرحال پرورش بلدرچین تخمگذار و یا گوشتی مستلزم کسب دانش و رعایت برخی نکات است.

ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » به نحوه پرورش بلدرچین تخمگذار، شرایط و امکانات مورد نیاز آن و هزینه پرورش بلدرچین تخمگذار، نحوه کسب سود از این طریق و افزایش راندمان تخمگذاری بلدرچین ها و غیره پرداخته‌ایم .چنانچه کسب اطلاعات در این زمینه برای شما مفید و کاربردی است ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به 12 دقیقه زمان نیاز دارد و برای کلیه کسانی که قصد شروع کار پرورش بلدرچین تخمگذار را دارند مفید است.

مقایسه پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

بلدرچین ها جزو طیور زودبازده هستند که با سرعت مناسبی رشد می‌کنند این نوع از طیور را به منظور فروش تخم و یا گوشت آن‌ها پرورش می‌ دهند اما برخی از پرورش دهندگان معتقدند که فروش تخم این نوع از پرنده‌ ها سوددهی بیشتری نسبت به پرورش بلدرچین گوشتی دارد. این نوع پرنده همچون سایر طیور دانه مصرف می کند. یک بلدرچین در 45 الی 50 روزگی خود بالغ شده و قادر به تخمگذاری است و هر بلدرچین تخمگذار به طور معمول در طی یک هفته قادر است 4 الی 5 عدد تخم تولید کند.

این تعداد از تخمگذاری حاکی از تخمگذاری بالای این نوع پرنده نسبت به سایر پرنده ها است بنابراین پرورش این نوع از پرنده برای پرورش دهنده می‌ تواند سود باالایی در پی داشته باشد. جالب است بدانید که تخم های نطفه دار بلدرچین تخمگذار در طی 17 روز تبدیل به جوجه می شود و بلدرچین های تخمگذار را به عنوان بلدرچین مولد نیز می شناسند.

پرورش بلدرچین تخمگذار
پرورش بلدرچین تخمگذار

سه روش متداول پرورش بلدرچین

برای اینکه بدانید چگونه می‌توان پرورش بلدرچین را انجام داد ابتدا باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینید. آموزش پرورش بلدرچین به صورت اصولی و دقیق می‌تواند یک قدم شما را به موفقیت در این زمینه نزدیک‌تر کند. قدم اول در آموزش پرورش بلدرچین دانستن روش‌های پرورش این پرنده است. در ادامه مطلب قصد داریم شما رو با سه روش متداول پرورش بلدرچین به طور کامل آشنا کنیم.

هر یک از این روش‌ها می‌توانند با توجه به میزان فضا، بودجه اولیه، علاقمندی، تجهیزات مورد نظر، میزان ریسک پذیری و میزان زمان لازم برای رسیدن به سود تغییرات بسیار زیادی داشته باشند. برای آشنایی با این تغییرات و بررسی با استفاده از مقیاس‌هایی که گفته شد شما را دعوت می‌کنیم که در ادامه مطلب نیز با ما همراه باشید.

نزدیک‌ترین روش برای رسیدن به سود در پرورش بلدرچین

اولین روشی که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، استفاده از بلدرچین بالغ است. در این روش شما ریسک بسیار پایین را متحمل خواهید شد و در بازه زمانی کوتاهی به درآمدزایی خواهید رسید. اما به این مورد نیز توجه داشته باشید که سوددهی این روش نسبت به دو روشی که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد کمتر خواهد بود.

شما در این روش بلدرچین‌های بالغ را از مراکز معتبر خریداری می‌کنید و سپس تخم نطفه‌دار، گوشت و تخم بلدرچین تولید خواهید کرد. شما با ارائه محصولات به بازار و مخاطبین هدف می‌توانید در بازه زمانی کوتاهی به سوددهی دست پیدا کنید.

متداول ترین روش پرورش بلدرچین

اکثر پرورش دهندگان از این روش برای پرورش بلدرچین استفاده می‌کنند. خرید جوجه‌های 1 یا چند روزه متداول ترین روش پرورش بلدرچین است. برای شروع این کار شما ابتدا جوجه‌های 1 یا چند روزه را از مراکز معتبر خریداری می‌کنید. بعد از خرید جوجه‌ها حال نوبت این است که فضای مورد نیاز برای رشد این جوجه‌ها را فراهم سازید. بعد از رشد ه‌های مورد نظر می‌توانید محصولات آنها مانند گوشت و تخم بلدرچین را به بازار عرضه کنید.

این روش به دلیل خطرپذیری و ریسک کمتر و هزینه معقول به همراه سودآوری فراوان محبوب‌ترین روش‌ها برای پرورش بلدرچین است. به شما هم اگر دوست دارید این کسب و کار را با خطر کمتری شروع کنید، خرید جوجه‌های یک یا چند روزه را در دستور کار قرار دهید.

پردرآمدترین روش پرورش بلدرچین

پردرآمدترین روش پرورش بلدرچین و البته پرریسک‌ترین آن، خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی است. در این روش شما می‌توانید تخم‌های نطفه‌دار و دستگاه‌های جوجه کشی را از مراکز معتبر خریداری کنید و سپس دمای دستگاه جوجه کشی و تنظیمات مورد نظر آن را به طور دقیق تنظیم می‌کنید، حال نوبت این است که تخم‌های نطفه‌دار خریداری شده را در درون دستگاه قرار دهید. بعد از سپری کردن دوره جوجه کشی تخم‌های نطفه‌دار به جوجه تبدیل می‌شوند.

آموزش پرورش بلدرچین
آموزش پرورش بلدرچین

در این مرحله شما دو گزینه پیش رو خواهید داشت. نگهداری از جوجه بلدرچین‌ها و ارائه محصولات آنها به بازار فروش جوجه‌های یک روزه. در هر دو روش شما می‌توانید محصولات مورد نظر خود را به بازار عرضه کنید و با فروش آنها به درآمدزایی مورد نظر خود دست پیدا نمایید.

در ادامه این مطلب از آموزش و پرورش بلدرچین نکات آموزنده دیگری را برای شما در نظر گرفته‌ایم، توصیه ما به شما این است که برای دریافت نکات طلایی در این کسب و کار حتماً تا انتها این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

راستی به نظر شما کدام یک از روش‌هایی که گفته شد بهتر از گزینه‌های دیگر است؟ چنانچه تجربه مثبت و یا منفی از طریق پرورش بلدرچین را دارید می‌توانید نظرات خود را برای ما کامنت کنید. نظرات شما می‌تواند به سایر مخاطبین کمک کند تا بهترین روش را برای پرورش بلدرچین انتخاب کنند تا سوددهی فراوانی نصیب آنها شود.

شروع پرورش بلدرچین تخمگذار

اولین نکته ای که به هنگام پرورش بلدرچین باید مورد توجه قرار گیرد تهیه مکان مناسب برای پرورش است. هر چند برخی از افراد کار پرورش خود را از خانه و یا زیرزمین های کوچک خود آغاز می کنند اما به هر حال با توجه به انگیزه پرورش یعنی پرورش در مقیاس بزرگ و یا کوچک پرورش دهند ملزم به تهیه ی یک مکان مناسب برای این امر است. مکانی که برق، آب و گاز مجهز باشد. وسعت این مکان می تواند حداقل 20 متر و حداکثر چند هزار متر مکعب باشد. در یک مکان که حداقل 20 متر مکعب است پرورش دهنده می تواند از 2000 قطعه بلدرچین تخمگذار مراقبت کند.

چنانچه هر کدام از بلدرچین های تخمگذار در هفته به طور متوسط 4 عدد تخم داشته باشد 2000 قطعه از بلدرچین ها به طور میانگین بیش از 3000 تخم بلدرچین خواهند داشت.
توصیه ما در مجموعه پرآور به افرادی که تازه اقدام به شروع پرورش بلدرچین تخمگذار می کنند این است که کار پرورش را در مکانی کوچک و با تعداد کمی بلدرچین آغاز کنید تا تجربه لازم در این زمینه را کسب کنید. همچنین لازم است مکان مورد نظر در محلی ساکت و به دور از هرگونه سرو صدا باشد چرا که اصوات غیر ضروری باعث ایجاد استرس و کاهش راندمان تخمگذاری بلدرچین ها می شود.

پرورش بلدرچین تخمگذار و خرید بلدرچین مولد

جهت شروع کار پرورش بلدرچین ، به بلدرچین های بالغ و سالم نیاز دارید که روزانه تخم گذاری کنند. برای این امر باید بلدرچین های مولد را از پرورش دهندگان با تجربه و معتبر خریداری کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید از آنها مشاوره بگیرید و یا بلدرچین های بیمار را به آنها عودت دهید. به اعتقاد برخی از پرورش دهندگان بهترین نژاد بلدرچین های تخمگذار برای کسب سود، نژاد ژاپنی است. چرا که طول عمر و تولید بیشتری دارند.

نکات مهم در مورد پرورش بلدرچین تخمگذار و خرید آن‌

بلدرچین ها برای تخمگذاری باید بیش از 50 روز داشته باشند، چرا که از این زمان به بعد است که تخم گذاری آنها آغاز می شود.
تهیه بلدرچین های مولد باید از فروشگاه های با تجربه که در امر پرورش طیور مهارت و اعتبار کافی دارند، صورت گیرد.
مشاهده و بررسی وضعیت زندگی و ظاهر بلدرچین های تخمگذار قبل از خرید، بلدرچین هایی که در شرایط مناسبی زندگی پرورش نیافته اند بازدهی مناسبی را نخواهند داشت. همچنین بلدرچین هایی که به درستی دان و آب مصرف نمی کنند و یا بی تحرک هستند برای تخمگذاری مناسب نیستند.
مقدار نوردهی و درجه دمای مورد استفاده برای بلدرچین ها در یک هفته اخیر را از پرورش دهنده بپرسید و همان برنامه را در سالن خود ادامه دهید تا آنها دچار شوک نشده و روند تخمگذاری شان دچار اختلال نشود.

بلدرچین های تخمگذار به طور معمول تا 9 ماهگی تخم گذاری می کنند پس از این مدت تخم گذاری آنها به شدت کاهش می یابد می توانید پس از این مدت جیره غذایی آنها را بیشتر کرده و پس از پروار شدن از آنها به به عنوان بلدرچین گوشتی استفاده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای بلدرچین تخمگذار

  • سیستم گرمایشی
  • سیستم سرمایشی
  • سیستم تهویه
  • سیستم نور رسانی
  • سیستم رطوبت رسان
  • قفس های صنعتی و مکانیزه

مکانی که برای پرورش بلدرچین ها از آن استفاده می کنید باید به تجهیزات نامبرده مجهز باشد تا بتوانید بلدرچین را در آن پرورش دهید. بلدرچین ها همواره به هوای تازه برای تنفس نیاز دارند، محیط آنها باید بیش از هفده ساعت از روشنایی برخوردار باشد تا به صورت طبیعی و نرمال به بلوغ رسیده و شروع به تخمگذاری کنند برای این امر پرورش دهنده می تواند از لامپ های آفتابی استفاده کند.

همچنین محیط پرورش باید از دمای مناسب برخوردار باشد دمای مناسب برای این امر را 21 الی 24 درجه میدانند به همین جهت بهتر است یک دماسنج در محیط پرورش قرار دهید تا به طور دقیق و مداوم از دمای محیط آگاه شوید. علاوه بر دما باید رطوبت کافی در محیط پرورش وجود داشته باشد. برای این امر در صورت لزوم می‌توانید از سیستم های رطوبت رسان استفاده کنید.

بلدرچین تخمگذار
بلدرچین تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین ژاپنی

ویژگی مکان پرورش بلدرچین تخمگذار

مکان پرورش بلدرچین تخمگذار را باید به گونه ای باشد که حیوانات و حشرات موذی مثل سگ گربه و دیگر جوندگان نتوانند به داخل آن نفوذ کنند چرا که بلدرچین ها پرندگان استرسی هستند و حتی شنیدن صدای حیوانات می تواند موجب استرس در آنها شده و راندمان تخمگذاری آنها را تحت تاثیر قرار دهد علاوه بر این یکی از عوامل موثر بروز بیماری در میان بلدرچین ها نفوذ حیوانات و حشرات موذی است بنابراین لازم است که محیط زندگی بلدرچین ها آرام و به دور از هرگونه حیوانات و یا حشرات باشد.

تغذیه بلدرچین تخمگذار‌

لازم است دان تازه، سالم و مغذی برای بلدرچین ها تهیه کنید تا به رشد کامل رسیده و به در دوران تخمگذاری دچار بیماری نشوند. برای این کار بهتر است دان تازه را از مراکز معتبر پرورش طیور خریداری کنید چرا که مغذی و تازه بودن دان ها ارتباط مستقیم با میزان سلامت و رشد بلدرچین ها دارد. بنابراین ضروری است دان مورد استفاده بلدرچین ها بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی باشد.

دان دهی به بلدرچین ها به روش سنتی و پرورش آنها بر روی بستر کار نسبتا دشواری است چرا که امکان آلودگی دان‌ها بسیار بالا است. این امر در حالی رخ می دهد که پرورش بلدرچین ها با کمک قفس های صنعتی این مشکل را مرتفع کرده است زیرا قفس های صنعتی مجهز به سیستم دان دهی هستند و بلدرچین ها تمام روز و شب به دان بهداشتی و تازه دسترسی دارند. دان هایی که به دور از هرگونه آلودگی و میکروب هستند چرا که سیستم دان دهی قفس های مکانیزه به صورت بیرون از قفس تعبیه شده اند.

آب مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخمگذار

بلدرچین ها بیش از سایر پرندگان به آب نیاز دارند. بنابراین پرورش دهندگان باید آب تازه و بهداشتی را در طول تمام شبانه روز در اختیار بلدرچین ها قرار دهد. آب مصرفی بلدرچین ها باید بهداشتی و به دور از هر گونه آلودگی باشد. هر چند که در روش بستر در اختیار گذاشتن آب تازه و بهداشتی برای بلدرچین ها کار ساده ای نیست چرا که بلدرچین ها به طور مداوم در حال رفت و آمد هستند و آب مصرفی را آلوده می کنند و باید به طور مداوم تعویض شود.

در حالی که استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه پرورش بلدرچین مشکل آبرسانی را کاملا حل نموده است. این قفس ها مجهز به سیستم آبرسانی اتومات هستند و در تمام طول روز و شب آب تازه و بهداشتی را در دسترس بلدرچین ها قرار می دهد. در این روش امکان آلودگی آب مصرفی بلدرچین ها وجود ندارد.

پرورش بلدرچین تخمگذار
پرورش بلدرچین تخمگذار

بیشتر بخوانید: معرفی کامل بلدرچین

اهمیت بهداشت در پرورش بلدرچین تخمگذار

رعایت بهداشت محیط پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در صورت عدم بهداشت بلدرچین ها دچار بیماری می شوند و این امر باعث تلفات می شود و پرورش دهنده گان دچار ضرر و زیان می شوند و یا حداقل موجب صرف هزینه های بسیار برای خرید آنتی بیوتیک می شود. بنابراین لازم است که در پرورش بلدرچین تخمگذار رعایت بهداشت را در اولویت قرار دهید. برای این امر سالن و یا محل پرورش باید به صورت هفتگی و یا ماهانه شستشو شود و کاه موجود در بستر تعویض گردد. اما در روش استفاده از قفس نیازی به این امر نیست چرا که قفس ها مجهز به سینی فضولات هستند و به راحتی قابل شستشو و استرلیزه شدن است بنابراین نه تنها می توان بهداشت محیط را حفظ و از تلفات جلوگیری کرد بلکه شرایط صرفه جویی در هزینه ها را نیز برای پرورش دهنده فراهم می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده انجام فعالیت هایی مثل پاک کردن روزانه سینی فضولات، شستشوی قفس ها پس از هر دوره پرورش، استفاده از دستگاه های تهویه به طور مداوم ، جلوگیری از نفوذ حیوانات و حشرات و استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده هوا و غیره موجب حفظ بهداشت محیط می شود. چنانچه بهداشت محیط به طور کامل رعایت شود، بلدرچین های تخمگذار کمتر بیمار شده و بازدهی پرورش دهنده افزایش می یابد.

پرورش بلدرچین تخمگذار و جلوگیری از بروز بیماری ها

با وجود اینکه بلدرچین ها از مقاومت بدنی بالایی برخوردار هستند ولی باز هم دچار بیماری های مختلف می شوند. بنابراین لازم است پیشگیریهای ضروری جهت جلوگیری از بروز بیماری در بلدرچین ها انجام شود برای این امر لازم است به طور مداوم بلدرچین ها را تحت نظر بگیرید و در صورت مشاهده عوامل بیماری در یکی از بلدرچین ها آن را از سایر بلدرچین ها جدا کنید. همچنین عمل واکسیناسیون بلدرچین ها را انجام دهید و با یک دامپزشک در مورد ویتامین های مصرفی آنها مشورت کنید.

راهکارهای مناسب جهت افزایش بازدهی بلدرچین تخمگذار

بلدرچین ها در 45 الی 50 روزگی خود آماده تخم گذاری هستند. آنها برای تخم گذاری به جنس نر نیاز ندارند. اما بلدرچین ها به وجود نور و دما بسیار حساس هستند بنابراین هر گونه تغییر در درجه دما و نور رسانی می تواند منجر به کاهش راندمان تخمگذاری بلدرچین ها شود. به طور متوسط بهتر است بلدرچین ها 16 الی 18 ساعت در روشنایی باشند و برای تحقق این امر از لامپ های آفتابی استفاده کنید. همچنین مراقب باشید تا به طور ناگهانی ساعات نوررسانی به بلدرچین ها را تغییر ندهید. به علاوه از آنجا که در فصل زمستان هوا زود تاریک می شود حتما از لامپ های آفتابی استفاده کنید تا بازدهی بلدرچین ها کاهش نیابد.

1. نوع جیره غذایی برای افزایش راندمان بلدرچین تخمگذار

یکی دیگر از عواملی که به هنگام پرورش بلدرچین تخمگذار و افزایش میزان تخمگذاری آنها باید مورد توجه قرار دهید جیره غذایی مورد استفاده بلدرچین ها است. برای افزایش میزان تخمگذاری بلدرچین ها باید جیره غذایی آنها سرشار از پروتئین، مواد معدنی، کلسیم و ویتامین ها باشد. مقدار جیره غذایی هر بلدرچین در طول روز 30 گرم است که وجود کلسیم در جیره غذایی بلدرچین تخمگذار بسیار اهمیت دارد چرا که عمل تخمگذاری مداوم موجب کاهش کلسیم بلدرچین ها می شود و این امر بر کیفیت تخم های تولیدی و دوره بازدهی آنها تاثیر گذار است.

لازم است بدانید که به طور معمول بازدهی بلدرچین ها 2 الی 5 ماهگی است سپس دوره تولک بری آنها شروع می شود و تا سه هفته قادر به تخمگذاری نخواهند بود و دوباره تخمگذاری آنها آغاز می شود تا 9 ماهگی.

2. اهمیت کنترل استرس در پرورش بلدرچین تخمگذار و افزایش راندمان تولید

بلدرچین ها پرندگان استرسی هستند و هر گونه استرسی باعث کاهش راندمان آنها می شود. برای جلوگیری از این امر رفت و آمدهای غیر ضروری را حذف کنید. به هنگام استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه از آنجا که اغلب کارهای بلدرچین ها مثل دان دهی و آب دهی و جمع آوری تخم ها به صورت اتومات انجام می شود نه تنها نیازی به رفت و آمد غیر ضروری نیست بلکه پرورش دهنده به تعداد کمتری نیروی کار نیاز دارد و این امر به صورت عملی برای پرورش دهنده به معنی کسب سود بیشتر است.

بلدرچین تخمگذار
بلدرچین تخمگذار

بیشتر بخوانید: مزایای پرورش بلدرچین

3. آبرسانی مداوم و تاثیر آن در افزایش راندمان تخمگذاری بلدرچین

آب یکی از عوامل مهم در میزان تخمگذاری بلدرچین ها است. چنانچه آب آشامیدنی چند ساعت به بلدرچین ها نرسد میزان تخمگذاری آنها بسیار کاهش می یابد بنابراین در آب‌رسانی به آنها دقت کنید. همچنین بهتر است آب مصرفی بلدرچین ها سالم و آب تصفیه شده شهری باشد. اگر از روش بستر استفاده می کنید حتما باید آب خورهای را به طور روزانه شستشو دهید و آب مصرفی آنها را هر به طور مداوم عوض کنید تا از آلودگی به دور باشد. هر چند که به هنگام استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه آب مصرفی پاکیزه به صورت اتومات و مداوم در اختیار بلدرچین ها قرار می گیرد.

4. تامین اکسیژن و افزایش راندمان تولید تخمگذاری بلدرچین

تامین اکسیژن مصرفی و هوای تازه برای سالم ماندن بلدرچین ها و افزایش تخمگذاری آنها بسیار تاثیر گذار است. برای این تحقق این امر علاوه بر داشتن یک دستگاه تهویه مناسب در سالن پرورش باید فضولات بلدرچین ها روزانه و مرتب پاکسازی شود چرا که تجمع این فضولات باعث تولید مقادیر زیادی گاز آمونیاک می شود و برای بلدرچین ها مشکلات تنفسی ایجاد می کند. همین امر بر مقدار بازدهی بلدرچین های تخمگذار تاثیر منفی خواهد گذاشت. در قفس های صنعتی شستشوی روزانه سینی فضولات به راحتی انجام می گیرد و برخلاف روش بستر جمع آوری فضولات نیازمند صرف انرژی، زمان و هزینه نیست.

کسب سود از طریق پرورش بلدرچین تخمگذار

تخم های بلدرچین را می توانید به صورت فله ای به فروش برسانید اما برای کسب سود بیشتر بهتر است برای کسب و کار خود از جهاد کشاورزی مجوز بگیرید و برند مخصوص خود را داشته باشد در این صورت شما نتیجه عملکرد مناسب خود را برای تولیدات با کیفیت خواهید دید پس از اخذ مجوز و مشخص کردن برند، برچسب و یا لیبل مختص به خود را طراحی و بر روی بسته بندی تخم های بلدرچین که اغلب یا به صورت پلاستیکی هستند و یا کاغذی مورد استفاده قرار دهید.

بر روی برچسب ها معمولا مواردی از این قبیل ثبت می شود. نام برند، تاریخ تولید و انقضا، نشانه استاندارد، قیمت محصول، آدرس و شماره تماس ( ثبت شماره تماس به تدریج موجب رونق کسب و کار شما خواهد شد چرا که در صورت با کیفیت بودن محصول مشتری های بیشتری با شما برای ثبت سفارش تماس می گیرند)

بازاریابی برای فروش تخم بلدرچین

در ابتدا برای فروش محصولات خود تا زمانی که برند شما در میان مصرف کنندگان شناخته شده نیست نیازمند بازاریابی هستید این امر با روش های مختلف انجام می گیرد. روش هایی مثل طراحی وب سایت، طراحی و پخش کارت های فروش و توزیع آن در میان فروشگاه ها، مراجعه به شرکت های پخش و عمده فروشی ها و همچنین کمک گرفتن از سایت های تبلیغاتی مرتبط.

هزینه های مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخمگذار

  • صرف هزینه برای تامین مکان پرورش به صورت خرید، اجاره و یا رهن کامل ملک
  • هزینه خرید و راه‌اندازی تجهیزات مورد نیاز مثل سیستم سرمایشی، گرمایشی، تهویه، قفس های صنعتی، لامپ های آفتابی و غیره. همچنین خرید
  • لوازم و تجهیزات پرورش بلدرچین بر روی بستر مثل دانخوری، آبخوری، پوشال کف بستر و غیره.
  • خرید بلدرچین بالغ تخمگذار و یا دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه یک روزه
  • تامین بودجه در طول دوره پرورش برای خرید دان و وسایل متفرقه مثل واکسن، آنتی بیوتیک یا دارو، مولتی ویتامین و غیره
  • صرف هزینه برای تامین نیروی کار و پرداخت هزینه آب ، برق ، گاز و …
  • هزینه لازم برای معرفی برند از طریق بسته بندی مناسب و تبلیغات.

مزایای پرورش بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین تخمگذار مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است، زیرا در سال های اخیر برآورد مالی بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر برآورد مالی بالا پرورش این پرنده مزایای زیادی دارد. در ادامه به برخی از مزایای این نوع پرورش اشاره خواهم کرد.

بازدهی بالا

بازدهی پرورش بلدرچین تخمگذار بالاست. در سال شما می توانید حدود 280 تا 320 تخم بلدرچین‌ تولید نمایید. این نوع بازدهی بسیار بالاتر از مرغ‌ خواهد بود.

فضای کمتر

از دیگر مزایای پرورش بلدرچین تخمگذار می توان به پرورش آن در فضای کوچک اشاره کرد. بلدرچین‌ ها جز پرندگان کوچک جثه هستند و فضای کمتری برای پرورش نیاز دارند. با توجه به این خصوصیت شما سرمایه کمتری را به این کار اختصاص خواهید داد. به تجهیزات کمتری نیز نیاز دارید.

سوددهی مناسب و زود

شما به بهترین شکل می توانید سرمایه اولیه خود را برگردانید، آن هم با انتخاب بلدرچین تخمگذار برای پرورش. پرورش این پرنده زودبازده بوده و در کمتر از 45 روز می توانید به سوددهی برسید.

نگهداری آسان

نگهداری بلدرچین‌ ها نسبت به سایر پرندگان آسان تر است. بلدرچین های تخمگذار به سرعت رشد می‌ کنند و نیاز به فضای کمتری برای پرورش دارند. مقاومت در برابر بیماری ها نیز نگهداری از این پرنده را اسان می کند.

بازار متنوع

تخم‌ های بلدرچین در بازارهای مختلف با تقاضای بالا به فروش می‌ رسند. این امر می تواند سوددهی بالایی را به همراه داشته باشد. علاوه بر تخم بلدرچین، گوشت بلدرچین نیز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سودآوری

آیا شغلی را می شناسید که هزینه های کم و سود آوری بالایی را به همراه داشته باشد؟ به دلیل بازدهی بالا و نیاز به سرمایه‌ گذاری کمتر در مقایسه با سایر پرندگان پرورش بلدرچین تخمگذار گزینه بسیار مناسبی برای شروع فعالیت به شمار می رود.

مزیت بالای تخم بلدرچین

تخم‌ های بلدرچین حاوی مقدار بالایی از پروتئین و ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 و آهن هستند. این تخم‌ ها می‌ توانند به عنوان یک منبع غذایی با ارزش استفاده شوند. بسیاری از والدین از تخم بلدرچین به عنوان وعده غذایی اصلی کودکان استفاده می کنند.

به طور کلی، پرورش بلدرچین تخمگذار به عنوان یک فرصت شغلی مزایای بسیار زیادی دارد. شما می توانید از این فرصت استفاده کنید تا به سودآوری بالایی دست پیدا کنید. به نظر شما پرورش بلدرچین تخمگذار چه مزایای دیگری را با خود به همراه داشته باشد؟ مزیت مورد نظر خود را برای ما کامنت کنید.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از پرآور با نحوه پرورش بلدرچین تخمگذار، تجهیزات مورد نیاز برای این امر، نکات ضروری برای افزایش تولید بلدرچین تخمگذار و نحوه کسب سود از این طریق آشنا شدید اگر در این زمینه سوال، پیشنهاد، انتقاد و یا نظری دارید می توانید آن را در قسمت درج نظرات ثبت کنید و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول

تجهیزات مورد نیاز برای بلدرچین تخمگذار چیست؟

سیستم گرمایشی ،سیستم سرمایشی ،سیستم تهویه ،سیستم نور رسانی ،سیستم رطوبت رسان قفس های صنعتی و مکانیزه

ویژگی مکان پرورش بلدرچین تخمگذار چیست؟

مکان پرورش بلدرچین تخمگذار را باید به گونه ای باشد که حیوانات و حشرات موذی مثل سگ گربه و دیگر جوندگان نتوانند به داخل آن نفوذ کنند چرا که بلدرچین ها پرندگان استرسی هستند و حتی شنیدن صدای حیوانات می تواند موجب استرس در آنها شده و راندمان تخمگذاری آنها را تحت تاثیر قرار دهد علاوه بر این یکی از عوامل موثر بروز بیماری در میان بلدرچین ها نفوذ حیوانات و حشرات موذی است بنابراین لازم است که محیط زندگی بلدرچین ها آرام و به دور از هرگونه حیوانات و یا حشرات باشد.

تغذیه بلدرچین تخمگذار‌ چیست؟

لازم است دان تازه، سالم و مغذی برای بلدرچین ها تهیه کنید تا به رشد کامل رسیده و به در دوران تخمگذاری دچار بیماری نشوند. برای این کار بهتر است دان تازه را از مراکز معتبر پرورش طیور خریداری کنید چرا که مغذی و تازه بودن دان ها ارتباط مستقیم با میزان سلامت و رشد بلدرچین ها دارد. بنابراین ضروری است دان مورد استفاده بلدرچین ها بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی باشد. دان دهی به بلدرچین ها به روش سنتی و پرورش آنها بر روی بستر کار نسبتا دشواری است چرا که امکان آلودگی دان‌ها بسیار بالا است. این امر در حالی رخ می دهد که پرورش بلدرچین ها با کمک قفس های صنعتی این مشکل را مرتفع کرده است زیرا قفس های صنعتی مجهز به سیستم دان دهی هستند و بلدرچین ها تمام روز و شب به دان بهداشتی و تازه دسترسی دارند. دان هایی که به دور از هرگونه آلودگی و میکروب هستند چرا که سیستم دان دهی قفس های مکانیزه به صورت بیرون از قفس تعبیه شده اند.

2 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب میخواستم خدمتتون بپرسم من یک طبقه کامل مسکونی خالی دارم.. آیا بوی نامطبوعی برای همسایه ها ایجاد نمی‌کند..

    1. سلام دوست عزیز
      در تعداد کم مشکلی ایچاد نمیشه اما در تعداد زیاد پرورش در منطقه مسکونی توصیه نمیشه.
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست