شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

معایب پرورش قرقاول

معایب پرورش قرقاول + [ راه های رفع معایب پرورش قرقاول ]

Rate this post

قرقاول یکی از انواع پرنده قابل پرورش است که به خاطر گوشت و تخم پرخاصیت همواره مورد توجه پرورش دهندگان قرار می گیرد. پرورش این پرنده مزیت های بسیاری دارد که مهمترین مزیت آن مقاومت بسیار بالای این پرنده در برابر بیماری ها و قدرت سازگاری آنها با انواع آب و هوای سرد و گرم است همچنین هزینه پرورش و تغذیه آنها در مقایسه با سایر پرندگان مناسب تر است چرا که در پایان قیمت محصولات حاصل از این پرنده ها بیشتر از سایر پرنده ها است. به همین دلیل پرورش قرقاول به یک شغل پرسود در صنعت پرورش طیور تبدیل شده است. برای پرورش این پرنده پرسود تنها کافی است روش اصولی و صحیح را انتخاب کنید تا از معایب پرورش قرقاول ایمن شوید در غیر این صورت پرورش این پرنده نیز همچون سایر پرنده ها با تعدادی از معایب همراه است.

بنابراین ما در این محتوا از مجموعه « پرآور » قصد داریم به به معایب پرورش قرقاول و عواملی که موجب کاهش این معایب میشوند بپردازیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب تنها به پنج دقیقه زمان نیاز دارد.

تغذیه نامناسب یکی از معایب پرورش قرقاول

یکی از معایب پرورش قرقاول نیاز آنها به مواد غذایی سالم است در غیر این صورت آن‌ها بیمار شده و باعث ضرر و زیان پرورش دهندگان می شوند. بنابراین اولین موردی که به هنگام پرورش قرقاول باید مورد توجه پرورش دهنده قرار گیرد استفاده از دان قرقاول بهداشتی، سالم و تازه است. همچنین دان مورد استفاده قرقاول ها باید حاوی کلیه مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز قرقاول های پرورشی باشد تا قرقاول ها دچار بیماری نشده و شرایط تلفات آنها فراهم نشود. کمبود ویتامین های زیر می تواند برای قرقاول ها خطر ساز باشد.

ارتباط کمبود ویتامین ها و معایب پرورش قرقاول

کمبود ویتامین A باعث رواج کوری، نقرس، تلفات جنینی در روزهای نخستین رشد جنین قرقاول ها می شود. همچنین کمبود این ویتامین باعث نارسایی سیستم گردش خون می شود در نتیجه جوجه ها نمی توانند از تخم خارج شوند و باعث تلفات جوجه قرقاول ها و ضرر و زیان پرورش دهندگان می شود. کمبود ویتامین E باعث عدم باروری تخم های قرقاول و ضعیف بودن جوجه های تازه خارج شده از تخم و در نهایت مرگ آنها در روزهای اولیه می شود. این امر در نتیجه استفاده از دان های اکسیده شده بروز می دهد. کمبود انواع ویتامین B باعث به دنیا آمدن جوجه های ضعیف با لرزش شدید می شود که چند روز پس از خروج از تخم از بین می روند. به علاوه موجب فلجی و جمع شدگی پنجه های پای قرقاول ها می‌شود.

علت این امر تنها منحصر به استفاده از دانه های غیر استاندارد نیست بلکه توزیع نامناسب دان میان قرقاول ها و فراهم کردن شرایط اکسیده شدن دان ها نیز از جمله عوامل بروز این ضرر و زیان هستند.

معایب پرورش قرقاول
معایب پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید:  آموزش پرورش قرقاول

کاهش معایب پرورش قرقاول با توزیع مناسب دان

علاوه بر استفاده از دان سالم و مقوی که حاوی انواع ویتامین ها باشد. با توزیع مناسب دان در میان قرقاول ها می توانید از بروز کمبود ویتامین و بیماری در میان قرقاول ها جلوگیری کنید. در استفاده از روش بستر این امر به سختی امکان پذیر است چرا که برخی از قرقاول ها در این روش به اندازه کافی و در تمام طول شبانه روز به دان دسترسی ندارند. همچنین ممکن است به دلیل اتمام کامل دان توسط قرقاول ها در یک بازه زمانی مشخص و موکول آن به روزهای آتی، دان مصرفی قرقاول ها اکسیده شده و موجب بروز بیماری در میان آنها شود.

این امر در حالی رخ می دهد که در روش پرورش قرقاول با کمک قفس های صنعتی امکان توزیع مناسب دان میان قرقاول ها وجود دارد. به گونه ای که همه قرقاول های پرورشی به اندازه کافی به دان های مصرفی دسترسی دارند و به دلیل رسیدگی ساده می توان از مصرف دان های اکسیده و کهنه توسط قرقاول ها جلوگیری کرد و دان اکسیده را با دان تازه تعویض کرد. در این شرایط میزان بیماری و تلفات به طرز چشمگیری کاهش می یابد. در نتیجه معایب پرورش قرقاول نیز همگام با توزیع مناسب دان سالم و تازه در میان آنها کاهش می یابد.

بیماری اصلی ترین معایب پرورش قرقاول

درست است که قرقاول ها در مقایسه با سایر طیور از مقاومت بدنی خوبی برخوردارند و کمتر دچار بیماری میشوند اما بروز بیماری در میان آنها یکی از اصلی ترین معایب پرورش قرقاول است. عوامل مختلفی موجب بروز بیماری در میان قرقاول ها می شود یکی از این عوامل استفاده از دان و آب آلوده است. قرقاول ها موجودات پر جنب و جوشی هستند که همواره در حال رفت و آمد هستند در نتیجه این جست و خیز امکان آلوده شدن دان و آب آنها به شدت افزایش می یابد و شرایط بروز بیماری در میان آنها فراهم می شود.

هر چند این امر در روش پرورش بستر بیشتر به چشم می خورد چرا که به هنگام استفاده از قفس های صنعتی استاندارد پرورش قرقاول، پرورش دهنده این امکان را می یابد که به طور مداوم و در تمام طول شبانه روز آب و دان تازه و بهداشتی را در اختیار قرقاول ها قرار دهد در نتیجه پرورش دهنده می تواند با استفاده از قفس های استاندارد از رواج بیماری در میان آن ها جلوگیری کند و عیوب پرورش قرقاول ها را کاهش دهد.

معایب پرورش قرقاول
معایب پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید: پرورش قرقاول در منزل

آلودگی مکان پرورش یکی دیگر از معایب پرورش قرقاول ها

آلودگی مکان پرورش باعث بروز عفونت در میان گله قرقاول ها می شود. عفونت به سرعت در میان گله قرقاول ها رواج پیدا می کند و شرایط تلفات آن ها را فراهم می کند. عفونت در ابتدا به صورت سرما خوردگی خود را در میان قرقاول ها نمایان می کند سپس به شکل گلودرد، عطسه کردن و پس از یک هفته هم دور چشم آنها ورم می کند. به همین جهت لازم است بستر قرقاول ها به طور مداوم ضد عفونی و استرلیزه شود. برای اینکه کف بستر مورد نظر نرم باشد باید از پوشال استفاده شود تا پای قرقاول ها دچار آسیب نشود. تعویض مداوم پوشال ها و یا تمیز کردن کف بستر برای پرورش دهنده می تواند هزینه بر و مستلزم صرف زمان باشد اما انجام این کار برای کاهش تلفات و معایب پرورش قرقاول امری ضروری است.
هر چند لازم است بدانید که تمیز کردن مکان پرورش قرقاول ها در روش استفاده از قفس های صنعتی بسیار ساده است و نیازی به صرف زمان و هزینه نیست. چرا که این قفس ها مجهز به سینی فضولات هستند و پرورش دهنده می تواند به سادگی آنها را در بازه های زمانی مشخص شستشو داده و از بروز تلفات در میان قرقاول ها بکاهد.

بیماری کانیبالیسم یکی از معایب پرورش قرقاول

رواج بیماری کانیبالیسم یا تخم مرغ خواری در میان قرقاول ها از جمله معایب پرورش قرقاول محسوب می شوند. در این شرایط قرقاول ها تخم های را می شکنند و محتویات درون آن را می خورند همچنین به یکدیگر نوک می زنند و باعث زخمی شدن یکدیگر می شوند. این امر نه تنها موجب ضرر و زیان در پرورش قرقاول می شود و تلفات گله را به دنبال دارد بلکه برای پرورش دهندگانی که هدف آنها از پرورش قرقاول استفاده از مزایای تخم آن است یک مشکل جدی به شمار می آید. برای جلوگیری از رواج کانیبالیسم و این نوع مضرات پرورش قرقاول لازم است به محض تخم گذاری قرقاول ها تخم ها را جمع آوری کنید تا قرقاول ها فرصت شکستن آنها و یا چشیدن طعم آنها را نیابند.

این امر در روش پرورش قرقاول بر روی بستر مقداری دشوار است چرا که در این روش امکان جمع آوری سریع تخم ها وجود ندارد و گاهی ممکن است جمع آوری تخم ها با چندین ساعت تاخیر انجام پذیرد. همچنین امکان از قلم افتادن تخم ها به هنگام جمع آوری آنها وجود دارد. این امر د حالی رخ می دهد که قفس های صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که به محض تخم گذاری قرقاول ها تخم ها از دسترس قرقاول ها خارج می شوند. همچنین امکان از قلم افتادن تخم ها در این روش وجود ندارد.

محدودیت پرورش قرقاول با توجه به فضا

این امر یک واقعیت است که در یک فضای واحد می توان تعداد مشخصی از قرقاول ها را پرورش داد. از آنجا که برای پرورش یک قرقاول بالغ تقریبا به نیم متر مربع فضا احتیاج است بنابراین امکان پرورش تعداد قرقاول ها با توجه به مکان و بستری که در اختیار دارید فراهم می شود و این امر می تواند کسب سود زیاد که در نتیجه تعداد بالای پرورش قرقاول است جلوگیری کند. این امر در حالی رخ می دهد که افراد می توانند با کمک قفس های چند طبقه پرورش قرقاول تعداد بیشتری قرقاول را در همان مکانی که در اختیار دارند، پرورش دهند. درنتیجه با افزایش تعداد قرقاول های پرورشی در همان فضای واحد، میزان سودآوری پرورش دهنده افزایش می یابد و با مدیریت فضا این عیب از پرورش قرقاول به مزیت تبدیل می شود.

معایب پرورش قرقاول
معایب پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید: ساخت قفس قرقاول به صورت کاربردی و ساده

هزینه برای نیروی کار یکی از معایب پرورش قرقاول

قرقاول ها به تغذیه صحیح، دمای مناسب، رطوبت کافی، واکسیناسیون، جمع آوری تخم ها (در صورت پرورش قرقاول تخمگذار) و رسیدگی کافی برای رشد نیاز دارند. چنانچه در مقیاس بزرگ به پرورش قرقاول می پردازید به استفاده از نیروی کار نیاز دارید که هرچه تعداد قرقاول های پرورشی شما بیشتر باشد تعداد نیروی کمکی مورد نیاز نیز افزایش می یابد. این امر به ویژه در روش بستر بیشتر به چشم میخورد چرا که ضد عفونی کردن مکان پرورش، دان و آب دادن به قرقاول ها و زیر نظر گرفتن آنها ( برای جدا کردن قرقاول هایی که علایم بیماری دارند از گله سالم) در این روش منجر به صرف انرژی بسیاری می شود. در نتیجه پرورش دهنده موظف به بکارگیری نیروی کار و صرف هزینه است.
در همین راستا جالب است بدانید که تعداد نیروی کار مورد نیاز در روش صنعتی پرورش قرقاول به شدت کمتر است. چرا که اغلب مراحل پرورش قرقاول بدون عیب و به صورت مکانیزه انجام می گیرد.

انتخاب نژاد نامناسب یکی از معایب پرورش قرقاول

خرید قرقاول ها از نژاد نامناسب باعث می شود قرقاول ها در بازه زمانی استاندارد به سوددهی نرسند و یا شرایط ضرر و زیان پرورش دهنده را فراهم کند بنابراین توجه به نژاد مناسب برای پرورش قرقاول به ویژه در مقیاس انبوه یکی دیگر از عوامل کاهش معایب پرورش قرقاول است. تعدادی از نژادهای مناسب قرقاول برای پرورش عبارت اند از: لیمویی، خوراکی، لیدی آمهرست و سیلو.

صرف هزینه اولیه بیشتر از جمله معایب پرورش قرقاول ها

برای پرورش قرقاول نسبت به برخی از طیور مثل مرغ و یا بلدرچین پرورش دهنده به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد. چرا که قیمت قرقاول ها بیشتر از برخی طیور است. بنابراین در صورت عدم موفقیت در پرورش قرقاول ها پرورش دهنده ضرر و زیان بیشتری را متحمل خواهد شد. هر چند که استفاده از قفس های صنعتی و روش پرورش مکانیزه تا حد زیادی این مشکل را مرتفع می کند ولی باز هم باید به این نکته توجه کرد که خرید قفس های صنعتی در ابتدای کار نیز، نیازمند صرف مقداری هزینه است اما صرف این هزینه می تواند، سودآوری پرورش دهنده را تا حد زیادی تضمین کند.

استرس در قرقاول ها یکی از معایب پرورش این پرنده

عوامل مختلفی برای قرقاول ها همچون نفوذ حیوانات موذی، تنظیم نبودن شدت نور و تردد عوامل پرورش دهنده در سالن استرس ایجاد می کند. استرس در قرقاول ها باعث کاهش بازدهی قرقاول های تخمگذار و گوشتی می شود. بنابراین تا حد امکان لازم است از بروز استرس در این نوع پرنده جلوگیری کنید. به عنوان مثال از نفوذ حیوانات موذی به سالن پرورش و یا حضور آنها در اطراف سالن بکاهید و یا میزان تردد نیروی کار در سالن را کاهش دهید. در پرورش قرقاول به صورت مکانیزه از آنجا که تغذیه قرقاول ها جمع آوری تخم ها، جمع آوری فضولات و غیره کاملا به صورت مکانیزه انجام می گیرد نه تنها استفاده از تعداد نیروی کار کاهش می یابد بلکه به صورت خودکار تردد در میان قرقاول ها و ایجاد استرس در میان آنها کاهش می یابد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

مخاطب گرامی شما در این محتوا از مجموعه « پرآور » با عیب های پرورش قرقاول و چگونگی جلوگیری از آنها و یا کاهش میزان عیوب پرورش قرقاول آشنا شدید همچنین خواندید که اغلب مضرات پرورش قرقاول که منجر به بیماری قرقاول ها و تلفات آنها می شوند منحصر به روش پرورش قرقاول بر روی بستر است و استفاده از قفس های صنعتی نه تنها فاقد این عیب ها است بلکه موجب افزایش سودآوری پرورش دهنده می شود. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در زمینه پرورش قرقاول هستید و یا از عیب های دیگر از پرورش قرقاول مطلع هستید خوشحال خواهیم شد که آن را در قسمت درج نظرات بنویسید و پیشنهادات خود را برای بهتر شدن این مطلب با ما و با سایر کاربران پرآور به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

اصلی ترین معیب پرورش قرقاول چیست؟

بیماری

بهترین فضا برای پرورش قرقاول کدام است؟

قفس

راه مقابله با استرس در قرقاول چیست؟

عوامل مختلفی برای قرقاول ها همچون نفوذ حیوانات موذی، تنظیم نبودن شدت نور و تردد عوامل پرورش دهنده در سالن استرس ایجاد می کند. استرس در قرقاول ها باعث کاهش بازدهی قرقاول های تخمگذار و گوشتی می شود. بنابراین تا حد امکان لازم است از بروز استرس در این نوع پرنده جلوگیری کنید. به عنوان مثال از نفوذ حیوانات موذی به سالن پرورش و یا حضور آنها در اطراف سالن بکاهید و یا میزان تردد نیروی کار در سالن را کاهش دهید. در پرورش قرقاول به صورت مکانیزه از آنجا که تغذیه قرقاول ها جمع آوری تخم ها، جمع آوری فضولات و غیره کاملا به صورت مکانیزه انجام می گیرد نه تنها استفاده از تعداد نیروی کار کاهش می یابد بلکه به صورت خودکار تردد در میان قرقاول ها و ایجاد استرس در میان آنها کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست