شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

مشاوره پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار

مشاوره پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار

Rate this post

اگر به فکر شروع کسب‌وکار خود درزمینهٔ پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار هستید، پیشنهاد می­کنم مطلبی را که برای شما در این موضوع آماده کرده­ایم حتماً مطالعه کنید. در قسمت اوّل به مواردی اشاره می­کنیم که شما بهتر است در خصوص پرورش مرغ‌های گوشتی بدانید. پس‌ازآن نوبت به پرورش مرغ‌های تخم‌گذار خواهد رسید. با مطلب مشاوره پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار همراه باشید.

پرورش مرغ گوشتی

در این بخش مسائلی را مطرح خواهیم کرد که به شما در امر پرورش مرغ گوشتی کمک خواهد کرد. ابتدا نکاتی را درراستای جوجه‌کشی مطرح می­کنیم، پس‌ازآن کمی در مورد ایجاد و مدیریت شرایط مناسب مرغداری مطالبی خواهید خواند. کمی در مورد راهکارهایی جهت افزایش بازده و سوددهی مرغ گوشتی نیز صحبت خواهیم کرد.

پرورش مرغ گوشتی
پرورش مرغ گوشتی

حتما بخوانید: تغذیه جوجه های گوشتی

اقدامات لازم جهت جوجه‌کشی

  • داشتن یک برنامه مدون و دقیق برای پرورش مرغ یکی از ارکان اصلی موفقیت در این کار است. یکی از نکات اصلی این است که به جهت آن­که برنامه های تغذیه و اقدامات بهداشتی برای جوجه‌ها در سنین مختلف باهم متفاوت است، بهتر است که سالن‌های پرورش به‌یک‌باره پر و خالی شوند. چند نکته را در ادامه مطرح خواهیم کرد که توجه به آن‌ها به شما جهت بهره­وری بالاتر کمک شایانی خواهند کرد.
  • بهتر است حتماً به‌منظور حفاظت جوجه‌ها در مقابل بیماری‌ها و انگل و میکروب سالن پرورش قبل از جوجه ریزی کاملاً ضدعفونی گردد.
  • سطح بستر کف رودخانه می­بایست کاملاً یکدست باشد تا از مخفی شدن جوجه‌ها جلوگیری شود.
  • حتماً همیشه دمای محیط را چک کنید.
  • حتماً از سالم بودن سیستم‌های تهویه و وجود هوای کافی در سالن اطمینان حاصل کنید.
  • برای هزار قطعه جوجه در محدوده مادرهای مصنوعی درمجموع از آبخوری‌های ثابت و آویز به تعداد 14 تا 16 عدد استفاده کنید. حتماً قبل از جوجه ریزی در آبخوری‌ها آب تمیز و سالم بریزید.
  • حتماً نکات مربوط به استاندارد تراکم جوجه‌ها در زمان جوجه ریزی رعایت شوند.

شرایط سالن‌های پرورش جوجه

  • کنترل رطوبت سالن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در پرورش است. معمولاً رطوبت سالن می­بایست بین 50 تا 70 درصد کنترل شود.
  • مدیریت آبخوری‌ها و اطمینان از تمیز بودن همیشگی آب درون آن‌ها به‌صورت مداوم امری ضروری جهت پرورش هر چه سریع‌تر و بهتر جوجه‌هاست. نکته اصلی در این مورد مدرنیزه کردن مستمر آبخوری‌های سالن پرورش است.
  • مصرف آب هر سالن 1.6 تا 1.8 برابر مصرف دان است. البته مصرف آب یک کمیت تجربی است و مرتباً باید مورد ملاحظه قرار گیرد. بهتر است آب سالن‌ها شش ماه یا یک سال یک‌بار مورد آزمایش و تست قرار بگیرند.
  • در مورد دانخوری‌ها بهتر است بدانید که طول دانخوری‌های زنجیری به ازای پرنده می­باید 5.2 سانتی‌متر باشد. تعداد دانخوری های بشقابی نیز به ازای هر 1000 قطعه پرنده بهتر 18 تا 20 عدد در نظر گرفته شود.
  • بستر سالن باید ارتفاع 5 تا 7 سانتی‌متری داشته باشد. بستر با کیفیت خوب معمولاً از تراشه چوب سفید تشکیل‌شده و حدوداً 30 تا 35 درصد نیز رطوبت دارد. بهتر از بستر نرم و با کیفیت استفاده شود تا کیفیت لاشه نیز افزایش پیدا کند. همیشه پس از تخلیه پرندگان برای نوبت بعدی جوجه ریزی بستر سالن را تعویض کنید و از استفاده کردن از بسترهای کپک‌زده و پوسیده به علت ایجاد بیماری به‌شدت خودداری کنید.

روش‌هایی جهت افزایش بهره ­وری

اگر در پرورش مرغ‌های گوشتی به دنبال سود بیشتر و بهره‌وری هستید پس باید به این نکته توجه کنید که افزایش وزن مرغ در زمان کمتر مهم‌ترین روش افزایش بهره‌وری واحدهای مرغداری‌ است که مرغ گوشتی پرورش می­دهند. در زیر به سه راهکار جهت افزایش وزن مرغ‌ها و به‌تبع آن افزایش بازدهی و سود مرغ داری خواهیم پرداخت.

تغذیه

یکی از اصلی­ترین روش‌هایی که می­توانید جهت افزایش وزن مرغ‌های گوشتی و بالا بردن بازدهی استفاده کنید، ایجاد بستر مناسبی جهت بهبود تغذیه مناسب برای مرغ‌هاست. تنهای وعده‌های غذایی معمولی که اغلب در روش‌های سنتی پرورش مرغ استفاده می­شود بدین‌جهت در این روش بازدهی وزنی و سود کمتر است، کافی نیست. بهتر است حتماً از وعده‌های غذایی مغذی با شده با ویتامین­های موردنیاز جهت رشد سریع­تر و بیشتر مرغ برای تغذیه مرغ‌ها بهره جست.

به‌عنوان نمونه مکمل‌های غذایی‌ که می­توان از آن برای تغذیه مرغ استفاده کرد می­توان از ماهی، گندم، سویا، تخم پنبه، ذرت و کنجاله های دانه‌های روغن‌گیری شده نام برد. این مواد غذایی می­توانند پروتئین و اسیدهای آمینه موردنیاز مرغ‌ها را تأمین کنند.

امّا در نظر گرفتن یک نکته در تغذیه مرغ‌ها ضروری است.  این نکته مهم زمان­بندی درست برای وعده‌های غذایی است. لزوماً افزایش تعداد و حجم وعده‌های غذای باعث افزایش وزن مرغ‌ها نخواهد شد. بلکه باید افزایش حجم و بالا بردن میزان پروتئین و مواد مغذی موردنیاز مرغ‌ها همگام با یک برنامه تغذیه‌ای مدون و دقیق است. بهتر حتماً برای شروع کار خود و افزایش تجربه از یک مشاوره پرورش مرغ در این زمینه مشورت و کمک بگیرید تا در بلندمدت سوددهی شما بیشتر شود و کارتان سریع­تر پیشرفت کند.

نژاد

در کنار تغذیه انتخاب درست نژاد مرغ گوشتی برای پرورش نیز یکی دیگر از عوامل مهم افزایش وزن است. با توجه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی که درزمینهٔ پرورش مرغ و جوجه در سال‌های اخیر صورت گرفته است، نژادهایی از مرغ‌های اصلاح‌شده وجود دارند که به‌سرعت و با برنامه دقیق و تغذیه مناسب رشد می­کنند و می­توانند شمارا هر چه سریع­تر به سوددهی برسانند.

برخی از این نژادها که در کشورمان هم عموماً پرورش می­یابند نژادهای پلاس، راس و کاب هستند. مهم‌ترین نکته آن است که قبل از شروع به جوجه‌کشی حتماً به نژادی که قصد پرورش آن را دارید فکر کنید و نژاد درست و با بازده بالا را انتخاب کنید.

دسته‌بندی جوجه‌ها

در هنگام جوجه ریزی که عموماً به‌صورت یک‌مرتبه انجام می­شود ممکن است جوجه‌هایی بزرگ و جوجه‌هایی ریزاندام باهم در یک سالن شروع به رشد و تغذیه کنند. این امر سبب می­شود که جوجه‌های بزرگ‌تر غذای بیشتری استفاده کنند و مانع از آن شوند که جوجه‌های ریزاندام تغذیه مناسبی داشته باشند.

این امر کم‌کم باعث می­شود که جوجه‌های درشت­تر بیشتر رشد کنند و جوجه‌های ریزاندام نحیف بمانند. بهترین روش برای آن­که این اتفاق روی ندهد آن است که در ابتدای جوجه ریزی، جوجه‌ها بر اساس جثه دسته­بندی شوند و سپس نسبت به جوجه ریزی در سالن‌های مجزا و مخصوص هر دسته اقدام شود. مشخص است که تغذیه هر دسته از جوجه‌ها باید طبق برنامه و میزان مشخص انجام شود. رعایت همین نکته می­تواند باعث افزایش بازده شود.

پرورش مرغ تخمگذار

تفاوت اصلی مرغ‌های تخم‌گذار با مرغ‌های گوشتی در آن است که مرغ‌های تخم‌گذار سبک وزن­تر هستند و توانایی تخم‌گذاری بالایی در طول دوران تخم‌گذاری خود دارند. معمولاً این مرغ‌ها دارای بدنی کشیده و گردنی باریک هستند، پاهای ظریفی دارند و توانایی آن را دارند که در یک دوره تولید بیش از 250 عدد تخم‌مرغ تولید کنند.

دوره پرورش مرغ تخم‌گذار را از یک‌روزگی آن تا 3 ماهگی‌اش پرورش پولت گویند و نیمچه تخم‌گذار را که 90 تا 100 روزه شد به سالن‌های تولید و قفسه‌های مرغ تخم‌گذار منتقل می­کنند.

پرورش مرغ تخم‌گذار
پرورش مرغ تخم‌گذار

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی + آموزش

تجهیزات و سرمایه موردنیاز پرورش مرغ تخم‌گذار

در مقایسه با مرغداری‌های صنعتی، پرورش مرغ تخم‌گذار به شیوه سنتی نیاز به سرمایه کمتری دارد. عمده هزینه‌ها مربوط به خرید جوجه، تهیه دان و خوراک، تهیه زمین و ساخت سالن و خرید تجهیزات مرغداری می­شود. لوازم مرغ داری نیز درست مانند پرورش مرغ گوشتی شامل آبخوری‌ها، دانخوری‌ها و سیستم‌های تهویه و سرمایش و گرمایش است. البته هزینه‌های جزئی نیز که مربوط به واکسیناسیون، حمل‌ونقل و بسته‌بندی نیز می­شوند را باید در ذهن داشت.

عمر مفید تخم‌گذاری این‌گونه مرغ‌ها چه بومی و چه صنعتی حدود یک سال است. با توجه به آن‌که مرغ‌های بومی در 5 ماهگی به تخم‌گذاری می­رسند، لذا کل دوره پرورش و برداشت تخم‌مرغ در جوجه‌های یک‌روزه 17 ماه و جوجه‌های 45 روزه نیز حداکثر 15 ماه است. مرغ‌های تخم‌گذار معمولاً در سن 9 ماهگی به اوج دوران تخم‌گذاری خود می­رسند و پس‌ازآن روند تخم‌گذاری آنان کاهشی می­شود.

انواع نژاد مرغ تخم‌گذار

درست مانند آنچه در مورد پرورش مرغ‌های گوشتی گفته شد، استفاده از نژاد درست برای افزایش بازده در مرغ‌های تخم‌گذار نیز مؤثر است. در زیر چند دسته از نژاد مرغ‌های تخم‌گذار را معرفی خواهیم کرد.

رُدآیلندرد

این نژاد نژادی آمریکایی است که مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر تغییرات رطوبت و دمای هوا دارند. میانگین تعداد تخم‌گذاری این پرنده 300 عدد تخم در سال است. رنگ این نژاد معمولاً قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره است.

گلدن

درست همانند نژاد رُدآیلندرد این نژاد نیز مقاومت خوبی در برابر شرایط بد محیطی دارد و سالانه در حدود 300 تخم تولید می­کند.

ساسکس

ساسکس یکی از بهترین نژادهای مرغ برای پرورش است و هم برای پروش مرغ گوشتی و هم مرغ تخم‌گذار از آن استفاده می­شود. مانند اکثر نژادها، این نژاد نیز در سال حدود 300 تخم می­گذارد.

لگهورن

این نژاد نیز نژادی آمریکایی است که عموماً در مزارع رشد پرورش می­یابند و به همین دلیل نسبت به بقیه نژادها کمتر رام هستند. پوسته تخم این گونه مرغ‌ها سفید رنگ است.

هامبورگ

پرورش این نژاد از مرغ‌های تخم‌گذار نیاز به فضای بزرگی دارد. گرچه می­توان آن‌ها را در قفس‌های بزرگ نیز پرورش داد. تعداد تخم‌هایی که این مرغ در طول یک سال تولید می­کنند به حدود 250 عدد می­رسد.

پلیموت راک

جثه بزرگ از ویژگی‌های این نژاد است. این نژاد آرام و کم سروصداست و برای پرورش نیاز به محیطی بزرگ و کاملاً بهداشتی دارد. 250 عدد تخم در سال حاصل پرورش یک عدد از مرغ‌های نژاد پلیموت راک خواهد بود.

دیگر نژادها

در کنار مورد ذکرشده بالا نژادهای دیگری همچون بارنولدر، آنکونا، بوف، مارانس و مرندی از دیگر نژادهایی است که برای پرورش مرغ تخم‌گذار استفاده می­شود.

انواع نژاد مرغ تخم‌گذار
انواع نژاد مرغ تخم‌گذار

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ در منزل

نحوه تغذیه مرغ تخم‌گذار

سهمیه غذایی مرغ‌های تخم‌گذار به سه دوره آغازین، دوره شد اولیه و دوره پیش از تخم‌گذاری تقسیم می­شود. میزان کلسیم موجود در دان مرغ‌های تخم‌گذار با مرغ‌های گوشتی متفاوت است، پس حتماً از دان مخصوص برای تغذیه آن‌ها استفاده کنید. برای تغذیه اصولی و درست مرغ‌های تخم‌گذار نیز توصیه می­شود حتماً دان­خوری‌های استاندارد استفاده شود.

امید است که مطالعه مطلب مشاوره پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار برای کسانی که تصمیم دارند که به پرورش مرغ چه گوشتی و چه تخم‌گذار بپردازند کمک کند. در نظر داشته باشید که پیش از راه‌اندازی مرغ داری خود حتماً مطالعه کافی درزمینهٔ پرورش مرغ داشته باشید.

سوالات متداول

دو عامل مهم در پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار را نام ببرید؟

تغذیه و بستر مناسب برای پرورش

رطوبت مناسب برای پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار چقدر است؟

بین 50 تا 70 درصد

مرغ تخمگذار در دوره پرورش مرغ تخم‌گذار چند عدد تخم تولید می کند؟

بیش از 250 عدد

تجهیزات و سرمایه موردنیاز پرورش مرغ تخم‌گذار و مرغ گوشتی را نام ببرید؟

آبخوری‌ها، دانخوری‌ها و سیستم‌های تهویه و سرمایش و گرمایش، دان و خوراک، تهیه زمین و ساخت سالن و خرید تجهیزات مرغداری

5 پاسخ

  1. اسلام و احترام
    بنده در خانه 120 متری زندگی میکنم که دارای زیر زمین به متراژ 40 متر می باشد و در یک محله از شهرستان رباط کریم که از یک طرف با همسایه به متراژ 10متر فاصله و از ناطق دیگر حدود 30 متر فاصله دارد میخواستم ببینم اگر من بخواهم در زیر زمین تعداد مثلا 400 عدد مرغ تخم گذار نگهداری کنم بوی گله مرغ همسایه ها را اذیت میکند یا نه راهکاری دارد بابت ازبین بردن بوی
    ممنون از راهنماییتان

  2. خداقوت
    وزن گیری جوجه مرغ گلپایگان فصل زمستان و تابستان در صورتی که دماورطوبت کنترل شده باشه یکی هست؟

    1. سلام وقتتون بخیر من اهل ی روستایی درشهرستان ساری استان مازندران هستم یک زیر زمین به متراژ ۲۰متر دارم که می‌خوام توش پرورش مرغ انجام بدم برای نصب تهویه و گرمایشی و سرمایشی چکار باید بکنم که بهتر باشه و به جوجه ها صدمه وارد نشه ؟من از دوتا فن استفاده کرده برای ورود و خروج هوا فن ورودی رو به باد و در بالای سالنه و فن خروجی به حالت ال مانند قسمت
      پایین سالنه

      1. سلام دوست عزیز
        شما باید یکطرف سالن یک پنجره و در مقابل اون یک فن مکنده قرار دهید که فن بتواند هوای تازه را از پنجره به سالن بکشد و سپس هوای آلوده را خارج نماید. نکته قابل توجه این است که پنجره شما باید قابل تنظیم باشد تا در فصول مختلف سال بتوانید ورودی هوا را کنترل نمایید. همچنین مطالعه مقاله تخصصی سالن پرورش مرغ میتواند کمک شایانی به شما نماید.
        بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست