فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

1.5/5 - (2 امتیاز)

خاصیت تخم بوقلمون نسبت به سایر طیور بیشتر است. به همین جهت افراد زیادی خواهان مصرف تخم بوقلمون هستند در این میان تخم بوقلمون از بازار فروش خوبی برخوردار است. بنابراین بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می‌ دهند که تخم بوقلمون تولید و به فروش برسانند. هر چند که برخی از پرورش دهندگان معتقد هستند که جوجه کشی از بوقلمون ها و تهیه تخم نطفه دار از آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد چرا که به طور کلی بوقلمون ها تعداد تخم کمتری نسبت به سایر طیور مثل مرغ تولید می کنند. به هر حال ما در این مطلب از مجموعه «پرآور» قصد داریم به کلیه نکاتی که مربوط به تخمگذاری بوقلمون ها، فصل و سن تخمگذاری بوقلمون ها بپردازیم.
چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید می توانید ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب تنها به ۸ دقیقه زمان نیاز دارد.

سن تخمگذاری بوقلمون ها

به طور کلی بوقلمون ها در طول سال دو بار تخم گذاری می کنند هر دوره تخم گذاری بوقلمون ها حدود۲۰ شبانه روز طول می کشد. زمان اینکه بوقلمون ها به تخم گذاری بپردازند به نوع نژاد آنها بستگی دارد. به هر حال بوقلمون های بومی در حدود۲۰۰ الی ۲۵۰ روزگی خود شروع به تخمگذاری می کنند. می توان گفت که مقدار تخم گذاری بوقلمون های ماده نسبت به مرغ ها بسیار کمتر است. با این وجود با فراهم کردن برخی شرایط مثل تحریک نوری امکان افزایش دوره تخمگذاری بوقلمون ها تا 3 الی 4 دوره افزایش می یابد.

فصل تخمگذاری بوقلمون ها

بوقلمون ها به طور معمول در آغاز فصل بهار و تا پایان ماه مرداد تخم گذاری میکنند در این بازه زمانی مقدار نور طبیعی خورشید برای تخم گذاری بوقلمون ها مناسب است بنابراین مقدار تخم گذاری آن ها نیز افزایش می یابد علاوه بر این با تحریک نوری بوقلمون ها در فصول پاییز و زمستان نیز می توان بوقلمون ها را برای یک دوره تخم گذاری آماده کرد در فصل پاییز بهتر است از سالن های سرپوشیده برای تحریک نوری بوقلمون ها جهت افزایش تخم گذاری استفاده کنید. چراکه سالن های سرپوشیده امکان کنترل نور را بیشتر برای پرورش دهنده فراهم می کنند.

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

مقدار تخمگذاری بوقلمون ها در طول روز

حتما بخوانید: بهترین نژادهای بوقلمون برای پرورش در ایران

بوقلمون ها برعکس سایر طیور مثل مرغ و اردک نمی توانند روزانه تخمگذاری کنند. آنها در طول یک هفته 2 عدد و یا حداکثر 3 عدد تخم تولید می کنند. البته با فراهم کردن برخی شرایط مثل تغذیه، تحریک نوری، استفاده از قفس های صنعتی استاندارد و… امکان افزایش تخم تولیدی آنها در طول هفته افزایش می یابد.

مقدار تخمگذاری بوقلمون ها در دوره های تخمگذاری

بوقلمون های سنگین وزن که دارای جثه بزرگ هستند. در فصل تخمگذاری خود می توانند بیش از ۴۰ الی ۵۰ تخم تولید کنند. همچنین بوقلمون هایی که از جثه متوسط برخوردار هستند در هر دوره تخمگذاری امکان تولید 60 تا ۷۰ عدد را دارند. اما در نژادهای بومی ایران مقدار تخم تولیدی توسط بوقلمون ها نهایتا به ۲۰ تا ۴۰ عدد می رسد.

وزن و اندازه تخم های بوقلمون

وزن تخم های تولیدی بوقلمون ها چیزی حدود ۷۰ الی ۹۰ گرم است و روی پوسته این تخم ها معمولاً لکه های تیره بزرگ و قهوه ای رنگ وجود دارد. بوقلمون ها معمولا در سال های اول تخم گذاری خود بهترین شرایط برای تخم گذاری را دارند و تخم های تولیدی آنها کیفیت بیشتری دارد اما پس از یک سال زندگی ۲۰ درصد از تولید بوقلمون ها به دلیل کاهش عملکرد تخمدان های آنها کم می شود در نتیجه کاهش تولید 20 درصدی دارند. روال کاهش تخمگذاری تا اتمام سن تخمگذاری بوقلمون ها ادامه دارد. با این وجود جالب است که بدانید مقدار و اندازه تخم های بوقلمون با افزایش سن آنها نیز افزایش پیدا می کند به عبارتی تخم بوقلمون های پیر بزرگتر از بوقلمون های جوان تر است. همچنین بهتر است بدانید که بوقلمون ها حداکثر تا پایان 4 سالگی می توانند تخمگذاری کنند.
سن تخمگذاری بوقلمون های مولد
بوقلمون های مولد از سی هفتگی به بعد قادر به تخم گذاری هستند. همچنین تا حدود هفت ماه پس از شروع به تخمگذاری توانایی تولید تخم را دارند هر چند که این تخمین سنی، به نژاد، نوع و شرایط نگهداری از بوقلمون ها بستگی دارد. برخی از بوقلمون ها در دوره تخم گذاری خود چیزی حدود ۱۰۰ تخم می گذارند اما برخی دیگر از نژادها توانایی تولید تخم آنها به کمتر از ۵۰ عدد می رسد. علاوه بر نژاد شرایط و نحوه نگهداری از بوقلمون ها بر مقدار تخم گذاری آنها تاثیرگذار است. در صورتی که بوقلمون ها در شرایط مطلوبی زندگی کنند می توانند تخمگذاری بهتری داشته و در طول دوره تخم گذاری خود تخم هایی با کیفیت بالا تولید کنند. با این وجود کاهش 20 درصدی تخمدان بوقلمون های مولد را نیز باید مد نظر قرار داد. به این معنی هر سال 20 درصد از تخمگذاری بوقلمون ها کاسته می شود. این کاهش 20 درصدی در طی هر سال ادامه دارد تا زمانی که دوره تخم گذاری آنها به پایان می رسد.

حتما بخوانید: پرورش بوقلمون یا بلدرچین

بوقلمون های نر و تاثیر آن بر تخمگذاری بوقلمون های ماده

پرورش دهندگان با تجربه به این مهم واقع هستند که تولید تخم در بوقلمون های تخمگذار به دلیل وجود بوقلمون های نر نیست آنها تنها زمانی از بوقلمون های نر برای تخمگذاری بوقلمون های ماده استفاده می کنند که قصد دارند از آنها تخم های نطفه دار به دست آورند. بنابراین تنها چنانچه قصد دارید که تخم های نطفه دار را تولید کنید و یا از بوقلمون های خود جوجه کشی کنید به بوقلمون نر نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت بوقلمون های ماده تنها با استفاده از عوامل محیطی و نور به تولید تخم ترغیب می شوند. بنابراین ساعات نوردهی آنها باید تنظیم باشد.

عوامل موثر بر تخمگذاری بوقلمون

تعدادی از عوامل مختلف بر میزان تخمگذاری بوقلمون ها تاثیرگذار هستند عواملی مثل نژاد، دما، رطوبت، تغذیه، نور، محیط پرورش و….

نژاد بوقلمون پرورشی یکی از این عوامل مهم در مقدار تخمگذاری بوقلمون ها می باشد جالب است بدانید که اغلب بوقلمون موجود در بازار بیشتر از نوع بوقلمون های اصلاح نژاد شده هستند که برای تولید گوشت مناسب می باشند. بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش بوقلمون های برنزی هستند چرا که بیشترین میزان تخم گذاری را دارند، به همین جهت چنانچه قصد کسب سود از طریق فروش تخم بوقلمون را داررید بهتر است بوقلمون های نژاد برنز را تهیه کنید. اما اگر امکان خرید و یا تهیه این نژاد از بوقلمون ها را ندارید می توانید از سایر نژادها استفاده کنید با بهتر کردن شرایط محیطی مقدار تخمگذاری آنها را افزایش دهید.

یکی دیگر از نژادهای مناسب برای تخمگذاری، بوقلمون های رویال پالم هستند. این بوقلمون ها به طور میانگین ۱۳ تا ۱۸ تخم در ماه تولید می کنند. بوقلمون های رویال پالم به طور متوسط هر دو و یا سه روز یک عدد تخم تولید می کنند. حداکثر مقدار تخم گذاری این نژاد از بوقلمون ها حدود ۱۰۰است. همچنین بوقلمون بوربون قرمز سالانه ۱۰۰ عدد تخم تولید می کند. همچنین بوقلمون های ناراگانست در طول یک سال ۵۰ عدد تخم تولید میکنند با این وجود چنانچه قصه به دست آوردن تخم های نطفه دار را دارید این نژاد از بوقلمون نسبت به سایر نژاد ها بهتر عمل می کند.

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

حتما بخوانید: شرایط سالن پرورش بوقلمون

شرایط محیطی و تخمگذاری بوقلمون

علاوه بر نژاد بوقلمون ها وجود دمای مناسب نیز بر افزایش تخمگذاری آنها موثر است کنترل دما و رطوبت در سالن های پرورش تا حد زیادی می تواند بر بهبود میزان تخم گذاری بوقلمون ها تاثیر گذار باشد دمای مناسب برای بیشتر شدن تخمگذاری بوقلمون ها بین 26 الی 29 درجه است همچنین رطوبت کافی برای تنفس بوقلمون ها و ایجاد محیط مناسب برای تخمگذاری آنها بین 50 تا 55 درصد است. برای سنجش دقیق دما و رطوبت سالن پررش بوقلمون تخمگذار بهتر است از دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید.

تغذیه و تخمگذاری بوقلمون

به طور قطع یکی از مولفه های ضروری برای تخمگذاری بوقلمون ها نوع تغذیه آنها می باشد. غذای مورد استفاده بوقلمون ها باید شامل مقادیر کافی از پروتئین، کلسیم، مواد معدنی، چربی و… باشد. هر چند که مقدار کلسیم مصرفی توسط بوقلمون های تخمگذار بیشتر از سایر مواد مغذی اهمیت دارد. اگر کلسیم مصرفی بوقلمون ها کافی باشد. آنها تخمگذاری مناسب‌تری خواهند داشت و تخم های تولیدی آنها از اندازه و شکل مناسب تری برخوردار هستند همچنین سلامتی بوقلمون ها نیز در طول دوره تخم گذاری به خطر نخواهد افتاد.

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

نور مورد نیاز برای تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون ها به طور طبیعی در فصل بهار و تابستان شروع به تخمگذاری می کنند. دلیل این امر تابش بیشتر و مستقیم تر نور خورشید به آنها است. بنابراین برای ترغیب بوقلموها به تولید تخم بهتر است که از نور مناسب در مکان پرورش برخوردار باشید. لازم است که بوقلمون های تخمگذار ۱۴ الی ۱۶ساعت در معرض نور مصنوعی و یا طبیعی قرار بگیرند.

مکان پرورش برای تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون های تخمگذار علاوه بر اینکه باید در مکانی زندگی کنند که از دما و رطوبت کافی برخوردار است لازم است که مکان زندگی آنها نرم بوده و از فضای کافی برخوردار باشند. همچنین مجهز به یک لانه یا یک قسمت مجزا برای تخم گذاری باشد. زمانی که بوقلمون ها احساس امنیت نکنند مقدار تخم گذاری آن ها کاهش می یابد و یا به طور کامل تخمگذاری آنها مختل می ‌شود. به همین جهت لازم است که در محل پرورش بوقلمون ها، قسمت جداگانه ای را به عنوان لانه به تخم گذاری بوقلمون ها اختصاص دهید. قسمتی که بوقلمون ها در آن تخم گذاری می کنند لازم است که به اندازه کافی نرم و گرم باشد می توانید بستر لانه تخمگذاری بوقلمون ها را به وسیله پوشال و یا کاه نرم بپوشانید. لازم به ذکر است که در قفس های صنعتی استاندارد در هر طبقه یک لانه برای تخم گذاری بوقلمون ها تعبیه شده است.

عوامل بازدارنده تخمگذاری بوقلمون ها

برخی از عوامل مخرب وجود دارد که مانع تخمگذاری صحیح و به موقع بوقلمون ها می شوند و یا دوره تخمگذاری آنها را کاهش می دهند مهم ترین این عوامل شامل موارد زیر می شوند.

  • انتخاب نژاد نامناسب بوقلمون برای تخمگذاری
  • شرایط محیطی نامناسب برای پرورش بوقلمون
  • نگهداری از بوقلمون هایی که تخمدان های آنها معیوب است
  • ایجاد استرس در میان بوقلمون ها به دلیل رفت و آمد زیاد کارگران سالن پرورش
  • نگهداری از حیوانات شکاری مثل گربه، روباه یا سگ در اطراف سالن پرورش بوقلمون ها
  • استفاده از برنامه های غذایی که مقدار کلسیم در آنها کافی نیست
  • استفاده از آب نامناسب و آلودگی و یا عدم دسترسی ۲۴ ساعته بوقلمون ها به آب شیرین
  • بروز بیماری های واگیردار در میان گله بوقلمون
  • عدم جمع آوری به موقع تخم های بوقلمون
  • گرما یا سرمای شدید موجود در سالن پرورش بوقلمون
  • عدم استفاده از نور مصنوعی و یا استفاده از برنامه های غلط نوردهی
  • عدم رعایت اصول بهداشتی و زدودن به موقع فضولات

عوامل موثر در افزایش تخمگذاری بوقلمون ها

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

برخی از راهکارها وجود دارد که موجب افزایش تخمگذاری بوقلمون ها می شود. مهمترین آنها عبارت اند از:

  • بهترین نژاد بوقلمون را انتخاب کنید و آنها را از مراکز معتبر پرورش طیور خریداری کنید بهتر است بوقلمون های تخم گذاری را که پرورش می دهید به صورت حضوری خریداری کنید و یا در صورتی که به صورت اینترنتی آنها را سفارش می دهید به مرکز فروش اطمینان کامل داشته باشید.
    بهتر است به جای اینکه بوقلمون های تخمگذار را از فروشنده ها و یا دلال ها خریداری کنید به صورت مستقیم به مراکز پرورش طیور مراجعه کنید در این شرایط علاوه بر اینکه بوقلمون مورد نظر را خریداری می کنید از تجربیات و نظرات آن‌ها نیز بابت افزایش تخمگذاری و نحوه صحیح پرورش بوقلمون استفاده می کنید.
  • ضروری است که بوقلمون های تخمگذار را از نزدیکترین مراکز تهیه کنید تا مسافت حمل آنها کوتاه باشند.
  • وضعیت بهداشتی شرایط آب و هوایی، دما، رطوبت و مقدار اکسیژن موجود در سالن را مورد بررسی قرار دهید و هرگز بوقلمون های تخمگذار را در مکانی که بوی آمونیاک می دهد و یا از اکسیژن کافی برخوردار نیست نگهداری نکنید.
  • درصورت مشاهده هرگونه بیماری در هر کدام از بوقلمون ها آن را قرنطینه کرده و از سایرین جدا کنید تا از انتقال بیماری در میان آنها جلوگیری کنید.
  • به تغذیه بوقلمون های تخمگذار توجه ویژه داشته باشید بوقلمون ها باید انواع ویتامین به ویژه کلسیم را در طول روز کسب کنند چنانچه که خود اقدام به تهیه غذا برای بوقلمون ها می کنید تحت هیچ شرایطی از یونجه و گندم های تاریخ مصرف گذشته وکثیف استفاده نکنید
  • به صورت مداوم دانخوری و آبخوری های مورد استفاده بوقلمون های تخمگذار را استرلیزه کنید.
  • چنانچه علائمی مثل نفس نفس زدن، ریزش ناگهانی پرها، مدفوع آبکی، خواب آلودگی بیش از حد، گیجی و یا خشکی گردن را مشاهده کردید
  • بلافاصله انها را از سایر بوقلمون های تخمگذار جدا کنید.
  • حتما روزانه بوقلمون ها را بررسی و بوقلمون معیوب را از سایرین جدا کنید
  • واکسن های بوقلمون تخمگذار را به موقع تزریق و در صورت نیاز آنتی بیوتیک های مناسب را برای آنها تهیه کنید.
  • برای اطمینان حاصل کردن از سلامتی بوقلمون ها حتما از دامپزشک های با تجربه کمک بگیرید.
  • پیش از خرید بوقلمون ها حتما از تست جنسیت استفاده کنید.
  • مکان پرورش را به بهترین شکل ممکن برای ورود بوقلمون ها آماده کنید.
  • مطابق با برنامه های اصولی از نوردهی مصنوعی برای افزایش تخمگذاری بوقلمون ها استفاده کنید استفاده بیش از حد از نور مصنوعی باعث خواب آلودگی بوقلمون ها می شود و این امر تخمگذاری آنها را مختل می کند. به همین جهت لازم است که حتما طبق اصول از برنامه نور مصنوعی استفاده کنید.

شما بگویید

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه « پرآور » با نحوه تخمگذاری بوقلمون ها، شرایط نگهداری از بوقلمون های تخمگذار، نحوه افزایش تخمگذاری بوقلمون ها، و غیره آشنا شدید. چنانچه قصد پرورش بوقلمون دارید و یا در این زمینه سوالی ذهن شما را درگیر کرده است می‌توانید آن را در قسمت درج نظرات برای ما بنویسید تا پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان از کارشناسان مجرب مجموعه بزرگ « پرآور » دریافت کنید.

سوالات متداول

سن تخمگذاری بوقلمون ها چند است؟

به طور کلی بوقلمون ها در طول سال دو بار تخم گذاری می کنند هر دوره تخم گذاری بوقلمون ها حدود۲۰ شبانه روز طول می کشد. زمان اینکه بوقلمون ها به تخم گذاری بپردازند به نوع نژاد آنها بستگی دارد. به هر حال بوقلمون های بومی در حدود۲۰۰ الی ۲۵۰ روزگی خود شروع به تخمگذاری می کنند. می توان گفت که مقدار تخم گذاری بوقلمون های ماده نسبت به مرغ ها بسیار کمتر است. با این وجود با فراهم کردن برخی شرایط مثل تحریک نوری امکان افزایش دوره تخمگذاری بوقلمون ها تا 3 الی 4 دوره افزایش می یابد.

فصل تخمگذاری بوقلمون ها چه زمانی است؟

بوقلمون ها به طور معمول در آغاز فصل بهار و تا پایان ماه مرداد تخم گذاری میکنند در این بازه زمانی مقدار نور طبیعی خورشید برای تخم گذاری بوقلمون ها مناسب است بنابراین مقدار تخم گذاری آن ها نیز افزایش می یابد علاوه بر این با تحریک نوری بوقلمون ها در فصول پاییز و زمستان نیز می توان بوقلمون ها را برای یک دوره تخم گذاری آماده کرد در فصل پاییز بهتر است از سالن های سرپوشیده برای تحریک نوری بوقلمون ها جهت افزایش تخم گذاری استفاده کنید. چراکه سالن های سرپوشیده امکان کنترل نور را بیشتر برای پرورش دهنده فراهم می کنند.

مقدار تخمگذاری بوقلمون ها در دوره های تخمگذاری چقدر است؟

بوقلمون های سنگین وزن که دارای جثه بزرگ هستند. در فصل تخمگذاری خود می توانند بیش از ۴۰ الی ۵۰ تخم تولید کنند. همچنین بوقلمون هایی که از جثه متوسط برخوردار هستند در هر دوره تخمگذاری امکان تولید 60 تا ۷۰ عدد را دارند. اما در نژادهای بومی ایران مقدار تخم تولیدی توسط بوقلمون ها نهایتا به ۲۰ تا ۴۰ عدد می رسد.

3 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه تجربه ارزشمند خود را با کاربران سایت پرآور به اشتراک گذاشتید سپاسگذاریم.
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست