طرح توجیهی پرورش مرغ بومی

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی

Rate this post

در این مقاله قصد داریم تا با برنامه پرورش مرغ بومی که در اصطلاح طرح توجیهی پرورش مرغ بومی نامیده می شود آشنا شویم. در این طرح‌های توجیهی همچنین به بررسی فضای لازم برای پرورش مرغ بومی، تجهیزات و تدارکات لازم و دیگر نکات مهم در این امر خواهیم پرداخت.

پرورش مرغ، یکی از کسب و کارهای مهم و اساسی در زمینه پرورش دام و طیور به شمار می‌رود. گوشت مرغ و تخم مرغ، یکی از محصولات پروتئینی مهم در کشور ما به شمار می‌رود که می‌توان گفت اولین منبع پروتئینی در سفره ما ایرانیان محسوب می‌شود. تولید این دو محصول مهم و استراتژیک به دلیل بازار خوب و مصرف بالا، همواره در کشور ما با استقبال زیادی روبه‌رو بوده و خواهد بود.

ابر مرغداری‌های صنعتی معمولا برای تولید محصول که می‌تواند گوشت مرغ و یا تخم مرغ باشد، از نژادهای اصلاح شده بیشتر خارجی و مطرح جهانی استفاده می‌کنند. بالا بودن راندمان تخم گذاری و وزن‌گیری این نژادها باعث شده تا استقبال زیادی از این نژادها صورت بگیرد. از طرف دیگر این نژادهای اصلاح شده مرغ مشکلاتی نیز ممکن است در امر تولید داشته باشند. در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در سطح جهان و ایران برای افزایش پرورش نژادهای مرغ بومی در بین تولیدکنندگان به وجود آمده است.

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی، چرا پرورش مرغ بومی؟

نژادهای مرغ بومی، نقش مهمی در اقتصادهای روستایی در اکثر کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کنند. پرورش این نژادها از مرغ و جوجه، با توجه به درآمد فرعی خود تاثیر عمده‌ای را برای اقشار کشاورز و مردم ساکن شهرهای کوچک و روستاها ایفا می‌کنند. عملکرد مرغ‌های بومی را می‌توان با تغییر در شیوه‌های پرورش، تغذیه و بهداشت مرغداری‌ها، بهبود بخشید. مرغ‌های بومی از دیرباز در روستا‌ها و شهرهای کوچک و بزرگ ایران در تعداد کم و یا زیاد پرورش داده می‌شده است. این نژادهای بومی در سال‌های اخیر به صورت بهینه مورد اصلاح نژادی قرار گرفته‌اند و بازدهی اولیه آن‌ها بالا رفته است.

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی
طرح توجیهی پرورش مرغ بومی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی + آموزش

 به علاوه این مرغ‌های بومی با آب و هوای ایران و بیماری‌هایی که ممکن است به آن دچار شوند، سازگاری بیشتری داشته و بهتر از مرغ‌های اصلاح نژادی خارجی با آن کنار می‌آیند. مرغ‌های بومی همچنین پرجنب و جوش‌تر، قوی‌تر و پرخور‌تر از دیگر نژادهای مرغ هستند.

تخم مرغ بومی نیز در بازارهای ایران به دلایل گوناگون، با قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رسد. با داشتن آگاهی بهتر درباره این نژاد از مرغ و همچنین داشتن یک طرح توجیهی پرورش مرغ بومی که طبق اصول برنامه‌ریزی شده باشد، می‌توانید بازدهی و کارایی واحد تولیدی خود را به نحو قابل قبولی بالاتر ببرید.

در ایجاد طرح توجیهی پرورش مرغ بومی باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟

در ایجاد طرح توجیهی پرورش مرغ بومی باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟ برای پاسخ این سوال ادامه مطلب را دنبال کنید.

  • مکان نگهداری

مکان نگهداری و همچنین سیستم نگهداری مرغ‌ها و جوجه‌ها، از مهم‌ترین عواملی است که در برنامه پرورش مرغ باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر فضای لازم برای پرورش مرغ بومی در مزرعه و یا خانه روستایی خود برای این کار در اختیار دارید، بسیار به نفع شما خواهد بود. در غیر این صورت هزینه خرید و یا اجاره مکان احداث مرغداری را باید در نظر بگیرید.

 از دیگر نکات مهم این است که قصد دارید مرغ‌ها را در سیستم بستر، فضای باز و یا قفس‌های مخصوص پرورش دهید. استفاده از سیستم قفس، با وجود هزینه ابتدایی، کارایی و بازدهی کسب و کار شما را بالا خواهد برد و مدیریت شما را راحت‌تر خواهد کرد. همچنین در این مرحله باید با توجه به زیربنای سالن، تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و تهویه را تدارک ببینید.

  • انتخاب مرغ بالغ و یا جوجه؟

اگر قصد پرورش مرغ تخمگذار را داشته باشید می‌توانید از مرغ بالغ و یا نیمچه برای شروع کار استفاده کنید. ممکن است فکر کنید که استفاده از مرغ بالغ به صرفه است و زودتر به بازدهی می رسد اما واقعیت چیز دیگری است. معمولا از پرنده نیمچه برای این کار استفاده می‌شود.

پرنده نیمچه جوجه‌هایی بین 8 تا 26 هفتگی هستند که هنوز به سن بلوغ و تخم‌گذاری نرسیده باشند. انتخاب نیمچه می‌تواند به پرورش مرغ‌های تخمگذار با استفاده از روش‌هایی مانند تحریک نوری و تغییر جیره کمک نماید. همچنین اگر قصد دارید که با پرورش جوجه‌های یک روزه شروع به کار نمایید، باید تجهیزات مخصوص پرورش جوجه مانند گرم‌کن‌ها و لامپ‌های مخصوص و تجهیزات گرمایشی و تعیین دمایی را در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی لحاظ نمایید.

  • آبخوری و دانخوری

یکی دیگر از تجهیزات مهم در مرغداری‌ها، آبخوری و دانخوری‌ها هستند. هر مرغ بالغ روزانه دو برابر میزان جیره مصرفی به آب سالم نیاز دارد. این مقدار در هوای گرم تابستان بیشتر نیز خواهد شد. فرقی نمی‌کند که چه تعداد مرغ بومی نگهداری می کنید، بهتر است برای حفظ بهداشت و رشد بهتر و هماهنگ مرغ‌ها و جوجه‌ها، از آبخوری و دانخوری‌های استاندارد استفاده کنید.

در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی بهتر است به ازای هر 20 مرغ یک آبخوری ۵ لیتری کله قندی لحاظ کنید. برای دانخوری نیز باید به ازای هر مرغ 10 تا 15 سانتی متر دانخوری مدل ناودانی و یا 5 سانتی متر دانخوری آویزی در نظر بگیرید.

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی
طرح توجیهی پرورش مرغ بومی

بیشتر بخوانید: درباره بیماری مرغ در تابستان بیشتر بدانیم + [ روش های درمان ]

  • تغذیه

هزینه‌های مربوط به تغذیه طیور معمولا بیشترین سهم را در هزینه‌های جاری مرغداری‌ها دارد. هر مرغ بالغ روزانه به 110 گرم جیره نیاز دارد. مرغ‌های بومی ممکن است با غذاهای معمولی مانند ذرت آسیاب شده، پوست برنج، سبوس برنج، گندم، سبوس ذرت و حتی باقیمانده آشپزخانه مانند برنج، نان و سبزیجات تغذیه شوند. توصیه می‌شود که جوجه‌های کم سن تا 4 هفتگی از تغذیه تجاری اولیه که دارای درصد پروتئین بیشتری است، استفاده کنند. البته مرغ‌های بومی می‌توانند بخشی از این میزان دان را از طریق چرا در محوطه و یا بقیه غذای خانواده جبران کنند. برای رشد بهینه بهتر است از غذاهای آماده طیور برای سنین مختلف مرغ و یا جوجه‌ها استفاده کنید.

مزایای پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی از مزایای بسیار بالاتری نسبت به سایر نژادها برخوردار است. در مقایسه با پرورش مرغ‌های نژادهای تجاری دارای مزایای خاصی است. با دانستن این مزایا درک طرح توجیهی پرورش مرغ بومی برای شما قابل درک تر می شود. در ادامه این مطلب از سایت پرآور قصد داریم مزایای پرورش مرغ بومی را بیان کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مقاومت به بیماری‌ ها

بارزترین ویژگی مرغ های بومی مقاومت آنها در برابر بیماری های مختلف است. مرغ‌ های بومی عمدتاً جز نژادهای محلی و منطقه ‌ای به شمار می روند و مقاومت بالایی در برابر بیماری ‌ها و آفت ‌ها خواهند داشت. این ویژگی بارز در مرغ های محلی و یا بومی می‌تواند هزینه‌ های درمانی را به طور چشمگیری کاهش و میزان درآمد را افزایش دهد.

سازگاری با شرایط محیطی

مرغ‌ های بومی به طور معمول به شرایط محلی و آب و هوای منطقه عادت دارند و همین عامل باعث می شود سیستم های نگهداری پیچیده ای برای رشد آنها استفاده نشود. کاهش هزینه های تولید و رشد از دیگر ویژگی هایی است که می توان به آن اشاره کرد.

تغذیه طبیعی

مرغ ‌های بومی معمولاً از محیط اطراف خود می توانند غذای خود را تامین کنند و نیاز به جیره ‌های خوراکی تجاری کمتری دارند. این عامل می‌ تواند هزینه‌ های تغذیه در پرورش مرغ بومی را کاهش دهد.

کنترل هزینه ها

پرورش مرغ بومی به نسبت سایر نژادها از هزینه کمتری برخوردار می باشد. هزینه تغذیه، آب، نگهداری، دارو و غیره از جمله هزینه هایی هستند که شما در این نژاد کمتر آنها را استفاده خواهید کرد. یکی از نکات مهم در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی کنترل هزینه هاست. برای کنترل هزینه ها می توانید از قفس مرغ نیز استفاده کنید.

قفس 2 طبقه مرغ
قفس 2 طبقه مرغ

کمترین وابستگی به تکنولوژی و داروها

برای رشد و پرورش سایر نژادهای مرغ شما نیازمند تکنولوژی های مختلف و داروهای گوناگون هستید. پرورش مرغ بومی کمترین وابستگی به تکنولوژی پیشرفته و داروها را دارد.

تامین گوشت و تخم ‌مرغ سالم

در پرورش مرغ بومی کمتر از مواد شیمیایی استفاده می شود و همین امر تولید محصولات ارگانیک و سالم را فراهم می سازد.مرغ‌های بومی معمولاً گوشت و تخم‌مرغ با کیفیتی تولید می‌کنند که همین امر می تواند باعث افزایش مخاطبین هدف برای خرید در بازار گوشت و تخم مرغ شود. این محصولات طبیعی و خالص‌تر هستند. سعی کردیم شما را به طور کامل با مزیت‌های پرورش مرغ بومی آشنا کنیم. به نظر شما پرورش مرغ بومی چه مزیت‌ های دیگری را با خود به همراه خواهد داشت؟ شما می‌توانید از طریق قسمت نظرات مزیت مورد نظر خود را برای ما کامنت کنید تا سایر مخاطبین نیز با مزیت مورد نظر شما آشنا شوند.

چرا به طرح توجیهی پرورش مرغ بومی نیاز داریم؟

تهیه طرح توجیهی، فواید متعددی برای پرورش دهندگان مرغ بومی دارد. جذب سرمایه و تسهیلات، کاهش ریسک شکست، برنامه ریزی هدفمند و تصمیم گیری آگاهانه از جمله دلایل استفاده از طرح توجیهی پرورش مرغ بومی است.

جذب سرمایه و تسهیلات

با ارائه یک طرح توجیهی قوی، می توان نظر سرمایه گذاران و بانک ها را برای دریافت تسهیلات جلب کرد.

کاهش ریسک شکست

بررسی دقیق جوانب مختلف در فرآیند نگارش طرح توجیهی، به شناسایی نقاط ضعف و پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می کند. با استفاده از این تکنیک ریسک شکست به صفر می رسد.

برنامه ریزی هدفمند

طرح توجیهی، شما را ملزم به تعیین اهداف مشخص، برنامه ریزی دقیق و پیش بینی هزینه ها و درآمدها می کند که این کار می تواند شما را برای رسیدن به هدف کمک کند.

تصمیم گیری آگاهانه

بررسی های انجام شده در فرآیند نگارش طرح توجیهی شما را در هنگام تصمیم گیری های آگاهانه کمک می کند و باعث می شود تا شما بهترین و آگاهانه ترین تصمیمات را بگیرید.

مهمترین بخش های طرح توجیهی پرورش مرغ بومی

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی بخش های زیادی را شامل می شود. در ادامه مهمترین بخش های طرح توجیهی پرورش مرغ بومی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی متقاضی و شرح تجارب

در این بخش به معرفی سوابق تحصیلی، تجارب کاری و مهارت های خود در زمینه پرورش طیور بپردازید.

معرفی طرح و اهداف

به طور خلاصه به معرفی نوع فعالیت (پرورش مرغ تخمگذار، گوشتی یا هر دو)، ظرفیت تولید، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طرح بپردازید.

بررسی بازار و تقاضا

در این بخش به بررسی بازار هدف، میزان تقاضا برای گوشت و تخم مرغ، روش های بازاریابی و فروش محصولات خود بپردازید.

بررسی فنی طرح

تمامی بخش های مانند محل اجرای طرح، زیرساخت های مورد نیاز، برنامه ریزی واکسیناسیون و مراقبت های بهداشتی و غیره را در بررسی فنی طرح مورد بررسی قرار دهید.

بررسی مالی طرح

در این بخش به برآورد هزینه های سرمایه گذاری (خرید زمین، ساخت یا اجاره سالن، خرید تجهیزات)، هزینه های جاری (خرید دان، دارو، حقوق کارکنان) و درآمد حاصل از فروش تخم مرغ و گوشت مرغ بومی بپردازید.

تحلیل مالی و اقتصادی

با استفاده از اطلاعات بخش مالی، به محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، دوره برگشت سرمایه، نقطه سر به سر و سایر شاخص های مالی و اقتصادی طرح بپردازید.

نکات مهم در نگارش طرح توجیهی

  1. واقع گرایی در پیش بینی ها: از ارائه ارقام غیر واقعی و اغراق آمیز خودداری کنید.
  2. استفاده از منابع معتبر: برای استناد به آمار و اطلاعات، از منابع معتبر و به روز استفاده کنید.
  3. ارائه اطلاعات شفاف و دقیق: اطلاعات ارائه شده در طرح توجیهی باید شفاف، دقیق و قابل راستی آزمایی باشند.

نکات مهم در نگارش طرح توجیهی

  1. رعایت اصول نگارش حرفه ای
  2. استفاده از جداول و نمودارها
  3. خلاصه مدیریتی

سخن آخر

مرغ‌های بومی می‌توانند با توجه به سازگاری بسیار خوبی که با محیط زندگی در ایران پیدا کرده‌اند، گزینه مناسبی برای پرورش به صورت صنعتی و یا خانگی باشند. در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی شما باید نیازها و ملاحظات لازم برای تاسیس یک واحد تولیدی را به صورت کامل در نظر بگیرید. مهم‌ترین این نیازها، مکان برای تاسیس مرغداری، تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، تهویه‌ای، دانخوری و آبخوری، تغذیه و خرید جوجه و یا نیمچه به شمار می‌رود.

سوالات متداول

در ایجاد طرح توجیهی پرورش مرغ بومی باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟

مکان نگهداری انتخاب مرغ بالغ و یا جوجه؟ آبخوری و دانخوری تغذیه وغیره

مهمترین عامل در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی چیست؟

مکان نگهداری

یکی از مهمترین عوامل در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی چیست؟

پرورش مرغ در در سیستم بستر، فضای باز و یا قفس‌های مخصوص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست