شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

خواص و مضرات تخم بوقلمون

خواص و مضرات تخم بوقلمون

3/5 - (1 امتیاز)

استفاده از تخم بوقلمون در میان افرادی که به دنبال مواد غذایی با خاصیت بالا هستند بسیار رواج دارد تخم‌ بوقلمون در واقع یک مقدار بزرگتر از تخم مرغ است اما به لحاظ طعم بسیار شبیه به تخم مرغ است. همچنین مقدار منیزیم موجود در تخم بوقلمون نسبت به تخم مرغ بیشتر است و این امر درحالی رخ می دهد که سایر خواص موجود در آن مثل آهن، ویتامین ها و کربوهیدرات های موجود در این ماده غذایی مناسب و کافی است. همین امر موجب محبوبیت این ماده غذایی در میان افراد مختلف شده است. با این وجود تخم بوقلمون دارای تعدادی از ضررها نیز می باشد که در صورت مدیریت صحیح در استفاده از آن می توانید مقدار مضرات آن را کاهش داده و کلاً از خواص آن بهره‌مند شوید. به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه «پرآور» قصد داریم به خواص و مضرات تخم بوقلمون بپردازیم.
چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید میتوانید ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب فقط به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

خواص و مضرات تخم بوقلمون و گوشت آنها

خاصیت و فایده تخم بوقلمون بسیار زیاد است این خاصیت نه تنها برای ایرانی ها بلکه برای افرادی که در خارج کشور هستند نیز شناخته شده است در واقع سرانه مصرف تخم بوقلمون در کشورهای پیشرفته دنیا بسیار بیشتر از ایران است چرا که تحقیقات ثابت کرده است که خاصیت تخم بوقلمون نسبت به تخم سایر پرندگان بیشتر است. علاوه بر تخم بوقلمون گوشت آن‌ها نیز خواص زیادی دارد و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و از کالری بیشتری نسبت به گوشت مرغ برخوردار است. با این وجود تعداد پرورش دهندگان بوقلمون در ایران بسیار کمتر از پرورش دهندگان مرغ است. به همین جهت پتانسیل بالایی برای راه اندازی کسب و کار و کسب سود در این زمینه وجود دارد هر چند نمی توان این واقعیت را انکار کرد که پرورش بوقلمون مقداری سخت تر از پرورش سایر پرندگان است و به سرمایه بیشتری نیاز دارد.

خاصیت تخم بوقلمون و مقایسه آن با تخم مرغ‌

تخم بوقلمون در مقایسه با تخم سایر پرندگان بزرگتر است. یک تخم بوقلمون حدود یک و نیم برابر بزرگتر از تخم مرغ است. با این وجود وزن تخم بوقلمون، تخمگذاری شده توسط بوقلمون های جوان کمی کمتر از تخم تخمگذاری شده توسط بوقلمون های بالغ است. با توجه به اندازه بزرگتری که این تخم ها دارند پس محتویات بیشتری از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه نسبت به تخم مرغ دارند. در اغلب نقاط ایران تخم این پرنده معمولا حدود 70 الی 75 گرم وزن دارد. رنگ تخم بوقلمون شیری با خال های قهوه ای کم رنگ است.

هر چه تخم بوقلمون مصرفی تازه تر باشد خواص آن برای مصرف کننده بیشتر است. دوره یا طول عمر مفید تخمگذاری بوقلمون ها به طور معمول مدت 24 تا 30 هفته است هر بوقلمون در این مدت بین 95 تا 110 تخم می گذارد. وزن تخم های جوجه کشی بوقلمون با توجه به نژاد آنها بین 70 تا 105 گرم است. به عبارت ساده تر وزن تخم بوقلمون به نژاد یا گونه، وزن بدن و سن مرغ بوقلمون بستگی دارد.

خواص و مضرات تخم بوقلمون
خواص و مضرات تخم بوقلمون

حتما بخوانید: خواص گوشت بوقلمون

خواص و مضرات تخم بوقلمون با توجه به وزن آن

یک تخم بوقلمون با وزن 75 گرم حاوی 55.9 درصد آلبومین، 32.3 درصد زرده و 11.8 درصد کلسیم است. نسبت سفیده و زرده تخم بوقلمون شبیه به تخم مرغ است. تخم های بوقلمونی که درشت تر هستند نسبت سفیده به زرده آنها بیشتر است. به عنوان مثال تخم بوقلمون با وزن 95 و 110 گرم نسبت بیشتری از سفیده و درصد زرده کمتری دارد. همانطور که ذکر کردیم تخم های بوقلمون دارای پوسته کرم روشن با لکه های قهوه ای تیره وکم رنگ است اما در اواخر دوره تخمگذای، بوقلمون ها تخم‌هایی با پوسته تقریباً سفید می‌گذارند این کاهش رنگدانه تاثیری بر خواص تخم ندارد.

خواص و مضرات تخم بوقلمون و بیشترین کالری آن

بیشتر کالری موجود در تخم بوقلمون مربوط به چربی وپروتئین است. هر تخم بوقلمون حاوی 9.4 گرم چربی است. این درصد چربی به همراه سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن کمک می کند تخم بوقلمون یک وعده غذای کامل باشد. به علاوه چربی موجود در این تخم دارای منبع اسیدهای چرب مورد نیاز بدن است و برای تولید غشای سلولی بدن و داشتن یک سبک زندگی سالم مفید است. یک تخم متوسط بوقلمون دارای 10.8 گرم پروتئین است. پروتئین موجود در این تخم ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می ‌شود. همچنین شرایط رشد بافت های ضروری و جدید بدن افراد را فراهم می کند. به علاوه به بدن افراد کمک می کند تا توده های عضلانی خود را حفظ کنند. تخم بوقلمون کربوهیدرات کمی دارد و کمتر از یک گرم کربوهیدرات در هر تخم بوقلمون وجود دارد.

خواص و مضرات تخم بوقلمون با توجه به محتویات آن

از جمله خواص تخم بوقلمون وجود موادی مهمی مثل سلنیوم، آهن در آن می باشد. سلنیوم موجود در تخم بوقلمون خاصیت ضد پیری دارد به همین جهت مصرف مداوم تخم بوقلمون موجب می شود افراد بدنی جوان و سالم داشته باشند. سلنیوم موجود در تخم بوقلمون باعث رشد سلول های ضروری بدن و حفظ آنها در مقابل عوامل تهدید کننده می شود. همچنین مصرف تخم متعادل تخم بوقلمون به افراد کمک می کند تا عملکرد تیروئید مناسبی داشته باشند. مصرف یک تخم بوقلمون به خاطر وجود سلنیوم مقدار سلنیوم بدن را افزایش می دهد و به همین دلیل مصرف این تخم ها بخش زیادی از نیازهای روزانه بدن افراد را تامین می‌کند.

خواص و مضرات تخم بوقلمون در مقابل بیماری ها

خواص موجود در تخم بوقلمون موجب می شود بدن انسان در مقابل بیماری های قلبی عروقی مقاوم تر شود و از ابتلا به بیماری هایی مثل التهاب مفاصل و سرطان ها پیشگیری می کند. همچنین موجب افزایش توان باروری می شود. هر تخم بوقلمون 3.24 میلی گرم آهن دارد که مصرف روزانه آن برای مردان و زنان ضروری است. تخم بوقلمون سرشار از ویتامین ها، به ویژه ویتامین های B-9 و B-12 است بنابراین منبع مناسبی برای تامین B-9 و B-12 بدن افراد به صورت طبیعی است. این دو نوع ویتامین به سیستم بدن افراد کمک می کند تا بتواند گلبول های قرمز بسازد. گلبول های قرمز نیز موجب می شود فرآیند انتقال اکسیژن به صورت صحیح انجام شود.

خواص تخم بوقلمون برای زنان باردار

ویتامین B-9 که فولات نیز نامیده می شود، باعث رشد سریع، صحیح و سالم جنین می شود، در حالی که سطوح پایین B-9 در بدن مادران باردار می تواند منجر به نقایص عصبی مادرزادی شود. موسسه تحقیقاتی پاولینگ در کالیفرنیا خاطرنشان می کند که ویتامین B-12 یا کوبالامین از عملکرد عصبی افراد حمایت می کند و منجر به کاهش خطر سرطان در افراد می شود. یک تخم بوقلمون حاوی 56 میکروگرم ویتامینB-9 است که توصیه می شود افراد تا 14 درصد از این ویتامین استفاده کنند.

خواص و مضرات تخم بوقلمون
خواص و مضرات تخم بوقلمون

حتما بخوانید: تکنیک های افزایش تخم گذاری بوقلمون

خواص و مضرات تخم بوقلمون برای افراد مختلف

تخم بوقلمون یک ماده غذایی پر اهمیت و پر انرژی است که مصرف آن برای تمامی افراد مفید می باشد. به خصوص افرادی که در سن رشد و روزانه به انرژی بیشتری نیاز دارند. همچنی مصرف ایم ماده غذایی برای افرادی مثل کودکان، خانم های باردار، نوجوانان، جوانان، افراد سالمند، ورزشکاران و کلیه افرادی که به داشتن سیستم صحیح تغذیه روزانه اهمیت می دهند. با این وجود برخی از افراد که از بیماری دیابت و چربی خون رنج می برند و یا دارای مشکلات قلبی عروقی هستند در نحوه مصرف این ماده غذایی باید احتیاط کنند و برای مقدار و نحوه مصرف تخم بوقلمون لازم است حتما از پزشک معالج خود مشورت بگیرند با این وجود مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دارای بیماری خاصی نیستند فواید بسیاری دارد فوایدی همچون؛

  • مبارزه با کم خونی و رفع آن
  • تقویت استخوانبندی و جلوگیری از پوکی استخوان
  • افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت سلامت آن
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن
  • مبارزه با بیماری های زمینه ای و سرطانی
  • حفظ سلامت چشم و تقویت آن
  • بازسازی سلول های آسیب دیده بدن و غیره

خواص و مضرات تخم بوقلمون و پروتئین موجود در آن

زرده تخم بوقلمون حاوی مقادیر زیادی پروتئین است. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده است که زرده تخم بوقلمون نسبت به سایر پرندگان حساسیت کمتری را ایجاد می کند به همین جهت آن را منبع غذایی ارزشمندی برای افراد به ویژه کودکان می دانند. همچنین استفاده منظم از تخم بوقلمون می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم عصبی و فعالیت مغز انسان ها داشته باشد.

مهمترین خواص و مضرات تخم بوقلمون

تعداد خواص و مضرات تخم بوقلمون بسیار زیاد است به گونه ای که در یک مقاله نمی گنجد به همین جهت به مهمترین آنها می پردازیم تعداد از پر اهمت ترین خواص و مضرات تخم بوقلمون عبارت‌اند از:

  • تخم بوقلمون حاوی مقادیر زیادی ویتامین B است که استفاده منظم از آن باعث افزایش مقاومت بدن، تسریع روند متابولیک، رفع خستگی و تنظیم خواب می شود.
  • استفاده از تخم بوقلمون و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه افراد به ویژه کودکان بسیار مفید است. چرا که تخم بوقلمون حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است و قرار دادن آن در برنامه غذایی کودکان به آنها کمک می کند تا دچار راشیتیسم، نرمی استخوان و مشکلات اسکلتی بدن نشوند و رشد استخوانی سریع تری داشته باشند. همچنین به بزرگسالان کمک می کند تا از ابتلا به پوکی استخوان در امان باشند.
  • استفاده مداوم از تخم بوقلمون به افرادی که از مشکلات ترشح مداوم اسید معده رنج می برند کمک می کند تا درد معده آنها کاهش یافته و ترشح
  • اسید معده آنها را تنظیم کند. چرا که پروتئین موجود در زرده تخم بوقلمون نه تنها ضد حساسیت است بلکه موجب تقویت دیواره‌های گوارشی و روده های افراد می شود.
  • فسفر و کلسیم موجود در تخم بوقلمون باعث بازسازی و تقویت سیستم اسکلتی بدن افراد می شود، همچنین ویتامین A موجود در این تخم ها به تقویت بینایی افراد کمک می کند.
  • تخم بوقلمون دارای خواص مفیدی برای تقویت ناخن و مو است چرا که ویتامین E موجود در این تخم موجب حفظ زیبایی پوست و تقویت عملکرد رویش و استحکام مو و ناخن درافراد می شود.
  • گنجاندن مصرف تخم بوقلمون در رژیم غذایی، به خاطر وجود پروتئین در آن، موجب عضله سازی و تقویت بافت های عضلانی در افراد می شود.

خواص و مضرات تخم بوقلمون با توجه به کلسترول موجود در آن

هنگام خوردن زرده ها و پروتئین های موجود در تخم بوقلمون و لذت بردن از آن باید حد تعادل در مصرف آنها رعایت شود، زیرا ارزش غذایی اصلی این تخم عمدتا بین پروتئین ها و چربی ها توزیع شده است. همچنین تخم‌ بوقلمون به دلیل محتوای لیپید خود دارای برخی مضرات تغذیه‌ای عمده نیز است که زیاده روی در مصرف آن می تواند موجب بروز برخی از مشکلات شود. هر تخم بوقلمون حاوی 2.9 گرم اسیدهای چرب اشباع شده است و همچنین 737 میلی گرم کلسترول دارد. این مقدار کلسترول بیش از دو برابر حد مجاز روزانه کلسترول است که توسط انجمن قلب آمریکا توصیه شده است همچنین این تخم بیش از سه برابر حد مجاز کلسترول دارد. بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلات چربی خون و کبد چرب را برای افراد ایجاد کند.

خواص و مضرات تخم بوقلمون
خواص و مضرات تخم بوقلمون

حتما بخوانید:  آموزش جوجه کشی بوقلمون

خواص و مضرات تخم بوقلمون و مقدار مصرف آن

همانطور که مطلع هستید خوردن غذاهای سرشار از کلسترول و چربی اشباع شده بر سطح چربی خون شما تأثیر منفی می گذارد و کلسترول مضر را در جریان خون شما افزایش می دهد. بنابراین در مصرف تخم بوقلمون باید متعادل عمل کرد. تخم بوقلمون را به عنوان یک ماده غذایی پر انرژی و گاهی درمانی مصرف کنید و اگر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید، قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید. تخم بوقلمون یک محصول غذایی با درصد نسبتاً بالایی از چربی و سطح پایین تری از کربوهیدرات است. به همین جهت می توان آن را در لیست محصولاتی قرار داد که افزایش میزان مصرف آن می تواند باعث افزایش وزن اضافی در افراد شود. مقدار توصیه شده، ایمن و صحیح برای مصرف این ماده غذایی دو یا سه عدد در طول یک هفته است.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه « پرآور » با فواید و مضرات مصرف تخم بوقلمون به صورت کاربردی آشنا شدید همچنین آموختید که در یک تخم بوقلمون چه مقدار کالری، انرژی و خاصیت نهفته است و میزان مصرف صحیح آن در طول هفته چه مقدار است. چنانچه در این زمینه نظر و یا پرسشی دارید می توانید آن را در قسمت درج نظرات ثبت کنید و یا با سایر کاربران به اشتراک بگذارید همچنین کارشناسان متخصص ما در این مجموعه در اسرع وقت پاسخگویی نظرات و پرسش های شما در رابطه با این مقاله و یا نحوه صحیح پرورش بوقلمون و فروش محصولات آن خواهند بود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست