شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

تولک مرغ تخمگذار

تولک مرغ تخمگذار

Rate this post

سال های طولانی است پرورش دهندگان برای افزایش میزان سود خود و یا بهبود کیفیت تخم های تولیدی مرغ ها، از روش تولک مرغ تخمگذار استفاده می کنند و با توجه به وسعت مزرعه پرورشی خود و سایر فاکتورهای مختلف مثل مقاومت مرغ ها و قدرت زنده مانی آنها یکی از روش های متنوع تولک بری را انتخاب می کنند. به همین جهت ما در مجموعه « پرآور» تصمیم گرفتیم این مطلب را به طور اختصاصی به شرایط، روش ها و نحوه تولک بری مرغ های تخمگذار اختصاص دهیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید. در ضمن مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

دلایل انجام تولک مرغ تخمگذار

تولک مرغ تخمگذار در واقع یک راهکار برای استراحت کوتاه مدت مرغ های تخمگذار پس از یک دوره طولانی تخمگذاری است. این عمل برای مرغ های تخمگذار بی خطر بوده و یک عمل اقتصادی در استفاده از گله های مرغ تخمگذار محسوب می شود. تولک مرغ تخمگذار با توجه به نوع مدیریت تولک بری و محدودیت غذایی مرغ های تخمگذار از 6 الی 8 هفته متغیر است. تولک مرغ تخمگذار چنانچه به صورت صحیح و کاربردی انجام شود موجب بهبود کیفیت تخم ها و پوسته آنها می شود همچنین شرایط افزایش تولید را فراهم می کند.

بهترین زمان برای تولک مرغ تخمگذار

انتخاب زمان تولک بری مرغ تخمگذار باید با توجه به اصول تولک بری و شرایط اقتصادی و تجاری پرورش دهنده یا مرغدار انجام پذیرد. به همین جهت پرورش دهنده می تواند زمان تولک مرغ تخمگذار را به گونه ای مدیریت کند تا حداکثر زمان تولید تخم مرغ تخمگذار، در زمان بیشتر شدن قیمت تخم مرغ صورت گیرد. بسیاری از مرغداریها زمان تولک بری را برای افزایش سود به گونه ای تنظیم می کنند تا در زمان افزایش قیمت تخم ها مرغ های آنها بیشترین میزان تولید را داشته باشند. با این وجود در صورتی که کیفیت تخم مرغ ها کاهش یابد و پوسته تخم ها کمتر از حد استاندارد باشد پرورش دهنده باید از روش تولک بری زود هنگام استفاده کند.

در این شرایط با انجام تولک بری اجباری مرغ تخمگذار شرایط بهبود کیفیت تخم ها را فراهم می کنند. چرا که تولک بری در واقع دادن استراحت به گله مرغ تخمگذار است.

دوره تخمگذاری مرغ ها

تولید تخم در مرغ های تخمگذار از سن بیست هفتگی آغاز می شود و ممکن یک یا چند دوره به طول انجامد که اغلب دوره های تخمگذاری در مرغ ها عبارت اند از: تخم گذاری یک دوره ای، تخمگذاری دو دوره ای و تخمگذاری سه دوره ای. تخمگذاری یک دوره ای به طور معمول تا هشتاد هفتگی، تخمگذاری دو دوره ای تا سن صد و ده هفتگی و تخم گذاری سه دوره ای تا سن صد و چهل هفتگی است. بهترین زمان برای تولک مرغ تخمگذار سن 65 الی 70 هفتگی آنها است. پس ار عمل تولک بری تولید تخم مرغ ها تا نود درصد افزایش می یابد.

شرایط تولک مرغ تخمگذار

تولک مرغ تخمگذار باید به گونه ای انجام پذیرد که حداقل استرس به گله وارد شود اگر حداقل استرس به گله مرغ های تخمگذار وارد شود پس از پایان دوره تولک بری، مرغ ها به سرعت شروع به تخمگذاری می کنند. عمل تولک بری مرغ تخمگذار شامل سه دوره شروع تولک بری، استراحت گله تخمگذار و شروع مجدد به تخمگذاری می شود.

شروع تولک مرغ تخمگذار

تولک مرغ تخمگذار
تولک مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: مزایای پرورش مرغ در قفس های صنعتی چیست ؟!

در کلیه روش های تولک بری باید میزان تولید مرغ های تخمگذار به صفر برسد. برای عملی نمودن این امر باید برنامه غذایی مرغ های تخمگذار را تغییر داد به عبارتی پرورش دهنده باید محدودیت لازم در مصرف مواد مغذی، پروتئین، کلسیم و آب را در مرغ ها اتخاذ کند همچنین در طول شبانه روز نباید بیشتر از هشت ساعت مرغ ها در روشنایی قرار بگیرند.

استراحت گله در زمان تولک مرغ تخمگذار

استراحت گله مرغ تخمگذار بین بازه زمانی یک هفته تا پنج هفته متغیر است. هرچه زمان استراحت گله تخمگذار کمتر باشد مرغ ها سریع تر شروع به حداکثر تخم گذاری می کنند اما در صورتی که مرغ های تخمگذار مدت طولانی تری را در استراحت به سر ببرند نه تنها تخم تولیدی آنها از کیفیت بالاتر برخوردار خواهد شد و پوسته آنها ضخامت کافی را خواهد داشت. بلکه اندازه تخم های تولیدی آنها بزرگتر خواهد بود. جیره غذایی مناسب برای دوره تولک مرغ تخمگذار باید همچون دوره پرورش است و از پروتئین و کلسیم کمتری برخوردار است. جیره غذایی مرغ های تخمگذار می تواند غلات مقداری مواد معدنی و ویتامین به اندازه دوره پرورش باشد.

برگرداندن گله به دوره تخمگذاری در تولک بری

همانگونه که برای تولک بری مرغ های تخمگذار پرورش دهنده باید جیره غذایی مرغ ها را تغییر دهد برای برگرداندن آنها به تخمگذای نیز باید برنامه غذایی و نور مورد نیاز آنها را تغییر دهد. برای تحقق این امر باید از جیره غذایی تولیدی که سرشار از کلسیم، پروتئین و مواد معدنی است استفاده کند و زمان نوردهی به آنها را افزایش دهد. پس از انجام این تغییرات تخم تولیدی آنها در مدت 2 الی 3 هفته به 50 درصد افزایش می یابد و پس از گذشت چهار هفته به حداکثر تولید خود می رسند.

نحوه اجرای برنامه تولک مرغ تخمگذار

این روزها چندین برنامه مختلف برای تولک بردن مرغ های تخمگذار مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین این برنامه ها عبارت‌اند از: حذف یا به حداقل رساندن جیره غذایی برای مرغ های تخمگذار، به کار بردن جیره غذایی با کمترین مواد مغذیی و به کار بردن افزودنی در مواد غذایی مرغ های تخمگذار. مرغ ها در دوره تولک بری باید کاهش وزن پیدا کرده باشند. به عبارت ساده تر در صورتی که تولک مرغ تخمگذار به صورت صحیح انجام گرفته باشد، باید مرغ ها دچار کاهش وزن شده باشند. بنابراین وزن کشی مرغ ها در دوره گرسنگی باید به دقت انجام شود و کاهش وزن باید در دوره گرسنگی مرغ ها عملی شود. اغلب روش های تولک مرغ تخمگذار شامل دوره گرسنگی می شوند دوره گرسنگی مرغ ها باید تا زمان کاهش وزن آنها صورت گیرد که مدت زمان مورد نیاز برای این امر حداقل 10 روز است.

تولک مرغ تخمگذار
تولک مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: معرفی انواع نژاد مرغ تخمگذار و گوشتی

روش های تولک مرغ تخمگذار

روش های مختلفی برای تولک بری مرغ تخمگذار مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین این برنامه ها عبارت‌اند از:

  • روش تولک بری دو دوره ای (دو سیکلی) که خود شامل برنامه های تولک بری معمولی، کالیفرنیایی و کارولینای شمالی می شود.
  1. روش تولک بری از طریق افزایش روی
  2. روش تولک بری از طریق کاهش سدیم
  3. روش تولک بری از طریق افزایش ید
  • روش تولک بری از طریق ترکیب روش های مختلف
  • روش تولک بری از طریق استفاده از هورمون های تولید مثل
  • روش تولک بری از طریق استفاده از محصولات دارویی

برنامه تولک بری معمولی از روش تولک بری دو دوره ای

این روش حدود 61 روز به طول می انجامد که تمرکز مرغدار برای تولک بری مرغ ها بر روی جیره غذایی و مقدار نوردهی به مرغ های تخمگذار است. در این روش مرغ ها در روز اول و دوم هیچگونه دانه و آبی مصرف نمی کنند و در روز سوم به ازای هر 100 قطعه مرغ تخمگذار چهار و نیم کیلو دان به طور مساوی در میان مرغ ها تقسیم می شود و امکان دسترسی به آب را برای مرغ ها فراهم می شود. سپس در روز چهارم هیچ گونه جیره دان و آبی نداردند و در روز پنجم همچون روز سوم به مرغ ها دانه و آب داده می شود. این کار به طور متناوب تا روز نهم انجام می گیرد و در نهایت در روز دهم تا پنجاه و پنج برنامه دان و آب دهی به مرغ ها به برنامه غذایی پیش از دوره تولک بری برمیگردد و در روز 55 تا 61 دان و آب دهی به مرغ ها به صورت تمام وقت انجام می شود. همچنین برنامه نوردهی به مرغ ها در دوره تولک مرغ تخمگذار در روز اول تا روز 55 هشت ساعت و پس از آن به 14 الی 16 ساعت است.

برنامه تولک بری کالیفرنیایی از روش تولک بری دو دوره ای

برنامه تولک بری کالیفرنیایی برای مناطق گرمسیر مناسب است. در این برنامه مرغ تخمگذار برای یک مدت طولانی (10 روز) از مصرف دان محروم می شوند و در روز 11 تا 28 به جای دان به مرغ ها غلات خرد شده داده می شود. در این جیره بندی مصرف آب مرغ های تخمگذار در هیچ دوره ای قطع نمی شود در نتیجه مرغ ها دچار کمبود آب نمی شوند. مرغدار در این دوره می تواند به جای دان پودر صدف در اختیار مرغ ها قرار دهد. به هنگام عملی کردن این جیره غذایی تولید تخم در مرغ های تخمگذار در روز پنجم الی ششم به صفر می رسد. این عمل باعث می شود وزن مرغ ها تا حدود بیست و پنج درصد کاهش یابد. در طول دوره 28 روزه اجرایی کردن برنامه تولک بری کالیفرنیای شمالی فقط 8 ساعت در روز مرغ ها در روشنایی قرار دارند.

تولک مرغ تخمگذار
تولک مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: طرح توجیهی پرورش مرغ تخمگذار + [ مهم ترین نکات ]

تولک بری کارولینای شمالی تولک بری دو دوره ای

برنامه تولک بری کارولینای شمالی هفت روز پیش شروع برنامه باید مرغ های تخمگذار در طول تمام شبانه روز در روشنایی کامل به سر ببرند. در برنامه کارولینای شمالی مرغ تخمگذار بیشترین میزان کاهش وزن را خواهد داشت. برای عملی نمودن این برنامه تولک بری 14 روز یا بیشتر زمان نیاز است. در این روش به مدت 2 روز جیره غذایی بسیار محدود در اختیار مرغ ها قرار می گیرد و پس از آن به مدت 15 روز جیره غذایی با پروتئین بالا و فاقد کلسیم به مرغ های تخمگذار داده می شود و در طی هفته های اول برنامه مرغ ها به مدت 12 الی 13 ساعت در روشنایی به سر می برند.

سایر روش های تولک مرغ تخمگذار

در سال های اخیر از روش های متفاوتی به جز حذف جیره غذایی برای تولک بری مرغ تخمگذار استفاده می کنند. این روش ها معمولا شامل محدود کردن جیره غذایی و افزودن مواد غذایی دیگر است. این روش ها بیشتر در کشورهایی که اجازه حذف خوراک حیوانات را نمی دهند کاربرد دارد. مواد غذایی افزودنی به این نوع جیره ها شامل نمک، ید، آلومینیوم، پتاسیم و غیره می شود. در این نوع از روش های تولک بری قدم اول کاهش زمان نوردهی تا هشت ساعت است. این ساعت کم نوردهی تا زمانی که وزن مرغ ها بیست درصد کاهش نیابد و تولید تخم مرغ در مرغ های تخمگذار تا 2 الی 3 هفته انجام نپذیرد، ادامه دارد. نحوه اجرای هر کدام از این روش های تولک مرغ تخمگذار به شرح زیر است.

روش تولک مرغ تخمگذار از طریق افزایش روی

برای افزایش مقدار روی در جیره غذایی مرغ ها اغلب از اکسید روی و استات روی استفاده می کنند. در نتیجه اضافه کردن روی به جیره غذایی مرغ های تخمگذار ظرف مدت 5 الی 7 روز تخمگذاری مرغ ها متوقف می شود. پس از 3 الی 4 هفته حذف روی از جیره غذایی مرغ ها دوباره شروع به تخمگذاری می کنند.

تولک بری از طریق کاهش سدیم

در این روش مقدار سدیم موجود در جیره غذایی مرغ های تخمگذار را چهار صدم درصد کاهش میدهند و اجازه می دهند که مرغ ها فقط 8 ساعت از طول شبانه روز را در روشنایی باشند. پس از شش هفته بعد از تولک بری جیره غذایی مرغ های تخمگذار به حالت پیش از تولک بری برمیگردد. برای ممانعت از بازگشت سریع مرغ ها به تخمگذاری بهتر است در جیره غذایی آنها فسفر و کلسیم کمتری استفاده شود.

از طریق افزایش ید

افزایش مقدار ید در جیره غذایی مرغ های تخمگذار موجب می شود تخمگذاری در آنها پس از یک هفته متوقف شود. همچنین پس از حذف ید از جیره غذایی آنها ظرف 2 الی 3 روز تخمگذاری آنها آغاز می شود.

روش تولک بری از طریق ترکیب روش های مختلف

ترکیب دو یا چند روش از تولک بری مرغ تخمگذار مثل افزایش ید در جیره غذایی با کاهش مقدار کلسیم، نمک و ید موجب می شود که تولک بری اجباری در مرغ های تخمگذار صورت گیرد.

 از طریق استفاده از هورمون های تولید مثل

با تزریق پروژسترون و یا ترکیب آن در جیره غذایی در ظرف 2 الی 3 روز تخمگذاری مرغ ها قطع می شود و پس از هفت الی دوازده روز تولک رفتن مرغ تخمگذار آغاز می شود. همچنین پس از 3 تا 4 هفته حذف پروژسترون تخمگذاری مرغ ها آغاز می شود.

تولک بری از طریق استفاده از محصولات دارویی

برخی از ترکیبات دارویی مثل تاموکسیفن، ان هپتین، نیکاربازین و غیره موجب شروع تولک بری اجباری در مرغ های تخمگذار می شوند. به عنوان نمونه مصرف یک دهم درصد از ان هپتین ظرف هفت الی ده روز باعث می شود تخمگذاری مرغ ها قطع شود. پس از 21 تا 30 روز قطع دارو مرغ ها دوباره شروع به تخمگذاری می کنند.

مخاطب گرامی از نظر اخلاقی و دینی بهتر است روشی را برای تولک مرغ تخمگذار انتخاب کنید که مرغ ها کمترین میزان گرسنگی و آسیب را ببینند.

شما بگویید

مخاطب گرامی شما در این مطلب از سایت پراور با انواع روش های تولک بری مرغ تخمگذار آشنا شدید و نحوه انجام آنها را مطالعه نمودید. اکنون شما به ما بگویید که از کدام روش تولک بری استفاده می کنید و دلیل شما از گزینش روش انتخابی خود و عملی نمودن آن چیست یا به عبارت ساده تر شما بگویید که کدام یک از روش های ذکر شده در متن را برای تولک بری مرغ های تخمگذار مناسب می دانید و چرا؟!

سوالات متداول

دلایل انجام تولک مرغ تخمگذار چیست؟

تولک مرغ تخمگذار در واقع یک راهکار برای استراحت کوتاه مدت مرغ های تخمگذار پس از یک دوره طولانی تخمگذاری است. این عمل برای مرغ های تخمگذار بی خطر بوده و یک عمل اقتصادی در استفاده از گله های مرغ تخمگذار محسوب می شود. تولک مرغ تخمگذار با توجه به نوع مدیریت تولک بری و محدودیت غذایی مرغ های تخمگذار از 6 الی 8 هفته متغیر است. تولک مرغ تخمگذار چنانچه به صورت صحیح و کاربردی انجام شود موجب بهبود کیفیت تخم ها و پوسته آنها می شود همچنین شرایط افزایش تولید را فراهم می کند.

بهترین زمان برای تولک مرغ تخمگذار چه زمانی است؟

انتخاب زمان تولک بری مرغ تخمگذار باید با توجه به اصول تولک بری و شرایط اقتصادی و تجاری پرورش دهنده یا مرغدار انجام پذیرد. به همین جهت پرورش دهنده می تواند زمان تولک مرغ تخمگذار را به گونه ای مدیریت کند تا حداکثر زمان تولید تخم مرغ تخمگذار، در زمان بیشتر شدن قیمت تخم مرغ صورت گیرد. بسیاری از مرغداریها زمان تولک بری را برای افزایش سود به گونه ای تنظیم می کنند تا در زمان افزایش قیمت تخم ها مرغ های آنها بیشترین میزان تولید را داشته باشند. با این وجود در صورتی که کیفیت تخم مرغ ها کاهش یابد و پوسته تخم ها کمتر از حد استاندارد باشد پرورش دهنده باید از روش تولک بری زود هنگام استفاده کند. در این شرایط با انجام تولک بری اجباری مرغ تخمگذار شرایط بهبود کیفیت تخم ها را فراهم می کنند. چرا که تولک بری در واقع دادن استراحت به گله مرغ تخمگذار است.

شرایط تولک مرغ تخمگذار به چه صورت است؟

تولک مرغ تخمگذار باید به گونه ای انجام پذیرد که حداقل استرس به گله وارد شود اگر حداقل استرس به گله مرغ های تخمگذار وارد شود پس از پایان دوره تولک بری، مرغ ها به سرعت شروع به تخمگذاری می کنند. عمل تولک بری مرغ تخمگذار شامل سه دوره شروع تولک بری، استراحت گله تخمگذار و شروع مجدد به تخمگذاری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست