شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

انواع سالن مرغداری

انواع سالن مرغداری

4.9/5 - (24 امتیاز)

مرغ از جمله مواد غذایی پر مصرف در میان ایرانی ها است. بنابراین تعداد زیادی از پرورش دهندگان طیور به خاطر بازار فروش مناسب مرغ نسبت به سایر طیور ترجیح می دهند به پرورش و فروش مرغ ها بپردازند. برای شروع کار پرورش مرغ اولین مسئله ای که مطرح می شود محیط و سالن پرورش مرغ است. انواع سالن مرغداری در ایران وجود دارد که هر کدام ویژگی ها، معایب و مزایای منحصر به خود را دارند. ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » قصد داریم مهمترین انواع سالن مرغداری را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید با ما تا پایان مطلب همراه شوید. در ضمن خواندن این مطلب یه 9 دقیقه زمان نیاز دارد.

بهترین نوع سالن مرغداری

امروزه در ایران سالن های مرغداری مختلفی ساخته می شود که هر کدام سیستم و ساختار منحصر به خود را دارند. آنچه که به هنگام انتخاب و ساخت انواع سالن مرغداری باید مورد توجه قرار بگیرد. مقدار هزینه و نحوه ساخت آن است که باید به صرفه باشد. به عبارتی سالن هایی بیشتر کاربرد را دارند که ضمن صرف هزینه کم، شرایط کسب سود بیشتر را برای پرورش دهنده فراهم می کنند. همچنین یکی دیگر از پر اهمیت ترین مسائل در هنگام انتخاب انواع سالن پرورش انتخاب سالنی است که به لحاظ بهداشتی ایمن بوده و مرغ در آن دچار بیماری و تلفات نمی شوند. اهمیت این امر در مورد مرغ های تخمگذار بیشتر می شود چرا که مدت زمان نگهداری از این مرغ ها بیشتر از مرغ های گوشتی است. سالن های پرورش مرغ یا سالن های مرغداری به لحاظ روش پرورش به دو نوع سالن صنعتی و سالن بستر تقسیم می شوند.

انواع سالن مرغداری صنعتی

این نوع سالن ها بسیار مدرن و پیشرفته بوده و به عبارتی بهترین نوع سالن مرغداری به شمار می روند. در ساخت این نوع سالن ها علاوه بر رعایت اصول معماری از قفس های صنعتی مدرن و استاندارد استفاده می شود. این قفس ها به پرورش دهنده امکان می دهد که مرغ های بیشتری در یک فضای واحد پرورش دهند. همچنین این قفس ها مجهز به سیستم آبخوری اتومات و سیستم دان دهی خارج از قفس هستند. به همین جهت مرغدارها با کمک این قفس های می توانند تعداد زیادی مرغ تخمگذار و گوشتی به صورت کاملا ایمن پرورش دهند و از این طریق کسب سود کنند. قفس های صنعتی معمولا در سالن های بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سالن مرغداری در روش بستر

برای پرورش مرغ ها به روش بستر هم از سالن های بسته و هم روباز استفاده می شود. در این نوع سال ها بستر را معمولا با پوشال نرم می پوشانند و دانخوری و آبخوری را در کف سالن قرار می دهند. این روش مستلزم صرف هزینه بالا برای تامین نیروی کار بیشتر است و امکان آلودگی دان و آب مرغ ها و به دنبال آن بیماری و بروز تلفات در این نوع سالن بیشتر است.

انواع سالن مرغداری به لحاظ ظاهر

انواع سالن های مرغداری به لحاظ شکل ظاهر به دو نوع سالن بسته، سالن روباز تقسیم می شود.

سالن های مرغداری بسته

این سالن معمولا در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که به دنبال کسب سود در تمام فصول سال از مرغداری هستند از این نوع سالن استفاده می کنند. این سالن ها مسقف و سرپوشیده هستند و در آنها پنجره هایی برای تهویه هوا تعبیه شده است. در این سالن ها معمولا در هر 18 متر مربع حداقل یک پنجره یک متری به کار گذاشته می شود و دارای مکان ها مجزای مختلف مثل سالن جوجه کشی، سالن پرورش، اتاق انبار، اتاق تجهیزات، اتاق نگهبانی و… است.

سقف این نوع از سالن های مرغداری با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارد به صورت های مختلف مثل شیروانی یا بادگیر ساخته می شود و به طور معمول فاصله کف تا سقف مرغداری حدود 2 و نیم متر مربع است. کف این نوع از سالن ها با سیمان پوشیده می شود تا قابل شستشو باشد. سالن های بسته در جهتی ساخته می شوند که بیشترین دریافتی از جریان هوا را داشته باشند. همچنین انواع تجهیزات مختلف مرغداری مثل سیستم گرمایشی، سرمایشی، قفس های صنعتی، دستگاه تهویه و… در آن به کار برده می شود.

انواع سالن مرغداری
انواع سالن مرغداری

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

سالن های مرغداری رو باز

سالن های مرغداری روباز بیشتر در برخی از مناطق خوش آب و هوا کاربرد دارد و در فصول گرم مورد استفاده قرار می گیرد برای این نوع سالن پرورش قطعه ای از زمین را فنس کشی می کنند و مرغ ها را در داخل محدوده مورد نظر پرورش می دهند و در یک قسمت از منطقه فنس کشیده شده لانه های سربسته ای را برای استراحت و تخمگذاری مرغ ها می سازند.

سایر سالن های مرغداری

سالن مرغداری با ارتفاع زیاد

به سالن های مرغداری با ارتفاع زیاد سالن گودال عمیق نیز گفته می شود. در این سیستم دو نوع سالن مرغداری وجود دارد یکی در طبقه بالا قرار دارد که نرده یا قفس بر روی آن تعبیه می کنند و دیگری سالنی است که در قسمت پایین قرار دارد و سقف ندارد. این قسمت برای انباشته شدن فضولات مرغ های مناسب است. گودال های ایجاد شده حداقل دو متر ارتفاع دارند و فضولات در آن جمع‌ آوری و خشک می شوند. این نوع سالن های مرغداری معمولا سربسته هستند.

سالن مرغداری سر بسته بدون پنجره

سیستم این نوع از سالن های مرغداری کاملا بسته است و هیچ گونه پنجره ای در آن تعبیه نشده است. در این نوع از سالن ها هوای تازه از طریق کانال وارد سالن می شود و با کمک هواکش از آن خارج می شود. برای روشن کردن این سالن ها از لامپ استفاده می شود و عایق بندی مناسبی دارد. گرم کردن این نوع سالن بسیار ساده صورت می گیرد اما تهویه هوای آن با مشکلات خاصی همراه است. این سالن ها بسیار عریض نیستند و معمولا عرضی مابین 12 تا 16 متر دارند.

انواع سالن های مرغداری بر اساس دوره پرورش

برخی از سالن ها علاوه بر داشتن بستر و شرایط مناسب برای رشد و پرورش مرغ ها چه در بستر و چه در قفس های صنعتی دارای مکان مجزایی برای جوجه کشی هستند در این سالن ها یک مکان مناسب به جوجه کشی از مرغ ها اختصاص داده می شود که کاملا جدا از محیط پرورش است و شرایط حفظ و نگهداری جوجه ها را فراهم می کند. این اتاق مجزا به گونه ای ساخته می شود که تجهیزات و دستگاه های جوجه کشی در آن قرار می گیرند.

تجهیزات جوجه کشی و اتاق جوجه کشی

اندازه و ابعاد تجهیزات دستگاه های جوجه کشی با یکدیگر متفاوت هستند در نتیجه مکان ساخته شده در سالن های مرغداری برای هریک از آنها متفاوت است. با این وجود در اختیار داشتن تجهیزات مناسب برای عمل جوجه کشی باعث می شود که بازدهی افزایش پیدا کند. چون توانایی جوجه درآوری در تخم مرغ ها بهبود می یابد. همچنین با داشتن تجهیزات مناسب نیروی کار کمتری برای عمل جوجه کشی لازم است و این امر شرایط افزایش راندمان تولید را فراهم می‌کند. در نتیجه تولیدکننده می‌تواند سودآوری بهتری داشته باشد. دستگاه جوجه کشی به طور کلی از دو قسمت ستر و هچر تشکیل شده است. تخم مرغ ها ابتدا در دستگاه ستر قرار می‌گیرد و پس از آماده شدن جوجه برای خروج از تخم مرغ به دستگاه هچر انتقال می ‌یابند. به طور معمول هر دو دستگاه ستر و هچر در یک اتاق مجزا از سالن مرغداری قرار دارد. پس از پایان دوره جوجه کشی جوجه ها به داخل سالن پرورش یا همان سالن مرغداری انتقال می یابند.

انواع سالن مرغداری و ساختمان آن

در گذشته سالن مرغداری با توجه به تعداد مرغ ها و نیاز پرورش دهنده ساخته می شد اما این روزها به دلیل افزایش تقاضای مردم برای مصرف مرغ، نحوه ساخت سالن های پرورش مرغ نیز تغییر یافته است و سالن‌ ها به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که امکان پرورش تعداد زیادی از مرغ ها را برای پرورش دهنده فراهم می‌ کنند. هنگام ساخت انواع سالن مرغداری باید به تعدادی از عوامل مهم در این زمینه توجه کرد. این عوامل عبارتند از؛

  • ابعاد و اندازه سالن مرغداری
  • مدت زمان استفاده از سالن مرغداری
  • سبک سالن مرغداری
  • مصالح مورد استفاده در سالن مرغداری
  • تجهیزات مورد استفاده در سالن مرغداری
  • هدف پرورش دهنده و نحوه استفاده وی از سالن مرغداری

ابعاد و اندازه انواع سالن مرغداری

انواع سالن مرغداری
انواع سالن مرغداری

بیشتر بخوانید: ضدعفونی کردن محیط مرغداری

ابعاد سالن مرغداری به تعداد مرغ ها، شرایط مرغداری، هدف پرورش‌دهنده از پرورش مرغ ها و تجهیزات مورد استفاده در سالن مرغداری بستگی دارد. ابعاد و اندازه های که برای سالن پرورش مرغ در نظر گرفته می شود باید متناسب با تعداد مرغ ها و جوجه های پرورشی باشد. همچنین باید به گونه ای ساخته شود که در صورت نیاز پرورش‌دهنده بتواند ابعاد سالن خود را افزایش دهد و تعداد بیشتری از مرغ و جوجه ها را پرورش داده و به کسب سود بیشتری برسد. این امر در حالی رخ می دهد که تامین فضای کافی برای رشد هر یک از جوجه ها و مرغ ها باید در نظر گرفته شود. برخی از پرورش دهندگان استفاده از سالن مرغداری بزرگ را ترجیح می دهند و تعداد زیادی از مرغ و جوجه ها را در این ساختمان واحد پرورش می ‌دهند اما با توجه به شرایط آب و هوای ایران بهتر است که ابعاد سالن پرورش مرغ بسیار بزرگ نباشد چرا که ممکن است پرورش دهنده برای گرم و یا سرد نگه داشتن سالن و یا تهویه هوا با مشکل مواجه شود.

انواع سالن مرغداری بر اساس نحوه ساخت سالن

سالن مرغداری با لانه های ردیفی

این گونه سالن ها معمولاً بزرگ و طویل هستند و در قسمت داخلی به چندین لانه مرغ و یا مرغدان کوچک تقسیم می شوند. مرغدان ها به لحاظ اندازه و ظاهر شبیه یکدیگر هستند ساختار این نوع از سالن های مرغداری همچون مرغداری های کوچکی هستند که در گذشته در روستاها به کار برده می‌شد. در برخی از این نوع سالن ها لانه های مرغ در یک ردیف، در برخی دیگر در دو طرف سالن مرغداری و یا در چند طرف سالن قرار می‌ گیرند. این نوع سالن ها معمولاً مجهز به انبار مخصوص نگهداری دان مصرفی و دارو و… برای مرغ ها هستند.

سالن مرغداری چند طبقه

این نوع از مرغداری ها چند طبقه هستند و مرغ ها در طبقه های مختلف آن پرورش می یابند. این نوع از طراحی و ساخت سالن مرغداری معمولاً در مکان ها و کشورهای مورد استفاده قرار می گیرد که قیمت زمین بالا است بنابراین با ساخت سالن مرغداری چند طبقه هم پرورش دهنده تعداد زیادی مرغ پرورش می دهد و سود بیشتری کسب می کند و هم در خرید زمین و ساخت سالن صرفه جویی می ‌شود. سالن مرغداری چند طبقه نیز مجهز به انبار برای نگهداری از مواد غذایی مرغ ها می باشند به علاوه استفاده از این نوع از سالن مرغداری بیشتر در کشورهای که قیمت زمین بالا است و کشورهایی سردسیر مثل روسیه کاربرد دارد.

ساخت سالن های مرغداری با کمک لانه های کوچک و انفرادی

به طور معمول ساخت اینگونه از سالن های مرغداری قدمت بالایی دارد و در مزرعه ها و روستاها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ساختمان ‌های مرغداری از چندین لانه ی مجزا برخوردار هستند و فقط برای پرورش تعداد کمی از مرغ ها مناسب می باشند. در این نوع از سالن مرغداری لانه ها به صورت کوچک و تکی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و هر کدام از لانه ها فقط برای پرورش یک مرغ کافی می باشد این نوع از لانه ها به پرورش دهنده کمک می کند تا در صورت بروز بیماری در میان مرغ ها به سرعت آن را تشخیص داده و از تلفات در میان گله جلوگیری کند.

انواع سالن مرغداری
انواع سالن مرغداری

بیشتر بخوانید: طرح توجیهی پرورش مرغ تخمگذار + [ مهم ترین نکات ]

مدت زمان استفاده از سالن مرغداری

بهتر است ساختمان و سالن مرغداری برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد. بنابراین نحوه ساخت آن باید به گونه ای باشد که حداکثر 15 سال مورد استفاده قرار بگیرد و بعد از آن امکان ایجاد تغییرات در آن وجود داشته باشد. در برخی از کشورهای پیشرفته مثل هلند سالن های مرغداری را حداکثر برای 10 سال مورد استفاده قرار می دهند. بنابراین سالن ها را به گونه ای می سازند که امکان تخریب آن به راحتی امکان پذیر باشد و این امکان را به مرغدار بدهد تا سالن مرغداری جدید و براساس اصول مهندسی روز بسازند.
به طور کلی سالن های مرغداری را به لحاظ مدت زمان استفاده به دو نوع دائمی و موقت تقسیم می کنند. سالن های موقت اغلب ارزانتر از سالن های دائمی هستند. مواد اصلی به کار رفته برای ساخت سالن های موقت معمولا چوب و حلبی های مخصوص موج دار است اما سالن های مرغداری دائم اغلب از مصالح ساختمانی مثل آجر، سیمان، آهن و… ساخته می شوند. در برخی از کشورهای پیشرفته مثل آمریکا سالن های موقت را به صورت چرخدار می سازند. به همین جهت می توان آنها را به مکان های دیگر انتقال داد. در ایران نیز معمولا از انواع سوله به عنوان سالن مرغداری موقت استفاده می کنند.

مصالح ساخت انواع سالن مرغداری

از آنجا که سالن های مرغداری دائم در ایران، برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و ثابت هستند همچنین مصالح به کار رفته در آنها گران است. باید به هنگام ساخت آنها دقت لازم را به کار برد و از کارشناسان معماری در این زمینه کمک گرفت تا بدون ایراد و اصولی ساخته شوند. انواع مصالح به کار رفته در ساخت سالن های مرغداری دائم عبارت‌اند از: آجر، بلوک، تیرچه بلوک، آهن، دیوار پیش ساخته و….

کلام آخر

مخاطب گرامی شما در این مطلب با انواع مختلف سالن مرغداری آشنا شدید و نحوه ساخت و کاربرد هر کدام از سالن های مرغداری را مطالعه کردید. چنانچه در این زمینه و یا در زمینه پرورش مرغ نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید آن را در قسمت درج نظرات ثبت کنید و با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوال تخصصی در ارتباط با انواع سالن پرورش مرغ دارید می توانید آن را مطرح کرده تا کارشناسان ما در مجموعه « پرآور » پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

هنگام ساخت انواع سالن مرغداری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ابعاد و اندازه سالن مرغداری مدت زمان استفاده از سالن مرغداری سبک سالن مرغداری مصالح مورد استفاده در سالن مرغداری تجهیزات مورد استفاده در سالن مرغداری هدف پرورش دهنده و نحوه استفاده وی از سالن مرغداری

سالن مرغداری با لانه های ردیفی چگونه اند؟

این گونه سالن ها معمولاً بزرگ و طویل هستند و در قسمت داخلی به چندین لانه مرغ و یا مرغدان کوچک تقسیم می شوند. مرغدان ها به لحاظ اندازه و ظاهر شبیه یکدیگر هستند ساختار این نوع از سالن های مرغداری همچون مرغداری های کوچکی هستند که در گذشته در روستاها به کار برده می‌شد. در برخی از این نوع سالن ها لانه های مرغ در یک ردیف، در برخی دیگر در دو طرف سالن مرغداری و یا در چند طرف سالن قرار می‌ گیرند. این نوع سالن ها معمولاً مجهز به انبار مخصوص نگهداری دان مصرفی و دارو و… برای مرغ ها هستند.

مصالح ساخت انواع سالن مرغداری را نام ببرید؟

آجر، بلوک، تیرچه بلوک، آهن، دیوار پیش ساخته و….

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست