شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

پرورش کبک تخمگذار

عوامل مهم پرورش کبک تخمگذار

1/5 - (3 امتیاز)

تخم کبک از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و مقدار زیادی پروتئین ویتامین و املاح و مواد معدنی در آن وجود دارد. این امر در حال رخ می‌دهد که تخم کبک درصد چربی کمی نسبت به تخم سایر پرندگان دارد. به همین جهت از تخم کبک برای درمان برخی از بیماری ها مثل ضعف اعصاب، ناراحتی ‌های بی خوابی، روانی و غیره استفاده می کنند. همچنین به دلیل اینکه تخم کبک راحت تر هضم می شود از آن برای برطرف کردن ضعف عمومی بدن، تقویت قوای جنسی، فکری، دستگاه گوارش و غیره استفاده می شود. با اهمیتی که تخم کبک در سلامتی افراد دارد. همچنین با افزایش آگاهی مردم از فواید تخم کبک، این روزها بازار خرید و فروش تخم کبک داغ بوده و افراد زیادی اقدام به پرورش کبک تخمگذار و کسب سود از این طریق کرده اند.

بنابراین ما در این محتوا از مجموعه «پرآور» قصد داریم به طور کامل به چگونگی پرورش کبک تخمگذار و همچنین نکات ضروری در این زمینه بپردازیم. پس چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در ارتباط با پرورش کبک تخمگذار هستید، ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید. در ضمن خواندن این محتوا به 10 دقیقه زمان نیاز دارد و مطالب آن برای افرادی مفید است که قصد گسترش کسب و کار خود را دارند و یا تازه می خواهند کار پرورش کبک تخمگذار را شروع کنند.

مجوز های ضروری برای شروع کار پرورش کبک تخمگذار

تهیه مکان مناسب و فراهم نمودن تجهیزات و ابزار لازم برای پرورش کبک تخمگذار جزو مولفه های اول برای شروع کار محسوب می شوند. با این وجود قبل از هرچیز لازم است بدانید که تهیه مکان مناسب برای پرورش کبک تخمگذار باید طبق مجوزهای لازم و استانداردهای موجود انجام گیرد. برای این مهم ضروری است که قبل از احداث ساختمان و یا اجاره مکانی برای پرورش و یا تهیه زمین آن با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خود مشورت کنید. همچنین لازم است که استانداردهای کامل نظام دامپروری کشور خود را رعایت کرده سپس به ساخت و یا ایجاد واحد پرورشی بپردازید. این گونه پس از ساخت برای کسب مجوزها دچار مشکل خاصی نخواهید شد.

علاوه بر موارد مذکور تعداد دیگری از مجوزها برای احداث واحد پرورش کبک تخمگذار نیاز است. مجوزهایی مثل؛ موافقت اداره میراث فرهنگی، اداره محیط زیست، اداره دامپزشکی، اداره امور اراضی و غیره.

پرورش کبک تخمگذار
پرورش کبک تخمگذار

مولفه های لازم برای سالن پرورش کبک تخمگذار

ویژگی ‌هایی که یک مرکز پرورش کبک تخمگذار باید داشته باشد عبارت‌اند از:

  • زمین مورد استفاده حتماً باید هزار متر یا بیشتر از هزار متر با سایر مراکزی که به پرورش ماکیان می‌پردازند، فاصله داشته باشد.
  • لازم است که مکان مورد نظر نه تنها از مناطق شهری و مسکونی دور باشد بلکه از جاده های ارتباطی کوتاه برخوردار باشد.
  • مکان پرورش کبک تخمگذار نباید در مناطقی باشد که در معرض بادهای شدید طوفان سیل و غیره قرار گیرد.
  • لازم است که مکان پرورش کبک از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار باشد.
  • دیوارها و کف سالن باید کاملاً عایق کاری شوند تا از بروز سرما گرما در فصول مختلف جلوگیری شود.
  • کف سالن پرورش ۵۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.
  • سالن پرورش کبک تخمگذار به گونه‌ای ساخته شود که نور خورشید به داخل آن بتابد تا میکروب های احتمالی در زمان پرورش کبک ها از بین برود.
  • برای تحقق این امر لازم است سالن پرورش کبک تخمگذار را به صورت غربی شرقی بسازید یعنی قسمتی از سالن در قسمت جنوب قسمت دیگر آن در شمال باشد تا قابلیت کافی برای دریافت نور خورشید و استرلیزه کردن محیط را داشته باشد.

انواع سالن پرورش کبک تخمگذار

به طور کلی دو نوع سالن پرورش برای کبک وجود دارد. این سالن ها عبارت‌اند از: سالن باز و سالن بسته.

سالن باز

سالن باز به سالن هایی گفته می شود که دارای تعدادی پنجره هستند و از طریق پنجره ها هوا و مورد نیاز داخل سالن تامین می شود. به طور معمول سالن های باز را در متراژ 60 الی ۱۰۰ متر می سازند. با این وجود سالن هایی که کمتر از صد متر هستند برای پرورش کبک تخمگذار مناسب تر خواهند بود. چرا که در زمینه‌ی تهویه هوا و یا تامین گرما و سرما ساده تر برای پرورش دهنده کنترل می شود. سالن‌ هایی که از فضای بیش از صد متر برخوردار هستند، می توانند برای پرورش دهنده مشکلات احتمالی را در زمین تهویه هوا یا گرم و سرد نگه داشتن سالن فراهم کنند.

سالن بسته

سالن های بسته سالن هایی تقریباً مدرنی هستند که سقف ها و دیوارهای آن عایق کاری شده و از استانداردهای لازم برخوردار هستند. سالن های بسته فاقد پنجره هستند. روشنایی مورد نیاز اینگونه سالن ها از طریق لامپ ها و با نور مصنوعی تامین می شود. همچنین سالن های بسته اغلب به حسگرهای اتوماتیک مجهز هستند. بنابراین رطوبت و حرارت و تهویه هوا از طریق آنها تنظیم می شود. در سالن های بسته امکان پرورش کبک تخمگذار با ظرفیت بالا وجود دارد البته یکی از مهمترین نکات برای تحقق این امر استفاده از قفس پرورش کبک تخمگذار می باشد. قفس هایی که از استاندارد کافی برخوردار هستند و شرایط سودآوری پرورش دهنده را فراهم می کنند.

پرورش کبک تخمگذار
پرورش کبک تخمگذار

بیشتر بخوانید: بهترین نژاد کبک برای پرورش، چه نژادی است؟

قسمت های مختلف سالن پرورش کبک تخمگذار

سالن مورد نیاز شما برای پرورش کبک تخمگذار باید دارای چهار قسمت مجزا باشد. این قسمت ها به ترتیب عبارتند از؛ سالن پرورش، انبار مناسب تجهیزات، انبار مخصوص دان و ساختمان مخصوص جوجه کشی. هرکدام از این اماکن، ویژگی های مختص به خود را دارند که در ادامه به تشریح مختصری از آنها خواهیم پرداخت.

انبار دان

به مکان مخصوصی که دان و یا خوراک کبک ها در آنجا تهیه و یا نگهداری می شود، انباردان می گویند. در حالت کلی پرورش دهنده برای تهیه خوراک مورد نیاز کبک ها دو روش را پیش رو دارد.

یک؛ خرید دان مصرفی کبک از مراکز و یا فروشگاه های استاندارد و انبار کردن آن در یک مکان مناسب و خشک.
دوم؛ خرید مواد اولیه و ترکیب آنها، برای تهیه دان مورد نیاز کبک ها.
در حالت دوم پرورش‌دهنده باید دستگاه های مختلفی مثل آسیاب میکسر و غیره را تهیه کند. سپس خود با ترکیب مواد اولیه دان مورد نیاز کبک ها را آماده کند.

به هر حال مکان مورد نظر برای انبار دان کبک های تخمگذار باید کاملاً بهداشتی و خشک باشد. همچنین بهتر است که کف انبار بتنی بوده و نسبت به سطح سالن مقداری بلندتر باشد. به علاوه لازم است که انبار دارای دستگاه هشدار دهنده در مقابل آتش سوزی باشد. انبار دان کبک ها باید به گونه ای طراحی شده باشد که دانه ها از شر حیوانات موذی و یا پرندگان وحشی در امان باشند.

انبار تجهیزات

محلی را که برای نگه داشتن وسایل سالن پرورش کبک در نظر مورد استفاده قرار می گیرد را به طور معمول انبار تجهیزات می‌گویند. مساحت انبار تجهیزات به اندازه سالن پرورش بستگی دارد. کف انبار تجهیزات را معمولاً مقداری بلندتر از سطح زمین می سازند. همچنین انبار تجهیزات همیشه باید خشک و بدون رطوبت باشد.

سالن جوجه کشی کبک

سالن جوجه کشی باید کاملا عایق باشد تا دما و رطوبت موجود در آن تنظیم شود. به عبارت ساده تر سالن های جوجه کشی باید به گونه ای ساخته شوند تا به وسیله هواکش بتوان هوای پاک را به داخل آنها انتقال داد. علاوه بر این سالن های جوجه کشی باید همواره ضد عفونی شده و پاکیزه نگهداری شوند تا از عوامل بیماری زا به دور باشند. ساختمان جوجه کشی معمولاً در سه قسمت جدا ساخته می شوند. این سه قسمت عبارت‌اند از؛ محل قرار گرفتن دستگاه های ستر و هچر، محل نگهداری تخم های کبک و محل نگهداری جوجه کبک ها.

پرورش کبک تخمگذار
پرورش کبک تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش کبک گوشتی

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک تخمگذار

این مهم را نباید فراموش کرد که تجهیزات لازم برای سالن پرورش کبک تخمگذار با توجه به روش پرورش و نوع سالن یعنی باز یا بسته بودن انتخاب می شود. با این وجود تعدادی از ابزارها تجهیزات وجود دارند که در هر دو نوع سالن کاربرد خاص خود را دارند. تجهیزاتی مثل وسایل گرمایشی سرمایشی، دستگاه تهویه هوا، آبخوری و دانخوری مناسب( در صورت پرورش بر روی بستر)، قفس های صنعتی استاندارد، دستگاه جوجه کشی، دماسنج و غیره.

وسایل گرمایشی و سرمایشی در پرورش کبک تخمگذار

در مناطق سرد از وسایل گرمایشی بیشتر استفاده می شود و بهترین نوع آن هیتر است. هیترها هوای گرم را به داخل سالن هدایت می کنند و شرایط مناسبی را برای پرورش کبک ها به لحاظ دما فراهم خواهند کرد. هر چند برخی از پرورش دهندگان سالن های پرورش کبک تخمگذار را به وسیله بخاری های مختلفی که از سوخت های فسیلی و گاز مایع تامین سوخت میشوند، استفاده می کنند. و به وسیله آنها سالن را در فصول سرد، گرم نگه میدارند. در نهایت موضوع مهم در خصوص تنظیم دما سالن پرورش کبک تخمگذار، این است که هوای گرم لازم است که به تمام سالن به صورت یکنواخت پراکنده شود. هیترها برای انجام این کار بهتر عمل می کنند. همچنین در مناطق گرمسیری و نسبتاً خشک اغلب از کولرهای آبی برای کاهش دما استفاده می کنند.

دانخوری و آبخوری مناسب برای پرورش کبک تخمگذار

چنانچه روش بستر را برای پرورش کبک تخمگذار انتخاب می کنید. استفاده و تهیه ی آبخوری و دانخوری مناسب از ضروریات این کار محسوب می شود. انواع مختلفی از دانخوری وجود دارد. دانخوری ناودانی، دانخوری خورشیدی، و نوع مدرن آن دانخوری زنجیری و اتوماتیک است. همچنین آبخوری یکی دیگر از ملزومات برای پرورش کبک های تخمگذار محسوب می ‌شود. انواع آبخوری قطره‌ای (نیپل)، نیمه اتوماتیک و انواع سیفونی در پرورش کبک تخمگذار مورد استفاده قرار می گیرد. آبخوری و دانخوری ها باید به گونه ای در سالن پرورش نصب شوند که همه کبک ها به آن دسترسی داشته باشند. همچنین لازم است که به اندازه کافی برای همه کبک ها آبخوری و دانخوری وجود داشته باشد.

دو نکته‌ی بسیار مهم به هنگام استفاده از دانخوری ها وجود دارد. یکی اینکه بعد از سن یک ماهگی کبک ها، دانخوری آنها باید به گونه مستقر شود تا لبه دانخوری به حد کمر آنها برسد.
دوم اینکه بعد از پر کردن یک سوم دانخوری از دان، روی آن را با مقداری ورق توری شطرنجی بپوشانید. چرا که کبک ها عادت دارند که دان ها را به هم می ریزند و این امر موجب افزایش هزینه پرورش دهنده و ضرر و زیان وی خواهد شد.

این امر در حالی رخ می‌دهد که استفاده از روش قفس نه تنها از این گونه ضرر و زیان ها جلوگیری می کند بلکه پرورش دهنده با استفاده از قفس کبک تخمگذار مطمئن خواهد بود که به اندازه کافی به همه کبک ها خوراک سالم و بهداشتی رسیده است و جیره کبک تخمگذار تامین شده است. در نتیجه شیوع بیماری در میان آنها کمتر شده و امکان بازدهی و سودآوری پرورش دهنده افزایش پیدا می کند.

پرورش کبک تخمگذار
پرورش کبک تخمگذار

روش های پرورش کبک تخمگذار

دو روش اصلی پیش روی پرورش دهنده برای پرورش کبک تخمگذار وجود دارد. یکی استفاده از قفس های استاندارد و دیگری استفاده از روش بستر است. شروع روش پرورش بستر به هزینه کمتری نیاز دارد اما در طول دوره پرورش هزینه ها و ضررهایی را برای پرورش دهنده مثل: ریخت و پاش دان مصرفی، بیمار کبک تخمگذار، شکسته شدن تخم کبک تخمگذار و غیره به همراه خواهد داشت. در روش قفس علاوه بر کنترل ساده کبک ها پرورش دهنده به نیروی کار کمتری نیاز خواهد داشت و کبک ها کمتر دچار بیماری و تلفات می شوند.

راه‌های پرورش کبک تخمگذار

چهار راه کلی برای پرورش کبک تخمگذار وجود دارد.
یک؛ خرید تخم نطفه دار سوددهی و بازگشت سرمایه در این راه به تدریج صورت می‌گیرد. راه دوم؛ خرید جوجه های یک روزه است. اگر کار پرورش کبک تخمگذار را با خرید جوجه های یک روزه آغاز کنید، نیازی به دستگاه‌ جوجه‌ کشی نخواهید داشت. راه سوم؛ خرید نیمچه است در این روش به امکانات نگهداری کمتری نیاز دارید اما به هزینه اولیه بیشتری برای خرید نیمچه ها نیاز خواهید داشت. هر چه سن نیمچه ها بیشتر باشد احتمال بروز ضرر و زیان پرورش دهنده کمتر است. روش چهارم؛ خرید پرندگان بالغ و آماده تخم گذاری است. سن تخمگذاری کبک به طور معمول در هفت ماهگی است. اگر چه در سن پایین‌تر نیز امکان تخم گذاری در آنها وجود دارد اما اولین دوره تولید از سن هفت ماهگی کبک می باشد. همچنین به طور متوسط از دوره اول تا سوم 35 الی 50 تخم خواهند داشت.

پرورش کبک تخمگذار
پرورش کبک تخمگذار

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع پرورش کبک (از 0 تا 100)

کبک تخمگذار و مشخصات کلی کبک ها

قبل از شروع پرورش کبک تخمگذار لازم است اطلاعات کلی در مورد خصوصیات کبک ها بدانید. چرا که در نهایت کبک پرورشی تخمگذار همان کبک های موجود در طبیعت هستند که اصلاح نژاد شده اند. کبک ها از تلفیق چندین زیر گونه مختلف به وجود آمده اند و جزو پرندگان غیر مهاجر محسوب می شوند. زیستگاه طبیعی آنها، کوهپایه ها، صخره ها، مناطق کوهستانی و مناطق ناهموار است. برخی از آنها در جنگل و برخی در مزارع زندگی می‌ کنند. به همین دلیل است که کبک های پرورشی در مناطق کوهستانی و یا مناطقی که دارای آب و هوای پاک است بازدهی بهتری دارند.

بیشتر کبک ها تمایل دارند که لانه های خود را بر روی زمین و یا ۳۰ سانتیمتر زیر آن بسازند، کبک ها این کار را برای در امان ماندن از شر جوندگان انجام می دهند. به خاطر همین خصوصیت ذاتی کبک ها است که پرورش آنها در قفس امکان پذیر است. چرا که هم از شر جوندگان در امان هستند و هم به لحاظ غریزی احساس امنیت بیشتری دارند، چون از زمین فاصله دارند.

وزن تقریبی کبک ها در طبیعت به طور متوسط از 510 تا ۶۸۰ گرم است. نهایت وزن نرها در طبیعت می‌تواند به ۸00 گرم و ماده ها به ۶۸۰ گرم برسد اما کبک پرورشی نسبت به کبک های موجود در طبیعت وزن کمتری دارند. این پرنده ها در طبیعت اغلب زیستگاه خود را در مناطق ناهموار با درختان پراکنده دره ها و مناطق کوهستانی انتخاب می کنند. غذای کبک ها در طبیعت برگ گیاهان، دانه ها، علف ها و حشرات هستند. تولید مثل آنها معمولاً در فواصل فروردین تا اواخر تیر و اوایل مرداد ادامه دارد. آنها به طور متوسط ۲۴ روز بر روی تخم ها می خوابند تا تخم ها به جوجه تبدیل شود. بهترین نژاد کبک تخمگذار را نژاد چوکار است.

کلام آخر

کاربر گرامی شما در این محتوا با چگونگی پرورش کبک تخمگذار، تجهیزات، روش ها و خصوصیات کلی کبک های تخمگذار آشنا شدید، چنانچه در این زمینه پرسش و یا نظر خاصی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست