شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

Rate this post

کبک از جمله طیور پرورشی پرطرفدار است که از بازار فروش مناسب برخوردار است. بنابراین افراد زیادی به پرورش این پرنده و کسب سود از این طریق علاقه‌مند هستند بنابراین ما در این مطلب از مجموعه « پرآور» قصد داریم پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی را به طور کامل شرح دهیم چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید. در ضمن خواندن این مطلب به 12 دقیقه زمان نیاز دارد.

روش های پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی کبک نیز همچون سایر طیور پرورشی به دو روش انجام می ‌گیرد. این دو روش عبارت‌اند از: روش طبیعی و مصنوعی که هر کدام از این روش ها شرایط و قواعد مربوط به خود را دارند. محصولات تولید شده از کبک ها به دلیل خواص زیاد و طعم لذیذی که دارند همواره مصرف کنندگان خاص خود را دارند. همین امر موجب شده است که پرورش و فروش این نوع از طیور مورد توجه پرورش دهنده گان به ویژه پرورش دهندگان ماهر قرار بگیرد. به دلیل حساسیت های موجود در هر دو روش جوجه کشی از تخم کبک رعایت برخی از نکات ضروری و مهم در این امر لازم و آشکار است که در ادامه به آنها می پردازیم.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

آیا پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی توجیه اقتصادی دارد؟

گوشت و تخم کبک طرفداران خاص خود را دارد با این حال تعداد افرادی که این دست از طیور را پرورش می دهند محدود است، به همین جهت پرورش کبک یک فرصت طلایی برای اشخاصی محسوب می شود که از پشتکار کافی برخوردارند و به دنبال راه اندازی کسب و کار پر سود هستند. چرا که کبک ها در ۷ ماهگی بالغ شده و شروع به تخمگذاری میکنند مقدار تخم گذاری آنها در فصل گرما افزایش می یابد و تا سه سال می توان از آنها تخم با کیفیت برای فروش دریافت کرد این امر در حالی رخ می دهد که این نوع از پرندگان پرورشی در مقایسه با برخی از طیور از استقامت بهتری در مقابل بیماری ها برخوردارند بنابراین مقدار مرگ و میر آنها نسبت به سایر ماکیان پرورشی کمتر و سرعت رواج بیماری در میان آنها کمتر است.

وجود این دست از مزیت ها سبب شده است که پرورش کبک به کاری پربازده تبدیل شود. هر چند باید به این نکته توجه کرد که پرورش جوجه کبک ها به دلیل اینکه هنوز به مقاومت بدنی و توانایی کافی نرسیده اند کاری حساس و نیازمند مراقبت ویژه است. کبک ها نسبت به شرایط آب و هوایی متوع حساسیت کمتری دارند و تقریبا در هر شرایط آب و هوایی قابل پرورش هستند، بنابراین پرورش دهنده می‌تواند با رعایت برخی نکات پرورشی مثل حفظ بهداشت بستر پرورش، حفظ تعادل دمایی سالن پرورش، استفاده از دان مغذی و سالم، استفاده از قفس های صنعتی استاندارد و غیره بر میزان عمر، سلامت و بازدهی کبک ها تاثیر گذار باشد و شرایط کسب سود بیشتر و رونق کسب و کار خود را فراهم کند.

شرایط سالن پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی

برای آغاز کار پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی و یا به روش طبیعی در ابتدا لازم است فضای مناسبی را در پرورش فراهم کنید. فضایی که در آن امکان دسترسی به گاز، آب و برق شهری وجود داشته باشد. همچنین از هرگونه سر و صداهای ناهنجار و ترسناک برای کبک ها مثل صدای حیوانات وحشی، سگ، گربه رفت و آمد ماشین و غیره دور باشد. چرا که کبک ها پرندگان استرسی هستند و هرگونه ترس و یا تحریکی موجب می شود که بازدهی خود را از دست بدهند. علاوه بر موارد مذکور لازم است مکان مورد نظر از سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویه مناسب برخوردار باشد تا شرایط ایده آل برای پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی و یا روش طبیعی فراهم شود.

روش جوجه کشی طبیعی

اگر از روش جوجه کشی طبیعی استفاده می کنید و قصد تولید جوجه یک روزه کبک را از طریق روش طبیعی دارید به خرید دستگاه جوجه کشی و آماده سازی مکان برای آن نیازی ندارید. با این وجود در روش پرورش کبک با جوجه کشی طبیعی باید در تغذیه کبک ها دقت لازم را به خرج دهید تا تخم هایی نطفه دار و سالم تولید کنند. در این روش شما باید لانه هایی گرم و نرم در مکانی خلوت و آرام که از نور مناسب برخوردار است برای کبک ها فراهم کنید و کبک ماده را به تخم گذاری و خوابیدن بر روی تخم ها تشویق کنید.

روش پرورش کبک از طریق جوجه کشی طبیعی با گذشت زمان و افزایش تجربه پرورش دهنده کیفیت و کمیت بهتری پیدا خواهد کرد. اما شرایط و قواعد پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی کاملا متفاوت از روش جوجه کشی طبیعی است.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: سود پرورش کبک + [ نکات مهم در سوددهی پرورش کبک ]

شرایط لازم برای شروع جوجه کشی مصنوعی از کبک

اولین گام در پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی تهیه ی تخم نطفه دار است. جدای از اینکه پرورش دهنده، پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و خرید تخم نطفه دار را انتخاب کرده باشد یا کار پرورش کبک را با خرید کبک بالغ شروع کرده باشد، در آینده نزدیک برای گسترش گله و توسعه کسب و کار خود حتما به جوجه کشی از تخم نطفه دار نیاز خواهد داشت. به همین جهت لازم است که نکات ضروری و تکنیک های پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی را بیاموزد و آموخته‌های خود را عملی کند. موارد لازم برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی عبارت‌اند از: دستگاه جوجه کشی استاندارد با توجه به تعداد و نیاز پرورش، تعدادی تخم نطفه دار سالم کبک و مکان مناسب برای آغاز کار جوجه کشی.

تهیه‌ ی هر کدام از موارد مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هر کدام از این عوامل تاثیر شگرفی بر روی عمل جوجه کشی دارند. این امر به ویژه در تهیه ی تخم های نطفه دار اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که تخم های ناسالم هرگز تبدیل به جوجه کبک نخواهند شد.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی با شانه های مختلف

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص انجام می گیرد. چرا که هر دستگاهی برای جوجه کشی از تخم کبک مناسب و کاربردی نیست، چنانچه انتخاب شما استفاده از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه های مخصوص است باید از شانه مخصوص تخم کبک استفاده کنید تا تخم ها به بهترین حالت ممکن در داخل شانه ها قرار بگیرند تا در دوره جوجه کشی تخم ها در جایگاه مناسب خود ثابت بمانند. برخی از پرورش دهندگان ترجیح می دهند از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنند که از شانه های همه کاره برخوردار هستند. این شانه های همه کاره به پرورش دهنده ها کمک می کنند تا با استفاده از آن از انواع طیور جوجه کشی کنند. در نتیجه نیازی به خرید شانه اضافه و صرف هزینه اضافی نیست. یکی دیگر از مزیت های استفاده از شانه های همه کاره در دستگاه جوجه کشی این است که پرورش دهنده در دوره هچر مجبور نیست تخم ها را به صورتی تکی از شانه به سبد انتقال دهد و تخم ها از سبد نمی افتند.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی به طور کلی با دو نوع بدنه از جنس های فلز و یا PVC ساخته می شوند. بنابراین بهتر است به هنگام تهیه دستگاه جوجه کشی به منظور پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی دستگاهی را انتخاب کنید که بهترین کارایی با کمترین مصرف انرژی را داشته باشد. دستگاه هایی که از بدنه فلزی برخوردار هستند به سرعت بیشتری گرم می شوند و قدرت انتقال گرما نیز در این دستگاه بیشتر است. همین امر شرایط مصرف انرژی بیشتر این نوع دستگاه‌ها را فراهم می کند. در نتیجه پرورش دهنده باید متحمل هزینه بیشتری برای جوجه کشی شود اما دستگاه‌ هایی که از بدنه pvc برخوردارند همچون عایق عمل کرده و گرما را داخل کابین جوجه کشی حفظ می کنند بنابراین به انرژی کمتری نیاز دارند.

دستگاه جوجه کشی کبک اهمیت سنسور آن

انواع مختلفی سنسور بر روی دستگاه های جوجه کشی نصب می شود که بهترین نوع آنها سنسورهایی هستند که با کمترین خطا میزان درجه دما و رطوبت را بسنجد. به طور کلی دو نوع سنسور در دستگاه های جوجه کشی وجود دارد سنسور دیجیتال و سنسور آنالوگ که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از پرورش دهندگان معتقدند دستگاه جوجه کشی کبک بهتر است از سنسور خارجی برخوردار باشند تا دوام بیشتر و بهتری داشته باشند. به هر حال انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی نیازمند مقداری دقت و جستجو است.

خرید تخم نطفه دار برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

خرید تخم نطفه دار پس از خرید دستگاه جوجه کشی یک از موارد ضروری برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی است. کیفیت تخم کبک نطفه دار تاثیری مستقیم بر موفقیت عمل جوجه کشی کبک دارد. بنابراین لازم است تخم نطفه دار را از مراکز فروش معتبر و مجموعه های با تجربه در زمینه پرورش طیور دارند تهیه کنید و یا حتما تخم نطفه دار کبک را از پرورش دهندگان کبک خریداری کنید، شاید یافتن پرورش دهنده مطمئن کار ساده ای نباشد. با اینکه دستیابی به پرورش دهنده های این پرنده کمی مشکل است اما انجام این کار الزامی است. چرا که تنها اشخاصی که تخم های نطفه دار سالم و واقعی کبک را می فروشند خود پرورش دهندگان هستند. مراقب باشید به هنگام خرید به واسطه ها و فروشنده هایی که فقط به صورت اینترنتی فعالیت می کنند، اعتماد نکنید.

پیش از خرید، تخم های کبک را از نزدیک بررسی کنید و هرگز تخم های آلوده و کثیف، ترک خورده، تخم های دارای شکل ناهموار مثل دایره ای و غیره را خریداری نکنید زیرا این تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک در خانه

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی در مکان مناسب

پس از تهیه دستگاه جوجه کشی و خرید تخم های نطفه دار کبک، لازم است مکانی مناسب برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی فراهم کنید. مکان مورد نظر باید به گونه ای باشد تا دستگاه جوجه کشی در آن قرار گیرد و دارای مکانی مناسب برای نگهداری از جوجه های یک روزه داشته باشد. برای نگهداری از جوجه های یکروزه بهتر است از قفس های پرورش کبک استاندارد و صنعتی استفاده کنید. چرا که جوجه های یکروزه به مراقبت ویژه و مداوم احتیاج دارند و این قفس ها شرایط پرورش کبک راحت تر و مقدار تلفات را در میان آنها به حداقل می رساند.

از آنجا که دستگاه جوجه کشی و جوجه کبک های یک روزه در درجه دما و رطوبت متفاوتی از یکدیگر بهترین عملکرد و رشد را دارند. بنابراین لازم است این دو مکان از یکدیگر مجزا باشند. مکانی که دستگاه جوجه کشی را در آن قرار می دهید لازم است دارای دمای ۲۷ درجه باشد و از رطوبت ۵۰ درصد برخوردار باشد و هیچگونه مواد شیمیایی و یا قابل اشتعالی در محیط مورد نظر و اطراف دستگاه وجود نداشته باشد. همچنین مکانی که جوجه کبک های یکروزه را در آن قرار می دهید باید دارای دمای ۳۴ درجه باشد و از رطوبت بالای ۶۰ درصد برخوردار باشد. هرچند اگر در مناطق سردسیر هستید و یا در فصل زمستان قرار دارید باید دمای اتاق جوجه کشی به طور میانگین 23 الی 27 درجه سانتیگراد باشد.

برای تنظیم دما پرورش دهنده باید از وسایل گرمایشی مختلف مثل: بخاری گازی، هیتر برقی یا گازی، بخاری برقی و غیره بهره‌مند شود. همچنین لازم است مکان مورد نظر حتما دارای یک دریچه مناسب برای ورود و خروج هوا داشته باشد تا هوای آلوده خارج شده و هوای تازه وارد شود و برای تامین رطوبت مکان پرورش می توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید و یا ظرف هایی از آب را در کنار وسایل گرمایشی قرار دهید تا تبخیر شده و رطوبت هوا را تامین کنند. چنانچه در مناطق گرمسیر قرار دارید و یا در فصول گرم سال هستید لازم است دمای اتاق پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی را کاهش دهید. برای این کار می توانید از ابزاری همچون کولر، تهویه و فن بهره‌مند شوید. همچنین برای تامین رطوبت کافی از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. لازم است پرورش دهنده از دماسنج و رطوبت سنج با کیفیت در مکان پرورش برخوردار باشد تا دما و رطوبت سالن پرورش را به طور مداوم بررسی کند. در صورتی که مکان پرورش از دمای مناسب برخوردار باشد پرورش دهنده نیازی به وسایل گرمایشی و سرمایشی و یا رطوبت ساز ندارد.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و قرار دادن تخم ها در دستگاه

پس از فراهم کردن مکان و تجهیزات لازم نوبت به قرار دادن تخم های نطفه دار کبک داخل دستگاه جوجه کشی است. قبل از هر اقدامی تخم های را با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز به آرامی کاملا پاک کنید هرگز از دستمال خیس استفاده نکنید چرا که خیس شدن تخم ها منجر به ورود آلودگی به داخل تخم و مرگ نطفه می شود.

با توجه به نوع دستگاه جوجه کشی می توانید تخم ها را به صورت افقی یا عمودی در دستگاه قرار دهید. چنانچه برای اولین بار است که کار پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی را آغاز میکنید بهتر است از دستگاه های جوجه کشی خانگی و تعداد کمی تخم کبک نطفه دار استفاده کنید تا تجربه کافی را کسب کنید. سپس به تدریج از دستگاه های جوجه کشی صنعتی استفاده کنید و تعداد بیشتری کبک را از طریق دستگاه جوجه کشی پرورش دهید.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: طرح توجیهی پرورش کبک

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی صنعتی

دستگاه های جوجه کشی صنعتی در مقیاس بزرگتر ساخته شده اند و امکان جوجه کشی در ابعاد گسترده را به پرورش دهنده می دهند. برای جوجه کشی صنعتی کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی رعایت برخی از نکات ضروری است این نکات عبارت‌اند از:

1. پیش از روشن کردن دستگاه جوجه کشی صنعتی کبک، درب دستگاه را برای مدتی باز نگه دارید تا با رطوبت و دمای محیط یکدست شود. به علاوه لازم است تخم های نطفه دار کبک را نیز قبل از قرار دادن در دستگاه برای مدت دو ساعت در دمای مکان پرورش قرار دهید تا دمای آنها نیز با رطوبت و دمای سالن مورد نظر یکسان شود.

2. پس از گذشت دو ساعت تخم های نطفه دار کبک را با دقت در داخل دستگاه جوجه کشی کبک قرار دهید، اکنون دستگاه جوجه کشی را روشن کنید و آن را بر روی دما و رطوبت مناسب تنظیم کنید. دمای مورد نیاز برای دوره ستر ۳۷.۵ درجه سانتیگراد و رطوبت مورد نیاز ۶۰ درصد است. همچنین دمای مورد نیاز برای دوره هچر ۳۷ درجه سانتیگراد و رطوبت آن ۷۵ درصد است.

3. دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی کبک باید به آرامی بیشتر شود تا بر اثر تغییر دما و شوک دمایی صدمه ایی به تخم های کبک وارد نشود. بنابراین دستگاهی استاندارد است که به آرامی و سرعت مناسب دما را افزایش می دهند. دستگاه های جوجه کشی که دما را به سرعت افزایش می دهند غیر استاندارد هستند زیرا باعث ترک برداشتن پوسته تخم و عدم باروری آنها می شوند.

4. علاوه بر دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی ضروری است که و چرخش دستگاه را به صورت مداوم و هر چند ساعت یکبار کنترل کنید تا جوجه کشی کبک به درستی انجام شود برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه جوجه کشی کبک بهتر است دستگاه را قبل از قرار دادن تخم ها در آن امتحان کنید.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و نطفه سنجی تخم ها

پس از گذشت یک هفته لازم است تخم های فاسد شده را شناسایی و از فرایند جوجه کشی جدا کنید اغلب تخم هایی که فاسد میشوند فاقد نطفه بوده اند. بنابراین بهتر است به سرعت آنها را از سایر تخم ها جدا کنید چرا که این تخم ها باعث فاسد شدن سایر تخم ها نیز می شوند.
برای نطفه سنجی تخم های کبک دمای سالن جوجه کشی را تا ۳۲ درجه افزایش دهید، سپس اتاق را کاملا تاریک کنید یعنی چراغ های سالن را خاموش کرده و پرده های آن را بکشید. سپس با استفاده از نطفه سنج یا چراغ قوه تخم ها را چک کنید برای این کار به داخل تخم نور بتابانید تا رگ های خونی جنین را ببینید، در صورتی که نمی توانید رگ های خونی و یا جنین متحرک داخل تخم کبک را مشاهده کنید. تخم مورد نظر فاقد نطفه بوده و لازم است از دستگاه خارج شوند.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و انتقال تخم ها به دوره هچر

طول دوره پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و به طور کلی جوجه کشی از کبک تقریبا ۲۵ روز به طول می انجامد. در روز ۲۲ دوره هچر تخم ها شروع می شود و باید تخم های کبک را آماده انتقال به دوره هچر کنید. در شرایط کلی سه روز آخر دوره پرورش کبک از طریق دستگاه جوجه به دوره هچر اختصاص داده خواهد شد و جوجه ها برای بیرون آمدن از تخم ها آماده می شوند.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و دوره هچر

در این دوره جوجه کبک ها آماده بیرون آمدن از تخم می شوند برای اینکه این عمل به درستی انجام گیرد رعایت نکات زیر ضروری است.
1. دمای سالن پرورش را تا ۳۲ درجه سانتیگراد افزایش دهید تا شوک دمایی موجب صدمه زدن به جوجه ها نشود.
2. تخم های کبک را به همراه شانه از دستگاه جوجه کشی بیرون آورید. چنانچه از دستگاه هایی استفاده می کنید که دارای شانه های حفره ای یا شاخکی هستند باید تخم ها را به صورت تکی وارد سبد هچ کنید در حالی که اگر از شانه های همه کاره در دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید تنها لازم است تیغه های مابین تخم ها را بردارید سپس تخم ها را به شکل افقی قرار دهید.

3. سیستم چرخشی دستگاه جوجه کشی کبک را متوقف کنید. سپس راک ها را در حالت افقی و کاملا صاف قرار دهید.
4. مراقب باشد در دوره هچر نباید درب دستگاه جوجه کشی را باز کنید. زیرا این امر باعث خروج رطوبت و ورود سرما می شود در نتیجه پوسته تخم های کبک سفت شده و خروج جوجه کبک ها از پوسته را با مشکل جدی مواجه می کند و این امر در نهایت سبب تلفات جوجه کبک ها در داخل تخم خود می شود.
5. سبدهای حاوی تخم را با دقت بر روی راک ها بچینید و دما و رطوبت لازم را برای دوره هچ آماده کنید. دمای مورد نیاز برای این امر ۳۷ درجه سانتیگراد و رطوبت مناسب ۷۵ درصد است.

6. چنانچه از دستگاه های جوجه کشی استفاده می کنید که دارای ستر و هچر همزمان هستند. به تغییر دما، رطوبت و یا متوقف کردن چرخش دستگاه نیازی ندارید. در این دستگاه ها فقط باید تخم های کبک را از قسمت ستر به هچر انتقال دهید. سپس با برداشتن تیغه میان تخم های کبک، شرایط خروج راحت جوجه کبک ها را فراهم کنید. در صورت استفاده از دستگاه های دارای ستر و هچر همزمان، پرورش دهنده در هر زمانی قادر خواهد بود تخم های نطفه دار جدید را وارد دستگاه کند و تخم هایی را که به دوران هچر رسیده اند به قسمت هچر انتقال دهید. با استفاده از این دستگاه پرورش دهنده، یک فرایند پرورش مداوم و بدون وقفه خواهد داشت.

پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و انتقال جوجه ها به بستر

زمانی که سه روز دوره هچر تمام شد، و بیرون آمدن جوجه ها از تخم را مشاهده کردید نباید درب دستگاه جوجه کشی را باز کنید تا 24 ساعت کامل از خروج جوجه ها از تخم بگذرد. چرا که جوجه هنوز ضعیف هستند و به مقاومت لازم نرسیده اند و امکان مرگ و میر آنها وجود دارد. پس از 24 ساعت جوجه ها را به بستر مناسب که پوشیده از پوشال نرم تمیز و بهداشتی هستند انتقال دهید. همچنین بستر باید لامپ مادر مصنوعی مجهز باشد تا در گرمای مناسب رشد کنند. همچنین لازم است دانخوری و آبخوری مناسب جوجه های یکروزه در دسترس آنها قرار گیرد و از داروهای تقویتی برای رشد آنها بهره‌مند شوید. برای نوع تغذیه و استفاده از داروهای تقویتی حتما باید از یک دامپزشک کمک بگیرید.

دمای مورد نیاز جوجه کبک ها

لازم است دمای محیط پرورش جوجه کبک ها به طور میانگین ۳۲ الی ۳۵ درجه و مقدار رطوبت ۶۰ درصد باشد، به علاوه محیط مورد استفاده باید تمیز و به دور از هرگونه آلودگی باشد تا جوجه سالم مانده و بتوانند در محیط رشد کنند. استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای گرمادهی در بالای سر جوجه ها موجب ایجاد آرامش در آنها و افزایش اشتهای جوجه کبک ها خواهد شد. هرچه جوجه کبک ها تغذیه بهتری داشته باشد سریع تر رشد کرده و سالم می مانند.استفاده از قفس های صنعتی پرورش کبک برای جوجه ها بهترین گزینه است چرا که هم دان و آب جوجه ها کاملا بهداشتی خواهد بود و هم عاری از هرگونه میکروب و آلودگی هستند و جوجه ها از فضای کافی برای رشد برخوردار می شوند.

انتقال جوجه کبک ها به بستر یا قفس

پس از انتقال جوجه کبک ها به بستر یا قفس های صنعتی نیازی نیست تغذیه جوجه کبک ها را با دان شروع کنید. ابتدا با ترکیبی از آب و شکر بدن آنها را تقویت و اشتهای آنها را برای خوردن دان تحریک کنید. بعد از گذشت 24 ساعت جیره غذایی جوجه ها را در اختیار آنها قرار دهید تا آرام آرام شروع به خوردن دان کنند. همچنین استفاده از مولتی ویتامین ها و واکسن ها برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی یا به صورت طبیعی ضروری است. برای این امر لازم است حتما از یک دامپزشک با تجربه مشاوره بگیرد.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از سایت پرآور جامع به طور کامل با پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی و به صورت طبیعی آشنا شدید. همچنین اطلاعات مختصری در مورد انواع دستگاه جوجه کشی کبک کسب کردید و از نکات کاربردی به هنگام پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی آگاه شدید. چنانچه سوالی در این زمینه دارید می توانید در قسمت درج نظرات آن را با کارشناسان پرآور به اشتراک بگذارید و پاسخ آن را دریافت کنید.

سوالات متداول

جوجه کشی کبک به چند روش انجام می شود؟

جوجه کشی کبک نیز همچون سایر طیور پرورشی به دو روش انجام می ‌گیرد. این دو روش عبارت‌اند از: روش طبیعی و مصنوعی که هر کدام از این روش ها شرایط و قواعد مربوط به خود را دارند.

شرایط سالن پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی چگونه است؟

برای آغاز کار پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی و یا به روش طبیعی در ابتدا لازم است فضای مناسبی را در پرورش فراهم کنید. فضایی که در آن امکان دسترسی به گاز، آب و برق شهری وجود داشته باشد. همچنین از هرگونه سر و صداهای ناهنجار و ترسناک برای کبک ها مثل صدای حیوانات وحشی، سگ، گربه رفت و آمد ماشین و غیره دور باشد. چرا که کبک ها پرندگان استرسی هستند و هرگونه ترس و یا تحریکی موجب می شود که بازدهی خود را از دست بدهند. علاوه بر موارد مذکور لازم است مکان مورد نظر از سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویه مناسب برخوردار باشد تا شرایط ایده آل برای پرورش کبک با دستگاه جوجه کشی و یا روش طبیعی فراهم شود.

در هنگام خرید تخم نطفه دار برای پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

پیش از خرید، تخم های کبک را از نزدیک بررسی کنید و هرگز تخم های آلوده و کثیف، ترک خورده، تخم های دارای شکل ناهموار مثل دایره ای و غیره را خریداری نکنید زیرا این تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست