شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

Rate this post

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی یکی از روش هایی است که پرورش دهندگان با کمک آن به تولید بلدرچین تخمگذار و کسب درآمد از آن می پردازند. برای تحقق این امر پرورش دهنده باید برخی از اصول و روش های صحیح را به کار ببندد به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » به پرورش بلدرچین تخمگذار با استفاده از دستگاه جوجه کشی می پردازیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید در ضمن مطالعه این مطلب به 12 دقیقه زمان نیاز دارد.

توجیه اقتصادی پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی‌

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی یکی از روش‌ های کسب درآمد در زمینه پرورش طیور است. از آنجا که پرورش بلدرچین برای پرورش دهندگان به دلیل زود بازده بودن و کم هزینه بودن نسبت به پرورش سایر طیور از درآمد بالایی برخوردار است. افراد زیادی خواهان پرورش این نوع طیور و کسب درآمد از آنها هستند. چرا که بلدرچین ها برخلاف سایر طیور بومی یا پرورشی که به 6 الی 5 ماه بازه زمانی برای رسیدن به بازدهی نیاز دارند فقط در ظرف زمان 45 الی 50 روز به بلوغ کامل رسیده و آماده بهره برداری می شوند این امر به معنی چرخه بازگشت سریع سرمایه و کسب درآمد بیشتر در طول سال است.

این مهم در حالی رخ می دهد که مراقبت از بلدرچین ها به خاطر مقاومت بدنی بالایی که نسبت به سایر طیور دارند به زمان و هزینه و انرژی کمتری نیاز دارد. مجموع عوامل نامبرده موجب می شود که پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی نه تنها توجیه اقتصادی داشته باشد بلکه یک کسب و کار زود بازده و پرسود محسوب شود.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

راهکارهای افزایش سود پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بلدرچین یکی از پرنده هایی است که گوشت و تخم آن به دلیل خاصیت بالایی که دارد نه تنها در سبد غذایی خانوارها قرار گرفته است بلکه از گوشت و تخم این طیور برای مصرف خانگی و مصارف پزشکی مثل درمان و یا پیشگیری از بیماری ها استفاده می شود. علاوه بر این طعم خوب گوشت و تخم بلدرچین موجب شده است که طبخ انواع غذاهای خوش طعم از محصولات این نوع طیور در انواع رستوران ها و هتل ها انجام گیرد. بنابراین چنانچه پرورش دهنده محصولات باکیفیت تولید کند و بازاریابی صحیحی برای محصولات تولیدی خود داشته باشد می تواند سود حاصل از پرورش بلدرچین را چندین برابر کند و در ظرف زمان کوتاهی کسب کار خود را گسترش دهد.چنانچه پرورش دهنده عمل پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی را به صورت صحیح و اصولی انجام دهد می تواند مقدار ضرر و زیان را کاهش داده و سود خود را از این طریق افزایش دهد.
خرید دستگاه جوجه کشی با دوام که عملکرد صحیحی دارد می تواند در روند افزایش سود موثر باشد.
خرید تخم های نطفه دار بی نقص از فروشنده های معتبری که در زمینه پرورش طیور تجربه دارند و استفاده از آنها برای جوجه کشی می تواند موجب افزایش سود پرورش دهنده شود.

روش های مختلف جوجه کشی از بلدرچین

به طور کلی دور روش برای جوجه کشی از بلدرچین وجود دارد. روش سنتی یا طبیعی که به آن روش بستر نیز گفته می شود و دیگری روش مصنوعی که با کمک دستگاه های جوجه کشی انجام می گیرد هر یک از این روش ها قوانین و روش خاص خود را دارند که ما در این مطلب قصد داریم فقط به روش پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی بپردازیم. لازم است بدانید به بلدرچین مولد، بلدرچین تخمگذار نیز گفته می شود.

گام اول برای پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

گام اول برای شروع جوجه کشی موفق از بلدرچین ها انتخاب تخم سالم و مناسب است. با هر نوع تخمی که در بازار وجود دارد امکا جوجه کشی وجود ندارد. برای این امر باید ظاهر و شکل تخم بلدرچین سالم را بشناسید، تخم های بلدرچین را بررسی کنید فاقد هرگونه شکستگی و یا ترک خوردگی باشند. همچنین از مدت زمان دقیق تولید آن آگاه باشید چرا که هر چه از زمان تولید تخم نطفه دار گذشته باشد جوجه کشی از آنها به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. برای اطمینان از این امر بهتر است که تخم بلدرچین را از مجموعه های معتبر پرورش طیور تهیه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل امکان عودت آنها وجود داشته باشد و یا در صورت لزوم مشاوره های تخصصی از آنها دریافت کنید. همچنین اصول مربوط به حمل تخم های نطفه دار را تا رسیدن آنها به حوزه پرورشی خود حفظ کنید.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: آموزش دستگاه جوجه کشی

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از انواع دستگاه جوجه کشی

با هر دستگاهی که شرایط مناسب جوجه کشی مثل رطوبت، گرما و چرخش مداوم را برای تخم های بلدرچین فراهم کند می توان جوجه کشی کرد. در حقیقت از آنجا که با افزایش جمعیت جوجه کشی طبیعی پاسخگوی تامین نیازهای روزمره بشر نبود دستگاه های جوجه کشی را با تقلید از رفتار طیور کرچ ساختند. بنابراین با وجود تنوع زیادی که در دستگاه های جوجه کشی وجود دارد، در نهایت عملکرد همه آنها به یک صورت است. در ابتدا دستگاه های جوجه کشی ساختار ساده تری داشتند و با گذشت زمان و نیاز بشر به تولیدات بیشتر این ساختارها پیچیده تر شد و امکان تولیدات گسترده تر را فراهم کرد. با این وجود مکانیسم عملکرد آنها به یک شکل است. آنچه که در عملکرد صحیح دستگاه های جوجه کشی باید مورد توجه قرار بگیرد چهار فاکتور اساسی؛ دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخم های بلدرچین است.

ضروری است بدانید که مدت زمان لازم برای عمل جوجه کشی از تخم بلدرچین 17 روز است. که 14 روز آن به عمل ستر و 3 روز پایانی آن به عمل هچر اختصاص می یابد. مکانیسم برخی دستگاه به گونه ای است که برای پیاده سازی عمل هچر و ستر نیازی به جابجایی تخم های بلدرچین نیست. این نوع مکانیسم بیشتر در دستگاه های کوچک جوجه کشی خانگی یا آزمایشگاهی به چشم می خورد اما ساختار دستگاه های جوجه کشی صنعتی که در مقیاس بزرگ و جوجه آوری گسترده مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای است که دو عمل ستر و هچر در دستگاه های جداگانه صورت می گیرد و در این شرایط پرورش دهنده باید طبق اصول خاص تخم های نطفه دار را از دستگاه ستر به هچر انتقال دهد.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و مراحل آن

در جوجه کشی ها در مقیاس بزرگ که منجر به سودآوری پرورش دهنده می شود. به طور معمول از دو دستگاه جوجه کشی استفاده می شود یک از دستگاه ها ستر و دیگری دستگاه هچر نام دارد. عملکرد این دو دستگاه شبیه به هم است با این تفاوت که در دستگاه هچر چرخش صورت نمی گیرد و تنظیم دما و رطوبت و تهویه در این دستگاه مقداری متفاوت تر از دستگاه ستر است. ساختمان دستگاه ستر به طور معمول از مواردی همچون؛ المنت، پره همزن هوا، منبع تامین هوا و لوله آب سرد تشکیل می شود. برای تامین دما دستگاه ستر معمولا از برق، گاز و در موارد نادر و قدیمی از نفت استفاده می شود. لازم است بدانید در دستگاه های کوچک جوجه کشی برای تامین رطوبت دستگاه ظرف های آب را زیر تخم های بلدرچین قرار می دهند.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی تنظیم آن

برای استفاده صحیح از دستگاه جوجه کشی بلدرچین لازم است که چهار فاکتور مهم دما، رطوبت، تهویه و چرخش مداوم قسمت ستر را مورد بررسی قرار دهید.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: مینی سالن پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و دمای مورد نیاز آن

درجه حرارت در جوجه کشی یکی از فاکتورهای اساسی است درجه دما در جوجه کشی بلدرچین معمولا در دوره ستر بیشتر از دوره هچر است. درجه حرارت مورد نیاز برای این امر را 37،5 درجه سانتیگراد می دانند و درجه دمای مورد نیاز برای دوره هچر را 37،2 است. تنظیم دمای دقیق شرایط رشد کامل و بدون نقص جنین بلدرچین را فراهم می کند. به همین جهت برای اطمینان ازتنظیم بودن دما می توانید از دماسنج های دیجیتالی در داخل دستگاه هچر استفاده کنید و دما را به طور دقیق و مداوم اندازه گیری کنید.

لطفا توجه کنید برای اینکه از تولید جوجه های نامطلوب و بی کیفیت جلوگیری کنید و مانع کاهش میزان جوجه درآوری شوید باید از تغییرات شدید و یا ناگهانی درجه دما جلوگیری کنید.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و مقدار رطوبت آن

همانطور که پیشتر ذکر شد یکی دیگر از فاکتورهای اساسی برای پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی است. چرا که تخم های بلدرچین در طول دوره جوجه کشی و حرارتی که می بینند مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می دهند بنابراین برای اینکه جوجه آوری به طور صحیح انجام شود باید رطوبت مورد نیاز جنین ها تامین شود. چرا که جنین و یا محتویات داخل تخم ها بسیار حساس هستند و در صورت عدم وجود رطوبت خشک می شوند و این امر باعث می شود جوجه تولید شده بسیار کوچکتر از اندازه معمول باشد. مقدار رطوبت مورد نیاز برای دوره ستر بلدرچین ها 52 الی 57 درصد است.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و تهویه آن

یکی دیگر از عوامل اصلی برای پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی تامین اکسیژن مورد نیاز تخم ها و حذف دی اکسید کربن است. به این کار به صورت علمی تهویه گفته می شود. عمل تهویه در دستگاه جوجه کشی چه در دستگاه ستر و چه دستگاه هچر باید ترکیبی مناسب از اکسیژن تازه و حفظ رطوبت باشد. بنابراین باید از سیستم تهویه داخل دستگاه جوجه کشی قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و چرخش آن

چرخش تخم ها در دوره ستر یکی از فاکتورهای اساسی برای جوجه درآوری است در صورتی که چرخش نامرتب باشد عمل جوجه کشی مختل می شود چرا که محتویات داخل تخم به جداره های آن می چسبند و این امر باعث ضایع شدن و یا همان مرگ سریع جنین داخل تخم های بلدرچین می شود. روش های متفاوتی برای چرخش تخم ها وجود دارد که دستگاهی مورد استفاده شما نوع روش انتخابی را مشخص می کند با این وجود به طور معمول در دستگاه های جوجه کشی صنعتی از جک های برقی با چندین سینی بزرگ برای چرخش مداوم تخم های بلدرچین استفاده شده است. دستگاه های جوجه کشی باید به گونه ای باشند که هر کدام از سینه ها در فاصله زمانی دو الی سه ساعت 90 درجه تخم بلدرچین ها را بچرخانند.

پس از گذشت 14 روز تخم ها را به دستگاه هچر انتقال دهید و در نهایت پس از 3 روز جوجه های یک روزه از تخم خارج می شوند بلافاصله جوجه ها از دستگاه هچر بیرون نیاورید اجازه دهید تا جوجه پس از چند ساعت کاملا خشک شوند سپس آنها را به سالن جوجه های یک روزه و یا قفس های صنعتی مخصوص نگهداری جوجه های روزه انتقال دهید.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و قفس های صنعتی

نگهداری از جوجه بلدرچین های یک روزه کار سختی است که نیازمند دقت و تبحر بالا است. چرا که هنوز آنها به مقاومت کافی برای زندگی و مقابله با برخی از عوامل خطرزا مثل بیماری ها نرسیده اند. بنابراین پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از تلفات و نگهداری صحیح و راحت تر از این جوجه ها آنها را داخل قفس های مکانیزه صنعتی جوجه های یک روزه پرورش دهید چرا که این قفس ها از سیستم آب دهی و دان دهی اتومات و به دور از هرگونه آلودگی برخوردار هستند و جوجه ها فضای کافی برای رشد و نمو دارند. همچنین انتقال آلودگی به آنها و رواج بیماری در میان آنها با استفاده از این قفس ها به حداقل ممکن می رسد.
این قفس ها از مواد اولیه مرغوب ساخته شده اند که به راحتی قابل شستشو و استرلیزه هستند همچنین قفس های صنعتی جوجه یکروزه از سینی فضولات برخوردار است که به سادگی پاکیزه می شود بنابراین جوجه ها از آلودگی ناشی از فضولات در امان می مانند.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی
پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

اهمیت رعایت بهداشت در پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی

بدون شک رعایت بهداشت نه تنها از وقوع آلودگی در تخم های بلدرچین جلوگیری می کند بلکه میزان بیماری و آلوده شدن جوجه های یکروزه به بیماری و میکروب را کاهش می دهد. در نتیجه عمل جوجه درآوری شما با موفقیت بیشتری انجام می گیرد و سود بیشتری با کاهش تلفات نصیب پرورش دهنده می شود. برای رعایت بهداشت در عمل جوجه کشی برنامه های مختلف وجود دارد که به کار بستن یکی از آنها نیاز پرورش دهنده را مرتفع می کند. مهمترین کارهایی که به هنگام رعایت بهداشت در عمل جوجه آوری انجام می شود. کنترل عوامل آلوده کننده در محیط جوجه کشی، برنامه شستشو و نظافت دوره ای دستگاه ها، حذف مواد زائد و مدیریت منظم بر این سه عامل مذکور است.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی و بهداشت تخم ها

عوامل بیماری زا معمولا از طریق کارکنان، تخم مرغ ها و هوا وارد محیط جوجه کشی و تجهیزات جوجه کشی می شوند که برای حذف آلودگی در هر کدام از این موارد راهکارهایی وجود دارد. تخم بلدرچین های آلوده منبع اصلی آلودگی در دستگاه های جوجه کشی و عمل جوجه درآوری هستند. به خاطر وجود آلودگی شدید در سطح پوسته برخی از این تخم ها به هنگام عمل جوجه کشی و به دنبال نوسانات حرارتی و رطوبتی آلودگی به داخل تخم ها نفوذ کرده و این امر موجب تلفات و بیماری در چند روز اول زندگی جوجه های تازه از تخم درآمده می شوند. بنابراین لازم است که قبل از ورود تخم ها به دستگاه جوجه کشی آن را به وسیله دود یا گاز مخصوص ضدعفونی کنید. در عمل جوجه کشی خانگی باید سطح تخم بلدرچین ها به آرامی و بدون حرکت های اضافی با کمک دستمال خشک تمیز و پاکیزه شوند.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی بهداشت کارکنان

یکی دیگر از عوامل آلوه کننده عمل جوجه کشی رفت و آمد کارکنان است این عمل هم می تواند باعث آلوده شدن محیط و تلفات جوجه درآوری شود. بنابراین لازم است ضوابط خاصی برای رفت و آمد کارکنان اتخاذ شود به عنوان مثال آنها باید به هنگام ورود لباس خود را تعویض کنند و پس از پوشیدن لباس کار و چکمه های مخصوص با چکمه های مخصوص وارد مواد ضدعفونی شوند. افرادی که در محیط جوجه کشی کار می کنند نباید در محیط مرغداری کار کنند و یا وارد این گونه محیط ها شوند چرا که آلودگی را با خود به محیط جوجه کشی منتقل می کنند.

تجهیزات محیط جوجه کشی باید به طور مداوم ضد عفونی شوند و دستگاه های ستر و هچر شستشو داده شوند. برای شستشو از فشار آب مناسب و محلول های پاک کننده مثل گاز فرمالین استفاده کنید.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از پرآور با مراحل پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی، نحوه بازاریابی، افزایش درآمد از این طریق و غیره به طور مرحله ای و کاربردی آشنا شدید. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات بیشتر هستید و یا نظری در این رابطه دارید آن را با ما در قسمت درج نظرات به اشتراک بگذارید تا پاسخ آن را در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

روش های مختلف جوجه کشی از بلدرچین را نام ببرید؟

به طور کلی دور روش برای جوجه کشی از بلدرچین وجود دارد. روش سنتی یا طبیعی که به آن روش بستر نیز گفته می شود و دیگری روش مصنوعی که با کمک دستگاه های جوجه کشی انجام می گیرد هر یک از این روش ها قوانین و روش خاص خود را دارند که ما در این مطلب قصد داریم فقط به روش پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی بپردازیم. لازم است بدانید به بلدرچین مولد، بلدرچین تخمگذار نیز گفته می شود.

پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی چگونه است؟

گام اول برای شروع جوجه کشی موفق از بلدرچین ها انتخاب تخم سالم و مناسب است. با هر نوع تخمی که در بازار وجود دارد امکا جوجه کشی وجود ندارد. برای این امر باید ظاهر و شکل تخم بلدرچین سالم را بشناسید، تخم های بلدرچین را بررسی کنید فاقد هرگونه شکستگی و یا ترک خوردگی باشند. همچنین از مدت زمان دقیق تولید آن آگاه باشید چرا که هر چه از زمان تولید تخم نطفه دار گذشته باشد جوجه کشی از آنها به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. برای اطمینان از این امر بهتر است که تخم بلدرچین را از مجموعه های معتبر پرورش طیور تهیه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل امکان عودت آنها وجود داشته باشد و یا در صورت لزوم مشاوره های تخصصی از آنها دریافت کنید. همچنین اصول مربوط به حمل تخم های نطفه دار را تا رسیدن آنها به حوزه پرورشی خود حفظ کنید.

دمای مورد نیاز در پرورش بلدرچین مولد با استفاده از دستگاه جوجه کشی چقدر است؟

درجه حرارت در جوجه کشی یکی از فاکتورهای اساسی است درجه دما در جوجه کشی بلدرچین معمولا در دوره ستر بیشتر از دوره هچر است. درجه حرارت مورد نیاز برای این امر را 37،5 درجه سانتیگراد می دانند و درجه دمای مورد نیاز برای دوره هچر را 37،2 است. تنظیم دمای دقیق شرایط رشد کامل و بدون نقص جنین بلدرچین را فراهم می کند. به همین جهت برای اطمینان ازتنظیم بودن دما می توانید از دماسنج های دیجیتالی در داخل دستگاه هچر استفاده کنید و دما را به طور دقیق و مداوم اندازه گیری کنید. لطفا توجه کنید برای اینکه از تولید جوجه های نامطلوب و بی کیفیت جلوگیری کنید و مانع کاهش میزان جوجه درآوری شوید باید از تغییرات شدید و یا ناگهانی درجه دما جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست