ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول

3.5/5 - (2 امتیاز)

قرقاول ها از جمله پرندگان حساسی هستند که برای رشد به مکان و محیط مناسب نیاز دارند ایجاد فضا و شرایط مناسب برای پرورش این نوع از پرندگان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر طیور برخوردار است چرا که قرقاول ها بر اساس نژادی که دارند دائماً در معرض بیماری ها میکروب های مختلف قرار می‌گیرند و احتمال تلفات آنها نسبت به سایر پرندگان بیشتر است. همچنین از آنجا که قیمت قرقاول ها نسبت به سایر پرندگان بیشتر است کم توجهی به محیط پرورش آنها می‌تواند باعث ضرر و زیان بیشتر پرورش دهنده شود. هر چند که پرورش این نوع طیور در صورتی که به صورت صحیح انجام گیرد و ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول به هنگام ساخت رعایت شود سود پرورش دهنده بسیار بیشتر از پرورش سایر طیور می باشد.

به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » به ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول می پردازیم چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

ضرورت رعایت ویژگی ‌های سالن و محیط پرورش قرقاول

رعایت ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول و ساخت آن می تواند به پرورش دهنده کمک کند تا سود بیشتری را از پرورش قرقاول کسب کند. با رعایت استانداردهای لازم در حالی که تلفات و بیماری ها در میان قرقاول ها تا حد ممکن کاهش پیدا می کند. موجب می شود پرورش دهنده نه تنها هزینه کمتری برای پرورش قرقاول ها بپردازد بلکه شرایط صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های جانبی را نیز فراهم می کند و این امر به تدریج موجب افزایش سود و کاهش هزینه و ضرر احتمالی پرورش دهنده می شود.

لازم است بدانید که امکان پرورش قرقاول در بسترهای مناسب بدون رطوبت و در برخی از شرایط آب و هوایی خاص امکان پذیر است اما این نوع از پرورش تنها منحصر به برخی از مناطق جغرافیایی و فصل های به خصوصی از سال است. در حالی که با داشتن یک سالن پرورش استاندارد پرورش دهنده می ‌تواند در تمام طول سال به پرورش قرقاول و بهره‌برداری از آنها بپردازد و چرخه تولید و کار خود را برای تمام فصل های سال حفظ کند.

ویژگی ‌های سالن و محیط پرورش قرقاول و انواع آن

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول
ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید: معایب پرورش قرقاول + [ راه های رفع معایب پرورش قرقاول ]

قرقاول ها در محیط زیست پرندگان آزادی بوده و مدام در حال رفت و آمد و جست و خیز هستند. لازم است بدانید که قرقاول ها قادر به پرواز کردن هستند اما به هنگام احساس خطر و در بیشتر مواقع ترجیح می دهند از پاهای خود استفاده کنند. به هر جهت به هنگام ساخت سالن و محیط پرورش قرقاول این نکته را باید در نظر گرفت که امکان فرار قرقاول ها از طریق پرواز وجود دارد. بنابراین بهتر است که محیط مورد استفاده کاملا سرپوشیده باشد. به عبارت ساده تر یکی از اصلی ترین ویژگی های سالن های پرورش قرقاول سرپوشیده بودن آنها است. با توجه به این مهم به طور کلی سه نوع سالن و محیط پرورش قرقاول وجود دارد.

  • سالن پرورش قرقاول سرپوشیده
  • سالن پرورش قرقاول روباز
  • سالن پرورش قرقاول سرپوشیده و روباز

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول در هر کدام از انواع سالن های ذکر شده اختصاصی بوده و ویژگی های منحصر به خود را دارند که در ادامه به نحوه ساخت و ویژگی های هر کدام از این سالن ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول سرپوشیده

از جمله ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول سرپوشیده توجه به مساحت و تعداد قرقاول های پرورشی است. استاندارد لازم برای پرورش هر عدد قرقاول بالغ یک متر مربع فضا است. به علاوه برای پرورش هر ۴ عدد جوجه قرقاول یک متر مربع فضا لازم است. هر چند که تعدادی از پرورش دهندگان این استاندارد را رعایت نکرده و در یک متر مربع تعداد بیشتری قرقاول پرورش می‌دهند اما برای پرورش صحیح و به دور از تلفات بهتر است یک متر مربع فضا را برای یک عدد قرقاول بالغ در نظر بگیرید. اصلی ترین ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول تقسیم بندی سالن به قسمت های مختلف برای نگهداری قرقاول ها به صورت مجزا در سنین مختلف است. همچنین اختصاص دادن یک محیط مخصوص برای قرنطینه قرقاول ها در سالن پرورش از نکات کلیدی ساخت سالن پرورش قرقاول است.

برخی از پرورش دهندگان به جای ساخت سالن پرورش قرقاول از سوله های بزرگ و یا متوسط با توجه به تعداد قرقاول های پرورشی خود استفاده می کنند. همچنین برای افزایش سود و ساده تر کردن کار پرورش، از قفس های صنعتی پرورش قرقاول استفاده می کنند.

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول روباز

برای استفاده از سالن پرورش قرقاول روباز لازم است که یک مساحت زمین را به اندازه قرقاول های پرورشی خود در اختیار داشته باشید. در این نوع از سالن پرورش، باید دور زمین را فنس کشی کنید و قسمت بالای زمین را با استفاده از تورهای مخصوص پوشش دهید تا قرقاول ها قادر به پرواز کردن و فرار نباشند. همچنین اختصاص دادن یک مکان مخصوص به قرنطینه و نگهداری قرقاول ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. به علاوه بستری که از آن به عنوان سالن پرورش قرقاول استفاده می کنید. باید دارای تعدادی از ویژگی ها باشد مثلا بستر مورد استفاده باید خشک و به دور از رطوبت باشد. همچنین خاک زمین پرورش، بهتر است به وسیله ماسه پوشانده شود تا کف پای قرقاول ها دچار آسیب نشود و محیطی مناسب برای رشد داشته باشند. به علاوه در این نوع از پرورش نیز می‌ توانید برای افزایش سود و کاهش تلفات از قفس های صنعتی استاندارد استفاده کنید.

تعدادی از ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول بسته و روباز

همانگونه که از نام این نوع سالن مشخص است. ساخت سالن پرورش قرقاول سرپوشیده و روباز تلفیقی از هر دو نوع سالن سربسته و روباز است. به این معنی که پرورش‌ دهنده هم از ساختمان و هم از یک فضای باز که اطراف آن را فنس کشی کرده اند و سقف آن را با تور پوشش داده اند استفاده می کنند. ایجاد یک محیط اختصاصی برای قرنطینه در این روش نیز ضروری است. برخی از پرورش دهندگان این نوع سالن را بهترین نوع سالن پرورش می دانند چرا که در ضمن پرورش خوی وحشیگری قرقاول ها حفظ می شود و آنها امکان گشت و گزار آزادانه را خواهند داشت. در نتیجه رشد بهتر و سالم تری خواهند داشت. بسیاری از پرورش دهندگان با تجربه برای بهبود درآمد و کاهش هزینه ها از قفس های صنعتی در این نوع روش پرورش بهره می برند.

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول
ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش قرقاول

انواع ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول و بستر آن

چنانچه هر کدام از سالن‌ های پرورش بسته، روباز یا بسته روباز را مورد استفاده قرار دهید لازم است کف محیط پرورش دارای تعدادی از ویژگی ها باشد تا قرقاول ها محیط مناسبی برای رشد داشته باشند و دچار بیماری و تلفات نشوند. ویژگی لازم برای بستر یا کف سالن پرورش قرقاول ها عبارت اند از:
سطح کف محیط پرورش باید به اندازه ای باشد تا رطوبت حاصل از ریخت و پاش قرقاول ها و رطوبت موجود در محیط را جذب کند و همواره خشک باشد.
مواد مورد استفاده در کف بستر باید فضولات قرقاول ها را خشک کرده و تماس قرقاول ها با فضولات مرطوب را به حداقل برساند.
کف سالن را گرم نگه داشته و مانع انتقال سرما از کف سالن به قرقاول ها یا جوجه قرقاول ها و به دنبال آن بروز بیماری در میان آنها شود.
کف یا بستر سالن قرقاول باید به گونه ای پوشش داده شود که یک لایه بین پرنده و کف سالن وجود داشته باشد و این لایه مثل محافظ عمل کند.
کف یا بستر سالن پرورش قرقاول ها باید به اندازه کافی گرم و نرم باشد و یا عاری از هرگونه مواد برنده و یا آسیب رسان باشد.

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول به صورت مدرن

چنانچه هدف از ساخت سالن پرورش قرقاول راه اندازی کسب و کار و ایجاد درآمد سالانه باشد بهترین روش برای این امر ساخت سالن های مدرن با کمک قفس های صنعتی استاندارد است قفس های صنعتی استاندارد به پرورش دهنده این امکان را می دهند تا در یک فضای واحد تعداد بیشتری قرقاول پرورش دهند. همچنین این قفس ها شرایط افزایش درآمد و کاهش استفاده از نیروی کار و هزینه های جانبی را فراهم می کند.

ایده آل ترین روش ساخت سالن پرورش قرقاول

برای اینکه بتوانید یک سالن‌ پرورش قرقاول مدرن داشته باشید لازم است که سالن شما به امکانات شهری آب و برق و گاز مجهز باشد. همچنین با توجه به فضایی که در اختیار دارید و تعداد قرقاول های پرورشی باید از قفس های استاندارد استفاده کنید. چنانچه پرورش دهنده فضای محدودی در اختیار دارد می تواند از قفس های صنعتی چند طبقه پرورش قرقاول استفاده کند. این نوع قفس ها علاوه بر اینکه امکان پرورش تعداد بیشتری از قرقاول را فراهم می‌کنند شرایط پرورش قرقاول ها را نیز بدون رسیدگی مداوم و به دور از هر گونه آلودگی و بیماری فراهم می کند.

بهترین ویژگی ها سالن و محیط پرورش قرقاول استاندارد

از جمله نیازهای ضروری قرقاول ها برای رشد و نمو دان و آب مصرفی می ‌باشد و قفس های صنعتی مکانیزه به پرورش دهنده ها کمک می‌ کنند تا ۲۴ ساعته و به طور مداوم آب پاکیزه و تمیز شهری را در اختیار قرقاول ها قرار دهند چرا که این قفس ها مجهز به سیستم آبرسانی اتومات هستند در این شرایط قرقاول ها می توانند از آبخوری ها به صورت مداوم استفاده کنند. همچنین به هنگام استفاده از فضای صنعتی مکانیزه دان مصرفی قرقاول ها هرگز دچار آلودگی نمی شوند زیرا این قفس ها مجهز به سیستم دانخوری بیرون از قفس هستند در نتیجه رفت و آمد و گشت و گذار قرقاول ها و گرد و غباری که برپا می کنند شرایط آلودگی دان مصرفی آنها را فراهم نمی کند و این امر موجب می ‌شود که قرقاول ها با تغذیه صحیح و سالم رشد بهتر و سوددهی بالاتری داشته باشند.

ویژگی ها ضروری سالن و محیط پرورش قرقاول برای حفظ بهداشت آنها

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سالن و محیط پرورش قرقاول حفظ بهداشت و ضدعفونی بودن محیط زندگی و پرورش قرقاول ها است. قرقاول ها پرندگان پر جنب و جوشی هستند و مدام در حال رفت و آمد هستند به همین دلیل محیط زندگی آنها به سرعت آلوده شده و نیاز به ضدعفونی مداوم دارد. در استفاده از سالن های پرورش سنتی پرورش‌ دهنده مجبور به صرف نیروی کار و هزینه و زمان بیشتر برای تمیز کردن محیط زندگی قرقاول ها است تا آنها را در مقابل بیماری ها حفظ و تلفات جلوگیری کند اما در استفاده از قفس های صنعتی از آنجا که این نوع قفس های مکانیزه مجهز به سینی فضولات گالوانیزه و قابل شستشوی مداوم هستند. ضد عفونی کردن محیط زندگی آنها با سرعت بیشتری انجام می گیرد. همچنین به صرف هزینه کمتری نیاز دارد.
لازم است بدانید که سینی‌ فضولات در بیرون از قفس تعبیه شده است یعنی برای تمیز کردن محیط زندگی قرقاول ها نیازی به جابجا کردن آنها نیست این امر نیز موجب کاهش استرس در میان قرقاول ها می شود چرا که وجود استرس در میان گله قرقاول ها همچون وجود بیماری راندمان تولید آنها را کاهش خواهد داد.

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول و تجهیزات مورد نیاز آن

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول
ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول

بیشتر بخوانید: پرورش قرقاول در منزل

چنانچه هر کدام از روشهای پرورش قرقاول را انتخاب کنید و شما نیازمند تهیه برخی از تجهیزات خواهید بود بدون داشتن این دسته از تجهیزات پرورش قرقاول به هر دو صورت صنعتی و سنتی به عنوان یک کسب و کار امکان پذیر نخواهد بود از جمله تجهیزات مورد نیاز برای این امر عبارتند از:

تهیه وسایل گرمایشی و سرمایشی

وسایل گرمایشی مورد استفاده گاهی به صورت ثابت و گاهی به صورت سیار هستند که هر کدام ویژگی های مختص خود را دارند. همچنین استفاده از وسایل سرمایشی برای فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از وسایل سرمایشی در برخی از مناطق گرمسیری کشور ضروری است. در مناطقی که هوا به شدت گرم است استفاده از انواع کولر لازم می باشد.
دمای استاندارد سالن پرورش قرقاول باید 22 الی 24 درجه سانتیگراد باشد. هر چند که مقدار دمای سالن با سن قرقاول ها ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال دمای مناسب برای پرورش قرقاول ها در هفته های نخست باید حدود 33 درجه سانتیگراد باشد.

آبخوری و دانخوری

آبخوری و دانخوری ها انواع مختلف دارند و این تجهیزات به هنگام استفاده از روش و سالن های سنتی کاربرد دارند. برای حفظ بهداشت و سلامت طیور آبخوری ها و دانخوری ها به صورت مداوم شستشو داده شده و استرلیزه شوند. به هنگام استفاده از سالن های پرورشی مدرن با کمک قفس های صنعتی نیازی به تهیه دانخوری و آبخوری ندارید. چرا که این قفس ها مجهز به سیستم آبخوری اتومات و دانخوری های مناسب هستند.

دستگاه های تهویه هوا

در سالن های پرورش قرقاول معمولاً از انواع فن برای تهویه هوا استفاده می کنند فن های مختلفی از برندهای متنوع در بازار وجود دارد که هر کدام بر اساس جنس و قدرتی که دارند در سالن های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. جنس فن مورد استفاده با ابعاد و اندازه سالن ارتباط مستقیم دارد. هرچه یک فن مناسب علاوه بر تهویه هوا شرایط رفع بوی نامطلوب سالن را نیز فراهم می کند. یکی دیگر از ابزار مورد نیاز در سالن پرورش قرقاول دمپر است. این ابزار جریان هوا را در ابتدای ورودی سالن پرورش حفظ می کند.

دستگاه های تولید کنده رطوبت

یکی از ویژگی های مهم سالن و محیط پرورش قرقاول ها حفظ رطوبت مناسب است. استاندارد لازم برای رطوبت در این سالن ها به صورت تقریبی 45 درصد است و رطوبت بیشتر از این حد و یا کمتر از آن می تواند مانع پرورش صحیح قرقاول ها شود. چنانچه سالن شما در مناطق خشک قرار دارد برای حفظ رطوبت محیط می توانید از دستگاه مه پاش استفاده کنید.

تامین نور مصنوعی

نور یک مولفه محیطی بسیار مهم در پرورش قرقاول است. در سالن های باز برای تامین نور از طریق خورشید انجام می گیرد اما سالن های بسته نور مورد نیاز با کمک نور مصنوعی تامین می شود. در شرایطی که نور سالن و محیط پرورش به صورت استاندارد تامین شود توان قرقاول ها در نوع تخم گذاری بیشتر شده، قرقاول های گوشتی رشد بهتری خواهند داشت و بیماری در میان آنها کاهش می یابد. برای داشتن گله قرقاول سالم تنظیم شدت نور از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که افزایش بیش از حد نور یا کاهش آن موجب بروز بیماری و اختلال در میان قرقاول ها می شود. به همین جهت پیشنهاد می شود برای اطمینان از تنظیم بودن نور موجود در سالن پرورش از نورسنج استفاده کنید.
مقدار نور مورد نیاز قرقاول ها به سن و نوع آنها بستگی دارد به عنوان مثال قرقاول های تخمگذار به 16 ساعت نور در طول شبانه روز نیاز دارند. همچنین تنظیم بودن شدت نور یکی دیگر از فاکتورهای ضروری در این زمینه است به گونه ای که اگر شدت نور بیشتر از 50 لوکس باشد قرقاول ها دچار مشکلات متعددی می شوند.

قفس‌های مخصوص و استاندارد پرورش قرقاول

به هنگام تاسیس سالن و محیط پرورش قرقاول به روش مدرن و استفاده از قفس های صنعتی لازم است از قفس های استاندارد با طول عمر بالا استفاده کنید تا نه تنها شرایط پرورش راحت تر و ایمن تر شود بلکه خرید قفس های صنعتی برای امر پرورش در طول گذر زمان توجیه اقتصادی داشته باشد. از جمله ویژگی های مهم قفس های استاندارد پرورش قرقاول جنس آنها است. قفس های استاندارد از گالوانیزه گرم کششی ساخته شده اند. بنابراین با گذر زمان و شست و شوی مداوم دچار شکستگی یا زنگ زدگی نمی شوند. همچنین این قفس ها از وزن سبک برخوردار هستند و نصب آنها ساده است. به علاوه این قفس ها مجهز به سینی فضولات قابل شستشوی مداوم هستند که بیرون از قفس تعبیه شده است و از آبخوری های اتومات با دوام برخوردار هستند.
جنس قفس های پرورش قرقاول و طراحی آنها به گونه ای است که موجب آسیب رساندن به قرقاول ها و یا کف پای آنها نمی شود. در نتیجه قرقاول ها در محیطی خشک، عاری از میکروب و آرام پرورش می یابند و در گذر زمان شرایط کسب سود بیشتر را برای پرورش دهنده فراهم می کند.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه پرآور با ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول در انواع مختلف آشنا شدید. همچنین تجهیزات مورد نیاز و ویژگی های ضروری سالن و محیط پروش قرقاول ها را مطالعه نمودید. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید در قسمت درج نظرات پرسش خود را مطرح کنید تا مشاوره های ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. همچنین می‌توانید به صورت مستقیم با مشاوره ها تماس گرفته و اطلاعات لازم را از آنها دریافت کنید.

سوالات متداول

سه نوع سالن و محیط پرورش قرقاول را نام ببرید؟

سالن پرورش قرقاول سرپوشیده سالن پرورش قرقاول روباز سالن پرورش قرقاول سرپوشیده و روباز

ویژگی های سالن و محیط پرورش قرقاول به صورت مدرن چگونه است؟

چنانچه هدف از ساخت سالن پرورش قرقاول راه اندازی کسب و کار و ایجاد درآمد سالانه باشد بهترین روش برای این امر ساخت سالن های مدرن با کمک قفس های صنعتی استاندارد است قفس های صنعتی استاندارد به پرورش دهنده این امکان را می دهند تا در یک فضای واحد تعداد بیشتری قرقاول پرورش دهند. همچنین این قفس ها شرایط افزایش درآمد و کاهش استفاده از نیروی کار و هزینه های جانبی را فراهم می کند.

دمای استاندارد سالن پرورش قرقاول چقدر است؟

دمای استاندارد سالن پرورش قرقاول باید 22 الی 24 درجه سانتیگراد باشد. هر چند که مقدار دمای سالن با سن قرقاول ها ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال دمای مناسب برای پرورش قرقاول ها در هفته های نخست باید حدود 33 درجه سانتیگراد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست