شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

معرفی کامل بلدرچین

معرفی کامل بلدرچین

4.7/5 - (27 امتیاز)

در این مطلب سعی داریم به معرفی کامل بلدرچین (Full introduction of quail) بپردازیم. چنانچه با این پرنده خوشمزه و لذیذ آشنا نیستید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با سایت پرآور همراه باشید. بسیاری از افراد با توجه به محبوب بودن گوشت و مرغ بلدرچین دوست دارند با مشخصات عمومی، سن بلوغ، میزان تخم گذاری، روش تعیین جنسیت و نژادهای مختلف بلدرچین به طور کامل آشنا شوند. ما در این مطلب از سایت پرآور زمینه ای را برای شما فراهم ساخته ایم تا بتوانید به بهترین شکل با تمامی این موارد آشنا شوید. چنانچه به دنبال منبعی برای  شناخت کامل بلدرچین میگردید، این مطلب از سایت برابر بهترین و جامع ترین منبع برای شما خواهد بود. مطالعه این مطلب به 8 دقیقه زمان نیاز دارد.

مشخصات عمومی بلدرچین

از لحاظ جانورشناسی بلدرچین به راسته مرغ ها، خانواده قرقاول، زیر خانواده مرغ های مزرعه و گونه بلدرچین ها تعلق دارد. در حالت کلی دوگونه بلدرچین ژاپنی و اروپائی بسیار مورد توجه هستند، شباهت های زیادی بین این دو گونه وجود دارد و تنها تفاوت آنها در سایز بدن و جثه می باشد به گونه ای که بلدرچین اروپایی دارای طول بدن ۱۸ سانتیمتر و بلدرچین ژاپنی دارای طول بدن ۱۵ سانتی متر می باشد.

خصوصیات عمومی

دمای محیطی مورد نیاز 24 ال 26 درجه سانتیگراد
رطوبت محیطی مورد نیاز 45 الی 70 درصد
تعداد ضربان قلب 500 الی 600 در دقیقه
متوسط مصرف خوراک 25 الی 30 گرم در روز
دوره جوجه کشی 15 الی 18 روز

مشخصات بلدرچین ها در سن بلوغ

به طور کلی بلدرچین ها پرندگانی پر طاقت، مقاوم و نیرومند می باشند و می توانند در مناطق مختلفی با آب و هوای گوناگون رشد کنند و تولید مثل نمایند که این توانائی ناشی از قدرت سازگاری بالای آنها با شرایط محیطی می باشد.

این پرندگان سریع رشد می کنند به نحوی که سن بلوغ در این پرندگان پایین بوده و در سن 1.5 الی 2 ماهگی به بلوغ کامل جنسی می رسند که در این هنگام وزن پرنده نر به 120 الی 150 گرم و ماده ها به 150 الی 180 گرم می رسد. (وزن پرنده بسته به نوع نژاد و نوع سیستم پرورش می تواند متفاوت باشد.) این پرنده پس از رسیدن به سن بلوغ به مدت 4 الی 6 ماه تخمگذاری خواهد کرد که متوسط تخمگذاری در این مدت حدود ۱۰۰ عدد تخم خواهد بود که از این تعداد حدود 70 الی 75 درصد به جوجه تبدیل خواهند شد. جوجه های بدست آمده از گله مادر پس از گذشت 35 ال 45 روز به وزن کشتار می رسند و در این هنگام وزن متوسط لاشه در آنها می تواند بسته به نوع و نژاد از ۱۴۰ گرم الی ۲۲۰ گرم متغیر باشد.

چرا پرورش بلدرچین سودآور است؟

سن بلوغ پایین، سن کشتار مناسب، کیفیت مطلوب گوشت، هزینه های ثابت و جاری مناسب در مقایسه با دیگر پرندگان و همچنین مقاومت بالای پرنده نسبت به شرایط نا مساعد محیطی، پرورش بلدرچین را تبدیل به صنعتی سودآور نموده که امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان در سراسر جهان قرار دارد.

میزان تخمگذاری در بلدرچین ها

میزان تخمگذاری در بلدرچین ها حدود ۲۵۰ عدد در هر سال می باشد. بلدرچین ماده در سن 50 الی 60 روزگی به اوج تولید تخم می رسند. متداول ترین نژاد در پرورش صنعتی این پرنده نژاد ژاپنی (COTURNIX) می باشد که در سال حدود ۲۰۰ تخم گذاشته و در سن ۴۰ روزگی نیز به وزن کشتار ۲۵۰ گرم می رسند. از لحاظ ظاهری بلدرچین ماده درشت تر از بلدرچین نر بوده و پرهای سینه اش نیز خالدار می باشند در حالی که بلدرچین نر دارای پرهای سینه ای به رنگ قهوه ای می باشد. در این قسمت از مطلب معرفی کامل بلدرچین به درستی با میزان تخمگذاری آن آشنا شدید.

پرورش بلدرچین در قفس مخصوص

پرورش بلدرچین عموما بدون چراگاه بوده و در قفس های مخصوص انجام می گیرد و به طور کلی مناسبترین و سودآورترین حالت جهت پرورش این پرنده استفاده از سیستم قفس میباشد. قفس بلدرچین به شما این امکان را می دهد که بهترین کنترل را بر روی عوامل گوناگون موثر بر کیفیت و کمیت تولید داشته باشید و در نتیجه سودآوری بیشتری بدست آورید. جهت پرورش بلدرچین های تخمگذار و گوشتی می توان از قفس هایی با ابعاد 62*100 سانتی متر و ارتفاعی در حدود 15 الی 16 سانتی متر استفاده کرد. جهت تامین آب مورد نیاز میتوان از آبخوریهای نیپل استفاده نمود.

بلدرچین
بلدرچین

بیشتر بخوانید: نگهداری از جوجه بلدرچین ها به صورت قدم به قدم

نکات مهم در پرورش بلدرچین

1- استفاده از قفس های استاندارد
2- اجتناب از هرگونه حمل و نقل بی مورد
3- فراهم نمودن محیطی آرام و دور از استرس
4- اعمال برنامه کاهش تدریجی دما
5- تامین نور کافی و استفاده از برنامه نوری مناسب
6- استفاده از جیره های بالانس شده و با کیفیت
7- رعایت کلیه اصول بهداشتی

روش تعیین جنسیت

تشخیص جنسیت بلدرچین ها در ۳ هفته اول زندگی بسیار مشکل و توام با خطای زیاد است ولی بعد از سه هفتگی شناسائی به طور واضح امکان پذیر می باشد، بدین صورت که در بلدرچینهای نر، پرهای گردن قهوه ای و پرهای سینه قرمز مایل به قهوه ای روشن (حنائی) بوده در حالی که در بلدرچین ماده پرهای گردن و سینه روشن و با لکه های سیاه رنگ به شکل نقطه ها یا نوارهایی ظاهر می شوند.

خواص درمانی در طب سنتی

در پزشکی سنتی خواص گوناگونی برای بلدرچین بیان شده است، از جمله این که به گفته شریف ادریسی «لیسیدنِ زهره بلدرچین برای درمان صرع سودمند است، و چکاندن خون آن در گوش دردمند، گوش‌ درد را درمان می‌کند، و استمرار در خوردن گوشتِ آن دلِ سخت را نرم می‌سازد».

عبدالملک بن زُهْر اندلسی طبیب قرن ششم هم به این اشاره می‌کند که «گوشتِ بلدرچین سنگ کُلیه و مثانه را خُرد می‌کند، و مدرّ بول است». برخی پزشکان نیز تصور می‌کنند که تخم بلدرچین زبان انسان را گویا کرده و موجب می‌شود تا کودکان پیش از موعد زبان باز کنند. این باور ناشی از پرچانگی و صدای بلند بلدرچین نسبت به جثه اوست که آن را حمل بر فصاحت وی کرده‌اند. در ادامه مطلب معرفی کامل بلدرچین با تمامی نژادهای این پرنده آشنا خواهید شد.

نژاد های بلدرچین

بلدرچین معمولی، Coturnix coturnix
بلدرچین ژاپنی، Coturnix japonica
بلدرچین کاهگلی، Coturnix pectoralis
بلدرچین نیوزیلند، Coturnix novaezelandiae (منقرض)
بلدرچین بارانی، Coturnix coromandelica
بلدرچین هارلکین، Coturnix delegorguei
بلدرچین جزایر قناری، Coturnix gomerae (منقرض)
بلدرچین قهوه‌ای، Coturnix ypsilophora
بلدرچین آبی افریقایی، Coturnix adansonii
بلدرچین آبی آسیایی یا شاه‌ بلدرچین، Coturnix chinensis
بلدرچین برفی، Anurophasis monorthonyx
بلدرچین بوته‌ زار جنگلی، Perdicula asiatica
بلدرچین بوته‌ زار صخره، Perdicula argoondah
بلدرچین بوته‌ زار رنگی، Perdicula erythrorhyncha
بلدرچین بوته‌ زار مانیپور، Perdicula manipurensis
بلدرچین هیمالیا، Ophrysia superciliosa (در خطر جدی انقراض/منقرض)
بلدرچین کوهی، Oreortyx pictus
بلدرچین پولکدار، Callipepla squamata
بلدرچین آراسته، Callipepla douglasii
بلدرچین کالیفرنیا، Callipepla californica
بلدرچین گمبل، Callipepla gambelii
بلدرچین نواری، Philortyx fasciatus
بلدرچین تپه‌ای شمالی، Colinus virginianus
بلدرچین تپه‌ای گلوسیاه، Colinus nigrogularis
بلدرچین تپه‌ای شکم‌ خالدار، Colinus leucopogon
بلدرچین تپه‌ای تاجدار، Colinus cristatus
بلدرچین جنگلی مرمری، Odontophorus gujanensis
بلدرچین جنگلی بال خالدار، Odontophorus capueira
بلدرچین جنگلی گوش سیاه، Odontophorus melanotis
بلدرچین جنگلی جلو خرمایی، Odontophorus erythrops
†بلدرچین جنگلی جلو سیاه، Odontophorus atrifrons
بلدرچین جنگلی بلوطی، Odontophorus hyperythrus
بلدرچین جنگلی پشت‌ سیاه، Odontophorus melanonotus
بلدرچین جنگلی سینه‌ خرمایی، Odontophorus speciosus
بلدرچین جنگلی تاکارکونا، Odontophorus dialeucos
بلدرچین جنگلی گلوپوش، Odontophorus strophium
بلدرچین جنگلی ونزوئلایی، Odontophorus columbianus
بلدرچین جنگلی سینه‌ سیاه، Odontophorus leucolaemus
بلدرچین جنگلی صورت‌ نواری، Odontophorus balliviani
بلدرچین جنگلی درخشان، Odontophorus stellatus
بلدرچین جنگلی خالدار، Odontophorus guttatus
بلدرچین آوازخوان، Dactylortyx thoracicus
بلدرچین مانتیزوما، Cyrtonyx montezumae
بلدرچین ریزچشم، Cyrtonyx ocellatus
بلدرچین صورت‌برنزه، Rhynchortyx cinctus

پرورش بلدرچین
پرورش بلدرچین

حتما بخوانید : انتخاب نژاد در پرورش بلدرچین

بیماری های بلدرچین

از دیگر مواردی که در پرورش بلدرچین ها باید با آنها آشنا باشید، بیماری های رایج در بلدرچین ها است. بلدرچین ها در طول عمر خود ممکن است با بیماری های زیادی رو به رو شوند. قبل از اینکه بیماری بلدرچین را از پای درآورد باید آن را از بین ببرید. تیفوئید، تاول کف پای، نیوکاسل، مارک، اریزیپلاس، لکوز، پاستورلوز، سالمونلا گالیناروم و بیرون زدگی مقعد از جمله بیماری هایی هستند که بلدرچین در طول عمر خود با آنها دست و پنجه نرم می کند. اخرین موضوع در معرفی کامل بلدرچین بیماری بود که به آن پرداختیم.

شما برای ما از بلدرچین بنویسید

در این مطلب از سایت پراور به معرفی کامل بلدرچین پرداختیم. چنانچه نکته ای را در نظر دارید که در مطلب بگنجانیم، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح نمایید تا عزیزان پشتیبان سایت پراور در اسرع وقت به آن جواب دهند.

سوالات متداول

مشخصات عمومی بلدرچین چگونه است؟

از لحاظ جانورشناسی بلدرچین به راسته مرغ ها، خانواده قرقاول، زیر خانواده مرغ های مزرعه و گونه بلدرچین ها تعلق دارد. در حالت کلی دوگونه بلدرچین ژاپنی و اروپائی بسیار مورد توجه هستند، شباهت های زیادی بین این دو گونه وجود دارد و تنها تفاوت آنها در سایز بدن و جثه می باشد به گونه ای که بلدرچین اروپایی دارای طول بدن ۱۸ سانتیمتر و بلدرچین ژاپنی دارای طول بدن ۱۵ سانتی متر می باشد.

دوره جوجه کشی چند روز طول می کشد؟

دوره جوجه کشی 15 الی 18 روز

متوسط تخمگذاری بلدرچین در سال چقدر است؟

حدود ۱۰۰ عدد تخم

چرا پرورش بلدرچین سودآور است؟

سن بلوغ پایین، سن کشتار مناسب، کیفیت مطلوب گوشت، هزینه های ثابت و جاری مناسب در مقایسه با دیگر پرندگان و همچنین مقاومت بالای پرنده نسبت به شرایط نا مساعد محیطی، پرورش بلدرچین را تبدیل به صنعتی سودآور نموده که امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان در سراسر جهان قرار دارد.

87 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    من یک بلدرچین نر دارم که به تازگی اون یکی بلدرچین‌هامو میزنه تازه واکسن هم بهشون زدم ولی درست نشد
    الان جداشون کردم هیچ کدومو نمیزاره کنارش بیان همه چیز هم استاندارد هستش دلیلش چیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر پرهای پشت بلدرچین ماده رو میکنه طبیعی هست و مربوط به جفت گیری میشه و نیاز نیست اقدامی انجام بدید. اما اگر به بلدرچین های دیگه نوک میزنه ممکنه مبتلا به کانیبالیسم شده باشه که در مقاله تخصصی کانیبالیسم بلدرچین دلایلش رو مطرح کردیم و میتونید مطالعه کنید.
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

  2. سلام من 4تا بلدرچین دارم یه ساله‌شون شده یه 2تا نر و 2تا ماده یه بارم جفتگیری کردن ولی تخم نگذاشتن دلیلش چیه ؟؟
    در محیط طبیعی و آزاد هستند
    تخم کتان و پودر ذرت هم بهشون میدم
    در دمای طبیعی محیط

    1. سلام دوست عزیز
      باید دان مخصوص بلدرچین تخمگذار بدید و دما رو بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گرراد فراهم کنید.
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

  3. سلام خدمت شما. من یه جفت بلدرچین دارم، یه روز در میون هم تخم میزارن. بلدرچین نر واسه جفت گیری پرهای سر ماده رو میکنه. به طوری که ماده بیچاره کچل شده و پوست سرش زخم شده. 4 روزه که جداشون کردم، تو این 4 روز دیگه تخم نزاشته. لطفاً راهنمایی کنیدچیکار باید بکنم🙏🙏

  4. سلام خسته نباشید ممنون از خدمات خوبتون.یک سوال داشتم، من یک قفس یک درسه دارم زیرش هم تخته ام دی اف گذاشتم دو ماهه آوردم تخم نمیزارن ،باید زیرشون نرم باشه یا تخته کافیه؟

  5. من ۴ بلدرچین دارم ۳ تا ماده یک نر ۲ تا از ماده ها با نر همراه هستتد ولی ماده دیگر تنها است و اصلا با ان ها همراه نمی شود مشکل چیست؟

    1. سلام من یک بلدرچین نر دارم که اون یکی بلدرچین‌هامو میزنه‌ واکسن هم تازه زدم هر ماه هم واکسن بهشون میزنم تازه شروع به زدن کرده
      همه چیز هم بهشون میدم ویتامین، کلسیم ، تخم کتان ، پودر زرت
      دلیلش چیه ؟؟؟
      خسته نباشید

  6. سلام اگه بلدرچین هارو هر هفته یک بار به فضای آزاد برده بشه مشکلی روی تخم گزاریش میکنه وتوی قفس ۳۰الی۵۰چند عدد بلدرچین میشه نگهداری کرد؟

  7. سلام اگه بلدرچین هارو هرهفته به فضای آزاد ببریم مشکلی روی تخم گذاری میزاره یا نه ودر قفسی درابعاد ۳۰در۵۰ چند عدد بلدرچین جا میشود؟

  8. سلام یه بلدر چین نر دارم در یک قفس ۶۰در۳۰ نگهداری میشه، شب بیدار وروز ارام وبیشتر مواقع بی حال و خوابالو، شب ها خیلی حرکت می کند مدام میخواد از قفس بیاد بیرون به شدت خودش را به بالا پرتاب می کند، از بس سرش را کوبیده به سقف قفس مدام سرش خونیه، به خصوص وقتی تاریک باشه این طور میشه مجبورم شب ها براش چراغ را روشن بزارم، به نظر شما ازادش کنم میترسم بمیره چکارش کنم؟ من پیداش کردم فکر کنم صاحب قبلیش هم ازادش کرده از بس شب ها اذیت می کند و اذیت میشه

  9. غذاهای بلدرچین چیست و بلدرچین باید ازاد باشد یا تو قفس ایا بلدرچین مثل مرغ تخم هایش جوجه میشود

  10. سلام خسته نباشید. ببخشید من یه سوال داشتم من یه بلدرچين سیاه دارم که زیر گلوش سیفده و روی سینه اش مانند گردنبند یه خط سفید دارد و همچنین شاه پر هایش هم سفید هست. الان این بلدرچين من نر هست یا ماده؟

  11. با عرض سلام
    و تشکر فراوان از پاسخگویی شما.بلدرچین نر و ماده گرفتم.سن بلوغ هم نرسیده اند.خیلی کم غذا هستند و خیلی کم آب می خورند. آیا طبیعیه؟
    و دادن سبزیجات مثل کاهو ریز شده به بلدرچین کار درستیه یا خیر؟
    آیا شب باید قفس بلدرچین تاریک باشه یا چراغ روشن کنیم؟
    باتشکر

    1. سلام خیلی کم نباید کم غذا باشند از دان مخصوص بلدرچین استفاده کنید 2)خیر ایرادی ندارد 3)پرنده به چند ساعت خاموشی و روشنایی نیاز دارد
      با احترام.

  12. سلام من ۳ تا بلدرچین دارم دو تاش ماده است یکیش نره ماده نژاد مینیاتوری اند اما نره ژاپنی
    آیا جفت گیری کنم بعد به تخم بیفته تخمش نطفه دار میشه؟

  13. سلام خسته نباشید
    من یه بلدرچین دارم داره روز به،روز حجمش کوچک تر میشه ازهمه بدتر ریشاش میریزه چکار باید کرد
    باتشکر

    1. سلام دچار بیماری نیوکاسل شده اند،از بقیه پرنده ها جداشون کنید،به دامپزشک محل سکونت مراجعه کنید
      با احترام

    2. سلام. برای جوجه کشی از ماده ها برای هر ماده چند نر باید باشد که تخمها نطفه دار باشد؟ خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

  14. با سلام با توجه به اینکه کرچ شدن بلدرچین ماده کمتر اتفاق می افتد چطور میشه متوجه شد که بلدرچین نر و ماده جفت شده اند و تخم هایشان لقاح دار شده است ؟

    1. سلام . من بلدرچینم یکی از چشماش بسته شده و پاهاشم ورم کرده و خون اومده . اگه بهش شربت عرفامایسین یا قرص تتراسیکلین بدم خوب میشه؟

  15. سلام.
    من لانه مخصوص بلدرچین تهیه کردم.ولی بازم بلدرچینام تخم نمیکنن.
    پشت بلدرچینام ریخته مشکل از اون نیست؟
    لطفاً کمک کنید.ممنون.

  16. باسلام:
    پیش از هرچیز ازراهنمائی تان سپاسگزارم.
    من مردی سالمندم به طبیعت و
    حیوانات بسیار علاقمند هستم،سالها پیش کاسکو داشتم
    باهم دوست خوبی بودیم.حدودده
    متر مربع گلخانه دارم مایلم چند بلدرچین داشته باشم .توان نگهداری دارم.لطفا راهنمائی بفرمائید.ممنونم.

  17. سلام. بلدرچینی دارم که فقط گوشه گیره و خیلی ترسو و تا حالا دو بار تخم گذاشته که تخمش سفید و شل بوده . باید چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید محیط پرورش بلدرچین بدون سر و صدا و رفت و آمد باشه. برای تقویت و افزایش راندمان تخمگذاری بلدرچین، از دان مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.
      با احترام

    1. سلام دوست عزیز
      تخم ها در هر صورت طبیعی هستن. اما عوامل زیادی مثل نوع دان و میزان دان مصرفی و کیفیت دان، روی کیفیت تخم ها تأثیر زیادی داره.
      با احترام

  18. سلام کدام نوع نژاد بلدرچین خریداری کنم که خوش بصورت طبیعی کرچ شود و جوجه اوری بصورت طبیعی داشته باشد ممنون

    1. سلام و خسته نباشید
      برای تمیز کردن مدفوع بلدرچین
      قفس را بشوییم و یا آن پودر نجاری یا کاه که در کف قفس چیدیم را تعویض کنیم ؟
      ممنون میشم جواب بدین
      متشکر.

  19. باسلام خدمت اساتید نژاد هایبلدرچین در حال حاطر درایران ا معرفی بفرمایید و از نظر شما کدوم از نژاد هارو خریداری کنیم باسپاس از تجربیات و کمکخای بی شاعبه شما ممنون

    1. سلام وعرض ادب واحترام
      برای مشاوره کامل برلی نکهداری و مرورش بلدرجین درمنزل در حیاط ودر پشت بام .
      برای مشاوره هزینه کنی دریافت میشود و طرز پرداخت اینطوری هست که اگر از مساوره راضی بودید میتوانبد واریز کنید واگر هم ناراضی بودید واریز نخواهید کرد
      به این شماره در واتساپ پیام بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست