شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

3.7/5 - (11 امتیاز)

مراقبت و نگهداری از مرغ‌ های بالغ کار ساده ای است اما مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها کار سخت تری به حساب می آید. چرا که جوجه مرغ ها بسیار حساس و ضعیف هستند. بنابراین مقدار تلفات در میان آن ها بالاتر است. به همین جهت آنها به مراقبت و نگهداری بیشتر نیاز دارند. کنترل عوامل مختلف در این امر تاثیرگذار است. عواملی مثل رعایت بهداشت، نحوه نگهداری از جوجه مرغ ها، نحوه دان دهی و آبدهی به جوجه مرغ ها و غیره. ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » قصد داریم به روش های مناسب و عوامل تاثیرگذار در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها بپردازیم چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید در ضمن شما برای خواندن این مطلب تنها به 8 دقیقه زمان نیاز دارید.

اهمیت دان دهی در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

در پرورش مرغ، تهیه خوراك مناسب و خوراك دهی صحیح مهم ترین اصل به شمار می آید زیرا تغذیه خوب و صحیح ضامن سلامت طیور و بالاترین تولید گوشت و تخم مرغ است. برای رسیدن به این هدف یعنی بیشترین تولید باید جیرة غذایی جوجه مرغ ها براساس نیازهای غذایی آن ها باشد. نوع و مقدار جیرة غذایی جوجه مرغ ها بر اساس سن، جنس، نوع تولید و… مشخص می شود. آزمایش های صورت گرفته مشخص کرده است که طیور، دست کم به چهل ماده غذایی غذایی نیاز مبرم دارند. این مواد غذایی باید به اندازه کافی و به نسبت های مناسب در سهم غذایی جوجه مرغ ها وجود داشته باشند. به گونه ای که بیشترین سرعت رشد داشته باشند و در آینده مناسب ترین تعداد تخم گذاری، تولید گوشت و تولید مثل را در آنها ایجاد کنند.

توزیع مناسب دان یکی از شرایط مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

توزیع مناسب دان ها در میان جوجه مرغ ها که طبق یک برنامه زمانی مشخص انجام می گیرد موجب بهبود عملکرد طیور می شود. عدم توزیع نامناسب دان در میان جوجه مرغ ها باعث تحریک اشتهای آنها شده و اثرات بدی بر روی رشد آنها خواهد گذاشت. لازم است بدانید حتی اگر تهیه دان و روش دان دهی به جوجه مرغ ها طبق برنامه زمانی مشخص صورت گیرد باز این امر نیازمند صرف زمان، دقت زیاد و مدیریت صحیح خواهد بود. به دلیل آنکه اگر جوجه مرغ ها زمان زیادی گرسنه بمانند نه تنها عملکرد آنها کاهش می یابد بلکه شرایط مرگ و میر در میان آنها ایجاد می شود. برای داشتن جوجه مرغ‌ های سالم و پربازده علاوه بر استفاده از دان های سالم و مغذی لازم است که به طور صحیح و یکدست دانه در میان آنها توزیع شود بهترین راهکار برای این امر استفاده از قفس های صنعتی استاندارد جوجه است.

تاثیر قفس های صنعتی در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

با استفاده از این قفس ها پرورش دهنده می تواند بدون صرف زمان و یا انرژی زیاد دان های مغذی را در میان جوجه ها توزیع کند. جالب است بدانید که دانخوری این قفس ها به گونه ای طراحی شده است که برای دان دهی به جوجه، نیازی نیست پرورش دهنده به داخل قفس دست برده و باعث ایجاد استرس در میان جوجه مرغ ها شود. همچنین با طراحی دانخوری بیرون از قفس تا حد زیادی از ریخت و پاش دان ها توسط جوجه مرغ ها جلوگیری می شود و این امر در بلند مدت شرایط کسب سود بیشتر را برای پرورش دهنده فراهم می کند.

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها
مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

بیشتر بخوانید: مرگ جوجه در داخل تخم چه دلایلی دارد؟

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها و حفظ سلامتی آنها

یکی از مسائل پر اهمیت که به هنگام مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها باید مورد توجه قرار گیرد حفظ سلامت آنها است. چرا که جوجه مرغ ها تا به بلوغ نرسند همچنان ضعیف بوده و به مراقبت های ویژه نیاز دارند یکی از اصلی ترین عوامل موثر در سلامت جوجه مرغ ها در اختیار گذاشتن دان و آب بهداشتی و تمیز است. از آنجا که جوجه مرغ ها موجوداتی پر جنب و جوش هستند به سرعت دان و آب مصرفی خود را آلوده می کنند آلودگی دان مصرف باعث بروز بیماری در میان آنها می شود و شرایط رواج بیماری در میان جوجه ها را فراهم می کند. بنابراین پرورش دهنده باید مراقب باشد که در طول تمام دوره پرورش دان بهداشتی، تمیز و به دور از آلودگی در اختیار آنها قرار دهد.

محقق کردن این مهم برای پرورش دهندگانی که از روش بستر استفاده می کنند مستلزم صرف زمان، هزینه و استفاده از نیروی انسانی است. این امر در حالی رخ می دهد که استفاده از قفس های صنعتی مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها در این زمینه بسیار ساده کرده و از تلفات بیش از حد جوجه مرغ ها جلوگیری می کند. چرا که آبدهی در این قفس ها کاملا به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و رفت و آمد جوجه ها باعث آلوده شدن آب نمی شود. همچنین این قفس ها مجهز به دانخوری بیرون از قفس هستند و امکان آلودگی دان ها توسط جوجه ها و به دنبال آن بروز بیماری در میان آنها از این طریق وجود ندارد.

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها با زیر نظر گرفتن آنها

یکی از اصول کاربردی مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها و پرورش آنها زیر نظر گرفتن جوجه ها است این کار به این هدف انجام می شود که جوجه هایی که مشکوک به بیماری هستند و یا نشانه هایی از بیماری در آنها دیده می شود به سرعت شناسایی شده و از سایر جوجه ها جدا شوند تا در صورت داشتن بیماری مسری به سایر جوجه مرغ ها انتقال پیدا نکند و اینگونه از رواج بیماری در میان جوجه ها و به دنبال آن ضرر و زیان پرورش دهنده جلوگیری شود.
جالب است بدانید زیر نظر گرفتن جوجه مرغ ها در قفس های صنعتی و مشاهده علائم و رفتارهای آنها در این روش بسیار ساده تر و راحت تر از روش بستر است زیرا در هر قفس تعدادی مشخصی از جوجه ها نگهداری می شود بنابراین زیر نظر گرفتن آنها و رواج بیماری در میان آنها نسبت به روش بستر کندتر خواهد بود. به همین جهت پرورش دهنده با کمک قفس ها نه تنها از رواج بیماری در میان جوجه ها جلوگیری می کند بلکه هزینه کمتری بابت خرید داروها و آنتی بیوتیک ها پرداخت می کند و این امر عملا به معنی سود بیشتر پرورش دهنده و مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها به بهترین روش است.

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها
مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

بیشتر بخوانید: آموزش جوجه کشی مرغ

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها با بررسی مداوم آنها

یکی از اصول مهم و کاربردی برای مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها بررسی مداوم آنها است تا در صورت مشاهده عوامل غیر طبیعی در صدد رفع آن برآیید. گاهی جوجه مرغ ها به دلیل عدم توازن مواد مغذی در جیره غذایی آنها و یا بروز عوامل عفونی دچار اسهال می شود این امر در نتیجه وجود مواد معدنی بیش از حد مثل پتاسیم، منیزیم، سدیم، کلرو و غیره در جیره غذایی جوجه مرغ ها به وجود می آید. وجود بیش از حد این مواد در غذای جوجه ها موجب مصرف زیاد آب توسط جوجه ها و بروز اسهال و دفع فضولات به صورت آبکی در میان آنها می شود.

تشخیص سریع دفع فضولات آبکی و درمان به موقع آن می تواند از ضرر و زیان پرورش دهنده جلوگیری کند. در روش بستر تشخیص آبکی بودن فضولات دفعی جوجه ها به دلیل استفاده از پوشال در کف سالن مقداری دیرتر از روش قفس صورت می گیرد چرا که قفس های صنعتی و مکانیزه مجهز به سینی فضولات هستند و پرورش دهنده می تواند این امر را به صورت دقیق و با سرعت بیشتری تشخیص دهد و درصدد درمان و رفع آن برآید.

تاثیر بهداشت محیط در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

وجود محیط پاکیزه به دور از هرگونه رطوبت و آلودگی امری ضروری در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها به شمار می آید به همین جهت لازم است علاوه بر تنظیم دمای سالن و فراهم نمودن مکان دنج و گرم برای جوجه ها لازم است محیط زندگی آنها کاملا خشک و فاقد هرگونه میکروب و عوامل بیماری زا باشند. در روش بستر اطمینان حاصل کنید که پوشال ها خشک و فاقد میکروب هستند برای تحقق این امر لازم است پوشال ها را در بازه های زمانی مشخص تعویض کنید که این امر می تواند برای پرورش دهنده زمانبر و هزینه بر باشد به هر حال انجام این کار برای سالم ماندن جوجه مرغ ها امری ضروری است.
این امر در حالی رخ می دهد که استرلیزه کردن قفس های صنعتی کاری ساده و بوده و در اسرع وقت انجام می شود چرا که قفس های استاندارد دارای سینی فضولات هستند. این سینی ها به سادگی قابل شستشو هستند. همچنین برای شستشوی سینی فضولات نیازی به جابجایی جوجه ها و وارد کردن استرس به آنها نیست. چرا که این سینی ها در قسمت بیرونی قفس تعبیه شده اند و جنس سینی ها از ورق گرم گالوانیزه است بنابراین با شستشوی مداوم دچار زنگ زدگی نمی شوند.

اهمیت فضا در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

برای پرورش صحیح جوجه ها لازم است به اندازه کافی فضا در اختیار آنها قرار دهید. برای هر 15 تا 20 جوجه یک متر فضای خالی اختصاص دهید. تعداد زیاد جوجه در یک فضای کوچک موجب بروز استرس و خفگی در میان جوجه ها می شود اگر فضای کمی در اختیار دارید و برای رسیدن به سود کافی نیازمند پرورش تعداد بیشتری جوجه به نسبت فضایی که در اختیار دارید هستید می توانید با کمک قفس های چند طبقه فضا را مدیریت کرده و علاوه بر پرورش تعداد بیشتر و کسب سود بالاتر به شکل صحیح تری به مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها بپردازید.

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها
مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

بیشتر بخوانید: غذای جوجه بلدرچین

سایر نکات کلیدی مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها

  • فضای لازم را در اختیار جوجه مرغ ها قرار دهید و از تلنبار شدن آنها روی یکدیگر جلوگیری کنید.
  • قبل از ورود جوجه مرغ ها به سالن پرورش حتما آمادگی کامل را کسب کنید و شرایط لازم را فراهم کنید.
  • 24 ساعت پیش از ورود جوجه مرغ ها به سالن پرورش، سالن را گرم کرده و دمای فضا را با توجه به سن جوجه مرغ ها تنظیم کنید. درجه حرارت یکی از عوامل محیطی اصلی در پرورش جوجه مرغ ها است. به طور کلی برای تنظیم درجۀ حرارت سالن های پرورش باید به سن، نژاد و نوع سالن توجه کنید و دمای سالن را در مناطق سردسیر و فصل زمستان با دقت بیشتری تنظیم کنید. در هفتۀ اول دمای مناسب حدود 43ـ23 درجه می باشد و بعد از آن و با بزرگتر شده جوجه ها معمولا درجه دما کاهش می یابد تا زمانیکه به 12ـ71 درجه سانتی گراد خواهد رسید.
    چنانچه از قفس های صنعتی و مکانیزه استفاده می کنید آنها را از مراکز معتبر و با ضمانت تهیه کنید تا به هنگام استفاده از آنها سلامت جوجه مرغ ها تضمین شده باشد.
  • چند ساعت قبل از ورود جوجه، به سالن پرورش، آبخوری ها را با آبی که دمای آن بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد، پر کنید.
  • از قرار دادن کارتن و یا مواد آتش زا در کنار منبع حرارتی سالن پرورش خودداری کنید.
  • جوجه مرغ ها را به سرعت در داخل بستر و یا قفس های صنعتی اسکان دهید.
  • سعی کنید دمای سالن در روز اول ورود جوجه مرغ ها در تابستان ۳۲ درجه باشد و در زمستان ۳۴ درجه باشد.
  • اختلاف درجه حرارت در سالن نباید بیشتر از ۳ درجه باشد.
  • پس از ورود جوجه مرغ ها به سالن پرورش 2 الی 3 ساعت صبر کنید تا جوجه ها آب بنوشند سپس دان در اختیار آنها قرار دهید تا چنانچه آبی را که از دست داده اند باز یابند.
  • بهتر است در ۷ روز اول جوجه مرغ ها از خوراک دان استارتر که کاملا نرم است استفاده کنند همچنین می توانید مقدار کمی آرد ذرت تازه و سالم روی دان ها بپاشید.
  • مراقب باشید که هوای سالن همیشه تازه باشد و امکان خروج هوای آلوده از سالن فراهم شود.
  • سعی در روزها به ویژه شب های اول جوجه ها را به خوردن آب و دان ترغیب کنید تا قدرت کافی را به دست آورند.
  • مانع کپه شدن جوجه مرغ ها شوید.

مخاطب گرامی لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

شما در این مطلب از مجموعه پرآور با نکات مهمی از مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها آشنا شدید همچنین مطالعه کردید که استفاده از قفس های صنعتی کار مراقبت از جوجه مرغ ها را تا چه حدی آسان تر می کند و از مرگ و میر آنها جلوگیری و یا تلفات را کاهش می دهد. چنانچه شما نیز نکته ای را برای مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها کاربردی و مفید می دانید لطفا آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و به ما در بهتر شدن این مطلب کمک کنید.

سوالات متداول

تاثیر قفس های صنعتی در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها چیست؟

با استفاده از این قفس ها پرورش دهنده می تواند بدون صرف زمان و یا انرژی زیاد دان های مغذی را در میان جوجه ها توزیع کند. جالب است بدانید که دانخوری این قفس ها به گونه ای طراحی شده است که برای دان دهی به جوجه، نیازی نیست پرورش دهنده به داخل قفس دست برده و باعث ایجاد استرس در میان جوجه مرغ ها شود. همچنین با طراحی دانخوری بیرون از قفس تا حد زیادی از ریخت و پاش دان ها توسط جوجه مرغ ها جلوگیری می شود و این امر در بلند مدت شرایط کسب سود بیشتر را برای پرورش دهنده فراهم می کند.

تاثیر بهداشت محیط در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها چیست؟

وجود محیط پاکیزه به دور از هرگونه رطوبت و آلودگی امری ضروری در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ ها به شمار می آید به همین جهت لازم است علاوه بر تنظیم دمای سالن و فراهم نمودن مکان دنج و گرم برای جوجه ها لازم است محیط زندگی آنها کاملا خشک و فاقد هرگونه میکروب و عوامل بیماری زا باشند. در روش بستر اطمینان حاصل کنید که پوشال ها خشک و فاقد میکروب هستند برای تحقق این امر لازم است پوشال ها را در بازه های زمانی مشخص تعویض کنید که این امر می تواند برای پرورش دهنده زمانبر و هزینه بر باشد به هر حال انجام این کار برای سالم ماندن جوجه مرغ ها امری ضروری است. این امر در حالی رخ می دهد که استرلیزه کردن قفس های صنعتی کاری ساده و بوده و در اسرع وقت انجام می شود چرا که قفس های استاندارد دارای سینی فضولات هستند. این سینی ها به سادگی قابل شستشو هستند. همچنین برای شستشوی سینی فضولات نیازی به جابجایی جوجه ها و وارد کردن استرس به آنها نیست. چرا که این سینی ها در قسمت بیرونی قفس تعبیه شده اند و جنس سینی ها از ورق گرم گالوانیزه است بنابراین با شستشوی مداوم دچار زنگ زدگی نمی شوند.

اختلاف درجه حرارت در سالن نباید بیشتر چند درجه باشد؟

اختلاف درجه حرارت در سالن نباید بیشتر از ۳ درجه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست