سود پرورش کبک

سود پرورش کبک + [ نکات مهم در سوددهی پرورش کبک ]

4/5 - (1 امتیاز)

پرورش کبک ساده ترین و پربازده ترین گزینه در بین پرندگان است. زمانی پرورش کبک با سود دهی و درآمدزایی همراه می شود که بتوان آن را به درستی مدیریت نمود. با توجه به سودمند بودن تخم و گوشت این پرنده، پرورش آن روز به روز در بین افراد محبوب تر می شود. چنانچه شما هم نیز دوست دارید پرورش کبک شما با سود فراوانی همراه شود ابتدا اطلاعات لازم در این باره را به دست آورد و سپس اقدام به پرورش آن کنید. سود پرورش کبک زمانی حاصل می شود که شما بتوانید اطلاعات جامع و دقیقی را  در این باره به دست آورید و بتوانید به بهترین شکل آن را اجرایی نمایید. چنانچه به فکر سود بیشتر در پرورش کبک هستید این مطلب از سایت پراور مناسب شماست.

کبک از جمله پرنده های پرورشی پر بازده است که به سادگی قابل پرورش بوده و از درصد سودآوری بالایی برخوردار است چرا که کبک را می‌توان با استفاده از روش های مدیریتی صحیح و بهره مندی از سیکل نوری مشخص، در کل طول سال پرورش داد. گوشت کبک سال های طولانی است که به عنوان گوشتی لذیذ و خوشمزه توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل از بازار فروش مناسبی برخوردار است این امر و مناسب بودن سود پرورش کبک موجب شده است پرورش دهندگان به پرورش کبک تمایل بیشتری نیاز دارند. بنابراین ما در این مطلب از « پرآور » قصد داریم به سود پرورش کبک و راهکارهایی که موجب افزایش سود حاصل از پرورش کبک می‌شود، بپردازیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان این مطلب همراهی بفرمایید.

مخاطب گرامی مطالعه این مطلب به 8 دقیقه زمان نیاز دارد و این مطلب می تواند برای افرادی که به دنبال افزایش سود حاصل از پرورش کبک هستند مفید و کاربردی باشند.

سود پرورش کبک چقدر است؟

برای محاسبه سود حاصل از پرورش کبک لازم است ابتدا سرمایه ثابت و هزینه ها را محاسبه کرده سپس جمع کل هزینه ها را از مقدار درآمده به دست آمده کسر کنید تا سود پرورش کبک در یک بازه زمانی مشخص به دست آید. لازم است بدانید که میزان سرمایه و هزینه ها برای این امر با توجه به قطعه های پرورشی کبک و نوسانات بازار متغیر است. به هر حال پرورش دهنده باید موارد زیر را تهیه و هزینه لازم برای هر یک از آنها را در نظر بگیرد.
قیمت هر قطعه کبک
قیمت تجهیزات لازم مثل سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه، دانخوری و آبخوری (برای پرورش بر روی بستر)، قفس صنعتی استاندارد (برای پرورش به روش صنعتی و مکانیزه)
دان مصرفی
تهیه مکان و یا سالن پرورش
پرداخت حقوق کارگر (برای پرورش کبک بالای سه هزار قطعه)
در نظر گرفتن گذاشتن هزینه متفرقه برای خرید مواردی مثل ویتامین، واکسیناسیون، دارو و غیره
هزینه مصرف انرژی مثل برق، گاز و آب
میزان استهلاک پرورش کبک مثل تلفات کبک ها در یک دوره مشخص
پس از اتمام دوره پرورش کبک، پرورش دهنده باید هزینه ها را از کل درآمد به دست آمده (فروش تخم و گوشت) کسر کند تا مقدار سود به دست آمده از یک دوره پرورش تعیین شود.

سود پرورش کبک
سود پرورش کبک

بیشتر بخوانید: پرورش کبک گوشتی

کم کردن هزینه ها و افزایش سود پرورش کبک

یکی از راهکارهای اصلی برای افزایش سوددهی پرورش کبک کاهش هزینه های لازم برای پرورش این نوع طیور است. برخی از هزینه ها ثابت است و امکان کم کردن آن وجود ندارد. اما با استفاده از روش صحیح پرورش می توانید مقدار سود را افزایش و در مقابل مقدار هزینه ها را کاهش داد. به طور کلی دو روش برای پرورش کبک وجود دارد. روش بستر و روش استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه در روش بستر از آنجا که نیاز به استفاده از نیرور کار جهت دان دهی و آبدهی، جمع آوری تخم ها و سایر امورات کبک ها ضروری است در نتیجه پرورش دهنده باید هزینه بیشتری را برای بکارگیری یا استخدام نیروی کار صرف کند. این امر در حالی رخ می دهد که با استفاده از روش پرورش صنعتی و کمک گرفتن از قفس های صنعتی نیازی به استفاده از نیروی کار زیاد نیست.

تغذیه کبک و تاثیز ان بر سود

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند بر سود پرورش کبک تاثیر گذار باشد، تغذیه است. چنانچه  دوست دارید پرورش کبک شما با سود همراه شود، حتماً تغذیه مناسبی را برای پرورش آن انتخاب کنید. بعضی از پرورش دهندگان برای به دست آوردن سود بیشتر از غذاهای نامناسب و نامرغوب استفاده می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا کیفیت محصول به دست آمده پایین باشد. استفاده از غذاهای نامرغوب و بی‌کیفیت نه تنها باعث افزایش سود پرورش کبک نخواهد شد بلکه به راحتی کسب و کار خود را با ضرر همراه خواهید کرد.چنانچه دوست دارید به سودآوری برسید در هنگام تهیه تغذیه کبک بهترین نوع آن را انتخاب کنید. معمولاً تغذیه‌ نامرغوب موجب چسبندگی‌ روده، خفگی و اتلاف کبک ها می شود. این مورد را بسیار جدی بگیرید

حفظ تولید در کل سال برای افزایش سود پرورش قرقاول

برای اینکه پرورش دهنده کبک بتواند در طول تمام سال تولید داشته باشد و مشتری های خود را در کل سال حفظ کند لازم است دو گله کبک را پرورش دهند. چرا که کبک ها بعد از چهار ماه به مدت دو هفته در تولک بری به سرمی برند و این امر عملا پرورش دهنده را از کسب سود محروم می کند اما چنانچه پرورش دهنده از دو گله کبک پرورشی بهره‌مند شود با شروع تولک بری یکی از گله های کبک پرورش دهنده می تواند از سود دهی گله بعد استفاده کند. جالب است بدانید که پرورش دهندگان حرفه ای معمولا از سه گله کبک برای پرورش استفاده می کنند و اینگونه سود حاصل از پرورش کبک را برای خود چند برابر می کنند.

بازاریابی و صادرات برای افزایش سود پرورش کبک

کبک از جمله پرندگان پرورشی است که از تخم، گوشت و فضولات حاصل از آنها می توان کسب سود کرد. گوشت کبک خواص دارویی و طعم خوشمزه دارد و با شناخت هر چه بیشتر مردم از خواص گوشت و تخم کبک هر روز بر تعداد مصرف کنندگان آن افزوده می شود. با افزایش مصرف کنندگان، مقدار تقاضا برای خرید گوشت و تخم کبک افزایش می یابد. بنابراین افزایش سود پرورش کبک در گرو بازاریابی برای فروش محصولات ناشی از آن است. این امر در حالی رخ می دهد که مصرف گوشت کبک در کشورهای عربی نیز رواج دارد در حالی که امکان پرورش آن به دلیل عدم سازگاری با آب و هوای این مناطق وجود ندارد. بنابراین تامین آن از طریق کشورهای دیگر به ویژه ایران صورت می گیرد. به همین جهت بستر صادرات این محصول و کسب سود بالا حاصل از آن نیز فراهم است.

سود پرورش کبک
سود پرورش کبک

بیشتر بخوانید: عوامل مهم پرورش کبک تخمگذار

کسب تجربه برای افزایش سود پرورش کبک

امکان پرورش کبک هم به صورت صنعتی و در مقیاس بزرگ وجود دارد هم می توان آنها را در خانه و در تعداد کم پرورش داد. بنابراین پرورش دهنده مبتدی می تواند در ابتدا پرورش کبک را در تعداد کم شروع کرده و پس از کسب تجربه کافی در زمینه پرورش و بازاریابی در این زمینه کسب و کار خود را رونق بخشیده و سود حاصل از پرورش کبک را افزایش دهند. این امر یک مزیت بزرگ در پرورش کبک محسوب می شود.

در همین راستا لازم است بدانید که در بعضی از مناطق ایران سالن های صنعتی پرورش کبک وجود دارد با این وجود با توجه به تقاضای زیاد گوشت و تخم کبک باز هم ظرفیت های زیادی برای تولید موجود است که میتوان از آن برای کسب سود بهره برد. از طرفی هم بازار خرید و فروش محصولات کبک روز به روز در حال گسترش است. بنابراین با کسب تجربه لازم می توان با پرورش کبک به درآمد مناسبی دست یافت.

افزایش سود پرورش کبک با مدیریت فضا

هر پرورش دهنده قبل از هر اقدامی لازم است که سالن و یا مکان خاصی را برای پرورش کبک ها تهیه کند از آنجا که هر چه تعداد کبک های پرورشی بیشتر باشد امکان کسب سود حاصل از پرورش افزایش می یابد. به سود پرورش دهنده است که در یک بازه زمانی مشخصی تعداد بیشتری کبک پرورش دهد اما گاهی اجاره مکان های بزرگ امکان پذیر نیست و یا مستلزم صرف هزینه بیشتر است. بنابراین در این شرایط پرورش دهنده می تواند با کمک قفس های چند طبقه پرورش کبک تعداد بیشتری کبک را در همان فضایی که در اختیار دارد. پرورش دهد و سود بیشتری کسب کند. این امر در حالی رخ می دهد که قفس های صنعتی استاندارد امکان پرورش کبک ها را به سادگی و با صرف کمترین انرژی و نیروی کار فراهم می کند.

جلوگیری از بیماری در میان کبک ها و افزایش سود حاصل از پرورش کبک

با اینکه کبک ها در مقایسه با سایر پرنده ها از مقاومت بیشتری نسبت به بیماری ها برخوردارند با این وجود برخی از عوامل مثل آلوده بودن دان یا آب موجب بیماری در میان آن ها شده و در نهایت باعث رواج بیماری و ایجاد تلفات در میان کبک ها می شود. در این شرایط پرورش دهنده مجبور است برای تهیه دارو و ویتامین هزینه بیشتری را صرف کند تا از رواج بیماری و به دنبال آن ضررو زیان جلوگیری کند. جالب است بدانید که رواج بیماری در میان کبک ها در روش بستر بیشتر از روش استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه است. چرا که در روش بستر دان و آب مصرفی کبک ها بیشتر در معرض آلودگی و میکروب قرار دارد همچنین رواج بیماری در میان کبک ها به دلیل رفت و آمد نامحدود آنها سریع تر اتفاق می افتد.

این امر در حالی رخ می دهد که دان دهی و آبدهی کبک ها به هنگام استفاده از قفس های صنعتی به صورت مکانیزه انجام می گیرد و امکان آلودگی و یا اکسیده شده دان ها، همچنین آلودگی آب مصرفی آنها وجود ندارد. بنابراین بروز بیماری در میان کبک ها از این طریق تا حد بالایی کاهش می یابد. از همه مهتر با کمک قفس پرورش دهنده راحت تر می تواند کبک ها را زیر نظر بگیرید کبک بیمار را از گله جدا کند تا از رواج بیماری در میان آنها جلوگیری کند. در نتیجه با کاهش تلفات و بیماری سود پرورش کبک بیشتر خواهد شد.

سود پرورش کبک
سود پرورش کبک

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع شناسایی کبک های خاکستری

رسیدگی مداوم افزایش سود پرورش کبک ها

برای افزایش مقدار سود پرورش کبک لازم است پرورش دهنده در اسرع وقت تخم های حاصل از کبک ها را جمع آوری کند تا تخم ها شکسته نشود و کبک ها به خوردن تخم های خود تمایل پیدا نکرده و دچار بیماری کانیبالیسم نشوند. هر چند جمع آوری سریع تخم ها به ویژه در مقیاس پرورش گسترده نیازمند صرف انرژی و هزینه برای نیرو ی کار است اما در استفاده از قفس ها صنعتی تخم ها به صورت مکانیزه به سرعت از دسترس کبک ها خارج شده کبک ها به این بیماری دچار نمی شوند در نتیجه پرورش دهنده از ضرر و زیان حاصل از این بیماری و شکسته شدن تخم ها دور خواهد ماند و سود پرورش کبک را به طور کامل کسب خواهد کرد.

نژاد کبک و ارتباط آن با افزایش سود پرورش دهنده

به طور کلی کبک ها پرندگان مقاومی هستند و با شرایط محیطی مختلف سازگاری دارند. اما پرورش آنها در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارند و از نژاد خوبی برخوردارند، باعث کاهش هزینه های تولید می شود. هرچه نژاد کبک ها بهتر باشد. میزان سود دهی پرورش دهنده کبک افزایش می یابد هر چند لازم است به این نکته توجه کنید نژاد انتخابی پرورش کبک باید با توجه به هدف پرورش یعنی پرورش کبک گوشتی یا پرورش کبک تخمگذار باید انتخاب شود. تعدادی از نژادهای مناسب برای پرورش کبک عبارت‌اند از: کبک چوکار، کبک برفی، کبک کوهی و غیره.

کاهش استرس و افزایش سود پرورش کبک

کبک ها پرندگان هستند که به سرعت دچار استرس می‌شوند شنیدن صدای حیوانات موذی در اطراف، بروز آنها به داخل سالن و رفت و آمدهای غیر ضرور نیروی کار به داخل سالن موجب بروز استرس در میان کبک ها می شود. وجود استرس باعث کاهش بازدهی کبک ها چه از نظر تخمگذاری و چه از نظر تولید گوشت می شوند بنابراین بهتر است از بروز استرس در میان کبک ها جلوگیری شود برای پیشگیری از این امر بهتر است اطراف سالن و محل پرورش کبک ها بررسی شده و از بروز حیوانات موذی جلوگیری شود. همچنین ضروری است از رفت و آمدهای غیر ضروری نیروی کار به داخل مکان پرورش کبک جلوگیری شود تا کبک ها دچار استرس نشود.

به هنگام استفاده از قفس های صنعتی از آنجا که دان دهی، آب دهی و جمع آوری تخم ها به صورت مکانیزه انجام می گیرد همچنین جمع آوری فضولات و شستشوی قفس ها با سرعت بیشتری نسبت به روش بستر انجام می شود کبک ها کمتر دچار استرس شده و بازدهی مناسب تری دارند و پرورش دهنده بیشترین سود از پرورش کبک ها را کسب می کند.

شما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مخاطب گرامی شما در این مطلب با چگونگی محاسبه سود پرورش کبک، نحوه بیشتر کردن سود پرورش کبک و انتخاب بهترین راهکارها برای ارتقا سطح سود پرورش قرقاول آشنا شدید. همچنین مطالعه نمودید که استفاده از قفس های صنعتی استاندارد پرورش کبک تا چه اندازه بر افزایش سود حاصل از پرورش این پرنده تاثیرگذار است. اکنون نوبت شما است که نظرات خود را با ما در میان بگذارید. به نظر شما سود پرورش قرقاول با رعایت چه تکنیک هایی و یا به کمک چه راهکارهایی افزایش می یابد. ما در مجموعه پرآور خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین چنانچه پرسش و یا مشاوره می خواهید می توانید آن را در قسمت درج نظرات با متخصصین ما در پرآور در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ ان را دریافت کنید.

سوالات متداول

سود پرورش کبک چقدر است؟

برای محاسبه سود حاصل از پرورش کبک لازم است ابتدا سرمایه ثابت و هزینه ها را محاسبه کرده سپس جمع کل هزینه ها را از مقدار درآمده به دست آمده کسر کنید تا سود پرورش کبک در یک بازه زمانی مشخص به دست آید. لازم است بدانید که میزان سرمایه و هزینه ها برای این امر با توجه به قطعه های پرورشی کبک و نوسانات بازار متغیر است. به هر حال پرورش دهنده باید موارد زیر را تهیه و هزینه لازم برای هر یک از آنها را در نظر بگیرد.

کم کردن هزینه ها و افزایش سود پرورش کبک به چه شکل است؟

یکی از راهکارهای اصلی برای افزایش سوددهی پرورش کبک کاهش هزینه های لازم برای پرورش این نوع طیور است. برخی از هزینه ها ثابت است و امکان کم کردن آن وجود ندارد. اما با استفاده از روش صحیح پرورش می توانید مقدار سود را افزایش و در مقابل مقدار هزینه ها را کاهش داد. به طور کلی دو روش برای پرورش کبک وجود دارد. روش بستر و روش استفاده از قفس های صنعتی و مکانیزه در روش بستر از آنجا که نیاز به استفاده از نیرور کار جهت دان دهی و آبدهی، جمع آوری تخم ها و سایر امورات کبک ها ضروری است در نتیجه پرورش دهنده باید هزینه بیشتری را برای بکارگیری یا استخدام نیروی کار صرف کند. این امر در حالی رخ می دهد که با استفاده از روش پرورش صنعتی و کمک گرفتن از قفس های صنعتی نیازی به استفاده از نیروی کار زیاد نیست.

کاهش استرس و افزایش سود پرورش کبک چه رابطه ای باهم دارند؟

کبک ها پرندگان هستند که به سرعت دچار استرس می‌شوند شنیدن صدای حیوانات موذی در اطراف، بروز آنها به داخل سالن و رفت و آمدهای غیر ضرور نیروی کار به داخل سالن موجب بروز استرس در میان کبک ها می شود. وجود استرس باعث کاهش بازدهی کبک ها چه از نظر تخمگذاری و چه از نظر تولید گوشت می شوند بنابراین بهتر است از بروز استرس در میان کبک ها جلوگیری شود برای پیشگیری از این امر بهتر است اطراف سالن و محل پرورش کبک ها بررسی شده و از بروز حیوانات موذی جلوگیری شود. همچنین ضروری است از رفت و آمدهای غیر ضروری نیروی کار به داخل مکان پرورش کبک جلوگیری شود تا کبک ها دچار استرس نشود. به هنگام استفاده از قفس های صنعتی از آنجا که دان دهی، آب دهی و جمع آوری تخم ها به صورت مکانیزه انجام می گیرد همچنین جمع آوری فضولات و شستشوی قفس ها با سرعت بیشتری نسبت به روش بستر انجام می شود کبک ها کمتر دچار استرس شده و بازدهی مناسب تری دارند و پرورش دهنده بیشترین سود از پرورش کبک ها را کسب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست