پرورش کبک

راهنمای جامع پرورش کبک (از 0 تا 100)

4.1/5 - (25 امتیاز)

این مقاله جامع ترین راهنمای پرورش کبک بوده و با خواندن آن نیاز به هیچ آموزش دیگری ندارید.


شرایط جوجه کشی در پرورش کبک چگونه است ؟؟
کدام دستگاه جوجه کشی برای این کار مناسب است ؟؟
آبخوری، دانخوری و دان مصرفی در پرورش کبک باید دارای چه ویژگی هایی باشند ؟؟
شرایط محیطی پرورش کبک باید چگونه باشد ؟؟
پرورش کبک تخمگذار بهتر است یا گوشتی ؟؟
سود دهی در کسب و کار پرورش کبک به چه میزان است ؟؟
اگر به دنبال پاسخ پرسش های فوق هستید با ما همراه باشید.


بخش اول : معرفی کبک ها

نام های دیگر : زرج، کو، کوک، خاسه، ژرژ

وزن کبک ها : عموما بین 400 تا 800 گرم

اندازه کبک ها : بین 30 تا 35 سانتی متر (از قرقاول کوچکتر و از بلدرچین بزرگتر)

رنگ کبک ها : قهوه ای مایل به خاکستری در قسمت بالای بدن و زرد بسیار کم رنگ در ناحیه شکم

تفاوت میان گونه وحشی و پرورشی : از نظر ظاهری تفاوتی بین کبک های وحشی و پرورشی وجود ندارد و تنها تفاوت آن ها در آراستگی و منظم بودن پرها در گونه وحشی نسبت به گونه پرورشی است.

تولید مثل : معمولا کبک ها بصورت طبیعی یکبار در سال تولید مثل می نمایند و زمان آن از فروردین آغاز شده و معمولا تا اوایل مرداد ماه ادامه می یابد.

صدای کبک ها : کبک ها بطور معمول 3 نوع صدا از خود تولید می کنند که اگر علاقه مند به شنیدن صدای آن ها هستید می توانید به فایل صوتی ذیل گوش دهید!

پرورش کبک


بخش دوم : آموزش پرورش کبک

1 – جوجه کشی و ماشين جوجه کشی در پرورش کبک :

جوجه‌کشي قلب پرورش محسوب مي‌شود، هر چه شرايط جوجه‌ کشي مناسب تر باشد علاوه بر درصد جوجه‌ دهي بيشتر (منظور تعداد جوجه‌ های متولد شده نسبت به تعداد تخم‌ های قرار داده‌ شده در دستگاه جوجه کشی می باشد)، کيفيت جوجه ها برای بخش پرورش نيز مناسبتر خواهد بود.
تميزترين، دورترين و کم رفت و آمد ترین قسمت مجموعه که در معرض آلودگي کمتری قرار دارد باید برای جوجه‌ کشي اختصاص داده شود.

جوجه-کبک

دوره جوجه کشي به مدت ۲۴ روز می باشد.
درجه حرارت ماشين جوجه کشی بايد ۹۹.۸ درجه فارنهايت تنظيم گردد.
ميزان رطوبت باید ۶۵ درصد باشد (در روز هچ جوجه ها ميزان رطوبت بايستي ۸۰ درصد باشد).
عدم رطوبت کافی موجب خشک شدن پوسته داخلي تخم ها شده و باعث می شود جوجه ها به سختي پوسته داخلي و خارجي تخم را شکسته و از تخم خارج شوند.
در صورت استفاده از ماشين هاي جوجه کشي معمولي حتما پارچه ای خيس را در داخل هچر قرار داده و يا از مرطوب کننده های اتوماتيک استفاده کنید.
چرخش تخم ها نیز یکی از عوامل مهم در جوجه کشی می باشد، اين عمل مانع از نزدیک شدن و چسبیدن جنين به سطح پوسته شده و از مرگ جوجه ها جلوگیری می نماید.
هر چه شرايط بهداشتي مناسب تری در جوجه‌ کشي فراهم شود خطر تلفات به طور قابل‌ توجه ای کاهش می يابد.

بخش ستری :

دمای دستگاه ستر : دماي دستگاه ستر براي جوجه‌کشي کبک 99.5 درجه فارنهايت يا 37.5 درجه سانتي‌گراد بايد باشد. هر چه نوسان دما در دستگاه کمتر بوده و دما يکنواخت‌ تر باشد درصد جوجه درآوری بيشتر خواهد بود. نوسان دما تا 3 0 درجه سانتي‌گراد (5 0 فارنهايت) در دستگاه ستري معمولاً مشکلي ايجاد نمي‌کند.
رطوبت دستگاه ستر : رطوبت دستگاه ستر نيز در حد 60 درصد مناسب است. رطوبت کمتر باعث کاهش آب تخم و تلفات جنين و يا کاهش وزن و تلفات بعد از تولد جوجه می شود. رطوبت زياد هم سبب خيس شدن تخم‌ها و ورود آلودگي به داخل تخم و خفگي جوجه و يا آلوده شدن آن می شود.
چرخش تخم در دستگاه ستر : چرخش تخم هر 2 الی 4 ساعت يک بار بايد انجام شود در غير اين صورت سبب جابجایی موقعيت زرده از وسط تخم و در نتيجه تلفات جنين مي‌شود.

بخش هچری :

چهار روز پاياني رشد جوجه در بخش هچری انجام می شود. بخش هچری محل تکميل رشد جوجه‌ها و خروج جوجه از تخم است، بنابراين يکي از کليدی ترين مراحل رشد جنين در بخش هچری اتفاق مي‌افتد.
تمام نکات بهداشتي و مديريتي که در مورد ستر بيان شد در اين قسمت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
در بخش هچری چرخش تخم نبايد انجام شود و تخم‌ها در سبدهای هچری قرار مي‌گيرند.
رطوبت در بخش هچری حداقل 10 درصد باید افزايش داده شود، دما را نيز به مقدار جزئی می توان کاهش داد (حدود 0.3 درجه سانتی گراد).
مهم‌ ترين عامل تعيين‌ کننده در درصد جوجه درآوری در روزهای پايانی دسترسي به اکسيژن است، به خصوص در تراکم‌ های زياد تخم در دستگاه، بايستي تهويه به صورت ايده آل انجام شود.
نکته قابل‌ توجه اينکه در اين مرحله جوجه به دليل متابوليسمی که دارد توليد گرما می کند و اين گرما در فضای محدود دستگاه جوجه‌ کشی سبب افزايش دما شده و به دليل اينکه هنوز سيستم کنترل دمای بدن در جوجه کامل نشده است به سرعت اين گرما به جوجه آسيب وارد می کند و می تواند یکی از دلايل مهم کاهش درصد جوجه‌ درآوری باشد.
دماي اتاق هچری نبايد هيچ‌ گاه بيش از 28 درجه سانتی گراد باشد. دستگاه و اتاق هچری بايستی به سيستم خنک‌ کننده مجهز باشند و تهويه نيز بايستي کارايي بسيار زيادی داشته باشد.
معمولاً در تابستان به دليل گرماي محيط و در نتيجه گرماي بيش از حد داخل دستگاه درصد جوجه درآوري به شدت افت پيدا مي‌کند که مي‌توان با خنک کردن اتاق ستر و هچر درصد جوجه درآوري را به وضعيت نرمال رساند.
در انتقال تخم‌ها از ستر به هچر بايد توجه داشت که دما و رطوبت محيط تا حد دماي دستگاه‌ها افزايش داده شود. عمليات انتقال از شانه‌هاي ستر به سبدهاي هچر به سرعت و با دقت کافي انجام شود.
با توجه به اينکه ساعت تولد جوجه‌ها دارای نوسان است معمولاً پس از اينکه 80 درصد جوجه‌ها کاملاً خشک شدند شمارش و خروج جوجه از دستگاه انجام مي‌شود. اگر زمان تولد جوجه‌ها داري نوسان زيادي بود يعنی تعدادی از جوجه‌ها خيلي زود متولد شدند می توان خروج جوجه از تخم را در دو يا چند مرحله انجام داد. از زمان تولد اولين جوجه تا خروج از دستگاه نبايد بيش از 24 ساعت بگذرد چون سبب از دست رفتن آب و تلفات جوجه در دستگاه جوجه‌ کشي و در زمان پرورش خواهد شد.

نکاتی پیرامون خرید دستگاه جوجه کشی :

امروزه از دستگاه های اتوماتيک جوجه کشي برای تبديل تخم به جوجه استفاده می شود. استفاده از دستگاه هاي جوجه کشي به نسبت هزينه ای که دارند بسيار به صرفه بوده و برای پرورش پرندگان در واحدهای صنعتي و حتي در مقياس خانگي و کوچک استفاده مي شود.
با توجه به اينکه شرکت های توليد کننده دستگاه های جوجه کشي در ايران متعدد هستند و در برخي موارد هم افراد غير متخصص اقدام به ساخت دستگاه های جوجه کشي مي کنند بسياری از علاقه مندان به پرورش بلدرچين و کبک را در تهيه دستگاه ها و توليد محصولات با مشکل مواجه مي کنند. گاهي اين دستگاه های نا مناسب به قيمت برشکست شدن پرورش دهنده تمام مي شود.

دستگاه جوجه کشی (4)

مهم ترين نکاتی که در زمان خريد دستگاههاي جوجه کشی بايد به آن دقت کنید :

1- دستگاه جوجه کشی را از شرکت های معتبر تهيه کنید
2- دستگاهی متناسب با حجم فعاليت مورد نياز خود انتخاب کنيد. (از لحاظ تعداد جوجه ها)
3- داشتن برق اضطراری : اگر از دستگاه های با ظرفيت بيش از هزار عدد تخم استفاده مي کنيد حتماً به فکر برق اضطراری باشيد. چرا که با توجه به ظرفيت دستگاه و حجم تخم داخل دستگاه در صورت قطع برق حتی برای مدتي کوتاه خسارت های سنگيني به شما وارد خواهد شد که شايد بيش از سرمايه لازم برای پيش بيني برق اضطراری باشد.
4- تامين دمای يکنواخت در کل فضای دستگاه جوجه کشی
5- تامين رطوبت مناسب در کل فضای دستگاه جوجه کشی
6- دارای سيستم تهويه مناسب 
7- چرخش منظم تخم ها : چرخش تخم ها در دستگاه های جوجه کشی بصورت اتوماتيک و هر يک يا دو ساعت يکبار انجام می شود. بنابراين دستگاه بايد قادر باشد در زمان های مشخص و با کمترين ضربه به تخم، کار چرخش تخم را انجام دهد.
8- قابليت شستشو و ضدعفونی : در طول جوجه کشی دستگاه در معرض آلودگي های زيادی قرار مي گيرد، بنابراين شستشوی منظم دستگاه بسيار لازم و ضروری است. موادی که در ساخت دستگاه استفاده می شوند بايد قابليت شستشو و ضدعفونی داشته باشند. در پايان هر دوره جوجه کشي بايد شستشو و ضدعفوني بصورت کامل انجام شود.

2 – جوجه ريزی در پرورش کبک :

کبک نيز همانند ساير پرندگان به صورت فصلي در شرايط طبيعت قادر به بقاء و توليد مثل است. ما با فراهم کردن همان شرايط طبيعت در همه فصول و در مقياس زياد می توانیم بهره‌ برداری اقتصادی از اين پرنده داشته باشیم. همان طور که اشاره شد فراهم کردن شرايط محيط برای رشد جوجه کبک يکی از هنرهای پرورش‌ دهندگان است.
هفته های ابتدایی (2 هفته اول) در پرورش جوجه کبک اهمیت بسیار ویژه ای دارد بنابراین باید با یک برنامه ریزی قوی و منظم وارد این کار شد.
جایگاه اولیه جوجه ها باید گرم بوده و آب و دان به راحتی در دسترس جوجه ها قرار بگیرد، بنابراین موقعیت قرارگیری آبخوری و دانخوری ها را باید به گونه ای تنظیم کنید که به راحتی در دسترس جوجه ها باشد و همچنین از سالم بودن منابع گرمایی اطمینان حاصل کنید.

آبخوري مناسب برای پرورش کبک :

آب آشاميدني مناسب بايد دائماً در اختيار کبک باشد. تقريباً‌ دو برابر وزن دان مصرفي در روز کبک آب مصرف می کند. در روزهاي اول پرورش اندازه لبه‌ هاي آبخوري بسيار مهم است. تا چند سال پيش که آبخوري مخصوص کبک توليد نشده بود يکي از عوامل مهم تلفات جوجه در روزهاي اول خفه شدن جوجه در آبخوري‌ها بود. اما خوشبختانه اين روزها انواع مختلفي از آبخوري مخصوص کبک در بازار وجود دارد. اگر هم به هر دليلي قادر به تهيه آبخوري‌ هاي جديد نيستيد. مي‌توانيد با تغييرات جزئي مشکلات آبخوري‌هاي بزرگ را رفع نماييد. مثلاً مي‌توانيد شيلنگ‌هاي نازک پلاستيکي در دور آبخوري استفاده کنيد تا عمق آبخوري کاهش يابد.

آبخوري کله‌ قندي نوع رايج و ساده آبخوري در روزهاي اول است. با رشد پرنده و نياز به آب بيشتر، استفاده از اين نوع آبخوري‌ ها به صرفه نيست. براي کاهش حجم کاري سالن مي‌توان از سيستم نيپل و يا ساير انواع آبخوري‌هاي خودکار استفاده نمود.
شما بايد بتوانيد آب سالم و تازه را در طول شبانه‌ روز در اختيار پرنده قرار دهيد. بنابراين شستشوي منظم آبخوري يکي از ضروريات است. در روزهاي اول پرورش، شستشو در هر بار پر کردن آبخوري (معمولاً هر 4ساعت يک‌ بار) انجام مي‌شود. در سنين بالاتر هم حداقل يک روز در ميان شستشو انجام مي‌شود. خوشبختانه سيستم نيپل بجز مخازن آب آن نيازي به شستشو روزانه ندارد.
سيستم نيپل هم يکي از بهترين نوع آبخوري براي جوجه‌هاي کبک است که دائماً آب گوارا را در اختيار جوجه‌ها قرار مي‌دهد. هر چند هزينه اوليه سيستم نيپل کمي بيشتر از ساير آبخوري‌ ها مي‌شود ولي هزينه‌ هاي کارگري را به شدت کاهش داده و از طرفي بازدهي پرنده نيز بيشتر مي‌شود. هر نيپل براي 10 الی 12 قطعه کبک در نظر گرفته مي‌شود.
يک آبخوري کله‌ قندي براي 70 قطعه کبک تا سن يک هفتگي کفايت مي‌کند. همزمان با رشد کبک بايد از آبخوري‌ هاي با لبه بلندتر و حجم آب بيشتري استفاده نمود.

دان خوري مناسب برای پرورش کبک :

1- ابعاد آن (به خصوص ارتفاع) متناسب با قد پرنده باشد و همزمان با رشد پرنده قابل تنظيم باشد.
2- از ريخت و پاش دان توسط کبک جلوگيري کند.
3- دان کافي را در ساعات بين وعده‌ها در اختيار کبک قرار دهد.
به ازاي هر قطعه کبک حدود 3 الی 5 سانتيمتر طول دان خوري در نظر گرفته مي‌ شود. در طول دوران رشد به دليل زياد شدن مصرف دان و تغيير سريع اندازه بدن در کبک بايد از دان خوري هاي بزرگ‌ تر استفاده نمود. در دو روز اول معمولاً دان در سيني‌هاي با لبه حداکثر يک سانتيمتر ريخته مي‌شود تا جوجه دان خوردن را ياد بگيرد. نکته مهم اين است که در روزهاي اول دفعات دان دادن زياد (حدود 10 بار در شبانه‌روز) ولي مقدار دان در هر وعده کم است.

دان مناسب در پرورش کبک

يکي از هدف‌هاي ما در پرورش کبک کاهش ضريب تبديل است و مديريت تغذيه نقش مهمي در کاهش ضريب تبديل و افزايش سوددهي پرورش جوجه دارد. (ضريب تبديل يعني نسبت دان مصرفي به وزن زنده توليدي)
اولين موضوع مهم در بحث تغذيه کبک داشتن جيره مناسب است. جيره مناسب بايد بتواند با کمترين هزينه و با استفاده از مواد اوليه در دسترس احتياجات کبک را تأمين کند.در تغذيه کبک هميشه هدف، مصرف کمتر دان نيست بلکه قيمت جيره هم بايد حداقل قيمت ممکن باشد.
بهتر است دان مصرفي کبک به صورت تازه تهيه شود و حداکثر دان در دوره‌هاي هفتگي مخلوط شود. دان توليدي نيز در شرايط دمايي مناسب نگهداري شود تا ارزش مواد مغذي آن از بين نرود و سالن پرورش محل مناسبي براي ذخيره دان نيست و دان هر وعده فقط وارد سالن شود.
انتخاب دان خوري نيز در جلوگيري از اتلاف دان نقش مهمي دارد که بايد متناسب با رشد پرنده از دانخوري‌ هاي با ارتفاع بلندتر استفاده نمود.
نکته بعدي نيز در مورد تغذيه کبک تغيير آرام جيره جديد با جيره قبلي است. ممکن است در طول دوره پرورش از دو يا سه جيره استفاده کنيم بنابراين تغيير هر کدام با جيره جديد بايد به آرامي انجام شود تا در رشد پرنده اختلال ايجاد نشود. در طول پرورش نيز بايد دان دائماً به صورت تازه در اختيار جوجه‌ها قرار گيرد تا رشد به سرعت انجام شود و معمولاً بهينه‌ ترين بازدهي مصرف دان زماني اتفاق مي‌افتد که حداقل در سه وعده غذايي دان در اختيار جوجه قرار گيرد.

در پرورش جوجه‌ های کبک برای داشتن حداکثر رشد و بازدهي اقتصادي تقريباً شرايطي که در دستگاه جوجه‌کشي وجود دارد نيز در بخش پرورش لازم است. چهار عامل محيطي بسيار تأثيرگذار در سنين مختلف بخش پرورش بايد مورد توجه قرار گيرند. البته بجای عمليات چرخش تخم در دستگاه در بخش پرورش نياز به نور است. اين چهار عامل‌ عبارت‌ اند از :

1- دما
2- رطوبت
3- تهويه
4- نور

1- دمای مناسب برای پرورش جوجه کبک :

جوجه کبک تازه متولد شده وزني در حدود 18 گرم دارد. به دليل تکميل نشدن سيستم تنظيم‌کننده دمای بدن، جوجه کبک به تغييرات دمایی بسيار حساس است. جوجه کبک در روزهای اول پرورش در دمای حتي 25 درجه نيز تا چند ساعت زنده می ماند ولی در اين دما به شدت آسیب می بیند.
دمای مناسب روز اول پرورش جوجه کبک حدود 35 درجه سانتی گراد است. منظور از دمای مناسب، دمای محل قرار گرفتن جوجه است. خيلی از پرورش‌دهندگان زماني که در سالن ايستاده‌اند دمای سالن را بررسی می کنند. با توجه به اختلاف دمایی که در ارتفاع‌ های مختلف از کف سالن وجود دارد در يک ارتفاع مثلاً 170 سانتيمتری اگر دما 37 باشد دمای کف  سالن ممکن است 34 درجه سانتی گراد باشد. بنابراين بايد دماسنج و ترموستات‌ ها دقيقاً به اندازه قد جوجه (حدود 4 الی 5 سانتيمتری کف سالن) قرار گيرند.

يکي از رفتارهای غريزی جوجه کبک در زمان کاهش دما جمع شدن روی هم است. جوجه با اين رفتار سعي مي‌کند از اتلاف گرماي بدن جلوگيري کند و با تجمع در کنار هم به گرم شدن يکديگر کمک مي‌کنند. اگر اين کاهش دما زيادتر شود و تعداد جوجه‌ها نيز زياد باشد توده جوجه بزرگ‌تر شده و همه جوجه‌ها تلاش مي‌کنند که به عمق توده نفوذ کنند تا گرم تر شوند و در اثر اين رفتار جوجه‌هايي که در عمق قرار میگيرند بعد از دقايقی با کمبود اکسيژن مواجه شده و در اثر فشار تلف مي‌شوند.
تنظيم دما در روزهای اول پرورش بسيار حياتی است. نوسانات دما حتی در حد يک درجه نيز سبب تلفات سنگين می شود.
تنظيم دما در هفته اول بسيار مهم است و بايد از وسايل گرمايشي مطمئن و با بازدهی مناسب استفاده نمود. توصيه مي‌شود برای روزهای اول پرورش جوجه، حداقل از دو گرما ساز استفاده نماييد تا در صورتي که مشکلي براي يکي از گرما سازها پيش آمد فرصت سرويس گرما ساز وجود داشته باشد. کاهش دما حتي براي چند دقيقه خسارت زيادي وارد مي‌کند.
يکي از معيارهاي خيلي مهم در تنظيم دماي سالن راحتي جوجه است. منظور از راحتي جوجه وضعيتي است که در آن جوجه، سرحال و پر تحرک در حال مصرف آب و دان و گردش در سالن باشد. اگر جوجه از منبع حرارتي فاصله گرفته و حتي خود را کف سالن پهن کرده است نشانه دماي زياد سالن است. اگر جوجه خود را به منبع حرارتي نزديک مي‌کند و تلاش براي دور هم جمع شدن وجود دارد نشانه سرماي سالن است.
همزمان با رشد و افزايش تحمل جوجه به کاهش دما، مي‌توان دما را کاهش داد اين کاهش دما در طول يک هفته در حدود 2 درجه سانتي‌گراد است. اين کاهش بايستي به مرور و متناسب با تحمل جوجه باشد و از تغييرات ناگهاني دما بايد خودداري کرد.

2- رطوبت مناسب براي پرورش جوجه کبک :

تأمين رطوبت مورد نياز در سالن سبب رشد سريع و سلامت جوجه کبک مي‌شود. رطوبت سبب افزايش توان نگهداري حرارت در هوا شده و نوسانات دمايي به آرامي اتفاق مي‌افتد. رطوبت مناسب سبب تنفس مناسب پرنده مي‌شود.
با توجه به اينکه دماي سالن پرورش جوجه‌ هاي کبک نسبتاً بالا است (به خصوص در روزهاي اول رشد) بنابراين رطوبت کم در سالن سبب از دست رفتن سريع آب بدن و در نتيجه کاهش رشد و افزايش تلفات مي‌شود. رطوبت زياد هم سبب خيس شدن بستر و ايجاد مشکلات تنفسي و بيماری هاي گوارشي براي پرنده مي‌شود. بنابراين تنظيم رطوبت سالن نيز همانند تأمين دما يکي از موارد مهم در پرورش جوجه کبک محسوب مي‌شود.

3- تهويه مناسب براي پرورش جوجه کبک :

یکی از عوامل مهم در سالن پرورش جوجه کبک تأمين اکسيژن کافي براي تنفس و دفع گازهاي سمي توليدي حاصل از متابوليسم پرنده است. عليرغم اهميتي که تهويه سالن دارد در اکثر سالن‌هايي که بازديد داشته‌ ایم به اين نکته بسيار مهم، توجه کافی نمي‌شود و شايد بيش‌ ترين خسارت سالن‌ ها هم به دليل عدم تهويه مناسب باشد. تهويه سالن سبب در دسترس قرار دادن اکسيژن کافي براي پرنده و خروج گازهاي سمي از سالن مي‌شود.
انواع سيستم هاي تهويه سالن‌ هاي مرغداري را در پرورش کبک نيز مي‌توان استفاده نمود.
اما نکته مهم : با توجه به وجود گروه‌های سني مختلف نياز تهويه‌ اي نیز باید متناسب با هر گروه تامین شود. نمي‌توان از يک تهويه يکسان براي همه گروه‌ها استفاده نمود. به عنوان مثال جوجه‌هاي کمتر از يک هفته نسبت به جوجه‌هاي آماده کشتار، نياز تهويه‌اي بسيار متفاوتي دارند.
در تهويه سالن بايستي هواي تازه و مناسب از ورودی هاي هوا، وارد سالن شده و بعد از پخش در کل سالن (به خصوص در سطحي که پرنده قرار دارد) به همراه گازهاي سمي و هواي کهنه از سمت ديگر با کمک فن‌ هاي تهويه خارج شود.

مسير گردش هوا بايستي طوري باشد که هوا در کل سالن پخش شود. بدين منظور فن‌هاي تهويه بايد در جهت مخالف و دور از ورودي‌هاي هوا باشند. در برخي از سالن‌هايي که بازديد داشته‌ام متأسفانه فن‌ها در نزديکي محل ورود هوا قرار گرفته‌اند و همين امر سبب خروج سريع هوا از مسير نزديک شده و هوا قبل از اينکه در سالن پخش‌شده و پرنده از آن استفاده نمايد از سالن خارج مي‌شود.

4- نور مناسب برای پرورش جوجه کبک :

با توجه به اينکه پرورش کبک در سالن انجام مي‌شود تنظيم نور نيز به صورت دستي يا خودکار قابل انجام است. در دو هفته اول پرورش معمولاً به صورت 24 ساعته نور وجود دارد. بعد از آن مي‌توان هر شب 2 الی 4 ساعت خاموشي داشت. و در هفته‌ هاي آخر پرورش اين مقدار را مي‌توان به 8 ساعت نيز رساند.
نکته مهم در مورد نور سالن، شدت نور است. در صورتي که از نور شديد در سالن استفاده شود عارضه همديگر خواری یا کانیبالیسم در سالن شيوع پيدا مي‌کند. شدت نور که بر اساس لوکس محاسبه مي‌شود در زمان پرورش 20 الی 50 لوکس بايد باشد و شدت نور با رشد پرنده کاهش می يابد. هر 20 لوکس برابر 4 وات نور در هر مترمربع است مثلاً از يک لامپ 60 وات رشته‌ ای (يا لامپ کم مصرف با نور معادل با لامپ معمولي) برای 15 مترمربع فضا مي‌توان استفاده نمود.

3- پرورش کبک تخمگذار یا مولد :

پرورش کبک چه برای تخم خوراکي و چه براي توليد تخم نطفه‌دار بايستي در قفس باشد. در روش بستر به دليل غريزه بر هم زدن بستر جمع‌ آوري تخم مشکل بوده و تخم با بستر، آلوده‌ شده و بوي مدفوع مي‌گيرد. اين آلودگي در فراوري و مصرف تخم مشکل ايجاد مي‌کند.
مقدار فضاي سالن براي نگهداري گله تخمگذار بستگي به جمعيت گله دارد. مثلاً اگر ظرفيت مجموعه پرورش خود را بر اساس 500 کبک مولد یا همان تخمگذار مشخص کرده‌ايد براي نگهداري اين تعداد کبک به حدود 8 متر قفس کبک چهار طبقه نياز داريد که فضای مورد نیاز آن حدود 15 الی 20 متر میباشد.

قفس کبک

چه نوع قفسي براي نگهداری کبک تخمگذار مناسب است ؟؟

نگهداري کبک تخمگذار حتماً بايد در شرايط قفس باشد. تحت هيچ شرايطي نگهداري کبک های تخمگذار را بر روي بستر توصيه نمي کنیم. هرچند ممکن است تهيه قفس سرمايه اوليه زيادي نياز داشته باشد اما به هر حال با توجه به مشکلاتي که نگهداري در بستر براي توليد ايجاد مي‌کند اين سرمايه‌گذاري بسيار به صرفه است.
انواع مختلفي از قفس کبک در ايران استفاده مي‌شود. اما رايج‌ ترين آن‌ ها از جنس مفتول (که حتما باید ضد زنگ باشند) هستند که توسط سازندگان قفس مرغ های پرورش طیور توليد مي‌شوند. انواع ديگري از قفس‌ها به صورت سنتي نيز وجود دارند که با پروفيل و توري‌هاي معمولي توليد مي‌شوند که نسبتاً ارزان هستند. اما از لحاظ بهداشتي و مديريت توليد داراي محدوديت‌هاي جدی هستند و اصلا توصیه نمی شوند.
قفس‌ها در دو نوع باطری (طبقات روي هم) و منبري (طبقات پلکاني) ساخته مي‌شوند که البته نوع منبری برای پرورش کبک مناسب نمی باشد. در نوع باطری طبقات دقيقاً روي يکديگر قرارگرفته و در زير آن‌ ها سيني‌ هاي جمع‌ آوري کود قرار دارد.
شرايط محيطي لازم براي توليد تخم کبک
همان طور که مي‌دانيد پرندگان توليدمثل فصلي دارند و زماني که شرايط محيطي به حد مناسب براي توليدمثل برسد شروع به تخم‌گذاري مي‌کنند. توليد تخم کبک در شرايط طبيعت در بهار انجام مي‌شود. بنابراين ما پرورش‌دهندگان با فراهم کردن شرايط طبيعي مناسب براي توليد تخم در ساير فصول، امکان توليد را در تمام طول سال براي کبک فراهم مي‌کنيم.

شرايط محيطي لازم براي توليد تخم کبک عبارت‌ اند از :

1- روشنايي حدود 14 الی 17 ساعت
2- دماي 22 الی 25 درجه سانتي‌ گراد
3- رطوبت حدود 50 درصد
4-تهويه کافي
فراهم کردن اين عوامل مهم محيطي براي توليد بسيار ضروري و ساده است. نکته خيلي جالب در مورد کبک مولد اين است که تغييرات جزئي در شرايط محيطي خيلي سريع در توليد پرنده اخلال ايجاد مي‌کند.

4 – پرورش کبک گوشتی :

به منظور پرورش کبک هاي گوشتي لازم است که از سالن و مادر مصنوعي استفاده شود. بدين منظور جوجه هاي يک روزه پس از انتقال از هچري به سالن پرورش، در زير مادر مصنوعي قرار داده مي شوند . درجه حرارت سالن ۲۸ درجه و درجه حرارت زير مادر مصنوعي ۳۶ درجه سانتي گراد تنظيم مي گردد . به ازای هر هفته ۱.۸ درجه سانتي گراد از حرارت مادر مصنوعي کسر و نهايتا به ۲۸ درجه سانتي گراد تقليل مي یابد. استفاده از گارد در ابعاد ۲*۲ متر توصيه مي گردد . دانخوري و ابخوري در داخل گارد قرار داده مي شود. رطوبت داخل سالن بايد ۶۵ در صد تنظيم گردد تا از بروز مسائل و مشکلات پرورشي جلو گيري شود . جوجه هاي پرورشي پس از يک ماه به داخل قفس های پرورشي منتقل شده و به مدت ۱۲ هفته در اين سيستم پرورش داده شده و پس از زمان مقرر براي کشتار اماده مي شوند.


سود پرورش کبک

کبک از خانواده ی ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان 5 تا 10 درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود. به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند.

کبک ها پرندگانی عادت پذیر هستند و خود را با شرایط مختلف وفق می دهند ولی با این حال باید حداقل امکانات را برای آنها فراهم نمود. کبک یکی از پرندگان پر خاصیت است که حتی تخم کبک نیز خاصیت دارویی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سود خوبی دارد.
وقتی از یک پرورش دهنده کبک در خصوص وضعیت درآمد حاصل از این طرح سوال کردیم، اینگونه به ما پاسخ داد : از لحاظ درآمد مالی از این کار راضی هستم وقصد توسعه طرح را دارم.

قیمت کبک :

در حال حاضر قیمت هر قطعه کبک تخم گذار 30 هزار تومان، جوجه یک روزه 2500 تومان و قیمت هر عدد تخم کبک 1200 تومان است.


در پایان قابل ذکر است که شرکت پرآور فقط در زمینه ساخت تجهیزات نگهداری طیور فعالیت می کند، و اینگونه از مقاله ها برای رفع ابهامات بازدید کنندگان و مشتریان محترم تهیه و تنظیم شده است. 

 کلیه حقوق متعلق به شرکت پرآور صنعت، و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع قانونا پیگرد داشته و شرعا حرام می باشد.

120 پاسخ

  1. با تشکر و سپاس از مطالب بسیار مفیدتان که تجربیات گرانقدر سالها تلاش در تولید بوده هست. لطفا قیمت چوجه یک روزه و کبک بالغ را مطابق قیمت روز در بهار سال 1402 تغییر دهید.

  2. سلام من بیست تاتخم کبک زیرمرغ گذاشتم ونه تاش جوجه شغالان سه روزه به دنیایمان داخل یک کارتون گذاشتمش ویک لامپ۴۰وات بالای سرشان گذاشتم اماهمه مردن نمی‌دانم دلیلش چی بود

    1. بعد از ببرون آمدن کبک ها از تخم حتما حتما ویتامین مخصوص جوجه کبک از دامپزشکی باید بگیری بهش بدی تا حدود دوهفته،این تجربه خودم بوده با این روش اونا رو بزرگ کردم

  3. سلام خسته نباشین اگه بخوایم برای شروع کار 500تا شروع کنیم هزینه و کل سرمایه گذاریمون باید چقدر باشه و چقدر ب فضای آزاد احتیاج دارن

  4. میتونین کمکم کنین 1قفس دوطبقه ازکجا بگیرم؟ 2جوجه کبک داشتم از یکجا غذا خریدم دادم بهش خورد نشست بعد 2ساعت مرد😑از دونه های خوبش ازکجا بگیرم؟3قیمت اون قفساش چنده؟ 4از چند جاپرسیدم گفت دستگاه خوب نیست الان از یجا که گفت خوبه پرسیدم گرون بود قیمتش تقریبا180000000بود ولی خیلی بزرگم بود ازکجا بگیرم ارزون باشه؟میخوام قفساش ارزون باشه محکمم باشه4 اگه خودم باچوب قفس درست کنم خوبه؟ 5توآبش سیر برای ضد عفونی کردنش ریختم داشت خوب میشدولی دوستش زد کشتش الان چیکار کنم دوستش پرو شده هر جوجه ای میزارم جاش میکشه چیکارش کنم؟ براش یک ماده از اون بزرگانش خریدم از بس بهش نوک زد اون بزرگه اونو کشت الان من چیکار کنم؟ راه برای ازبین بردن مریضی هاش چیه؟ چون حیوون مریض شد.. چرا جوجه هارو آزاد میکنم میرن زیر بخاری میسوزن میمیرن؟ الان بهشون کاهو یا میوه بدم چیمیشه میمیرن؟ با ویتامین های جانوری چطور؟ چرا نمک میخورن جلوشون بگیرم؟ برای تشخیص نر وماده چیکار کنم مرام قاطی موندن هی دعوا میکنن بعد از عصاب خردی ماده هاشونو میکشن چی کنم؟ چرا چشم یکیشون داره سفید میشه؟ خود ماده کرچ میشه روتخماش بخابه یا دستگاه باید حتما باشه؟ اگه خودش خودشو بکشه نشونه چیه؟ چرا به گلدون نوک میزنه؟چرا همش میپره هوا؟ چرا همش به یکجا خیره میشه؟ چرا وست داره برقای سالن خاموش باشه اگه روشن باشه منو نوک میزنه؟چرا همش ضرف غذارو چپ میکنه؟ چرا آب نمیخوره؟ چرا زمانی که داره تخم میکنه بدو بدو میکنه؟ زمانی که یک نر داشتم قبلنا همش دنبال ماده ها می‌کرد که بزنشون چرا؟ چراجوجش صدا کبوتر میده؟ چرا گچ میخوره؟ چرا سرو صدا دوست داره؟ چرا ضرف آبو بر می‌دارد حمل می‌کند؟ چرا از طنابایی که ضرف غذا بهش وصله آویزون میشه؟ چرا شارجر کوشیمو میزاره تو لونش جای تخماش؟چرا چاق شد اونم تخمیش ها؟

  5. سلام لطفأ به من جواب بدین الان از کجا قفس دو طبقه بخرم که هم محکم باشه
    وهم قیمتش به صرفه تر باشه 2به کبک هام مثلا کاهو یا میوه بدم چیزیشون نمیشه؟ 3از کجا دان جوجه یک روزه بخرم؟ 4قیمت دونه هاش چنده؟ 5خود کبک کرچ میشه بخابه یا حتما باید دستگاه جوجه کشی باشه؟ اگه خودش می‌خابه خوبه… چون من از چند جا سوال کردم گفتن دستگاه جوجه کشی خوب نیست میگن اگه بزاریم توش تخم مون می پوسه.. بعد از چندجاکه میگفتن دستگاهش خوبه قیمت گرفتم گرون بود دستگاهاش چیکار کنم بدجور به مشکل خوردم.🤔اگه میتونین کمک کنین جواب بدین

  6. سلام من میخام پرورش کبک تخمگذار رو راه بندازم با ۵۰ تا .. بنظرتون کبک بالغ بگیرم یا دوماهه ؟ و فضاش باید چقدر باشه؟ وبرام خرید دستگاه مقدور نیس نمیتونم به روش سنتی جوجه بگیرم ممنون میشم راهنمایی کامل کنید با تشکر فراوان..

  7. سلام
    ببخشید من 5 تا بلدرچین با 2 تا کبک دارم میخواسم بپرسم میشه دوتاشون رو توی یه لانه گذاشت یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، توی یک لانه خیر ولی میتونید قفس دوطبقه ترکیبی سفارش بدید که یک طبقه مخصوص کبک و یک طبقه مخصوص بلدرچین باشه. با احترام

      1. سلام من چند تا کبک در کوهستان تخم هاشو یکی اورد برام زیر یک بته پیدا کرده بود یه دستگاه جوجه کشی ساختم با یک ترموستات دیجیتالی از قبل داشتم خیلی ساده با کارتن دما بین 35/2تا 37/9هست شب 23اردیبشهت گذاشتم داخل دستگاه قبلش با چراغ قوه چک کردم رگ نداشتن الان 5اردیبهشت هست امشب چک کردم با چراغ گوشی هفت تا از تخم ها از هشت تا داخلشون رگ خونی فراوان دیده می شه و رگ ها تکون می خورن یکی از تخم ها هطچ نشانه ای نداره می خواستم جدا کنم اطرافیان اجازه ندادن می خواستم بدونم خطری نداره ؟
        و این که خیلی سال پیش یک دستگاه با کارتن و داخلش زرورق هم گداشته بودم 5تا تخم گذاشتم داخلش دو تا اومد بیرون یکی انگشت های پایش کج بود و لنگ می زد و اتفاقا بزرگشم کردم یکی یه پا نداشت تلف شد می ترسم کبک ها هم همین طوری بشن لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم و این که با توجه به تاریخی که گفتم تخم ها کی تبدیل به جوجه میشن ؟یک سذی نظر دادن جوجه 10روز بعد مرده و … حالا به نظرتون نتیجه کار من چی می شه ؟

        1. سلام منظورتون 5 خردادبوده؟ خیر در داخل دستگاه جوجه کشی زمان چرخ تخم کبک ها فرا رسید زیاد فاصله ندید ولی احتمال پالت شدن تخم ها است
          دوره جوجه کشي به مدت ۲۴ روز می باشد.بستگی به محل مورد نظر و رطوبت دما دستگاهی که ساختین دارد.

          با احترام.

  8. سلام
    1.چطور باید مطلب رو تو pdfباز کنم

    2.قیمت قفس های سه طبقه مرغ زینتی. کبک وجوجه یکروزه چنده لطفا راهنمایی کنید ممنون❤️❤️❤️❤️❤️🙏🙏🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️❤️❤️

  9. سلام من سه تا کبک دارم دوتا ماده و یکی هم نر، نره چند وقت پیش با جفتشون جفت گیری کرد اما بعد چند روز شروع به زدن یکیشون کرد ماده هرو در اوردم اما بعده یه هفته ماده دومی رو هم میزد کسی میدونه چش شده الانم دوتا ماده رو تویه قفس گذاشتم یکی شونم تخم گذاشته

  10. سلام. روزتون بخیر. من یه دستگاه جوجه کشی خونگی دارم که یک هفتست تخم مرغ گذاشتم. دیروز چندتا تخم کبک متاسفانه به دستم رسید که از کوه آورده شده. یک روز بیرون از دستگاه بودن. من نمیدونم چند روزه هستن و آیا به هچ رسیدن که دیگه نیاز به چرخش نداشته باشن؟ و اینکه یک روز بیرون بودن مشکلی براشون پیش نیومده؟ ممنون

  11. خدا بهتون برکت بده.توضیحتون خیلی عالی بود وامیدوارم همه ما بتونیم تواین شرایط سخت اقتصادی به نحوی شغلی درآمدزا داشته باشیم.ممنون از همکاریتون

  12. با سلام
    ضمن تشکر وسپاس از مطالب ارزنده ای که گذاشتن بنده فضایی در باغچه دارم که تصمیم گرفتم کبک پرورش دهم بطوری که در گوشه باغ اطاقکی با دیواره های فنس (گابیون ) از هر طرف حتی زیر پا یا کف آن که از ورود روباه جلوگیری کند در نظر گرفتم وتصمیم دارم ابتدا چند قطعه جوجه بخرم تا ببینم رشد وادامه اش به چه صورت است البته کبک هم بتواند در فضای اتاقک پرواز هم بکند لطفا نظر ات کارشناسانه ارائه نمایید
    ممنون

  13. باسلام خیلی اطلاعات شما خوب ومفید بود سپاس فراوان در ضمن لطف کنید نزدیک ترین پرورش کبک به ساری را شمارش رو لطف کنید درخاتمه برای یک سوله 500 متری هزینه قفس وابزار کامل چه مبلغ میشود

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده. ما آدرسی از پرورش دهنده ها نداریم. جهت استعلام قیمت ها لطفا با واحد فروش تماس بگیرید.
      با احترام

  14. من از مشهد مزاحم شدم یک باغ هزار پانصد متری هست آیا توی فضای باز که با توری ببندم میشه برای پرورش کبک استفاده شود یا نه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      برای کاهش تلفات و جلوگیری از بروز آلودگی ها، محل پرورش باید سرپوشیده باشه. کبک پرنده ی حساسیه و باید شرایط دمایی و محیطی مناسب داشته باشه. دمای سالن پرورش کبک باید بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد باشه.
      با احترام

  15. باسلام
    در محيطي ييلاقي در شمال آيا امکان پرورش کبک وجود دارد؟ با توجه به تغيير شرايط دمايي لحظه به لحظه و مه گرفتگي در آن فضا/؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو هر منطقه و هر آب و هوایی میتونید پرورش رو شروع کنید. فقط باید دمای سالن رو تنظیم کنید. جوجه های کبک تو هفته ی اول به دمای بین 33 تا 35 درجه سانتیگراد نیاز دارند. دمای مطلوب برای کبک بالغ بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد هست.
      با احترام

  16. باسلام وتشکر از متن. یک مرزعه کاملا مجهز کبک در سمیرم داریم همراه با کشتار گاه جهت اطلاعات خرید تماس بگیرید.

    1. سلام وعرض ادب.
      ببخشید شرایط مجوز حداقل چند قطعه واز کجا باید شروع ومتراژ مدرنظر ونیازهای آب و برق را راهنمایی کنید.طول دوره.سالن متراژ؟وصنعتی؟سنتی؟ممنون میشم.

  17. سلام آیا کبک ها هر روز تخم گذاری میکنند؟ من میخوام 1000 کبک خریداری کنم ماهانه چقدر درامد زایی خواهد داشت برای من سود خالص با توجه به قیمت دیماه و اینکه به نظر شما پرورش کبک سود بیشتری دارد یا پرورش بلدرچین؟

    1. سلام دوست عزیز
      کبک حدود 7 ماهگی یا 28 هفتگی شروع به تخمگذاری میکنه و تو هر بار 7 تا 21 عدد تخم میذاره. کبک دو بار در سال تخمگذاری میکنه که هر دوره ی تخمگذاری حدود 4 ماه طول میکشه و بعد 2 ماه دوره ی تاریکی رو میگذرونه و دوباره دوره ی تخمگذاری بعدی رو شروع میکنه. پرورش کبک نسبت به بلدرچین خیلی سخت تره اما سود بیشتری داره.
      با احترام

  18. سلام ممنون از صبر و‌حوصله شما بابت پاسخ مناسبتون ممنون میشم قیمت آبخوری نیپل دار و دان خوری رو بگید

    1. سلام دوست عزیز
      خواهش میکنم. وظیفه ست. جهت استعلام قیمت ها لطفا با واحد فروش تماس بگیرید.
      با احترام

  19. با سلام و احترام
    یک قطعه کبک از زمان تولد تا 16 هفتگی تقریبا چقدر دان مصرف میکندو پس از 16 هفتگی مصرف به چه صورت است؟
    به چه صورت می توان پرت دان را به حداقل رساند؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      میزان مصرف دان کبک تو دوره اول پرورش به طور میانگین 33 گرم در روزه و تو دوره ی دوم یعنی از 18 هفتگی تا 27 هفتگی به طور میانگین به 40 گرم در روز میرسه و تو دوره ی استراحت 27 گرم در روزه. به طور کلی از زمان تولد تا 16 هفتگی 3135 گرم دان مصرف میکنه و تا 18 هفتگی 3520 گرم دان مصرف میکنه. برای اینکه پرت دان به حداقل برسه باید از قفس های استاندارد که مجهز به دانخوری مناسب هست استفاده کنید.
      با احترام

  20. سلام
    آیاپرورش کبک درمناطق سردسیر مناسب است
    اگرجواب آری است کارشناس برای مشاوره معرفی میفرمائید
    متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      شما میتونید با واحد فروش تماس بگیرید و از کارشناس شرکت، مشاوره های لازم رو دریافت کنید.
      با احترام

  21. باسلام وخسته نباشید
    من دسگاهو.خریداری کردم و چند مرتبه تخم کبک هم گذاشتم ولی بعد ازتولد تا 8تا10روز هم.زنده میمونن.ولی بعدش میمیرن الان باید جیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید یک بار برای تست تو دستگاه، تخم مرغ بذارید. اگر باز هم بعد از متولد شدن، مردن ، ایراد از دستگاه هست در غیر این صورت نطفه ی تخم ها ضعیفه که در نتیجه یا جنین تو تخم خفه میشه یا بعد از چند روز میمیرن. اگر هیچکدوم از اینها نبود، احتمالا از جوجه ها خوب مراقبت نکردید.
      با احترام

  22. سلام
    ببخشید دوباره مزاحم شما شدم در مورد قرقاول اطلاعات دارید چند تا سوال از شما بپرسم؟؟
    اینا رو میگم چون میخوام اطلاعات کامل بدست بیارم تا تصمیم بگیرم میان بلدرچین یا کبک یا قرقاول کدوم رو پرورش بدم

  23. و یک سوال دیگه
    این 30 گرم تا رسیدن به دوران بلوغه؟و آیا کلا نرها تا زمان رسیدن به 800 گرم هم این مقدار غذا احتیاج دارند و زمان رسیدن به این 800 گرم چند روزه؟
    ببخشید اینقدر سوالاتم زیاد شد

    1. سلام دوست عزیز
      خواهش میکنم. بنده در خدمتم. بله تا زمان بلوغ باید روزانه 30 گرم مصرف بشه. هر دو جنس به همین میزان دان روزانه نیاز دارند. تو کامنت قبلی هم پاسخ دادم که 4 ماه طول میکشه تا به این وزن برسند.
      با احترام

  24. سلام مجدد
    یک سوال دیگه از شما داشتم اینه که چند مدت طول میکشه که کبک ها به وزنی که گفتید یعنی 450 تا 800 گرم برای نر و ماده برسند؟اینو میپرسم چون یک جا گفته شده بود 16 هفته طول میکشه برای این کار

  25. سلام
    کبک گوشتی نر و مادش چقدر وزن دارند و چه مقدار دارن برای هر روزشون باید مورد استفاده قرار بگیره؟وقیمت هر کیلو از این دانه ها چقدره؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      وزن کبک نر بالغ (گونه ایرانی) حدود 510 تا 800 گرمه و کبک ماده بالغ از 450 تا 680 گرم متغیره و در روز 30 گرم دان مصرف میکنن.جهت استعلام قیمت ها لطفا با واحد فروش تماس بگیرید.
      با احترام

  26. سلام.برا پرورش کبک گوشتی از جوجه یک روزه چند روز طول میکشه تا به سن کشتار برسه؟ هر کبک میانگین چه مقدار گوشت میدهد؟ کبک هارو باید به کجا بفرشیم ؟ قیمت هر کیلو گوشتش چنده؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  27. درود،ممنون از اطلاعات مفید شما.در گونه ی گوشتی،پرورش تا دوماهگی معمولا با چه بیماری هایی روبرو میشود

  28. سلام و سپاس ویژه از اطلاع رسانی شما ایا حتما باید در سالن های مجهز به فناوری و سیستم های به روز پرورش بدیم یا مثلا در یک فضای 50متر مربعی هم امکانش هست؟
    برای خرید تخم گذار ها باید بصورت گله ای خرید شود ؟ و تعداد گله چند تاست ؟ ممنونم از راهنمایی شما

      1. سلام برای پرورش کبک سنتی در خانه تعداد کم مثلا صد عدد نیازی ب مجوز داره و از کجا باید مجوز گرفت،چون نگهداری کبک در خانه چه پرورشی و چه وحشی میگن جرم داره

  29. سلام
    ممنونم از اطلاعات مفیدتون
    خرید کبک تخم گذار چه راهائی توصیه میکنید که بتونیم گونه خوب و با بازدهی بالا بشناسیم و خرید کنیم؟؟
    مراحل و شرایط برای اماده کردن مرغ برای تخم گذاری به چه صورت هست؟

  30. سلام مطالب خوب بود لطفا بفرمایید براب بار اول با چند کبک شروع کنیم و هر صد کبک چند متر جا می خواهد وبهتر است اول با تخم گذار شروع کنیم یا گوشتی وبرای 500 عدد چقدر سرمایه کلی می خواهد.

    1. سلام برای شروع 300 تا 500 قطعه کافیست.
      بطور کلی هر 60 قطعه کبک در قفسی با ابعاد یک متر طول و 62 سانتی متر عرض در 2 متر ارتفاع قرار میگیرند
      بازار تخمگذار بهتر و روان تر از بازار گوشتی است
      جهت استعلام قیمت قفس و دان لطفا با واحد فروش در ارتباط باشید : 05144417200
      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست