تغذیه جوجه های گوشتی

تغذیه جوجه های گوشتی

2/5 - (2 امتیاز)

تغذیه صحیح جوجه های گوشتی با توجه به اصولی روشمند و علمی انجام می گیرد. عوامل مختلفی در مقدار مصرف و تغذیه جوجه های گوشتی موثر هستند. عواملی همچون؛ جنس دان مصرفی، میزان تحرک جوجه ها، میزان رشد آنها، کیفیت غذای مصرفی آنها، سن جوجه ها، طعم و مزه دان مصرفی، مقدار سلامتی گله و غیره. همچنین مواد غذایی مورد استفاده جوجه های گوشتی باید دارای تعدادی از ویژگی ها مثل تازه بودن، مغذی بودن و کامل بودن و… باشد تا سلامت و رشد آنها به طور کامل تضمین شود. به علاوه این یک واقعیت است که هر چه میزان تغذیه جوجه های گوشتی صحیح باشد و به صورت اصولی انجام گیرد جوجه ها کمتر دچار تلفات بیماری می شوند در نتیجه پرورش دهنده هزینه کمتری را برای خرید دارو و آنتی بیوتیک صرف می کند و سود بیشتری از دوره پرورش خود کسب می کند.

به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه «پرآور» قصد داریم به کلیه سوالات در حول محور تغذیه جوجه های گوشتی پاسخ دهیم و نکات ضروری در این زمینه را بیان کنیم. چنانچه می خواهید در زمینه تغذیه جوجه های گوشتی اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما تا پایان مطلب همراه شوید در ضمن خواندن این محتوا به ۱۲ دقیقه زمان نیاز دارد.

تغذیه جوجه های گوشتی و آب مصرفی آنها

یکی از فاکتورهای اصلی برای رشد و پرورش جوجه های گوشتی علاوه بر تغذیه آب مصرفی آنها است این یک حقیقت است که جوجه های گوشتی بیش از آن که نیاز به مواد مغذی و دان داشته باشند به آب مصرفی تازه و سالم نیازمند هستند مصرف آب به جوجه ها کمک می کند تا نیاز بدن خود را تامین کنند. همچنین مصرف صحیح آب در میان جوجه ها به آنها کمک می کند تا مواد زاید بدن خود را دفع کرده و هضم و جذب غذا در بدن آنها به درستی صورت گیرد. علاوه بر این‌ها الگوی صحیح مصرف آب در میان جوجه های گوشتی به آنها کمک می کند تا مواد شیمیایی بدن خود را دفع کنند.
جوجه های گوشتی پس از اینکه از دستگاه جوجه کشی به سالن های پرورش انتقال می یابند معمولا تا ۲۴ ساعت دان و آب مصرف نمی کنند. با این وجود پس از گذشت ۲۴ ساعت جوجه های گوشتی ابتدا آب و پس از چند ساعت به غذا نیاز دارند. برای تبدیل جوجه به مرغ حتما باید نکات گفته شده را در نظر بگیرید.

تغذیه جوجه های گوشتی کیفیت آب مصرفی آنها

کیفیت آب مصرفی جوجه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و آبی که جوجه ها استفاده می کنند باید سالم تمیز و به دور از هرگونه آلودگی و یا میکروب باشد همچنین املاح موجود در آب باید به اندازه کافی باشد. به همین جهت اغلب پرورش دهندگان از آب شهری تصفیه شده برای تامین آب مورد نیاز جوجه های گوشتی استفاده می کنند. این امر را نیز باید مد نظر قرار دهید که آب مصرفی لازم است که به صورت ۲۴ ساعته و در تمام طول شبانه روز در اختیار جوجه ها قرار بگیرد.

تمیز بودن و به دور از آلودگی بودن آبخوری ها نیز یکی دیگر از نکات اساسی به هنگام تغذیه جوجه های گوشتی است. به همین جهت لازم است که هر چند مدت یک بار به طور کامل آبخوری هایی که مورد استفاده جوجه های گوشتی قرار می گیرند کاملا استرلیزه و تمیز شوند. همچنین آب داخل آبخوری ها باید به صورت مداوم چک شود تا در صورت مشاهده هرگونه آلودگی آب را تعویض کرده و آب تمیز را جایگزین آن کنید. چرا که کوچکترین آلودگی در روزهای اولیه موجب تلفات و ضرر و زیان بزرگی برای پرورش دهنده خواهد شد. به هنگام استفاده از قفس های صنعتی از آنجا که آبخوری ها اتومات هستند و به آب شهری وصل می شوند می توان بیشتر این اطمینان را داشت که آب ها به دور از هر گونه آلودگی و به صورت مداوم در اختیار جوجه ها قرار می گیرند اما در سایر آبخوری ها چک کردن مداوم آنها ضروری است. هر چند لازم است که این را فراموش نکنید که آبخوری های اتوماتیک هم باید هر چند مدت یکبار به صورت مرتب کنترل شوند تا در صورت عدم کارایی صحیح تعویض و یا تعمیر شوند.

تغذیه جوجه های گوشتی
تغذیه جوجه های گوشتی

حتما بخوانید: انواع سالن مرغداری

تغذیه جوجه های گوشتی و ترکیبات آب مصرفی آنها در روزهای نخستین

جوجه های گوشتی در روزهای اول زندگی خود بسیار ضعیف هستند به مراقبت بالایی نیاز دارند یکی از مهمترین مراقبت ها که در این زمینه انجام می شود تامین آب مصرفی آنها است. بسیاری از پرورش دهندگان در روزهای نخستین زندگی جوجه های گوشتی مقداری شکر به آب مصرفی آنها اضافه می کنند تا هم از اضطراب ناشی از حمل جوجه ها از مرحله جوجه کشی به داخل سالن کاسته شود و هم تمایل جوجه ‌ها به مصرف آب بالاتر رود. چنانچه شما نیز قصد انجام این کار را دارید لازم است که بدانید برای شیرین کردن هر ۱۰۰ لیتر آب 8 الی 5 کیلوگرم شکر کافی است. این امر در حالی رخ می‌دهد که برخی دیگر از پرورش دهندگان برای افزایش میزان مقاومت بدنی جوجه های گوشتی از ویتامین‌های محلول در آب استفاده می‌ کنند تا از اضطراب جوجه‌ها کاسته و مقاومت بدنی آنها را نیز افزایش دهند.

تغذیه جوجه های گوشتی و حد تعادل آب مصرفی آنها

دقت کردن به مقدار آب مصرفی جوجه های گوشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. شرایط آب و هوایی مناطق مختلف در میزان مصرف آب جوجه های گوشتی تاثیر گذار هستند. به عنوان نمونه در مناطق گرمسیری نسبت مصرف آب و دان سه به یک می باشد. به این معنی که جوجه های گوشتی سه برابر دان، آب مصرف می کنند و یا در آب و هوای متعادل میزان مصرف آب جوجه های گوشتی دو به یک است. این معنی که جوجه ها دو برابر دان، آب مصرف می‌ کنند. به همین جهت لازم است که آب مورد نیاز آنها همیشه و به صورت مداوم قابل دسترس باشد. اگر مقدار تعادل آب آشامیدنی جوجه های گوشتی کاهش پیدا کند این امر می‌ تواند نشانه‌ای از بروز بیماری در میان جوجه ها باشد. علاوه بر شرایط آب و هوایی عوامل مختلف دیگری نیز بر میزان مصرف آب جوجه های گوشتی تاثیر گذار هستند. این عوامل به ترتیب عبارتند از؛

  • نوع دان و کیفیت آن
  • حرارت و دمای موجود در سالن پرورش جوجه های گوشتی
  • سن جوجه های گوشتی
  • مقدار نمک موجود در غذای جوجه های گوشتی
  • مقدار خشکی هوا و یا رطوبت موجود در آن
  • مقدار پروتئین موجود در جیره غذای جوجه های گوشتی

تغذیه جوجه های گوشتی و اهمیت آبخوری های مورد استفاده

تغذیه جوجه های گوشتی
تغذیه جوجه های گوشتی

حتما بخوانید: بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

از آنجا که جوجه های گوشتی بیشتر از دان، آب استفاده می‌ کنند کیفیت آبخوری های مورد استفاده ی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که کوچکترین زنگ‌ زدگی و یا آلودگی موجود در آبخوری ها موجب بیماری در میان جوجه های گوشتی خواهد شد. به همین جهت بهتر است آبخوری هایی که تهیه می کنید دارای تعدادی از ویژگی ها باشند این ویژگی ها عبارتند از:

  • قابلیت شستشوی مداوم را داشته باشند
  • آبخوری ها قابلیت ضد عفونی کردن را داشته باشند
  • آب به راحتی از طریق آبخوری ها در اختیار جوجه ها قرار بگیرد
  • آبخوری ها ضدزنگ باشند
  • تهیه آبخوری ها برای پرورش دهنده صرفه اقتصادی داشته باشند
  • محکم، بادوام و دارای طول عمر مناسب باشند و به سادگی خراب نشوند.

لازم است که بدانید به طور کلی دو نوع آبخوری دستی و آبخوری های اتوماتیک در بازار وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند و آبخوری های دستی را در شکل ‌های مختلف مخروطی، ناودانی، تشتکی، استوانه‌ای و غیره می‌سازند. مواد اصلی به کار رفته در ساخت این نوع از آبخوری ها معمولا ورق گالوانیزه، مواد پلاستیکی و آلومینیوم هستند. هزینه استفاده از آبخوری های اتوماتیک بیشتر از آبخوری های دستی است ولی طرز استفاده از آنها و شست و شو استرلیزه کردن این نوع از آبخوری ها ساده تر از آبخوری های دستی می باشد با این وجود آبخوری های اتوماتیک را در اندازه و انواع مختلف تولید و روانه بازار می کنند. آبخوری های فنجانی، سیفونی، پستانکی، ناودانی و غیره نمونه‌هایی از این نوع از آبخوری های اتوماتیک هستند. مواد اولیه به کار رفته در ساخت آبخوری های اتومات اغلب پلاستیک است.

بهترین نوع آب رسانی به جوجه های گوشتی

از آنجا که جوجه های گوشتی بسیار پر جنب و جوش و پر تحرک هستند آبخوری ها به سرعت آلوده شده و مواد بستر در داخل آبخوری ها ریخته می شود. برای این جلوگیری از این امر بهترین نوع آبرسانی مورد استفاده برای جوجه های گوشتی استفاده از قفس های صنعتی استاندارد می باشد. این قفس ها علاوه بر اینکه از سیستم اتومات آبرسانی برخوردار هستند جست و خیز مداوم جوجه های گوشتی نیز موجب آلودگی آب مصرفی آنها نمی شود و همه جوجه ها به طور متعادل و ۲۴ ساعته به آب دسترسی دارند این امر تنها منحصر به آب نیست بلکه از آنجا که این قفس ها مجهز به سیستم دان دهی بیرون از قفس هستند دان مصرفی جوجه های گوشتی آلوده نشده و از ریخت و پاش‌ های اضافی جلوگیری می‌ شود.

چنانچه از سیستم آبخوری دستی و اتومات استفاده می‌کنید بهتر است که آبخوری ها به گونه ای نصب شوند که جوجه های گوشتی با کمترین میزان تحرک به آب دسترسی داشته باشند. همچنین لازم است که تناسب میان تعداد آبخوری ها و جوجه های گوشتی برقرار شود به علاوه این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که به هنگام پر کردن آبخوری ها مراقب باشید که بستر را مرطوب یا خیس نکنید چون این امر نیز به مرور موجب ایجاد بیماری و تلفات در میان جوجه های گوشتی شود.

اصلی ترین منابع در تغذیه جوجه های گوشتی

تغذیه جوجه های گوشتی
تغذیه جوجه های گوشتی

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی + آموزش

برای اینکه جوجه های گوشتی سالم بمانند و بتوانند رشد مناسبی داشته باشند لازم است که در طول دوره پرورش و ۲۴ ساعته به مواد غذایی سالم تازه و کامل دسترسی داشته باشند و انرژی لازم بدن آنها تامین شود. اصلی ترین منابع در تغذیه جوجه های گوشتی عبارتند از: انواع ویتامین ها، انواع لیپیدها ،پروتئین، هیدرات های کربن، آنزیم ها و غیره.

تغذیه جوجه های گوشتی با پروتئین

پروتئین ها از جمله مواد مغذی مورد استفاده جوجه های گوشتی است که در سلامت و رشد آنها تاثیر مستقیم دارد. به همین جهت بهتر است که دقت لازم را در استفاده از این ماده غذایی به خرج دهید تا روزانه جوجه های گوشتی از مقدار مناسبی پروتئین استفاده کنند. مقدار نیاز بدن جوجه های گوشتی به پروتئین متناسب با سن آنها است. به عنوان مثال در سن یک الی سه هفتگی مقدار پروتئین مورد نیاز جوجه های گوشتی ۲۳ الی ۲۴ درصد است و در سن ۵ الی چهار هفتگی مقدار پروتئین مورد نیاز آنها به ۲۱ درصد کاهش می ‌یابد و همین طور به تناسب در هفته ‌های ۶ الی ۸ پروتئین مورد نیاز بدن جوجه های گوشتی به ۱۸ و نیم درصد می رسد.

چنانچه در طول شبانه روز به اندازه کافی به جوجه های گوشتی پروتئین نرسد، نه تنها رشد آنها به کندی صورت می گیرد بلکه مداومت در کمبود پروتئین موجود در جیره غذایی آنها می تواند باعث بروز بیماری در میان جوجه ها شود. از جمله مواد غذایی اصلی برای تامین پروتئین های جوجه های گوشتی، پروتئین های گیاهی و حیوانی هستند. میزان پروتئین های حیوانی مورد استفاده در جیره غذایی جوجه های گوشتی یک چهارم کل پروتئین موجود در دان و غذای آنها می باشد. همچنین پروتئین هایی که غذای جوجه های گوشتی را تشکیل می‌ دهند عموماً از انواع کنجاله و سویا تهیه می‌شوند و پروتئین‌ های حیوانی که مواد غذایی جوجه های گوشتی را تشکیل می دهند معمولاً از پودر خون، پودر ماهی، پودر گوشت و غیره تامین می ‌شوند.

تغذیه جوجه های گوشتی با لیپیدها

یکی دیگر از اصلی ترین منابع غذایی جوجه های گوشتی لیپید های موجود در جیره غذایی آنها می باشد چربی ها اصلی‌ترین لیپید موجود در دان جوجه های گوشتی را تشکیل می دهند. لیپیدها با کمک هیدراتهای کربنی که در غذای جوجه ها وجود دارد. انرژی و نیاز بدن جوجه های گوشتی را در طول شبانه‌ روز تامین می‌ کنند و همچنین موجب می‌ شوند که ویتامین های محلول در چربی بهتر جذب بدن آنها شود. بیشترین مصرف چربی ها در تغذیه جوجه های گوشتی 5 الی ۱۰ درصد از کل غذای جوجه ها را تشکیل می دهد.

برای تامین لیپید های موجود در دان جوجه های گوشتی از چربی ‌های حیوانی مثل دنبه، چربی‌ های داخل شکم حیوانات، پیه و همچنین از روغن های گیاهی همچون روغن آفتابگردان، ذرت، سویا و غیره استفاده می‌ کنند. بهتر است بدانید که هر چه چربی های موجود در غذای جوجه های گوشتی همراه با آنتی اکسیدان های بیشتری باشد مواد غذایی آنها دیرتر فاسد می شود.

تغذیه جوجه های گوشتی با هیدرات های کربن

بیشترین مواد غذایی موجود در دان جوجه های گوشتی را هیدراتهای کربن تشکیل می دهند. در حقیقت هیدرات های کربن بیشترین انرژی مورد نیاز بدن جوجه های گوشتی را تامین می کنند و موجب وزن گیری آنها می شوند. از جمله هیدرات های کربن موجود در غذای جوجه های گوشتی شامل؛ سبوس برنج، ذرت، ارزن، سبوس گندم، جو و گندم می شوند. لطفاً توجه کنید که هضم و جذب جو برای جوجه های گوشتی کار سختی است. به همین جهت بهتر است مقدار کمتری جو در ترکیب دان مصرفی جوجه های گوشتی استفاده شود.

تغذیه جوجه های گوشتی و مواد معدنی

مواد معدنی از جمله مواد مغذی است که باید در دان جوجه های گوشتی وجود داشته باشد. هر چند مقدار مواد معدنی موجود در دان ها نسبت به پروتئین ها بسیار کم تر هستند اما وجود آن در غذای جوجه های گوشتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. وجود مواد معدنی کافی در دان جوجه های گوشتی موجب می شود که آن ها از استخوان بندی محکم برخوردار باشند. همچنین تعادل مناسب میان اسیدها و بازهای در بدن آنها برقرار شود. این امر در حالی رخ می‌ دهد که کمبود مواد معدنی در دان مصرفی جوجه های گوشتی موجب کندی رشد آنها بروز بیماری و صدمات استخوانی در میان آنها می شود. به طور کلی مواد معدنی مورد استفاده در دان جوجه های گوشتی به دو دسته عناصر کم نیاز و پر نیاز تقسیم می شوند.

اهمیت وجود عناصر پر نیاز در تغذیه جوجه های گوشتی بیشتر از وجود عناصر کم نیاز است. تعدادی از مواد معدنی پر نیاز عبارتند از؛ پتاسیم، منیزیوم، فسفر، سدیم و تعدادی از مواد معدنی کم نیاز نیز عبارتند از؛ آهن، ید، روی و…. همچنین لازم است بدانید که تامین این مواد معدنی معمولاً همراه با مکمل های غذایی مصنوعی در جیره تغذیه جوجه های گوشتی صورت می گیرد.

تغذیه جوجه های گوشتی و ویتامین مورد نیاز آنها

به طور کلی جوجه های گوشتی به دو دسته از ویتامین ها نیازمند هستند. این ویتامین ها را با عنوان ویتامین های محلول در چربی ( مثل؛ A ،D ، E وK ) ویتامین‌های محلول در آب ( مثل؛ B و C ) می شناسند. به اندازه کافی باید ویتامین های مذکور در جیره غذایی جوجه های گوشتی وجود داشته باشد برای تامین این نوع از ویتامین ها معمولا از مکمل ها استفاده می شود. مکمل هایی که توسط کارخانه ها ساخته می شود و دستور استفاده از آنها معمولا به صورت برچسب و یا بروشور همراه آنها است. کمبود ویتامین در جیره غذایی جوجه های گوشتی می تواند از روند رشد آنها کاسته و موجب بروز بیماری در میان آنها شود.

اهمیت انرژی در جیره غذایی جوجه های گوشتی

جیره غذایی مورد استفاده جوجه های گوشتی باید انرژی مورد نیاز بدن آنها را تامین کند تا جوجه ها تحرک و رشد لازم را داشته باشند. همچنین بدن آنها قادر به واکنش‌ های شیمیایی ساخت و ترمیم بافت های بدن و… باشد. مقدار انرژی مورد نیاز جوجه های گوشتی به طور میانگین ۳ هزار و ۳۵۰ کیلو کالری است.

تغذیه جوجه های گوشتی
تغذیه جوجه های گوشتی

حتما بخوانید: آموزش پرورش مرغ در منزل

تغذیه جوجه های گوشتی و مواد مغذی موجود در آن

مواد مغذی موجود در دانه های جوجه های گوشتی با کمک برخی از مواد غذایی تامین می شود. به طور کلی مواد مغذی که انرژی و نیاز بدن جوجه های گوشتی را تامین می کنند به سه دسته عمده غلات ها، چربی ها و ضایعات تقسیم می شوند. غلات ها قسمت عمده غذای جوجه های گوشتی را تشکیل می دهند. برنج، ذرت، جو، گندم و… برخی از غلات های موجود در ماده غذایی جوجه های گوشتی است. همچنین چربی های موجود در دان مصرفی جوجه های گوشتی شامل منابع چربی گیاهی و حیوانی می شوند و در نهایت ضایعات موجود در دان های مصرفی جوجه های گوشتی از نانوایی ها، کارخانه ها نشاسته گیری و کارخانه های ماکارونی تهیه می شود.

تغذیه جوجه های گوشتی و تامین مواد معدنی و ویتامین ها

علاوه بر لزوم تامین جیره غذایی کامل و مغذی برای جوجه های گوشتی تامین مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز آنها نیز از ضروریات است. تامین مواد نامبرده باید از طریق مکمل ها انجام می‌گیرد. این مکمل ها به صورت حاضری در بازار وجود دارند و دستور استفاده از آن ها به طور معمول توسط کارخانه سازنده همراه با مکمل های خریداری شده می باشد. در پایان لازم است که بدانید تعداد متفاوتی از دانخوری ها در بازار وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. دانخوری های ناودانی، دانخوری های بشکه ای دستی، دانخوری های اتوماتیک و غیره نمونه‌هایی از آنها هستند.

با این وجود به هنگام پرورش جوجه های گوشتی با کمک قفس های صنعتی پرورش دهنده نیازی به خرید دانخوری ندارد. چرا که این قفس ها به سیستم دان دهی خارج از قفس مجهز هستند در نتیجه جوجه های گوشتی در تمام طول دوره پرورش خود به صورت مداوم به دان های تمیز و به دور از هرگونه آلودگی دسترسی خواهند داشت. همچنین لازم است که بدانید استفاده از قفس های صنعتی استاندارد امکان ریخت و پاش آنها و ضرر و زیان پرورش‌دهنده را تا حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

شما بگویید

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه « پرآور » با نحوه صحیح تغذیه جوجه های گوشتی، مواد لازم و ضروری برای بدن آنها، املاح، ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز برای پرورش جوجه های گوشتی آشنا شدید. چنانچه در زمینه پرورش جوجه های گوشتی، تهیه قفس پرورش جوجه های گوشتی و یا نحوه صحیح تغذیه آنها سوالی در ذهن دارید، می توانید آن را در قسمت درج نظرات برای ما نوشته تا در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت کنید.

سوالات متداول

جوجه های گوشتی چند ساعت بعد از تولد نیاز به آب و دان دارند؟

پس از گذشت ۲۴ ساعت جوجه های گوشتی ابتدا آب و پس از چند ساعت به غذا نیاز دارند.

چه عواملی می تواند بر رشد جوجه های گوشتی تاثیرگذار باشد؟

شرایط اب و هوایی نوع دان و کیفیت آن حرارت و دمای موجود در سالن پرورش جوجه های گوشتی سن جوجه های گوشتی مقدار نمک موجود در غذای جوجه های گوشتی مقدار خشکی هوا و یا رطوبت موجود در آن مقدار پروتئین موجود در جیره غذای جوجه های گوشتی

آبخوری مورد نیاز برای جوجه های گوشتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

قابلیت شستشوی مداوم را داشته باشند آبخوری ها قابلیت ضد عفونی کردن را داشته باشند آب به راحتی از طریق آبخوری ها در اختیار جوجه ها قرار بگیرد آبخوری ها ضدزنگ باشند تهیه آبخوری ها برای پرورش دهنده صرفه اقتصادی داشته باشند محکم، بادوام و دارای طول عمر مناسب باشند و به سادگی خراب نشوند.

6 پاسخ

  1. سلام مراحل دان دهی جوجه ها ونوع دان یا همان پیلوت تا چه زمانی صورت میگیرد .ایا ذرت شکسته بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست