مرغ مینا سخنگو

بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

4/5 - (2 امتیاز)

مرغ مینا پرنده ‌ای از تیره سارها است. این پرنده را در جرگه گنجشک سانان به حساب می‌ آورند و تا کنون بیش از ۳۵ نوع مختلف از آنها کشف شده است. زیستگاه اصلی این پرنده ها جنوب آسیا و کشورهایی مثل بنگلادش، هند و پاکستان می باشد. تعدادی از گونه‌ های مرغ مینا به مناطق دورتری مثل آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی و یا استرالیا مهاجرت کرده و به عنوان یک گونه مهاجم در مناطق مذکور، تکثیر شده اند. برخلاف تصور عامه مینا یک اسم ایرانی نیست بلکه یک نام هندی می باشد که از زبان باستانی مردم هندوستان گرفته شده است و به معنی رنگارنگ و زیبا است. همچنین از آنجا که مرغ مینا دارای پرهای رنگارنگ و زیبایی می باشد. نام مینا را برای آنها برگزیده اند. به علاوه مرغ مینا به راحتی می تواند به تقلید صدای انسان یا حیوان بپردازد به همین جهت آنها لقب مرغ مینا سخنگو (The best breed of enamel chicken) یافته اند.

از آنجا که مرغ مینا دارای طرفداران بسیاری نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز هست ما در این محتوا از مجموعه ی «پرآور» قصد داریم به معرفی بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو بپردازیم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید. در ضمن خواندن این مطلب فقط به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

مرغ مینا سخنگو
مرغ مینا سخنگو

مشخصات ظاهری بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

مرغ مینا به دو صورت وحشی و اهلی در طبیعت یافت می شوند. همچنین علاوه بر این نام، با نام های دیگری همچون؛ مینا، مینا سخنگو و مرغ مقلد در میان مردم شناخته شده هستند. نژاد اهلی مرغ مینای سخنگو را می توانید در بسیاری از خانه ها مشاهده کنید. مرغ مینا در واقع پرنده ای است که به راحتی اهلی می شود. همچنین دارای خصوصیاتی همچون اجتماعی بودن و پر سر و صدا بودن است به همین دلیل همواره دوست دارد از خود صدا تولید کند و مرکز توجه باشد.

برخی از نژادهای وحشی مرغ مینا موجود در طبیعت همچون سارها تا حدودی حالت تهاجمی دارند. بنابراین چنانچه به هر دلیلی مرغ‌ مینا مورد آزار و اذیت قرار گیرد احساس خطر می کند و صدای ناهنجاری از خود بروز می دهد. این امر در مورد مرغ مینا سخنگو اهلی نیز صادق است.

با این حال، چنانچه مرغ مینا در طبیعت زندگی کند. در صورت احساس خطر به درختی که نزدیک لانه اش است پناه برده و با تولید صداهای بسیار بلند و ناهنجار اعتراض خود را نشان می دهد. جالب است که بدانید مرغ مینا به سرعت خود را با محیط و شرایط اطراف مطابقت می دهد. بنابراین قدرت سازگاری بالایی نسبت به سایر پرندگان دارد. بیشتر مرغ های مینا که در طبیعت وجود دارند، در اطراف باغ ها و زمین های حاصلخیز پرسه می زنند و زندگی می کنند. هر چند که تعدادی از مرغ‌ های مینای وحشی اغلب سرزمین های پهناور و کم درخت را برای زندگی انتخاب می کنند اما در بعضی از موارد مرغ های مینا در پارک ها، گلخانه ها و یا مکان هایی که به دست انسان ها ساخته شده است، دیده می شود.

خصوصیت رفتاری مرغ مینا سخنگو

یکی از نکات بارز مرغ مینا این است که به وجود مار بسیار حساس هستند و با دیدن آنها سر و صداهای ناهنجار از خود تولید کرده و انسان را از وجود آنها مطلع می کنند. از آن جا که مرغ مینا این توانایی را دارد که واژه های زیادی را تقلید کند و کلمات زیادی را به حافظه بسپارد به آنها مرغ مینای سخنگو نیز گفته می شود. این خصیصه باعث شده است که این دسته از پرندگان را به عنوان پرنده اهلی و خانگی مورد استفاده قرار دهند. مینا در اسطوره ها نماد عشق است. چرا که در طول زندگی خود به شدت به داشتن جفت نیازمند هستند. طول عمر مفید این پرنده را بیش از یک دهه تخمین زده اند. به عبارتی نهایت سن مرغ مینا به طور متوسط 15 سال است.

مرغ مینا سخنگو
مرغ مینا سخنگو

بیشتر بخوانید: کاملترین اطلاعات مربوط به نژاد لهستانی + [ ویژگی ها، شرایط نگهداری و انواع ]

انواع نژادها و بهترین نژاد مرغ مینا

نژادهای مختلفی از مرغ مینا سخنگو وجود دارد که نوع اهلی آن را می توان در قفس های استاندارد، پرورش داد. این نوع از طیور به سادگی توانایی یادگیری کلمات و یا صداهای مختلف و بازگو کردن آن را دارند. به همین دلیل ما قصد داریم به معرفی نمونه هایی از بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو بپردازیم. تعدادی از این نژادها به شرح زیر است.

مرغ مینا نژاد معمولی؛ بهترین نژاد مرغ مینا

مرغ مینا با نژاد معمولی که اغلب با نام علمی Acridotheres tristis شناخته می شود. پرنده‌ای از جرگه سارسانان محسوب می شود و جثه ای به اندازه ی سارها دارد. زیستگاه این پرنده به طور معمول از ایران تا اندونزی را در بر می گیرد. مرغ مینا نژاد معمولی، گونه ای از پرندگان غیر مهاجر محسوب می ‌شوند که توسط انسان ها به مناطق دیگر برده شده اند. به همین دلیل در بسیاری از نقاط از مینای معمولی به عنوان گونه مهاجم یاد می کنند. مینای معمولی را می توان یک پرنده سخنگو به حساب آورد که حافظه خوبی برای حفظ صداها و کلمات اطراف دارد. غذای مرغ مینا انواع گیاهان، جانوران ریز و علف های هرز می باشد. به همین جهت آنها را معمولاً پرنده ای همه چیز خوار می دانند.

این نوع از مرغ مینا در طبیعت، به شدت قلمرو طلب است. به این معنی که علاقه ای ندارد که در اطراف خود پرنده های دیگری را به ویژه از نژاد خود مشاهده کند. با این وجود این پرنده در فهرست پرندگانی قرار می گیرد که به سرعت با محیط شهری سازگار می‌ شوند و جزو پرندگان اهلی زینتی و محبوب هستند. در حال حاضر محدوده زیستی مینای معمولی در حال گسترش است. چرا که توسط انسان به قلمروهای مختلف برده می شوند.

مرغ مینا سخنگو

بیشتر بخوانید: اطلاعات جامع در مورد مرغ لاین و مرغ اجداد

مرغ مینای گوشواره ای بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

مرغ مینا گوشواره ای که با نام علمی Gracula religiosa شناخته می شود. مینای گوشواره ‌ای را با نام ‌های مختلف همچون مینای تپه ای، مینای تپه ای جنوبی، مینا سخنگو، مینای تپه ای شرقی و غیره می شناسند. زیستگاه این نوع از مرغ مینا به طور معمول از مناطق جنوب آسیا در سریلانکا و هندوستان شروع شده و تا کشورهای اندونزی گسترش یافته است. مرغ های مینای گوشواره‌ ای ترجیح می دهند که بیشتر در مناطق زراعی و جنگل ها زندگی کنند. همچنین لانه خود را در میان شکاف درختان بسازند.

مرغ مینای گوشواره‌ ای هر بار توانایی تخمگذاری ۲ الی ۳ عدد را دارد. این نژاد از مرغ مینا دو زیر گونه مشهور به نام های مرغ مینای گوشواره ‌ای هندی و مرغ مینای گوشواره‌ ای جاوه دارند که بیشترین و محبوب ترین واردات مرغ مینا در کشور ایالات متحده آمریکا محسوب می ‌شوند. این امر در حالی رخ می دهد واردات بیشتر پرندهای موجود در جرگه سارها به آمریکا ممنوع است.

گریترهیل؛ بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

یکی دیگر از بهترین نژاد مرغ مینای سخنگو را می توان مینای گریترهیل دانست. این پرندگان به سادگی اهلی می شوند و در قفس پرورش می یابند و خیلی زود با اطرافیان خود می گیرند. این گونه از مرغ مینای سخنگو بسیار کنجکاو بوده و به سرعت صداهای اطراف را آموخته و تقلید می کند. این پرنده حتی می تواند علاوه بر حفظ و تکرار کلمات صدای های مختلف مثل زنگ تلفن صدای حیوانات و غیر را آموخته و تقلید کند. تغذیه این دست از مرغ مینای سخنگو بهتر است نرم باشد. چرا که مرغ مینای سخنگو نمی تواند دانه های سفت را بخورد و در طبیعت بیشتر از کرم ها تغذیه می کند. جنس نر و ماده مرغ مینای سخنگو از نژاد گریترهیل کاملا شبیه یکدیگر هستند و تشخیص آنها بسیار سخت است. تنها تفاوت کوچک که میان نر و ماده این نژاد وجود دارد ریش پرندگان نر است. آن‌هم تا زمانی که بالغ نشوند، قابل دیدن نیست.

مرغ مینا سخنگو
مرغ مینا سخنگو

بیشتر بخوانید: معرفی انواع نژاد مرغ تخمگذار و گوشتی

نکاتی که برای خرید بهترین نژاد مرغ سخنگو لازم است، بدانید!

مرغ مینا به دو گونه اهلی و وحشی در بازار وجود دارند که نوع وحشی آنها مدام توسط افراد سودجو به فروش می رسند و برخی از گونه های آن در حال انقراض هستند. اما لازم است بدانید که احتمال سخنگو شدن مرغ مینا وحشی بسیار کم است. همچنین نگه داشتن آنها در قفس کاری سخت و طاقت فرسا است. چرا که مرغ های مینای وحشی به سختی می‌ توانند به قفس ها عادت کنند چون برای طبیعت ساخته شده اند.

همچنین اگر هدف شما از خرید مرغ مینا سخنگو کردن آنها می باشد. بهتر است به این نکته توجه کنید که آنها را از سن کم خریداری نمایید تا راحت تر بتوانند سخن گفتن و یا تقلید صدا را بیاموزند. چرا که هر چه سن آنها بالاتر باشد. قدرت یادگیری این دسته از پرندگان کمتر خواهد شد.

اما نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد استفاده از قفس های استاندارد و مناسب برای این دسته از پرندگان است. از آنجا که این پرندگان جزو طیور زینتی محسوب می‌شوند بهتر است که فضای مناسب برای رشد و نمو داشته باشند. همچنین بهتر است که قفس مرغ مینا سخنگو از جنس مناسب تهیه شده باشد تا از بروز بیماری و تلفات در میان این پرندگان سخنگو و محبوب جلوگیری شود.

سخنی کوتاه با مخاطب درباره مرغ مینا

مخاطب گرامی شما در این محتوا با تعدادی از انواع بهترین نژاد مرغ سخنگو آشنا شدید. همچنین خصوصیات و ویژگی های کلی آنها را اعم از سن مرغ مینا سخنگو، تغذیه ی این مرغ ها، زیستگاه آنها، جرگه، عادت و رفتارهای آنها و غیره را مطالعه نمودید. چنانچه سوال نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید، لطفاً آن را در قسمت درج نظرات نوشته و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

30 پاسخ

  1. سلام ، جوجه مرغ مینا گوشواره ای رو از کجا میشه تهیه کرد؟؟؟ همه معمولی دارن ایندفعه میخوام گوشواره ای بزرگ کنم ولی پیدا نمیکنم میشه راهنمایی کنید ، سپاس

  2. سلام اگه خواستید با این شماره تماس بگیرید تا راهنمایی بدم چون با پیام نمیشه مطلب رو کاملا توضیح داد

  3. سلام علامت روی پرهای مرغ مینا را چطور شناسایی کنیم که این مرغ مینای اصل وسخنگو. است میشه پرهارا توضیح دهید چه رنگ ونقشی دارد مرغ مینای سخنگو تشکر

  4. باید آن‌قدر تکرار کنی که یاد بگیره هی بری و بیای تکرار کنی من هم همین کارو کردم الان ۳۰ تا ۴۰ تا کلمه حرف می زنه

    1. سلام.لطفا این سوال روهم جواب بدین…
      مرغ میناوقتی جفت میخوره تا پایان فصل جفت گیری که میگن آخرپاییزه چندبارتخم میذاره وجوجه میده…؟

    2. باید حدود بیست روزه بشن تا بشه برداشتشان اگه میخای دوباره تخم کنن فقط یکیشون رو بردار اگه همه جوجه ها رو برداری از اون محل میرن حتی اون یک عدد رو هم که بر میداری باید خیلی دقت کنی که پدر ومادرش در اون نزدیکی نباشن و نبینن که دست به جوجه ها شون میزنی چون به شدت به موضوع حساس هستندو ممکنه جوجه ها رو رها کنند

  5. سلام. میگن مرغ میناهایی که تو تهران زندگی میکنن از نظر نژادی از دیگر نژادها بهتر هستن. توی محل کارم توی لوله بخاری یه جفتشون هستن که چند روز پیش نردبون گذاشتم رفتم دیدم ۴تا تخم گذاشته بود.

  6. سلام میخواستم بدونم مینا دورگه نژادش خوبه
    بعد مینا خودش بعضی وقت ها خیلی بد به قفس میزنه دیدم یا کلاغی اون اطراف نبود بعد ته قفس میفته بعد چند دقیقه باز بلند میشه مشکل از چیه

  7. مرغ مینا میخوام بخرم بابد چه خصوصیاتی داشته باشه ؟یه بار خریدم الان دوسال دارم باکلی کارکردن اصلا حرف نمیزنه فقط صدامیکنه ؟

  8. ازکجا بفهمیم مرغ مینا اهلی یا وحشی هست؟
    میخوام مرغ مینا اهلی بخرم ممنون میشم زود جواب بدید
    جاهایی که اطمینان داشته باشید مرغ میناهای خوبی هم می‌فروشند معرفی کنید ممنون میشم
    سمت پیروزی هستم

    1. سلام مرغ مینا چندین گونه مختلف وجود دارد
      اینکه میگن افغانی یا پاکستانی هست اصطلاحی هست برای کسب درآمد. از لحاظ سخنگوی و آموزش بعضی از کارها. به ذات پرنده و مربی بستگی داره سعی کنید جوجه رو بگیرید و خودتان پرورش دهید
      با احترام.

    2. سلام۔مرغ۔مینای۔گوشوارہ۔ای۔باھوش۔وسخنگومیشودوازاون۔دستہ۔میناھاکہ۔فرمودین۔زیرک۔ھست۔یانہ۔من۔یکی۔سن۔کوچک۔خریدم۔اول۔خیلی۔تازہ۔بچہ۔بودوحشی۔گری۔میکردالان۔ازدست۔غذامیگیرہ۔ولی۔باترس۔آیامیتواندحرف۔بزندیانہ۔نژادخوبی۔ھستندیانہ۔چون۔من۔کہ۔خریدم۔یکی۔آوردن۔من۔ندیدہ۔بودم۔ازاین۔نوع۔مینا

    3. سلام خواستم بگم که من یه مرغ میناماده دوماهه دارم چطور برای باراول به آن حرف زدن یادبدم ممنون میشم یادم بدین

    4. آره داداش میشه وفقط باید سربسرشون گذاشت وبا یک کلمه شروع کنی اونقد بگی تا تکرار کنه بعد بری کلمه دیگه رو یادش بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست