شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

Rate this post

یکی از تجهیزات ضروری برای راه اندازی سالن پرورش مرغ و یا همان مرغداری سیستم گرمایشی است. چرا که مرغ ها و جوجه ها بدون سیستم گرمایشی توانایی زنده ماندن و بازدهی را ندارند. میزان اهمیت سیستم گرمایشی به منطقه پرورش بستگی دارد و این نیاز در مناطق سردسیر بیشتر از مناطق گرم و خشک کشور احساس می شود با این وجود سیستم گرمایشی مرغداری ها انواع مختلف دارند که هر کدام کاربرد و ویژگی های مختص را به خود را دارند با این وجود بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری باید دارای تعدادی از مشخصات باشد که ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » به آن پرداخته ایم. چنانچه به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را همراهی بفرمایید در ضمن خواندن این مطلب به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

ویژگی های بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

تامین گرما برای مرغ ها و جوجه در مرغداری ها از زمان های قدیم تا کنون جزو دغه دغه های افرادی بوده است که به صورت سنتی و یا صنعتی به کار پرورش مرغ پرداخته اند. این نگرانی در هفته های نخست زندگی مرغ ها بیشتر اهمیت پیدا می کند چرا که جوجه مرغ ها در هفته های اول به شدت ضعیف بوده و به گرمای زیاد نیاز دارند. به همین جهت استفاده از سیستم گرمایشی برای مرغداری ها یکی از فاکتورهای اساسی و ضروری برای مرغداری ها است. بسیاری از پرورش دهندگان مرغ علاوه بر تامین گرمای لازم برای مرغداری ها نگران میزان مصرف انرژی مورد استفاده سیستم گرمایشی انتخابی خود هستند. چرا که مقدار انرژی مصرفی سیستم گرمایشی ارتباطی مستقیم با میزان سود حاصل از دوره پرورش دارد. بنابراین از نظر آنها ضروری است یک سیستم گرمایشی هم توانایی و قدرت بالایی در گرم کردن محیط پرورش مرغ ها داشته باشد و هم انرژی کمتری مصرف کند تا استفاده از آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم که به هنگام استفاده یا خرید نوع خاصی از سیستم گرمایشی برای مرغداری ها باید مورد توجه قرار بگیرد ساده بودن نحوه عملکرد آن و همچنین ساده بودن سروریس کردن آن است. علاوه بر این مناسب ترین سیستم گرمایشی برای مرغداری ها باید قابل تعمیر باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید آن را رفع کرده و برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

از جمله ویژگی های مهم بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری ها ایمن بودن آن است. این سیستم گرمایشی باید صد در صد ایمن باشد و استفاده مداوم از آن کوچکترین خطری برای جوجه ها، مرغ ها و یا کارکنان مرغداری به همراه نداشته باشد.

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری به روش های سنتی‌

سیستم های گرمایشی سنتی از قدیم به دو صورت کلی مورد استفاده مرغدارها قرار گرفته است. بهترین سیستم گرمایشی سنتی برای مرغداری به دو صورت تولید گرما موضعی و تولید گرما مرکزی طراحی شده اند سیستم گرمایشی موضعی به طور معمول در دو الی سه هفته اول پرورش مرغ ها مورد استفاده قرار می گیرد و همان گونه که از نام آن پیدا است برای گرم کردن بخش های خاصی از مرغداری مورد استفاده قرار می گیرد اما سیستم گرمایشی مرکزی به گونه ای ساخته شده است که کل فضا و محیط مرغداری را گرم نگه می دارد. گاهی استفاده از این سیستم ها برای مرغدارها به دلیل اتلاف انرژی هزینه بالایی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل این افراد ترجیح می دهند برای کم کردن هزینه ها از دو سیستم گرمایشی موضعی و مرکزی به صورت تلفیقی استفاده کنند.

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری
بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

حتما بخوانید: پرورش مرغ بومی + آموزش

نحوه استفاده از بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری مدرن

شاید جالب باشد بدانید امروزه در اغلب کشورهای اروپایی از سیستم گرمایشی خورشیدی یا همان تابشی برای تامین گرمای فضای مرغداری ها استفاده می کنند. استفاده از این سیستم ها نه تنها هزینه تامین انرژی را برای مرغداری ها به حداقل می رساند بلکه شرایط رشد و پرورش بیشتر و طبیعی تر برای مرغ ها را فراهم می کند که در نهایت بر میزان بازدهی آنها تاثیر مستقیم داشته و شرایط کسب سود بیشتر را برای پرورش دهندگان به همراه دارد.
بررسی بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری و انواع آن
انواع مختلف از سیستم گرمایشی مرغداری ها وجود دارد که هر کدام ویژگی و مشخصات منحصر به خود دارد. پرورش دهنده باید با توجه به ابعاد سالن پرورش خود و روش انتخابی برای پرورش مرغ ها یکی از این انواع را انتخاب و مورد استفاده قرار دهد. تعدادی از پرکاربرد ترین سیستم های گرمایشی مرغداری عبارت اند از:
سیستم گرمایشی گازی یا گازوئیلی
بیشتر مرغداری های ایرانی در سالن های پرورش سنتی و نیمه سنتی خود از سیستم گرمایشی یا مادرهای مصنوعی گازی یا گازوئیلی استفاده می کنند این سیستم گرمایشی را به عنوان چهارشاخ نیز می شناسند. طراحی این سیستم گرمایشی به گونه است که بر روی کف و یا بستر سالن گذاشته می شود. از این سیستم هم برای تولید گرمای موضعی و هم برای گرم کردن کل محیط پرورش استفاده می شود. هر چند که این نوع سیستم گرمایشی قدرت و توانایی بالایی ندارد بنابراین قادر به توزیع گرمای مناسب به کل فضای محیط مرغداری نخواهد بود.

مزایا و معایب سیستم گرمایشی چهارشاخ

هزینه استفاده از این سیستم گرمایشی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی کمتر است و منابع سوخت آن ارزان تر و قابل دسترس تر است. با این وجود معایب بسیاری دارد به همین دلیل با ورود سیستم های گرمایشی بهتر و جدیدتر با کارایی بالا استفاده از این نوع سیستم گرمایشی در سالن های پرورش محدود شد. چرا که این سیستم ها دارای مجموعه ای از معایب هستند.
به عنوان مثال این سیستم ها موجب کاهش اکسیژن محیط پرورش می شود و به دنبال آن احتمال آسیب دیدن مرغ ها به لحاظ تنفسی وجود دارد. همچنین امکان کنترل و مدیریت گرمای تولیدی این دستگاه نسبت به سایر سیستم های گرمایشی کمتر است. این امر درحالی رخ می دهد که عملکرد دستگاه گرمایشی چهارشاخ باید به صورت مداوم توسط کارگر مرغداری و یا مرغدار مورد بررسی قرار گیرد. درصورت تمایل پرورش دهنده جهت استفاده از سیستم گرمایشی چهارشاخ برای گرم کردن کل محیط و تولید گرمای مرکزی، این دستگاه عملکرد مناسبی نخواهد داشت و نمی توان از این دستگاه انتظار توزیع گرمای مناسب را به کل محیط پرورش داشت. همچنین دستگاه چهارشاخ کل انرژی دریافتی را به گرما تبدیل نمی کند و اتلاف انرژی بالایی دارد. دیگر معایب این سیستم گرمایشی عبارت‌اند از:

  • امکان ایجاد جرقه و آتش سوزی در محیط پرورش
  • امکان تولید گاز سمی در سالن به دلیل خاموش شدن مکرر و عدم داشتن دودکش
  • استفاده از این نوع سیستم تا ده درصد رشد مرغ ها و جوجه را کاهش می دهد
  • افزایش هزینه مرغدار جهت تامین مواد غذایی بیشتر چرا که این روش رشد را تا 10 درصد کاهش می دهد.
  • افزایش هزینه مرغدار برای درمان بیماری و رواج آن به دلیل استفاده از این سیستم گرمایشی

سیستم های گرمایش تابشی لوله ای

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری
بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

حتما بخوانید: مینی سالن پرورش مرغ 

سیستم گرمایشی تابشی لوله ای به جای گرم کردن محیط و انتقال گرما به کل محیط سالن پرورش گرما را به طور مستقیم به بدن مرغ ها و جوجه ها انتقال می دهد. این سیستم گرمایشی تاریخ ابداع جدیدتری نسبت به سایر سیستم ها ی گرمایشی دارد و به دلیل عدم اتلاف انرژی نه تنها مورد استقبال مرغدارها قرار گرفته است بلکه از آن در مراکز مختلف مثل؛ ورزشگاه ها، مراکز خرید، سالن های ورزشی و انواع سالن های پرورش طیور و غیره استفاده می شود. این سیستم گرمایشی از کلیه سطوح خود گرما تولید می کند. هر چه سطح بیشتر گرم باشد قدرت انعکاس و بازتاب گرما بیشتر خواهد بود. سیستم گرمایشی لوله ای گرمای زیادتری به جوجه ها و مرغ‌ ها می رساند عملکرد و ساختار این سیستم و بازدهی آن به طور کامل با ساختار سایر سیستم های گرمایشی متفاوت است.

مزایا و معایب سیستم گرمایشی لوله ای

این نوع سیستم گرمایشی به خاطر قدرت انتقال گرما و نگهداری بیشتر گرما در محیط اغلب در مناطق سردسیر بیشتر مورد استفاده می گیرد. عملکرد سیستم گرمایشی لوله ای به گونه ای است که از سوخت گاز در داخل خود و در جهت یک مدار بسته استفاده می کند و حرارت تولید شده در داخل لوله به کمک آلیاژهای مخصوص سبب گرم شدن کل لوله ها و به دنبال آن محیط پرورش می شود. این نوع سیستم گرمایشی دارای مزایای بسیاری است. به عنوان مثال گرما به بهترین شکل ممکن در محیط توزیع می شود و از قسمت بالا به پشت مرغ و جوجه ها می تابد و از بروز بیماری های ناشی از سرما در مرغ ها جلوگیری می کند. انرژی کمتری مصرف می شود و شرایط صرفه جویی در هزینه ها را برای پرورش دهنده فراهم می کند.
در مناطق سردسیر عملکرد فوق العاده ای دارد. به همین جهت در مناطق سردسیر و پیشرفته جهان مثل کانادا و روسیه مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین بیشتر وسایل های گرمایشی شده است. با این وجود سیستم گرمایشی لوله ای معایب مختص به خود را دارد. به عنوان مثال هزینه استفاده از این نوع سیستم گرمایشی بسیار بیشتر از سایر وسایل گرمایشی است و استفاده از آن نیازمند هزینه اولیه بالا است همچنین نحوه عملکرد این نوع دستگاه ممکن در ابتدا برای مرغدار مقداری پیچیده باشد.

سیستم گرمایش موضعی

مشهورترین سیستم گرمایشی موضعی مادر مصنوعی با سوخت فسیلی است. هر چند از سوخت های مختلفی برای تولید گرما در این نوع از سیستم های گرمایشی استفاده می شود. ساختار سیستم گرمایشی مصنوعی از منبع تولید دما، چهارچوب و چتر مادر مصنوعی تشکیل شده است. این نوع سیستم گرمایشی به صورت آویز از سقف و یا به کمک چهار پایه بر روی کف سالن پرورش قرار می‌گیرد. این سیستم گرمایشی گرمای خود را از سوخت های مختلفی مثل گازوئیل، برق و گاز می‌گیرد و به کمک چتر مادر مصنوعی گرما را به سمت جوجه مرغ ها انتقال می دهد و گرما را بر روی آنها متمرکز می کند. برای انتخاب یک مادر مصنوعی مناسب بهتر است پرورش دهنده نوعی را انتخاب کند که سوخت مصرفی آن قابل دسترس و ارازان تر باشد.

سیستم گرمایش کل سالن

گرم کردن تمام سالن به صرف هزینه و سوخت بیشتری نیاز دارد. با این وجود برخی از پرورش دهندگان استفاده از این نوع سیستم گرمایشی را ترجیح می دهند. چرا که معتقدند به هنگام استفاده از این سیستم سایر هزینه های پرورش مثل خرید دان و یا آنتی بیوتیک و دارو کاهش می یابد. این نوع سیستم های گرمایشی در داخل سالن نصب و نگهداری می شود. هر چند برخی از انواع آن هوای گرم را با کمک هواکش دمنده و کانال به داخل محیط پرورش هدایت می کند. سوخت مصرفی سیستم های گرمایشی که کل سالن را گرم می کنند عبارت اند از: نفت، گازوئیل، گاز، برق. انواع سیستم های گرمایشی از این دست شامل هیترهای موشکی، هیترهای کوره ای و هیترهای تابشی و هیترهای کابینتی می شود که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

هیتر کوره ای

کوره، بدنه، پاس حرارتی، مشعل، تابلو برق، ترموستات و فن پر قدرت اجزای تشکیل دهنده هیتر کوره ای هستند. مهمترین بخش هیتر کوره ای، کوره به کار رفته در آن است که معمولا از آهن و یا استیل نسوز ساخته می شود. هر چند که تجربه ثابت کرده است جنس استیل نسوز آن عملکرد بهتری نسبت به جنس آهن آن دارد. این دستگاه حرارت تولیدی ناشی از سوخت گاز و یا گازوئیل را با کمک فن پرقدرت داخل سالن هدایت می کند و هوای گرم تولیدی به کل سالن انتقال می یابد. اینگونه توزیع گرما به صورت متناسب صورت می گیرد و کل محیط پرورش گرم خواهد شد. از مزایای هیتر کوره ای تولید گرما بدون کوچکترین گازهای سمی است چرا که ساختار هیتر کوره ای به گونه ای طراحی شده است که مخزن احتراق سیستم کاملا از لوله های تولید کننده هوای گرم آن جدا است.

برای تولید گرمای مطلوب تر و به دور از هرگونه آلودگی بهتر است پرورش دهنده، کابینت و مخزن احتراق این دستگاه را در بیرون از سالن پرورش قرار دهد تا از اکسیژن داخل سالن برای اشتعال استفاده نشود. لازم است بدانید در حال حاضر بیشتر مرغداری های در سطح کشور از هیتر کوره ای استفاده می کنند. چرا که قدرت تولید گرما بالا دارد و هزینه سوخت مصرفی آن مناسب است.

بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری
بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

حتما بخوانید: آموزش راه اندازی سالن پرورش مرغ

هیتر موشکی

یکی دیگر از انواع وسایل گرمایشی مرغداری ها هیترهای موشکی هستند. ظاهر این هیترها به صورت استوانه ای است و به طور معمول در سقف مرغداری ها تعبیه و نصب می شوند. هیترهای موشکی انواع مختلفی دارند که هر کدام توان و مصرف متفاوتی از یکدیگر دارند و پرورش دهندگان با توجه به ابعاد سالن، تعداد مرغ های پرورشی و هدف خود آنها را انتخاب و مورد استفاده قرار می دهند. قدرت انتقال یا پرتاپ گرمای این نوع از سیستم های گرمایشی به شدت بالا است و در توزیع گرما در سالن های پرورش عملکرد خوبی دارند. سوخت مصرفی هیترهای موشکی معمولا نفت، گاز و گازوئیل هستند. که پرورش دهنده می تواند با توجه به قابل دسترس بودن هر کدام از این نوع سوخت ها، نوع خاصی از هیتر موشکی را انتخاب و مورد استفاده قرار دهد.
از مزایای بارز هیترهای موشکی تعبیه سنسورهای حرارتی موجود در آنها است که موجب می شود هیتر ها به صورت اتوماتیک روشن و خاموش شوند درنتیجه نیازی به صرف هزینه برای نیروی کار بیشتر نیست و احتمال نشت گاز سمی به دلیل خاموش شدن ناگهانی دستگاه در سالن پرورش وجود ندارد.

انواع هیترهای موشکی

هیترهای موشکی در دو ساختار اگزوزدار و بدون اگزوز تولید می شوند که عملکرد هیتر موشکی اگزوزدار آن بهتر و قابل اعتمادتر است چرا که گازهای سمی تولید شده به واسطه احتراق و سوخت را به بیرون سالن هدایت می کند. همچنین هیترهای موشکی استاندارد باید حتما دارای لوله هایی باشند که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را از بیرون سالن تامین کنند. دستگاه هایی گرمایشی که استاندارد نیستند معمولا این ایمینی را رعایت نکرده و شرایط ضرر و زیان پرورش دهنده را فراهم می کنند. جالب است بدانید برخی از مدل های هیتر موشکی باکدار و قابل حمل هستند و می توان از آنها برای گرم کردن نقاط کور سالن استفاده کرد.

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایشی از کف تنها منحصر به مرغداری ها نیست بلکه در اغلب مراکز تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود برخی از پرورش دهندگان استفاده از سیستم گرمایش از کف را برای مرغداری ها مناسب نمی دانند چرا که هم هزینه استفاده و راه‌اندازی اولیه و هزینه نگهداری و تعمیر آن بسیار بالا است و هم معتقدند بستر بیش از حد گرم و خشک می شود و این برخلاف طبیعت مرغ هاست که به گرما از سمت بالا نیاز دارند به همین جهت ممکن است مشکلات متفاوتی را برای مرغ ها و جوجه ها ایجاد شود. همچنین لازم است بدانید که در ایران تعداد کمی از مرغداری ها از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند.

انتخاب بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری

همانگونه که مطالعه نمودید انواع مختلف از سیستم گرمایشی برای مرغداری ها وجود دارد که هرکدام ساختار و عملکرد مجزا از یکدیگر را دارند و مزایا و معایب مختص به خود را دارند انتخاب یهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری ها کاملا شخصی بوده و به هدف پرورش دهنده از خرید، ابعاد سالن، مدت استفاده، آب و هوای منطقه مرغداری و غیره بستگی دارد با این وجود بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری ها لازم است مشخصات زیر را داشته باشد:

  • انرژی مصرفی آن کم باشد
  • انرژی مصرفی آن قابل دسترس باشد.
  • سوخت مصرفی را هدر ندهد و به گرما تولید کند
  • طول عمر بالا همراه با گارانتی داشته باشد.
  • قابلیت نصب و نگهداری ساده و آسان داشته باشد.
  • از قیمت مناسب برخوردار باشد.
  • استفاده از آن برای کارکنان و مرغ ها و جوجه ها کاملا ایمن باشد.
  • امکان کنترل و مدیریت گرما را داشته باشد.
  • از بدنه ضد زنگ و مستحکم برخوردار باشد.
  • موتور قوی و با دوام داشته باشد.
  • گرما و حرارتی تولیدی آن یکنواخت باشد.
  • گرمای تولیدی آن پاک و به دور از هرگونه آلودگی باشد.

شما بگویید

مخاطب گرامی شما در این مطلب از سایت پرآور با انواع سیستم گرمایشی پرکاربرد مرغداری ها آشنا شدید همچنین نحوه عملکرد هر یک از آنها را به صورت اختصاری مطالعه نمودید چنانچه مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه پرآور تماس گرفته و اطلاعات مورد نظر خود را از آنها کسب کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی برای بهتر شدن این مطلب دارید می توانید در قسمت درج نظرات آن را ثبت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن بررسی شده و آن را در مطلب اعمال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست