انواع مرغ مینا

انواع مرغ مینا را با جزئیات بشناسید

4.4/5 - (16 امتیاز)

مرغ مینا از دسته سارسانان می باشد و جثه ای به اندازه سارها دارد. همچنین از پرهای رنگی و منقار نرم برخوردار است. این پرنده را نماد عشق می دانند و همواره به صورت جفت و یا گروهی مشاهده می شود. این پرنده از نژاد و انواع مختلف برخوردار است که همه‌ی انواع مرغ مینا (Types of enamel chicken) به طور متوسط 15 سال طول عمر دارند. برخی از نژادهای آنها که اهلی هستند توانایی بالایی در تقلید صدا دارند. آنها صداهای اطراف را ثبت و ضبط می کنند و به تکرار آن می پردازند. همچنین توانایی حفظ کلمات و جملات و تکرار آنها را دارند. البته این امر تنها مختص به برخی از نژادهای مرغ مینا است. به همین جهت ما در این مطلب قصد داریم به به معرفی انواع مرغ مینا بپردازیم و برخی از خصوصیات رفتاری آنها را بیان کنیم.

بنابراین چنانچه شما نیز مشتاق کسب اطلاعات در زمینه شناخت انواع پرنده مینا هستید، این مطلب از مجموعه « پرآوار » را تا پایان مطالعه بفرمایید. در ضمن خواندن این محتوا فقط به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

دسته بندی انواع مرغ مینا

مرغ مینا دارای نژاد و انواع مختلف است. به طور کلی انواع مرغ مینا به دو دسته وحشی و اهلی تقسیم می‌شوند که دسته وحشی آنها اغلب در طبیعت زندگی می‌ کنند و نگهداری آنها در داخل قفس و به صورت پرورشی بسیار سخت و در بیشتر مواقع بدون نتیجه می باشد. اما برخلاف انواع پرنده مینا وحشی، انواع مرغ مینا اهلی به راحتی با قفس سازگار شده و توانایی زندگی کردن در قفس استاندارد را دارند. همچنین آنها توانایی بالایی در ثبت و ضبط کلمات و اصوات را دارند. دو نمونه از بهترین نژاد مرغ مینا که بیشترین شهرت و معروفیت را در ایران دارند. یکی مرغ مینا معمولی و دیگری مرغ مینا گوشواره ای می باشد.

معرفی انواع مرغ مینا

مرغ مینا انواع مختلف دارد و تا کنون بیش از 35 گونه از آنها کشف شده است. هر کدام از این نژادها خصوصیات و عادات رفتاری مختص به خود را دارند. همچنین منطقه جغرافیایی هر کدام از نژادهای پرنده مرغ مینا با یکدیگر متفاوت است. هر چند که برخی از عادات رفتاری، غذایی و غیره این پرنده ها به یکدیگر شبیه است. از آنجا که اغلب این پرنده ها از حافظه خوبی برخوردار هستند و ظاهری زیبا و دوست داشتنی دارند همواره مورد توجه مردم قرار گرفته و به عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری می کنند. بنابراین خرید و فروش مرغ مینا از بازار خوبی برخوردار است و افراد زیادی اقدام به پرورش و فروش مرغ مینا می کنند. تعدادی از انواع مرغ مینا عبارت‌اند از:

مرغ مینا معمولی

انواع مرغ مینا
انواع مرغ مینا

مرغ مینای معمولی یکی از محبوب‌ترین نژادها نزد ایرانی ها برای سخنگو کردن می باشد. این مرغ ها حافظه خوبی دارند و به سرعت کلمات و اصوات اطراف را در حافظه ثبت کرده و به تکرار آن می پردازند. زیستگاه مینای معمولی را مناطق آسیایی به ویژه ایران تا اندونزی می دانند. هر چند که این نژاد از پرنده مینا به وسیله انسان ها به مناطق دیگری مثل استرالیا برده شده است به همین دلیل از آنها به عنوان گونه مهاجم یاد می‌ کنند. این پرنده جثه کوچک به اندازه سارها دارد و همچنین همه چیز خوار است. از خصوصیات اخلاقی بارز مرغ مینای معمولی اجتماعی و معاشرتی بودن آن است. این پرنده در ظرف زمان کمی با محیط اطراف سازگار می شود. بنابراین امکان پرورش آنها در قفس های استاندارد به سادگی وجود دارد.

مرغ مینا گوشواره ای

مینای گوشواره ای را معمولاً باهوش تر از مینای معمولی می دانند. چرا که کلمات را به صورت واضح تر بیان می کند. به علاوه به خاطر حلقه زردی که در اطراف سر این نوع از پرنده وجود دارد. به آنها مینای گوشواره‌ای می گویند. مرغ مینا گوشواره ای در بیشتر مناطق آسیا و آسیای شرقی به ویژه ایران یافت می شود. از خصوصیات ذاتی مینای گوشواره‌ای نترس بودن آنها است. این نوع پرنده به راحتی با محیط اطراف سازگار شده و با انسان ها ارتباط برقرار می کند. به همین جهت خصوصیات مذکور موجب شده است که مرغ مینا گوشواره ای یکی از محبوب ترین نژاد ها برای پرورش و تبدیل کردن آنها به مینای سخنگو باشد.

از جمله خصوصیات ظاهری این پرنده پرهای سیاه و پاها و منقار های زرد رنگ آن می باشد. همچنین در زیر بال های مینای گوشواره‌ای میتوانید پرهایی از رنگ سفید را مشاهده کنید. در طبیعت این پرندگان در فصل بهار جفت گیری می کنند اما در قفس ها می توانید در هر فصلی از آنها جوجه کشی کنید. این پرندگان بسیار جسور هستند و بهتر است که هرگز آنها را با گونه دیگری از پرندگان در یک قفس نگهداری نکنید. چون به پرنده های دیگر آسیب می زند و قلمرو طلب است.

در صورتی که هدف شما از خرید مرغ مینا، سخنگو کردن آنها است بهتر است که به این نکته توجه کنید که مرغ مینای گوشواره‌ای از سن هفت ماهگی به بعد دیگر قادر به یادگیری نخواهد بود بنابراین بهتر است که آنها را از زمانی که جوجه های یک الی دو ماهه هستند تهیه کنید.

انواع مرغ مینا
انواع مرغ مینا

مرغ مینا کولتو

زیستگاه مینای کولتو فیلیپین و جزایر سلو است. قیمت انواع مرغ مینا در این نژاد زیاد نیست. با این وجود جزو نژاد های کمیاب محسوب می شوند. جثه ی کوچکی دارند به گونه ای که می توان گفت کل طول بدن آنها 28 سانتی متر است و از دم باریکی برخوردار هستند.

مرغ مینای جاوای

مرغ مینا جاوا پرنده کوچک است که از خانواده سار‌ها محسوب می شود. این پرنده مینا روابط اجتماعی خوبی با اطرافیان برقرار می کند. همچنین دارای زیر سه گونه است که با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی رنگ بدن آنها مشکی رو به براق است و توانایی بالایی در تقلید صدا کلمات دارند و تقریباً توانایی خوردن هر آنچه را که در طبیعت بیابند و نرم باشند مثل؛ دانه ها، میوه ها، علف ها و غیره دارند.

انواع مرغ مینا
انواع مرغ مینا
بیشتر بخوانید: مرغ میـنا را بشناسید

سایر انواع پرنده مینا

همان گونه که قبل تر نیز ذکر شد پرنده مینا انواع مختلفی دارد که اسامی تعدادی از آنها عبارت‌اند از:

  • مینا گیلون
  • مینا هندی کوچک
  • مینا هندی بزرگ
  • مینا هندی بزرگ آسام
  • مینا نیکوبار
  • مینا سر طلایی
  • مینا غول‌آسا
  • مینا ارغوانی
  • مینا جاوای بی دم
  • مینا اوتشیلد
  • غیره
انواع مرغ مینا
انواع مرغ مینا
بیشتر بخوانید: بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

انواع پرنده مینا و تغذیه آنها

انواع مرغ مینا را به طور کلی همه چیز خوار می دانند چرا که آنها در طبیعت انواع میوه ها، حشرات نرم، علف های هرز، میوه ها، دانه ها و غیره را مصرف می کنند. در شرایطی که مرغ مینا را در داخل قفس پرورش می دهید، بهتر است که از غذاهای آماده و مخصوص مرغ مینا استفاده کنید. چرا که اندازه های مواد مورد نیاز بدن آنها در این غذاهای آماده به صورت علمی ترکیب شده اند و این امر موجب می‌شود که مرغ مینا دچار بیماری و یا سوء تغذیه نشود. جالب است بدانید که سیستم بدن انواع مرغ مینا به گونه ای است که توانایی ذخیره آهن در بدن خود را ندارند. به همین جهت بهتر است غذاهایی به آنها بدهید که حاوی مقادیر بیشتری آهن هستند.

عادت های رفتاری انواع مرغ مینا

انواع مرغ های مینا که توانایی زندگی در قفس را دارند، بسیار به استحمام کردن علاقه مند هستند. به گونه ای که آنها دوست دارند در طول یک روز چند بار خود را استحمام دهند. برای این منظور بهتر است شرایط لازم برای حمام کردن آنها را فراهم کنید. بهترین زمان برای این کار صبح ها می باشد. چرا که در این بازه زمانی مرغ مینا فرصت کامل برای خشک شدن پرهایش را دارد. توصیه می‌شود که از استحمام مرغ مینا در اواخر شب جلوگیری کنید چرا که پرهای آنها خشک نمی شود و این امر موجب بیماری و سرما خوردگی در پرنده مینا می شود.

انواع مرغ مینا به بازی کردن علاقه‌ی بسیاری دارند و دوست دارد که در طول روز با اشیای مختلف سرگرم شوند. بنابراین بهتر است تعدادی از وسایل ریز و کوچک همچون؛ انواع زنگ ها، سرپوش های رنگی بطری، آینه های کوچک، وسایل کوچک صدادار و غیره را در اختیار آنها قرار دهید تا در قفس سرگرم شوند.

انواع مرغ مینا
انواع مرغ مینا
بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز شناخت مرغ عشق + نکات پرورش آن

خصوصیات ذاتی انواع مرغ مینا

انواع مرغ های مینا اهلی ذاتا پرندگان معاشرتی هستند ولی اگر هدف شما سخنگو کردن آنها است برای اینکه بتوانید بیشترین نتیجه را از پرورش آنها ببرید، بهتر است که انواع جوجه مرغ مینا را تهیه کنید. یک جوجه مرغ مینا که ۸ الی ۶ هفته سن دارد توانایی یادگیری بیشتر برای حفظ کلمات و عادت کردن به قفس و معاشرت با انسان ها را دارند. از آنجا که انواع مرغ مینا علاقه بسیاری به شلوغی دارند بهتر است که قفس آنها را در مکان های پر رفت و آمد قرار دهید. این گونه سریعتر شروع به حفظ و تکرار کلمات و اصوات می کنند.

بهترین مکان برای نگهداری انواع مرغ مینا

بهترین مکان برای نگهداری قفس مرغ مینا جایی است که امکان معاشرت با دیگران را دارند. بهتر است در طول روز بسیار با این پرندگان صحبت کنید تا توانایی ادای کلمات و تقلید صدای آنها توسعه یابد. شاید جالب باشد بدانید که پرنده های مرغ مینا به شدت حساس هستند و نسبت به بدرفتاری واکنش نشان می ‌دهند. به عنوان نمونه خود را در گوشه ای پنهان می کنند و یا صداهای ناهنجار از خود بروز می دهند. بنابراین به هنگام رفتار با آنها دقت کنید.

تعیین سن انواع مرغ مینا و جنسیت آنها

تعیین جنسیت مرغ مینا به سادگی امکان پذیر نیست که یکی از راهکارها برای تعیین نروماده انجام آزمایش DNA است اما این امر بسیار هزینه بر خواهد بود و به صرف افرادی که قصد پرورش مرغ مینا را دارند، نیست. همچنین یکی دیگر از نشانه های تشخیص جنسیت انواع مرغ مینا انتظار تا زمان تخم گذاری آن ها است که این مورد نیز برای افرادی که هدفشان از پرورش مرغ مینا سخنگو کردن آنها است مناسب نمی باشد. چرا که بهترین زمان برای سخنگو کردن مرغ مینا قبل از بلوغ آنها است.

با این وجود بسیاری از پرورش ‌دهندگان معتقد هستند که دهان مرغ مینای نر مقداری تیره تر از مرغ مینای ماده می باشد البته این امر اثبات شده نیست و تنها به صورت تجربی گفته می شود. جالب است بدانید که برخی به صورت تجربی می توانند جنسیت مرغ مینا را تشخیص دهند.

برخی از پرورش دهندگان ماهر با توجه به ظاهر انواع مرغ مینا نژاد آنها را تشخیص می دهند. این افراد توجه به بدن مرغ مینا، سقف دهان آنها، حالت چشم مرغ مینا، چین و چروک های دور چشم آنها و غیره می ‌توانند جنسیت انواع نژاد پرنده مینا را حدس بزنند. این افراد سن مرغ مینا را نیز با توجه به ظاهر می توانند تشخیص دهند. به عقیده آنها هر چه سن انواع مرغ مینا بیشتر شود هاله دور چشم های این پرندگان به سمت رنگ‌ زرد بیشتر می‌ شود و همچنین هر چه سن آنها بالاتر برود. چین و چروک موجود بر روی اطراف چشم آنها بیشتر مشهود خواهد بود.

شما برای ما از انواع مختلف نژاد مرغ مینا بگویید

مخاطب گرامی شما در این محتوا با انواع مختلف نژاد مرغ مینا، زیستگاه آنها، تغذیه، سن، خصوصیات رفتاری و غیره آشنا شدید. همچنین نکات آموزنده ای را در زمینه نحوه پرورش آنها مطالعه نمودید. بنابراین اگر نظر عقیده و یا سوالی در این زمینه دارید می توانید آن را در قسمت درج نظرات بنویسید تا کارشناسان پرآور در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. به علاوه ما از شما می خواهیم که اگر تجربه ای جذاب در زمینه پرورش مرغ مینا دارید، آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

18 پاسخ

  1. من مرغ مینا دارم . با علاقه و ابراز محبت فقط اهلی شده. ولش میکنم میره تو طبیعت دور میزنه بعد برمیگرده خونه و خودش میره تو قفسش.
    اجازه نمیده هیچکس بهش دست بزنه.
    وقتی که من گرفتمش بزرگ بود.
    صاحب های قبلیش میگفتن اصلا خوب نیس ولی الان به ما علاقه زیادی داره

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه تجربیات ارزشمندتون رو با کاربران سایت پرآور به اشتراک گذاشتید
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

    1. سلام دوست عزیز
      توجه داشته باشید که مرغ مینا اگر در فضای باز باشد احتمالا فرار میکند بنابراین نباید خارج از محیط خانه ازاد باشد.
      بررسی بفرمایید، سوالی بود در خدمتتون هستیم

    1. سلام غذا پلت مخصوص مثل تاپفید خوبه
      🔴 غذاهای ممنوعه برای مرغ مینا

      ✨ سبزی های تیره
      ✨میوه های حاوی آهن زیاد: توت ،زردآلو ،خرما،انگور….
      ✨زرده تخم مرغ،گوشت قرمز،جگر،دل،قلوه
      ✨میوه ها وگیاهان حاوی ویتامین C ،مرکبات
      ✨مرکبات پرتغال….کیوی ،گوجه

      ✨سیر،موسیر،پیاز،پیازچه،تره
      ✨مواد غذایی پرانرژی ،دانه های روغنی،مواد نشاسته ای،ماکارونی،بیسکوییت،نان

      اینا فقط تایید شدن پلت ها رو هم در نظر بگیرید👇
      ایرانی
      تاپفید
      اوشکایا

      خارجی
      پادوان
      کیکی
      ورسلاگا
      اینا فقط تایید شدن

      🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃

  2. من یه مینا ۵ ماهه گرفتم ولی اصلا حور در نمیاد باهامون پقتی میگیرمش همش سر صدا میکنه ناخوناشو توی دستم میکنه کنار نمیاد باهامون یک ماهی میشه گرفتم این از نوع میناهای هست که با آدمها کنار نمیاد چیزی یاد نمیگیره یا عادت میکنه راهنماییم کنید

    1. اره عزیزم خیلی هم خوبن و مهربونن
      شما بهشون یاد بدید هر وقت دستشویی داشت بگذارید داخل قفس دستشویی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست