آموزش دستگاه جوجه کشی

آموزش دستگاه جوجه کشی

2/5 - (4 امتیاز)

تولید جوجه باید همراه با سودآوری باشد. بنابراین رعایت هر نکته ای که موجب افزایش سودآوری پرورش دهنده می شود باید مورد توجه قرار گیرد تا پروش جوجه برای پرورش دهنده توجیه اقتصادی داشته باشد. داشتن دستگاه خوب جوجه کشی موجب افزایش بازدهی عمل جوجه کشی می شود. زیرا استفاده از دستگاه جوجه کشی مناسب شرایط جوجه درآوری تخم ها را ارتقا می دهد، در حالی که نیازی به استفاده از نیروی کار زیاد نیست. این امر به صورت عملی یعنی کسب سود بیشتر با صرف کمترین هزینه. به همین جهت آموزش دستگاه جوجه کشی می تواند برای پرورش دهنده انواع طیور کاربردی باشد.

به همین جهت ما در این مطلب از مجموعه « پرآور » به نحوه کار با دستگاه جوجه کشی پرداخته ایم. چنانچه مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان محتوا همراهی بفرمایید. در ضمن خواندن این مطلب به 14 دقیقه زمان نیاز دارد.

نحوه کار دستگاه جوجه کشی و آموزش دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی انواع مختلف دارد که نحوه کار کردن با اغلب آنها تقریبا به یک صورت است. بنابراین با آموزش دستگاه جوجه کشی در یک نوع دستگاه کار با سایر دستگاه ها برای پرورش دهنده ساده تر خواهد شد. لازم است بدانید که هر کدام از دستگاه های جوجه کشی در مقیاس های متفاوتی برای جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال دستگاه جوجه کشی خانگی برای جوجه کشی از تعداد کمی تخم نطفه دار مورد استفاده قرار می گیرد اما دستگاه جوجه کشی صنعتی برای جوجه کشی از تعداد بالایی تخم نطفه دار مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت تعداد متنوعی دستگاه جوجه کشی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. تعدادی از رایج ترین این دستگاه ها به شرح زیر است:

  • دستگاه جوجه کشی خانگی
  • دستگاه جوجه کشی حرفه ای
  • دستگاه جوجه کشی صنعتی
  • دستگاه جوجه کشی اتوماتیک
  • دستگاه جوجه کشی آنالوگ
  • دستگاه جوجه کشی دیجیتال
  • غیره.

آموزش دستگاه های جوجه کشی در بخش های مختلف آن

دستگاه جوجه کشی از دو بخش ستر و هچر برخوردار است که مدت زمان و شرایط استفاده از هر کدام این بخش ها با یکدیگر متفاوت است. زمان مورد نیاز برای قرار دادن تخم های نطفه دار در هر یک از این بخش ها حائز اهمیت است. ابتدا تخم های نطفه دار برای مدت زمان معینی در قسمت ستر قرار می گیرند پس از آن به قسمت هچر انتقال می یابند تا عمل جوجه کشی با موفقیت انجام شود. اکنون تعداد زیادی دستگاه جوجه کشی وجود دارند که ظرفیت جوجه کش ار 70 الی 100 هزار تخم نطفه دار در هر نوبت را دارند.

آموزش دستگاه جوجه کشی
آموزش دستگاه جوجه کشی

آموزش دستگاه جوجه کشی و محل قرار گرفتن آن

پس از تهیه ماشین جوجه کشی باید آن را در مکان مناسبی که به دور از هرگونه حرارتی است قرار دهید. دستگاه را در قسمتی قرار دهید که در آن دریچه مناسب هواکش وجود دارد. همچنین دستگاه را باید در جایگاهی باشد که از برق برخوردار باشد. همچنین لازم است 24 ساعت کامل قبل از استفاده از دستگاه جوجه کشی جایگاه آن ثابت بوده باشد و قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در آن از صحت عملکرد دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید. قبل از قرار دادن تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی درب دستگاه را باز بگذارید تا دمای اطراف با دمای دستگاه یکدست شود. بر روی تنظیم دما برای جوجه کشی نهایت دقت را به کار ببرید چرا که دمای پایین مانع رشد جنین و دمای بالا باعث از بین رفتن نطفه می شود.

لطفا توجه کنید سالن جوجه کشی و نحوه قرار گرفتن دستگاه های جوجه کشی در آن باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل شستشو باشند.

آموزش دستگاه جوجه کشی در طیور مختلف

مدت زمان لازم برای جوجه کشی در انواع طیور با یکدیگر متفاوت است. به عنوان نمونه دوره جوجه کشی برای تخم نطفه دار مرغ 21 روز، برای تخم شتر مرغ 42 روز مداوم است. در جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ 18 روز به دوره ستر و 3 روز به هچر اختصاص می یابد. در این دوره نطفه درون تخم مرغ رشد می کند و برای شکستن پوسته و خروج از آن آماده می شود. برخی از دستگاه های جوجه کشی از چرخش تخم خودکار برخوردار هستند و کار با آنها بسیار ساده است.

آموزش دستگاه جوجه کشی
آموزش دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک با استفاده از دستگاه جوجه کشی

آموزش دستگاه جوجه کشی و بهداشت قسمت ستر

قدم اول در آموزش دستگاه جوجه کشی رعایت بهداشت ستر است برای انجام عمل جوجه کشی صحیح لازم است قبل از عمل ستر دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کنید. از مواد مختلفی با توجه به نوع آلاینده می توان برای شستشوی دستگاه جوجه کشی استفاده کرد. اغلب نوع مواد شوینده را براساس مواد آلاینده، درجه حرارت و سختی آب (مقدار PH و مواد معدنی موجود در آن)، وضعیت فاضلاب و… را انتخاب می کنند. برای دستیابی به بهترین قدرت جوجه درآوری تخم های نطفه دار و تولید جوجه های سالم لازم است حتما بهداشت ستر رعایت شود. برای این امر باید کل تجهیزات به کار رفته دستگاه جوجه کشی کاملا استرلیزه شود. برای انتخاب مواد شوینده لازم است ملایم ترین و کم خطرترین آنها را به کار ببرید. از محلول مخصوص لباسشویی نباید استفاده کنید همچنین اگر محلول شستشو دهنده شما کف می کند باید به آب شستشو دهند محلول ضد کف اضافه کنید.

از جمله فاکتورهای موثر در در افزایش بازدهی دستگاه های جوجه کشی رعایت بهداشت حین، قبل و بعد از دوره جوجه کشی است. به همین جهت ضروری است پس از پایان هر دوره جوجه کشی، دستگاه کاملا ضدعفونی شود. هر گونه سهل انگاری در این مرحله باعث ضرر اقتصادی و کاهش شدید جوجه آوری می شود.

آموزش دستگاه جوجه کشی و مراحل تمیز کردن آن

برای ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی به تعدادی از مواد نیاز است. این مواد عبارت‌اند از: مایع شستشو، برس سیمی، اسکاچ و لباس کار

ابتدا دستگاه را به طور کامل تخلیه کرده و راک ها و دیگر ابزار قابل انتقال را به بیرون ستر ببرید. سپس ستر را جارو کرده و مواد شوینده را به وسیله محلول پاش بر روی دستگاه ریخته و آن را بشویید. لطفا توجه کنید مقادیر مایع شوینده مورد استفاده به نوع آب مورد استفاده بستگی دارد. هرچه مواد معدنی آب بیشتر باشد بهتر است از مواد شوینده بیشتری استفاده کنید. دستگاه را با آب تحت فشار و ولرم از مواد شوینده پاک کنید. راک ها و سینی ها را نیز به همین ترتیب شستشو دهید بهتر است راک ها و سینی ها با ترکیب چهار تایی آمونیوم ضدعفونی کرده سپس با گاز فرمالدئید دود دهید و پس از خشک شدن به جایگاه های اصلی خود بازگردانید.

آموزش دستگاه جوجه کشی و راه اندازی ستر

دستگاه جوجه کشی با الهام از پرندگان موجود در طبیعت ساخته شده است. بنابراین عملکردی مصنوعیی همچون رفتار مرغ کرچ را دارد و شرایط فیزیکی مناسب را برای رشد جنین را فراهم می کند. تعدادی از این شرایط عبارت‌اند از:

  • تامین تهویه کافی
  • فراهم کردن رطوبت مناسب
  • تامین درجه حرارت کافی
  • چرخش متناوب تخم ها
آموزش دستگاه جوجه کشی
آموزش دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: معایب دستگاه جوجه کشی دست دوم

دستگاه های جوجه کشی با توجه به نوع کارخانه سازنده آنها عملکردهای متفاوتی در زمینه وضعیت چیدمان تخم های نطفه دار، تناوب دوره چینش تخم ها (یک الی دو هفته یکبار)، ظرفیت و غیره دارند. به همین دلیل خیلی مهم است که به هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی، توصیه های سازنده را به دقت مطالعه کرده و برای راه اندازی دستگاه در دوره جوجه کشی به کار ببندید.

تهویه کافی

دستگاه ستر معمولا اکسیژن لازم را از اتاقی که در آن قرار دارد دریافت می کند و گاز کربنیک و حرارت اضافی تولید شده تخم مرغ ها را دفع می کند. مقدار هوای مورد نیاز برای تهویه به تعداد تخم های نطفه دار موجود در دستگاه جوجه کشی بستگی دارد. به عنوان مثال برای هر 1000 تخم مرغ نطفه دار 13.52 متر مکعب در ساعت هوای تازه لازم است. هوای ورودی به سترها معمولا از رطوبت کمی برخوردار است. بنابراین درجه حرارت هوای ورودی به ستر باید 27 الی 24 درجه باشد.

حرارت مناسب

حرارت در امر آموزش دستگاه جوجه کشی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تاثیر مستقیمی بر میزان بازدهی و جوجه آوری دارد. هرگونه اختلالی در حرارت دستگاه جوجه کشی مانع جوجه آوری و یا باعث ایجاد اختلال در جوجه ها می شود. تاثیرات بد کاهش دما بیشتر از افزایش دما است به عنوان مثال اگر سه ساعت متوالی دما 42 درجه باشد. تلفات تخم های نطفه دار بیش از حد خواهد شد. دمای دستگاه های جوجه کشی را کارخانه های سازنده آن مشخص می کنند و این دما از یک دستگاه تا دستگاه دیگر متفاوت است. عدم رعایت دمای توصیه شده موجب اختلال در جوجه آوری می شود. با این وجود میزان حرارت در سه روز آخر باید به گونه ای باشد که مانع تبخیر سریع آب شود. دمای بالا در روزهای آخر ستر باعث مرگ جنین و خروج زودتر از موعد مقرر جوجه ها می شود.

بر روی برخی از سترها نمایشگر درجه دما و رطوبت وجود دارد. با این وجود بهتر است یک دماسنج و همین طور رطوبت سنج داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید و اعداد نمایش داده شده آن را با اعداد نمایشگر مقایسه کنید.

آموزش دستگاه جوجه کشی و انتقال تخم به شانه ستر

سه روش کلی برای انتقال تخم های نطفه دار به شانه های ستر وجود دارد. این روشها عبارت‌اند از:

روش انتقال دستی: در این روش با کمک پاروهای دستی تخم های نطفه دار از شانه های ستر به سبدها منتقل می شود.

روش انتقال خودکار: در این روش با استفاده از دستگاه های تمام اتومات و خودکار تخم مرغ ها از ستر به هچر انتقال می یابد.

روش انتقال نیمه خودکار: در این روش با استفاده از دستگاه های مخصوص که به صورت دستی کار می کنند تخم مرغ ها را از شانه به ستر انتقال می دهند.

آموزش دستگاه جوجه کشی و نحوه چیدن تخم مرغ ها در دستگاه ستر

برای چیدن تخم ها در سینی ستر ابتدا دست های خود را ضد عفونی کنید سپس تخم مرغ های ناسالم یا بد فرم را کنار بگذارید و تخم های سالم را به گونه ای روی شانه بگذارید که سمت تیز آن رو به پایین باشد. با توجه به تعداد تخم مرغ ها و لزوم اتمام سریع کار ضروری است از کارگران بیشتری برای این کار استفاده کنید. شانه ها را به گونه ای در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید که ردیف ها به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار گیرند. اینگونه در هنگام گردش خودکار دستگاه تخم مرغ ها از شانه نمی افتد.

جهت جلوگیری از شوک گرمایی به تخم مرغ ها ضروری است قبل از انتقال تخم مرغ ها به دستگاه جوجه کشی  تخم مرغ ها را در سالن قرار دهید تا با دمای محیط سازگار شوند و به اصطلاح پیش گرم شوند دمای پیش گرم 24 الی 27 درجه سانتیگراد است و رطوبت لازم برای پیش گرم شدن تخم مرغ ها 55 الی 65 درصد است.

آموزش دستگاه جوجه کشی
آموزش دستگاه جوجه کشی

رطوبت مناسب برای جوجه کشی

به خاطر منافذی که بر روی پوسته تخم مرغ وجود دارد در دوره جوجه کشی تخم مرغ ها رطوبت بسیاری را از دست می دهند. مقدار دفع رطوبت به مقدار و بزرگی منافذ موجود بر روی تخم مرغ ها بستگی دارد. مقدار رطوبت مناسب تخم های نطفه دار برای این دوره را اغلب اوقات 60 درصد دانسته اند.

وضعیت قرار گرفتن تخم مرغ های نطفه دار

وضعیت قرار گرفتن تخم مرغ ها در یادگیری آموزش دستگاه جوجه کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. تخم مرغ ها را از سمت سر پهن آنها در دستگاه قرار دهید. اگر سمت سر باریک تخم مرغ بالا باشد ده درصد میزان جوجه آوری کاهش می یابد همچنین باعث می شود حدود چهل درصد جوجه های بیرون آمده از تخم دچار اختلال شوند. یکی دیگر از عوامل مهم به هنگام جوجه کشی تخم مرغ ها چرخش مداوم تخم مرغ ها داخل دستگاه است این عمل باعث می شود تا دوره ستر جنین به غشای پوسته تخم مرغ نچسبد در دوره ستر هر سه ساعت یکبار تخم مرغ باید 90 درجه چرخش داشته باشد.

از آنجا که با رشد جنین داخل تخم مرغ حرارت تولیدی آنها نیز افزایش می یابد. با چرخش مداوم و منظم میزان حرارت تولیدی کاهش یافته و مانع از بین رفتن جنین داخل تخم مرغ می شود.

آموزش دستگاه جوجه کشی عوامل موثر بر طول دوره جوجه کشی

عوامل مختلفی بر روی طول دوره جوجه کشی در استفاده از دستگاه جوجه کشی موثر است. تعدادی از این عوامل عبارت‌اند از:

دمای طول دوره ستر

هر دستگاهی دمای مخصوص به خود را در طول دوره ستر دارد اما برای دستیابی به یک زمان مشخص برای خروج جوجه ها لازم است زمان چیدن تخم مرغ ها را دستگاه را منطبق با سن و اندازه تخم ها محاسبه شود. برخی از پرورش دهندگان معتقدند با کاهش دمای انکوباتور طول دوره جوجه کشی افزایش می یابد.

به طور کلی ضروری است به هنگام  آموزش دستگاه جوجه کشی  بدانید که طول دوره ستر در جوجه کشی با دستگاه 18 روز است و دمای لازم برای ستر طبق دماسنج خشک معمولا 37.8 الی 37.2 سانتیگراد است همچنین رطوبت مورد نیاز برای این امر 60 درصد می باشد.

سن و اندازه تخم مرغ برای ستر

هر چه زمان ذخیره سازی تخم مرغ های نطفه دار افزایش یابد طول دوره جوجه کشی افزایش می یابد با هر یک روز ذخیره سازی اضافی تخم مرغ های نطفه دار، یک ساعت بر طول دوره جوجه کشی آنها با دستگاه افزوده می شود. همچنین هر چه اندازه تخم مرغ ها بزرگتر باشد طول دوره جوجه کشی نیز افزایش می یابد به عنوان مثال در تخم مرغ هایی که بیش از 50 گرم وزن دارند به ازای هر دو و نیم گرم افزایش وزن نیم ساعت بر طول جوجه کشی آنها افزوده می شود. علاوه بر موارد مذکور هر چه ضخامت پوسته تخم مرغ بیشتر باشد طول دوره جوجه کشی از آن با دستگاه جوجه کشی افزایش می یابد.

فصل و رطوبت دوره جوجه کشی

تخم مرغ های نطفه داری که در فصل گرم تولید می شوند نسبت به آنهایی که در فصل سرد تولید می شوند از طول دوره جوجه کشی کوتاه تری برخوردارند. همچنین با بالا رفتن رطوبت دستگاه جوجه کشی در دوره ستر، طول دوره جوجه کشی افزایش می یابد.

آموزش دستگاه جوجه کشی در دوره هچر

سه روز آخر دوران جوجه کشی از طریق دستگاه جوجه کشی را هچر می گویند. در طول دوره هچر لازم است گردش دستگاه جوجه کشی متوقف کنید تا جوجه ها راحت تر از داخل تخم مرغ ها خارج شوند. در دوره هچر باید تخم مرغ های نطفه دار را در داخل سبد هچر قرار دهید تا پس از اینکه جوجه ها از تخم بیرون می آیند به کف دستگاه جوجه کشی نیافتند. بهترین زمان برای بیرون آوردن جوجه ها از هچر و یا دستگاه جوجه کشی زمانی است که تقریبا  پشت گردن پنج درصد از جوجه ها خیس شود. در دستگاه های جوجه کشی مدرن سیستم خشک کن اتومات وجود دارد که با کمک این خشک کن کلیه جوجه ها به طور همزمان خشک می شوند.

شستشوی دستگاه هچر

شستشوی و مراحل ضد عفونی کردن بخش هچر دستگاه جوجه کشی همچون بخش ستر است. برای این امر حتما از مواد شوینده استاندارد استفاده کنید. تمیز کردن هچر برای شروع دوران هچر از اهمیت زیادی برخوردار است به همین جهت لازم است با دقت کامل صورت گیرد. همه ی قسمت های مختلف دستگاه باید به طور کامل شستشو، ضدعفونی و در پایان بخار داده شود. ضدعفونی باید به گونه ای صورت گیرد که هیچ گونه آثاری در دوره هچر قبلی مثل پوسته تخم مرغ، مدفوع، پر و یا کرک جوجه در دستگاه جوجه کشی باقی نماند.

آموزش دستگاه جوجه کشی و راه اندازی هچر

اغلب افرادی که از دستگاه های جوجه کشی صنعتی برای جوجه آوری در مقیاس بزرگ استفاده می کنند. دو بار در طول هفته عمل هچ را انجام می دهند. به عبارتی هر دستگاه هچ از دستگاه های جوجه کشی صنعتی در طول یک هفته دو بار خالی و پر می شود. دستگاه هچر برای جوجه کشی باید ابتدا تنظیم شود. حرارت بین 30 الی 35 درجه و رطوبت بین 70 الی 90 درجه باشد. سه روز مانده به بیرون آمدن جوجه ها از تخم مرغ، تخم مرغ ها را به داخل دستگاه هچ انتقال دهید. برای اینکار ابتدا باید دمای اتاق را تا 30 الی 33 درجه سانتیگراد افزایش دهید.  پس از تنظیم حرارت و رطوبت دستگاه جوجه کشی تخم مرغ ها را به آرامی و بدون تکان اضافی به داخل سینی هچر منتقل کنید. سپس دستگاه هچر را روشن کنید.

دمای دستگاه هچ را از روی نمایشگر موجود بر روی دستگاه همچنین دماسنج و رطوبت سنجی که در دستگاه قرار می دهید چک کنید. مراقب باشد در دوره هچر درب دستگاه بیش از حد باز نکنید چرا که این عمل باعث نوسانات رطوبت در دستگاه جوجه کشی شده و مقدار جوجه آوری را کاهش و تلفات را بالا می برد.

آموزش دستگاه جوجه کشی و انتقال تخم مرغ ها از ستر به هچر

به دو دلیل اساسی تخم مرغ ها را از روز هجده یا نوزدهم به هچر انتقال می دهند. یکی اینکه با خواباندن تخم مرغ ها به صورت افقی ( به پهلو) در قسمت هچر امکان حرکات آزادانه برای جنین داخل تخم ها داده می شود و در نهایت جوجه ها راحت تر می توانند از تخم بیرون آیند. دلیل دوم این است که دوران هچ آلودگی بیشتری نسبت به دوره ستر دارد مثل تولید پر در دوران هچ. بنابراین انتقال آنها در زمان هچر موجب افزایش رعایت بهداشت شده و جوجه آوری باکیفیت و بیشتر می شود.

آموزش دستگاه جوجه کشی و زمان بیرون آوردن جوجه ها از آن

مهمترین نکته که به هنگام یادگیری کار با دستگاه جوجه کشی باید مورد توجه قرار بگیرد یادگیری زمان دقیق بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه هچر است. زمانی که بیش از نود و پنج درصد از پوش پر جوجه ها کاملا خشک شده باشد و پرهای آنها باد کرده باشد باید جوجه ها را از دستگاه خارج کنید مراقب باشید اگر در این امر تعلل صورت گیرد بدن جوجه ها کم آب می شود.

آموزش دستگاه جوجه کشی
آموزش دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید:  آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی + فیلم آموزشی

 درآمد زایی از طریق آموزش دستگاه جوجه کشی

یکی از اصلی ترین موارد استفاده از انواع دستگاه جوجه کشی، کسب درآمد است. بسیاری از افراد از دستگاه جوجه کشی برای پرورش انواع طیور به عنوان کار اصلی و یا کار پاره وقت استفاده می کنند. برای آغاز کار جوجه کشی و کسب درآمد از دستگاه جوجه کشی ابتدا باید طرز کار دستگاه جوجه کشی را بدانید سپس بازار فروش خود را مشخص کنید. لازم است بدانید که پرنده های زینتی بازار خرید و فروش بسیار داغی دارد و پرندگان اهلی نیز به خاطر مصرف روزانه خانوارها از گوشت و تخم آنها پیوسته فروش خوبی دارند. به همین جهت انتخاب نوع پرنده پرورشی ( زینتی یا اهلی ) و انتخاب دستگاه متناسب با آن  و دیدن آموزش دستگاه جوجه کشی کاملا به نوع هدف پرورش دهنده بستگی دارد.

جهت موفقیت در کار جوجه کشی و کسب سود از این طریق علاوه بر آموزش دستگاه جوجه کشی، باید همچون سایر کسب و کارهای دیگری ابتدا بازار فروش را رصد کرده و در زمینه مقدار هزینه ها و سودآوری این امر تحقیق کنید. چرا که با شناخت نیازهای بازار خرید و فروش و کسب اطلاعات در این زمینه رابطه پرورش دهندگان می توانند با یک برنامه ریزی دقیق در بازه زمانی کوتاهی به سودآوری پایدار برسد.

سخنی با مخاطب

مخاطب گرامی شما در این مطلب از مجموعه پرآور با آموزش دستگاه جوجه کشی و انواع دستگاه جوجه کشی آشنا شدید همچنین آموختید که چگونه از دستگاه های صنعتی جوجه کشی برای جوجه آوری در مقیاس بزرگ استفاده کنید و بازار هدف فروش خود را برای کسب سود پیدا کنید. چنانچه در این زمینه پرسش یا نظری دارید آن را با ما در قسمت درج نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دستگاه های جوجه کشی را نام ببرید؟

دستگاه جوجه کشی خانگی دستگاه جوجه کشی حرفه ای ،دستگاه جوجه کشی صنعتی ،دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ،دستگاه جوجه کشی آنالوگ و دستگاه جوجه کشی دیجیتال غیره

رطوبت مناسب برای جوجه کشی چقدر است؟

به خاطر منافذی که بر روی پوسته تخم مرغ وجود دارد در دوره جوجه کشی تخم مرغ ها رطوبت بسیاری را از دست می دهند. مقدار دفع رطوبت به مقدار و بزرگی منافذ موجود بر روی تخم مرغ ها بستگی دارد. مقدار رطوبت مناسب تخم های نطفه دار برای این دوره را اغلب اوقات 60 درصد دانسته اند.

دمای طول دوره ستر چقدر است؟

هر دستگاهی دمای مخصوص به خود را در طول دوره ستر دارد اما برای دستیابی به یک زمان مشخص برای خروج جوجه ها لازم است زمان چیدن تخم مرغ ها را دستگاه را منطبق با سن و اندازه تخم ها محاسبه شود. برخی از پرورش دهندگان معتقدند با کاهش دمای انکوباتور طول دوره جوجه کشی افزایش می یابد. به طور کلی ضروری است به هنگام آموزش دستگاه جوجه کشی بدانید که طول دوره ستر در جوجه کشی با دستگاه 18 روز است و دمای لازم برای ستر طبق دماسنج خشک معمولا 37.8 الی 37.2 سانتیگراد است همچنین رطوبت مورد نیاز برای این امر 60 درصد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست