مطالب کلی در پرورش کبک و قرقاول

4.1/5 - (8 امتیاز)

چگونه کبک و قرقاول پرورش بدهیم ؟

روش های پرورشی این پرندگان چیست ؟

پرورش کبک بهتر است یا قرقاول ؟

آمــوزشــ مــطالـبـی در پـــرورش کــبکــــ و قــرقــاول


اول از همه پرورش کبک یا قرقاول با چه تعدادی مقرون بصرفه است ؟

با توجه به هزینه فرصت از دست رفته و شاید اجاره مکان و کارگر،حداقل تعداد مقرون بصرفه برای کبک گله ۵۰۰ قطعه ای مشتمل بر ۳۷۵ قطعه ماده و ۱۲۵ قطعه نر،

برای قرقاول گله ۵۰ قطعه ای ماده همراه با ۵ الی ۱۰ قطعه نر می باشد.

 آیا می توان کبک و قرقاول را با هم پرورش داد؟

 بله میتوان کبک و قرقاول را با هم در یک مجتمع پرورش داد اما سالن پرورش هرکدام باید مجزا در نظر گرفته شود و تحت هیچ عنوان دو گونه با هم مخلوط نگردند.

10 مورد از علل شکست در پرورش کبک یا قرقاول !

بسیاری از علاقه مندان در این امر بر این باورند که همه چیز در عمل برابر با پیش بینی انجام شده بر روی یک برگه می باشد. اما بهتر است بدانیم که هیچگاه عوامل درون و بالاخص برون سازمانی قابل پیش بینی به طور قطع نبوده و ممکن است در حین کار با چالش هایی روبرو شود که نیاز به تدبیری خاص دارد.

۱- در ابتدا پس از جستجوی نه چندان عمیق و آگاهانه ممکن است گله ای با قیمت گزاف، بیمار، نابالغ و شاید پیر خریداری شود.

۲- سالن پرورش با عجله و بدون رعایت نکات فنی تهیه و آماده گردیده که ممکن است مرغداری آلوده، گاوداری آلوده، انبار یا خانه قدیمی با سقف کوتاه و دیوارهای خشتی و گلی باشد.

۳- جیره غذایی از  اینترنت تهیه شده و ممکن است اصلا از جنبه آنالیز پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بالانس نباشد و پس از آن مواد مورد نیاز از محلی تهیه می گردد که ممکن است درصد قارچ و مسمومیت خوراک بالا باشد.

۴- اکنون چند روزی است که گله در بستر قرار گرفته و باید روانه سیکل خاموشی گردد. حال فقط کافی است که یکی از موارد نحوه نوردهی، تهویه، نسبت نر به ماده گله اشتباه باشد.

۵- دو ماه و چند روزی است که گذشته و هنوز گله به تخم نیامده یا راندمان تخم گذاری آن پایین می باشد. همچنین ممکن است تعداد تخم های بی نطفه، نیم بند (پوسته ضعیف) و شکسته بالا بوده یا تلرانس زیادی در آمار تخم گذاری مشهود می باشد.

۶- تخم های جمع آوری شده خوب ضد عفونی و نگهداری نشده و اکنون در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد که درصد هچ آن(جوجه آوری)بسیار پایین بوده و یا اینکه تنظیمات دما و رطوبت دستگاه اشتباه صورت پذیرفته است.

۷- ۲۵ روز گذشته و از چند هزار تخم ممکن است تنها چند صد جوجه بیرون آمده باشد. جوجه ها را به بستری برده که از نظر گرمایش، سرمایش، فضا و تهویه اصلا مناسب نمی باشد.

۸- باز جیره غذایی ممکن است دارای اشکال بوده و پس از گذشت ۳ الی ۴ روز تلفات جوجه ها شروع می شود. حال ممکن است بنا به تشخیص هر شخص دارویی تجویز شود که یا مورد افاقه واقع نشود یا شمار تلفات را افزایش دهد.

۹- بعد از گذشت ۴ ماه ممکن است از بین چند هزار یا چند صد جوجه تنها ۵۰٪ یا کمتر از آن باقی مانده باشد که وزن هر کدام بعلت بیماری یا جیره ضعیف بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم می باشد.

۱۰- پس از کشتار ممکن است بعلت عدم آگاهی از شرایط خاص نگهداری، گوشت سیاه یا لیز شده و درصد افت آن بالا رود و در آخر بدون راهنمایی و مشاوره،آنرا کجا و با چه قیمتی  فروخت؟؟؟

آب مصرفی در پرورش کبک و قرقاول ؟!

باید توجه داشت که آب مورد استفاده در یک واحد پرورش، باید حداقل سالی یک مرتبه ترجیحا در بهار مورد آنالیز قرار گیرد چرا که مواردی همچون مسمومیت یا اسهال گاهی اوقات ناشی از آب مصرفی می باشد.

سطح  ph  از 5/5 تا 6 توصیه میگردد.

 میزان مصرف دان در قرقاول :

میزان دان مصرفی قرقاول به عوامل گوناگونی نظیر نوع تغذیه، روش تغذیه، ترکیب تغذیه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. یک قرقاول از یک روزگی تا ۱۶ هفتگی تقریبا ۵ کیلو دان مصرف می کند که در این زمان وزن نر ها تقریبا به ۱۲۵۰ گرم و وزن ماده ها به ۱ کیلو می رسد. (نژاد رینگ نک مد نظر است). با این حساب روی هم رفته ضریب تبدیل ۴:۱/۵ را می توان در نظر داشت. قرقاول بالغ تقریبا درهر هفته ۵۰۰ گرم دان خشک را مصرف می کند.


مطلب پیشنهادی : چه کنیم تا بلدرچین های ما حداکثر تخمگذاری را داشته باشند ؟؟


میزان دان مصرفی در کبک :

اگر جیره غذایی بالانس، بستر و محیط پرورش مناسب و ضریب همخونی در گله بالا نباشد، وزن یک کبک پرورش یافته بصورت گوشتی باید در ۱۶ هفتگی برابر با حداقل ۵۵۰ گرم باشد.

سن (به هفته)

وزن (به گرم)

مقدار دان مصرفی (به گرم)

۱

۳۲

۳۲

۲

۵۴

۹۰

۳

۱۰۰

۲۲۰

۴

۱۵۹

۳۶۸

۵

۲۱۰

۵۲۷

۶

۲۵۰

۷۳۰

۷

۳۲۰

۹۷۰

۸

۳۷۰

۱۲۰۰

۹

۴۰۵

۱۴۳۰

۱۰

۴۳۵

۱۶۶۰

۱۱

۴۸۰

۱۹۱۰

۱۲

۵۱۵

۲۲۰۰

۱۳

۵۲۷

۲۴۹۰

۱۴

۵۴۵

۲۷۲۰

۱۵

۵۵۰

۲۹۴۵

۱۶

۵۶۸

۳۱۳۵

۱۷

۵۷۷

۳۳۲۵

۱۸

۵۹۰

۳۵۲۰


تاثیر سن کبک در راندمان تخمگذاری :

مدت زمان زیادی است که از آغاز زمان پرورش کبک در ایران،شروع دوره لک برای تخمگذاری در سن ۴ ماهگی صورت می گیرد. اگر در دور اول پرنده دیر به تخم می آید یا راندمان تخمگذاری آن پایین است یا تعداد تخم های ریز یا بی نطفه است، علت آن را باید در سنی که پرنده روانه سیکل خاموشی شده، جستجو نمود.

سن پرنده در زمان اجرای دوره لک (به هفته)

تعداد پرنده

درصد پرندگانی که به بلوغ جنسی رسیده

متوسط زمان از پایان دوره لک تا گذاشته شدن اولین تخم (به روز)

متوسط تخم گذاشته شده به ازای هر پرنده در طول ۱۰ هفته

درصد پرندگانی که ۴ تخم یا کمتر از آن را در طول ۱۳ هفته گذاشته اند

۱۶

۸

۵/۱۲

۴۹

۴

۱۰۰

۱۸

۲۱

۳/۳۳

۴/۵۷

۳/۶

۴/۷۱

۲۰

۱۳

۸/۳۰

۵/۴۸

۵/۴

۵۰

۲۲

۲۲

۵/۴۵

۹/۵۱

۷

۷۰

۲۴

۱۸

۶/۵۵

۲/۴۸

۱۵

۳۰

۲۶

۱۳

۸۴/۶

۴۱/۵

۱۸

۹/۱

۲۸

۲۰

۹۰

۳۸/۸

۱۷/۴

۱۶/۷

۳۰

۱۰

۱۰۰

۴۰/۶

۲۱/۵

۲۰


پرورش کبک بهتر است یا قرقاول ؟

ویژگی

کبک

قرقاول

سن

۵ سال

۱۲ سال

سهولت پرورش

شدت استرس پایین بوده و بعلت کوچکی جثه در کل پرورش آن ساده و قابل کنترل می باشد.

شدت استرس و همخواری (کانیبالیسم) بالا بوده و در کل پرورش آن نیازمند مدیریت دقیق، تخصص و تجربه وافر می باشد.

 ابتلا به بیماری

هرچند مقاوم بوده اما تحت شرایط نامساعد بزودی درگیر شده و درصد تلفات بین ۵٪ تا ۹۰٪ متغیر است. میزان درمان پذیری بالا می باشد.

بسیار مقاوم بوده و کمتر به بیماری خاص مبتلا شده همچنین میزان درمان پذیری بسیار بالا می باشد.

راندمان تخم گذاری

به ازای هر ۱۰۰قطعه پرنده ماده، بین ۳۰ تا ۵۰ عدد تخم در روز گذاشته می شود.

به ازای هر ۱۰۰قطعه پرنده ماده، بین ۶۰ تا ۸۰ عدد تخم در روز گذاشته می شود.

درصد جوجه آوری

از هر ۱۰۰ عدد  تخم نطفه دار به طور نرمال ۷۰ تا ۹۰ عدد به جوجه تبدیل می شود.

از هر ۱۰۰ عدد تخم نطفه دار بین ۶۰ تا ۷۰ عدد به جوجه تبدیل می شود.

ماندگاری تخم

در شرایط مساعد تا ۳۰ روز می توان تخم را جمع اوری و نگهد اری کرد.

در شرایط مساعد بین ۹ تا ۱۲ روز می توان تخم را جمع اوری و نگهداری کرد.

نسبت نر به ماده

۱:۳

۱:۸ یا ۱:۱۰

ضریب تبدیل

به ازای هر کیلو گوشت بین ۷ تا ۵/۷ کیلو دان مصرف می شود.

به ازای هر کیلو گوشت تقریبا ۶ کیلو دان مصرف می شود.

فضای مورد نیاز

به ازای هر ۱۵ قعطه مولد بالغ ۱ متر مربع فضا مورد نیاز می باشد.

به ازای هر جفت مولد بالغ ۹/۰ الی ۱ متر مربع فضا مورد نیاز می باشد.

طول دوره پرورش

بعد از ۱۶ هفته وزن هر پرنده به طور میانگین ۵۰۰ گرم می باشد.

بعد از ۱۶ هفته وزن هر پرنده به طور میانگین ۱۱۰۰ گرم می باشد.

قیمت هر کیلو گوشت

در حال حاضر ۱۰۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان می باشد.

در حال حاضر بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ تومان می باشد.

در حقیقت پرورش هر ۲ گونه فوق، توجیه اقتصادی داشته و از پرورش سایر طیور بازده بسیار بیشتری دارد. 


 نیوکاسل در کبک و قرقاول :

 متاسفانه در حال حاضر شاهد آنیم که بیماری بنیان کن نیوکاسل در پرندگان مقاوم  مثل کبک و قرقاول نیز شیوع پیدا کرده که علت آن در موارد زیر بوده و تنها مقصر اصلی خود پرورش دهنده گرامی می باشد نه کبک و قرقاول.

۱- عدم واردات گله های تازه نفس از خارج از کشور و ضعیفی بیش از حد پرندگان کنونی به دلیل نسل کشی غلط و بیش از حد.

۲- ایجاد گله های تخم گذار به شیوه ای بسیار غلط و نادرست مثل جفت کردن والدین با فرزندان جهت افزایش تعداد گله که این کار باعث عدم تعادل آلل های ژنتیکی شده و ضریب همخونی را به شدت افزایش داده است.

۳- استقرار گله های کبک و قرقاول در مرغداریها که منشاء اصلی بیماریهای بنیان کن نظیر آنفولانزا، نیوکاسل، برونشیت و گامبرو می باشد.

 نیوکاسل در کبک و قرقاول به ۲ نوع گوارشی و تنفسی می باشد.

گوارشی: اسهال سبز و سفید قابل مشاهده بوده و در اکثر موارد ترشحات چرکی و عفونی از دهان یا بینی پرنده بیرون می ریزد. پرنده غالبا وزن کم نکرده و مرگ بصورت ناگهانی می باشد. همچنین همانند مرغ علائم رعشه در سر و گردن قابل مشاهده می باشد و مصرف آب و خوراک در روز های اول تغییری نمی کند. از علائم درونی می توان به رگهای خونی بزرگ در پرده های بین روده، جمع شدن مایع چرکی در شکم و در موارد حاد ایجاد کیست با مایع چرکی در ناحیه دور قلب اشاره نمود.

تنفسی: تا حد زیادی مشابه علائم درونی و بیرونی گوارشی بوده با این تفاوت که پرنده شدیدا وزن کم کرده، در گوشه ای از سالن جمع شده و عموما از راه دهان تنفس میکند.

طول دوره نیوکاسل قریب به ۱۰ روز بوده که روزهای ۵، ۶ و ۷ روز اوج تلفات می باشد. اما باید در نظر داشت که دوره نقاهت ممکن است طولانی مدت بوده و بالغ بر بیست روز بطول بیانجامد.

درمان: بسیاری از پرورش دهندگان و دامپزشکان جهت درمان، به اشتباه در زمان درگیری واکسن را تجویز کرده که از هر ۱۰ مورد تجویز واکسن، ۸ مورد با تلفات کامل گله رو برو می گردد چرا که واکسن خود ویروس ضعیف شده بوده و باعث قویتر شدن ویروس شایع شده در میان پرندگان میگردد. حتی در زمان درگیری از مصرف آنتی بیوتیک های قوی هم باید پرهیز نمود چرا که نه تنها اثر مطلوبی نداشته بلکه باعث آسیب زدن به کلیه ها شده و پرنده را ضعیف تر می نماید.

پیشگیری: جهت پیشگیری از بیماری نیوکاسل می توان جوجه ها را در سن بیست روزگی واکسینه نمود. باید توجه داشت که واکسینه کردن همراه با طب و استرس بوده و اگر در سن پایین تر از بیست روز به جوجه داده شود ممکن است منجر به تلفات سبک تا سنگین گردد.

تخمگذاری کبک و قرقاول :

میتوان فرض داشت که اکنون پایان دوره لک بوده و می بایست پرنده را روانه دوره تخمگذاری نمود. ابتدا باید جیره پرنده را از خاموشی (نگهداری) به تخمگذار تغییر داد که این عمل از همان روز پایان دوره لک آغاز میگردد. پس از تغییر جیره مهمترین مرحله کار یعنی تغییرات مربوط به نور (زمان و شدت) باید صورت پذیرد.

در ابتدا باید نور  را از لحاظ شدت تنها اندکی افزایش داده و طی ۱۰ روز ساعات روشنایی را افزوده نمود. (در این مدت پرنده به جنب و جوش افتاده و تحریک جنسی اندکی صورت می گیرد. در کبک ها : غره نرها طنین انداز شده و ماده ها شروع به جیغ کشیدن های کوتاه می کنند. در قرقاول ها: شاخک نرها تیز شده و تحرک و استرس ماده ها افزایش می یابد.) پس از ۱۰ روز دیگر تغییری در ساعات روشنایی صورت نمی گیرد و باز شدت نور ۵۰٪ افزایش می یابد. ( در این هنگام در کبک ها : نرها به نزاع افتاده، ماده ها را دنبال کرده و اغلب خود را به حالت پف کرده نشان می دهند. در قر قاول ها: پوست قرمز رنگ دور چشم نرها متورم و بزرگ شده، بال زدن قابل مشاهده بوده و نزاع بین نرها در میگیرد.) اکنون باید شدت نور را به آخرین حد خود رساند که فاصله آن با تغییر ۵۰ درصدی قبلی، ۴ روز می باشد. (یعنی در روز چهاردهم) (و حال جفت گیری بین کبک ها و قرقاول ها باید تا حد نسبی قابل مشاهده باشد. هرچند ممکن است در اوایل جفتگیری ماده ها از دسترس نرها فرار کنند اما جای نگرانی نیست و نهایتا جفتگیری صحیح و کامل در همان مقطع زمانی انجام میگیرد. شایان ذکر است که طبیعتا اولین تخم باید در روزهای ۱۹ الی ۲۰ گذاشته شود.


 حتما بخوانید : تاثیرات نوع قفس و سیستم جفت گیری کبک های پا قرمز


چرا طول دوره تخمگذاری کبک و قرقاول کاهش می یابد ؟

علل کاهش را می توان به ترتیب اهمیت در موارد زیر بررسی نمود.

۱- قطعی برق سالن و تاریک شدن سالن در زمان روشنایی که اگر به طور مکرر ۳ الی ۴ روز اتفاق افتد ممکن است حتی گله به طور کامل از تخمگذاری باز بماند.

۲- عدم انجام صحیح خاموشی

۳-بالانس نبودن دان و افت کیفیت  یا مسمومیت آن

۴- تنش صوتی بالا یا گرما و سرمای ناگهانی و بیش از حد

۵- سرما خوردگی گله یا ابتلا به بیماری خاص

۶- کم سن بودن پرنده ماده یا نر

۷- خوراندن سبزیجات با طبع سرد

۸- تهویه نامطلوب سالن

همچنین باید توجه داشت هرچه اندازه تخم درشت باشد تعداد تخم کاهش می یابد لذا نباید به طور بی رویه درصد پروتئین جیره را افزایش داد (درصد استاندارد پروتئین جیره بسته به سن پرنده یا نوبت تخمگذاری بین ۱۸ الی ۲۰ درصد می باشد)

استرس :

در كنار رشد سريع، وزن مناسب، دوره هاي مداوم تخم گذاري، روند سريع تكثير و در كل سهولت پرورش بايد توجه داشت كه هميشه موارد زيانبار بالقوه اي در قالب عاملي تهديدگر و مخاطره آميز در لابلاي مراحل پرورش وجود دارد. ترس ناشي از علل گوناگون، عاملي مخرب براي پرندگان بوده كه گاهي اوقات منجر به خسارات جبران ناپذيري مي گردد. در اغلب اوقات ترس معلول مواردي همچون اختلال نور، تنش صوتي و جسم غير معمول تحريك برانگيز مي باشد. در پرورش كبك، قرقاول و بلدرچين، ترس شديدترين اثر سوء خود را در دوره تخم گذاري بجاي مي گذارد. در صورتي كه طي دوره تخم گذاري، عاملي تحريك برانگيز يا تنش زا متوجه گله مولد ( تخم گذار) گردد، در اكثر موارد منجر به كاهش آمار يا قطع دوره تخم گذاري گرديده و در مواردي نه چندان بعيد به تلفات چشم گير گله منتهي مي گردد. همچنين در دوره پرورش گوشتي به رغم اينكه بايد حتي المقدور محيط را جهت وزن گيري مناسب گله آرام نگه داشت، يك مورد تنش صوتي يا قطع ناگهاني نور در شب موجب رميدن تمام گله شده و اثراتي سوء اعم از نقص عضو (شكستگي بال)، كم خوراكي (كاهش وزن) و پارگي عروق در اثر برخورد(مرگ گله) مي گردد. و اما در دوره پرورش جوجه ترس در اكثر مواقع منجر به تلفات مي گردد. زيرا جوجه ها در اثر تحريك ناگهاني بر روي هم ريخته كه منجر به خفگي گرديده و از سوي ديگر به دليل جثه كوچك و حساس دچار پارگي عروق قلبي (خونريزي داخلي) مي گردند. به منظور جلوگيري از تمامي اين موارد مي توان اقداماتي ساده اما موثر را لحاظ نمود.

– هنگامی که جوجه به سن ۲۰ روزگی الی ۱ ماهگی رسید باید آنرا در هر روز، ۱ ساعت با خاموشی آشنا نمود.

– می توان در دوره پرورش گوشتی از ۱ ماهگی تا زمان کشتار از ویتامین ب کمپلکس محلول در آب استفاده نمود.

– باید فضا را  به اندازه کافی وسیع در نظر گرفت تا از رمیدن گله جلوگیری بعمل آید. همچنین باید سقف محل پرورش گوشتی را کوتاه در نظر گرفت. (حداکثر ۵/۲ متر) و (ایده آل ۲ متر)

– در پرورش گوشتی، ظروف آب و دانخوری را باید در جلو درب ورودی قرار داد تا از رفت و آمد در وسط و یا انتهای سالن و رمیدن گله جلوگیری بعمل آید.

– شدت نور سالن پرورش گوشتی را نباید زیاد در نظر گرفت و در صورت امکان تنها استفاده از نور روز کافی می باشد.

– برخلاف گله تخمگذار، نگهداری گله گوشتی در قفس البته با رعایت تمام نکات ظریف بهداشتی مطلوب به نظر می رسد.

– اوج استرس در دوره تخمگذاری، زمان روانه شدن گله از دوره لک به دوره روشنایی می باشد که تقریبا بین ۱۵ الی ۱۹ روز به طول می انجامد. باید توجه داشت که در این هنگام و همچنین در طول دوره تخمگذاری از ویتامین ب کمپلکس مازاد بر آنچه که در جیره موجود است برای کاهش استرس گله استفاده نگردد. در این نوع استرس تنها باید به آرامی از میان گله عبور کرده و ظروف آب و دان را تعویض نمود. حرکت از سمت کناره های دیوار به مراتب رمیدن گله را کاهش میدهد.


 حتما بخوانید : دلایل وقوع استرس در گله کبک + درمان


گله های مولد یا تخم گذار کبک

کبک در شرایط طبیعی از اواسط اردیبهشت تا اواخر تیر تخم گذاری می کند. نظر به این که با توجه به توجیه اقتصادی، پرورش کبک به صورت صنعتی مد نظر است. لذا بایستی سیستم نور مصنوعی، خوراک فرمول شده و بستر را با مدیریت صحیح به منظور شروع تخم گذاری و تداوم تولید تخم، کنترل نمود. بنابر این داشتن ۱۵-۱۰ لوکس نور در طول دوره تخم گذاری از ملزومات شرایط نوری محسوب می شود. پرورش کبک با خرید گله مولد ۵ ماهه شروع می شود. پس از خرید گله مولد و نگه داشتن گله در یک سیکل ۵۰ روزه نوری (توی لک بردن) فعالیت کبک برای تخم گذاری اغاز می گردد. که این سن بهترین زمان برای تخم گذاری می باشد در ضمن کبک در هفت ماهگی به بلوغ جنسی و در چهار ماهگی به بلوغ جسمی (وزن ایده آل) می رسد. لازم به ذکر است به منظور شروع کار و کسب موفقیت بیشتر تعیین نژاد گله یکی از اساسی ترین گزینه ها می باشد که شرایط یک گله مطلوب در زیر ذکر می گردد.

شرایط یک گله مطلوب

۱- گله باید از لحاظ هم خونی در حد f1 باشد به معنای ساده تر گله تهیه شده از یک لاین مادر اولیه بوده تا مراحل تکثیر، تولید و پرورش در حد استاندارد باشد و بازدهی مطلوب داشته باشد که این شاخص یکی از مهمترین گزینه های موفقیت می باشد.
۲- تعداد تخم گذاری در هر دوره پرورش (دوره ۴ ماه)
۳- مقاوم بودن گله مذکور در برابر بیماری ها (شرایط آب و هوایی گرم و سرد)
۴- نداشتن هیچ گونه نقص عضو پرنده (حتی عیوب کوچک)
۵- داشتن چنگال هایی بلند که در جفت گیری موثر بوده و باعث بالا بردن درصد نطفه داری تخم ها می گردد.


حتما بخوانید : قفس های استاندارد برای پرورش کبک  | قفس های استاندارد برای پرورش قرقاول


کبک های مولد (تخم گذار)

اولین مرحله از سیکل پرورش کبک، تهیه گله مولد تخم گذار می باشد. در این مرحله کبک های مولد در بستر، استقرار یافته و پس از تطبیق خود با شرایط محیطی (۵-۴ روز)، روانه سیکل نوردهی می شوند و پس از آن دوره تخم گذاری آغاز می گردد. لذا این مرحله از اهمیتی خاص برخوردار بوده و نقش کلیدی را در حصول نتایج مطلوب از سایر مراحل پرورش بعهده دارد.
به منظور شروع دوره پرورش، ابتدا باید گله مولد را تهیه نمود که به منظور صرفه اقتصادی، گله های ۶۵۰ قطعه ای به بالا مورد توجه می باشد. پس از خریداری کبک ها باید آنها را به بستر پرورش برده و به آرامی رها نمود. در بستر پرورش ملزوماتی اعم از شرایط تهویه مطلوب، نور مناسب و ظروف آب و دان کافی و در دسترس مد نظر می باشد. چنانچه کبک های مولد تهیه شده ۵ ماهه باشند، برای نوردهی مستعد بوده و می توان با مدیریتی صحیح دوره آن را آغاز نمود. اما به منظور تطبیق شرایط فیزیولوژیک و روانی کبک با محیط اطراف، باید چند روزی (۵-۴ روز) را تعلل نمود. دوره نوردهی به مدت ۵۲-۵۱ روز بوده و در این زمان شدت نور طی ساعت های منظم تغییر می یابد. در این میان باید توجه نمود که حتی المقدور از قطعی برق، تنش صوتی و بویژه اختلال نور خودداری گردد. زیرا کبک ها بسیار تحریک پذیر بوده و نسبت به کوچکترین محرک ناآشنا واکنش نشان می دهند. در مدت زمان نوردهی از پروتئین خوراک کبک تا حدی کاسته شده و مکمل های ویتامینی، اندکی افزایش می یابد. زیرا پروتئین بالا موجب افزایش وزن کبک های تخم گذار شده و نهایتا در دوره تخم گذاری مشکلاتی را اعم از کاهش تخم یا درشتی بیش از اندازه آن را به بار می آورد. پس از اتمام دوره نوردهی، ساعت های روشنایی طی برنامه ای مشخص تا ۱۷-۱۶ ساعت افزایش یافته و کبک ظرف مدت ۱۸- ۱۵ روز پس از دوره نوردهی شروع به تخم گذاری می نماید. در این زمان آشیانه های تخم گذاری باید تهیه و در بستر تعبیه گردند. هنگام شروع دوره نوردهی کبک های نر باید به مدت ۱۵ روز زودتر از ماده ها در خاموشی قرار گرفته باشند اما به علت دشواری این عمل، بجای آن در ۱۰- ۸ روز اول تخم گذاری باید تخم ها را حذف نمود زیرا از درصد نطفه داری اندکی برخوردارند. دوره های تخم گذاری کبک های مولد در هر سال ۲ مرتبه و هر دوره شامل ۴ ماه می باشد. بدیهی است که تعداد تخم های روزانه بسته به تعداد گله مولد در هر دوره رو به فزونی می باشد. به طوری که طی دوره های ششم و هفتم (کبک های ۳ تا ۴ ساله) درصد تخم گذاری ۶۸-۶۰ را می توان در نظر داشت. شایان ذکر است که کیفیت تخم نیز طی ۹ دوره تخم گذاری متغیر است. به طوری که در دوره اول (کبک های ۱ ساله) بعلت بی نطفه بودن بعضی از تخم ها میتوان سطح کیفی ۹۵% واما در دوره های بعدی ۱۰۰% را ثبت نمود. زیرا کبک های مولد با تجربه یک دوره تخم گذاری و نوسانات ناشی از آن، از آمادگی جسمانی بیشتری برای دوره های بعدی تخم گذاری برخوردار هستند. در پایان متذکر میگردد که با توجه درصد بالای تخم گذاری و همچنین سطح کیفی آن در دوره های میانی، باید شیوه مدیریت صحیح و موثر را معطوف به این مقطع زمانی نمود.

کیفیت و راندمان مولدین :

میانگین وزن کبک های مولد ۴۵۰ گرم می باشد. اما باید توجه داشت که به ازای افزوده شدن هر ۴۵ گرم به وزن بدن، ۰/۵ گرم به حجم تخم افزوده می گردد. از سوی دیگر پیش مولدین ضعیف و کم وزن اغلب دارای استخوان بندی و اسکلت لازمه جهت تشکیل پوسته کامل تخم بعد از ۳۰ هفتگی نخواهند بود. بدین معنی که پیش مولدین ضعیف به صورت مولدین (تخم گذار) ضعیف نیز باقی می مانند. وزن بدن کبک های پیش مولد تحت تاثیر عواملی همچون تغذیه، بیماری، نوردهی، فضای پرورش و نوک چینی قرار دارد. اما در این میان تغذیه فاکتوری مهم و ویژه تلقی می گردد. در صورتی که کبک های پیش مولد با توجه به سن، دارای وزن مطلوب نباشند، باید جیره غذایی مورد استفاده را با درصد کمی پروتئین بیشتر تا زمان وزن گیری ادامه داده و به تاخیر انداخت.
وزن هر کبک طی هفته های ۱۴ تا ۱۶ به حداکثر میزان خود خواهد رسید. به طوری که در این زمان ساختار اسکلتی پرنده به سایز بالغ خود رسیده و مجرای رحم تکامل یافته و آماده اولین دوره تخم گذاری می باشد. شایان ذکر است که طی فاصله زمانی مذکور حوادث استرس زا اثراتی سوء و مخرب را در وزن گیری گله بجای می گذارد. لذا باید حتی المقدور باید عوامل تنش زا همانند رفت و آمد های بی جهت، اختلال نور (قطعی برق)، انتقال گله به بستری دیگر و نوک چینی را کاهش داد. در مبحث نوک چینی، بهترین زمان جهت اقدام، پیش از ۶ هفتگی می باشد زیرا گله سریعتر قوای خود را بازیافته و متحمل ضعف رشد کمتری خواهد بود. جهت انتقال گله به بستر تخم گذاری باید توجه داشت که سنین ۱۸ تا ۲۰ هفتگی زمان مناسبی نبوده و می تواند عملی سوء تلقی گردد. زیرا در این هنگام شلوغی بیش از حدی به دلیل جثه بالغ مولدین ایجاد شده و در نهایت به دنبال استرس زیاد، میزان مصرف آب و خوراک برای تعدادی از کبک ها محدود شده و کاهش می یابد. لذا باید پیش مولدین را در سنین ۱۵ تا ۱۷ هفتگی انتقال داد. از دیگر راه های افزایش وزن مولدین در آغاز دوره تخم گذاری به تاخیر انداختن زمان بلوغ جنسی می باشد. گرچه بلوغ جنسی زودرس در صورت حصول وزن مطلوب، رضایت بخش و ارزنده می باشد، اما در صورت عدم وزن گیری استاندارد تا ۱۸ هفتگی، زمان نوردهی گله را باید به تاخیر انداخت. همچنین تغذیه بیشتر کبک ها در پیش از دوره تخم گذاری می تواند موجب افزایش حجم تخم ها گردد. افزایش میزان تغذیه می تواند با دفعات مکرر غذادهی و کاهش دمای بستر حاصل آید. در پایان متذکر می گردد که هر چند افزایش وزن مولدین و حجم تخم بزرگتر شاخصی مهم و مزیتی قابل توجه تلقی می گردد اما هر کدام از این موارد دارای حد استاندارد بوده و در صورت تجاوز، مشکلاتی اعم از تخم های بیش از اندازه درشت، کاهش آمار تخم، پارگی مجرای رحم تخمگذاری، تشدید کنیبالیسم و در پاره ای از مواقع مرگ کبک مولد را به بار می آورد.


حتما بخوانید : چند منوی غذایی با گوشت کبک


مديريت كيفيت بستر :

تهويه و وضعيت حرارتي سالن، از جمله فاكتورهاي بحراني هستند كه دائما بايد توسط پرورش دهندگان كنترل شوند. به عنوان مثال اگر رطوبت سالن به دقت تحت نظارت قرار نگيرد، بستر موجود در سالن خيس شده و سطح لغرنده و چسبناكي را ايجاد خواهد نمود. در چنين وضعيتي، بستر به سادگي از آب اشباع شده و آب به حالت راكد در سالن مي ايستد. يك چنين بستر مرطوبي عمدتا در سالنهايي كه از آبخوريهاي فنجاني و قطره اي استفاده مي كنند، دقيقا در نزديكي محل آبخوري به وفور مشاهده مي شود. لذا تعبيه شيارهاي خروج آب در چنين محلهايي از مسائل مهم مديريتي محسوب ميشود.

بهر حال اگر رطوبت بستر، بيش از حد مجاز باشد شيوع بيماريهاي باكتريايي و ايجاد يك محيط غير بهداشتي پيامدي اجتناب ناپذير خواهد بود و چه بسا كه بوي نامطبوع آمونياك در سالن منتشر شده و يا عواقبي مانند تجمع حشرات موذي، وارد شدن جراحات در كف پا و تاولهايي در سينه را به دنبال داشته باشد. تحت چنين وضعيتي، لاشه حاصل از اين جوجه ها بازارپسندي و تقاضاي كمي دارد.

بستري كه به شدت خشك و خاك‌آلود باشد نيز مي‌تواند در جوجه‌هاي جوان موجب بيماري‌هاي تنفسي شود.

اگر مقداري از بستر را در دست بفشاريم و بستر بصورت گلوله‌اي چسبنده درآيد، رطوبت آن بالاست، اگر چسبندگي آن كم باشد و با يك ضربه آرام به آساني از هم جدا شود رطوبت تقريباً مناسب است و اگر اصلاً چسبندگي نداشته باشد بستر خشك است.


در پایان قابل ذکر است که شرکت پرآور فقط در زمینه ساخت تجهیزات نگهداری طیور فعالیت میکند، و اینگونه از مقاله ها برای رفع ابهامات بازدید کنندگان و مشتریان محترم تهیه و تنظیم شده است. 

 کلیه حقوق متعلق به شرکت پرآور صنعت، و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع قانونا پیگرد داشته و شرعا حرام می باشد.

 

28 پاسخ

  1. با سلام
    مطالب شما خوب و کامل بود ممنون. چند سوال دارم در صورت امکان پاسخ بدین ممنون میشم :
    ۱ – ایا قرقاول مولد به نسبت نر و ماده مناسب در قفس طبقه ایی جفت گیری و تولید تخم نطفه دار می کنند ؟
    ۲ – آیا امکان مدیریت نوری و یا تغذیه ایی در سیستم قفس طبقه ایی و واداشتن قرقاول به تخم گذاری سری دوم یا مرحله سوم همانند کبک وجود دارد .
    اگر طریقه اجرا یا رفرنس جهت پیگیری اعلام بکنین هم عالی میشه .
    ممنون و متشکر.

  2. ممنون میشم اینو توضیح بدین اگه قرقاول تو قفس پرورش داده بهشه و بهش نور خورشید نرسه ضعیف نمیشه..؟؟ بنظرم نور خورشید خیلی مهم..

  3. قرقاول مولد هم میشه در قفس نگه داشت چون شنیدم مولد باید در بستر شن باشه ؟ درسته؟
    ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز
      به طور کلی استفاده از سیستم قفس تو پرورش، باعث افزایش راندمان تولید میشه و از بروز بسیاری از بیماری جلوگیری میکنه.
      با احترام

    1. سلام دوست عزیز
      به علت عدم شیب استاندارد در قفس، این مشکل به وجود اومده. باید از قفس های استاندارد استفاده کنید.
      با احترام

    1. سلام دوست عزیز
      تو فضای باز هم میشه پرورش داد، اما برای افزایش راندمان تولید بهتره تو قفس نگهداری بشن.
      با احترام

  4. با سلام و عرض احترام
    علت گرانتر بودن گوشت و تخم قرقاول نسبت ب سایر طیور سخت تر بودن پرورش هست یا صرفاکم بودن تولید …؟؟؟

  5. باسلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید پرورش قرقاول درقفس امکانپذیر هست یا خیر .لطفا درمقایسه با پرورش دربستر مزایای کدام یک بیشتره

    1. سلام بله قفس های مخصوص پرورش قرقاول موجود هستند جهت استعلام قیمت لطفا با واحد فروش در ارتباط باشید
      05144417200 / 09128470498
      بستر یک روش منسوخ شده هستش که در قدیم استفاده میشده و در حال حاضر کاربردی ندارد و مشکلات زیادی را ایجاد میکند.
      عدم جمع آوری فضولات به سادگی، تولید گاز آمونیاک از فضولات در بستر، پایین بودن راندمان تخمگذاری، ابتلا به انواع بیماری های پا در قرقاول در اثر مرطوب بودن بستر و…
      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست