شروع جشنواره عیدانه! تخفیفات چند میلیونی از پرآور درخواست کنید (فقط 48 ساعت)

انجمن مطالب ارسالی کاربران حامی پرورش بلدرچین

4.5/5 - (2 امتیاز)

انجمن پرورش بلدرچین

 

کاربران عزیز میتوانند از این پس هر گونه مطلبی مرتبط با  ( پرورش بلدرچین،نگهداری،کشتار،فروش و … )

که در راستای کمک به دیگر متقاضیان این صنعت نیاز می باشد ارسال و با نام خود در سایت درج نمایند.

پرآور پیشاپیش از همکاری شما که دوستدار صنعت پرورش بلدرچین هستید تشکر می کند.

با این حرکت خدا پسندانه کمک بسزایی به متقاضیان جدیدی که علاقمند به شروع پرورش هستند خواهیم کرد.

و به توفیق خداوند مانع شکست،رکود و ضرر زیان های غیرقابل جبران برای براداران وخواهران خود خواهیم شد.

  • شما میتوانید  در قسمت نظرات محتوای مورد نظر خود را ارسال نمایید، و در کوتاه ترین زمان بعد از بررسی واحد پشتیبانی تایید خواهد شد.

 

 

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

علی فتاحی مینویسد…
توصیه می کنم افراد کم سرمایه و ضعیف و بی تجربه و بی دانش را به شغل مزرعه داری بلدرچین تشویق نکنید چون با این کار هم او خیر نخواهد دید و هم فعالین موفق را به ورشکستگی می کشانند
لذا افراد کم سرمایه بهتر است مدتی کارگری کنند تا هم تحربه بیندوزند و هم مقداری سرمایه جمع کنند تا از رقابت در قیمت در جریان مزرعه داری پرهیز نمایند
زیرا در غیر اینصورت رقابت در قیمت جایگزین رقابت در کیفیت و کارایی می شود و کل صنعت عقب می ماند
شعار من این است ورود فقرا به صنعت ممنوع است چون بیجاره می شوند و به نابودی خودشان کمک می کنند

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

آریا مینویسد …

بهتره که به افراد کم بضاعت فرصتی داد نه در غالب حمایت مالی بلکه در غالب اتحادیه .میشه اونارو دور هم جمع کرد و یک فارم در اختیارشون گذاشت از طرف افراد با تجربه تر .سرمایه هم تا جایی که میتونن ،میشه از خودشون گرفت و مابقی هم بقیه میتونن سرمایه گذاری کنن.هم اشتغال و هم تولید

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمد مینویسد…

یکی از فعالیت های پرورش در خصوص سایر ماکیان ، پرورش بلدرچین صنعتی است . پرورش بلدرچین با فاصله ی نسلی کوتاه یکی از فعالیت های زیر شاخه ی طیور محسوب شده که شروع فعالیت آن بعد از انقلاب در استان یزد شروع شده و سپس در اکثر نقاط ایران تسری یافت . پرورش بلدرچین از جمله فعالیت هایی محسوب می شود که کل فعالیت از تولید تخم نطفه دار تا نهایت کشتار و بسته بندی در داخل یک مجموعه انجام می گیرد . بنابر این پرروش و مدیریت آن از حساسیت بالایی برخوردار است و چنانچه یکی از حلقه های زنجیر که به ترتیب مادر ، جوجه کشی ، واحد گوشتی ، کشتار ، بسته بندی و انجماد است دچار لغزش و کندی شود خیلی سریع بر روی قسمت های مختلف تاثیر گذار خواهد بود.
تولید گوشت بلدرچین در سال 83 به 720 تن بالغ گردید.
عرضه ی گوشت بلدرچین در قالب بسته های فریز شده و تازه به اوزان 900 الی 1000 گرمی و حاوی 5 ال 6 قطعه لاشه است . گوشت این پرنده منبع پروتئینی بسیبار خوش پخت و با قابلیت کبابی شدن بوده که به ذائقه ی ایرانیان نیز سازگار است و امکان عرضه ی آن در بازار جهانی نیز در صورت رعایت کردن شاخص های عرضه محصولات را دارا می باشد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمد در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

تغذیه بلدرچین
مواد غذايي تشكيل‌دهنده جيره بلدرچين عبارتند از: آب، پروتئين، كربوهيدرات، چربي، مواد معدني و ويتامين‌ها
اگرچه تمامي اين اقلام ضروري هستند،‌ اما آب كافي، به عنوان مهم‌ترين ماده‌ غذايي محسوب مي‌گردد. آب پاكيزه و تميز بايستي به طور منظم و دائم به خصوص تحت شرايط گرم و مرطوب در اختيار پرندگان باشد. بلدرچين به حداقل 2 برابر وزن خويش نياز به آب دارد. و برابر با وزن خويش نيازمند غذا بر حسب ماده خشك هستند. در صورت مصرف قدري نمك اضافي در جيره يا در فصول خشك سال ميزان نياز به آب نيز افزايش مي‌يابد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

خوراک مصرفی در دوره پرورش، بخش اعظمی از هزینه های این دوره را شامل می شود. لذا ترکیب و چگونگی تهیه آن بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشت که هرگز از خوراک سایر ماکیان بالاخص مرغ استفاده نگردد. دان مورد استفاده جوجه قرقاول ها باید دارای ۲۸% پروتئین و در سنین بالغ ۲۴% باشد.

همچنین از تازه بودن و ترکیب ایده آل دان باید اطمینان حاصل نمود. زیرا اثر مطلوب اکثر مواد معدنی و ویتامین های موجود در خوراک پس از مدتی طولانی از بین رفته و فاقد ارزش غذایی می باشد. گندم، سویا و ذرت از ترکیبات اصلی خوراک قرقاول می باشد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

برای جوجه های ۱-۳۰ روزه می توان از منابع گرمازا نظیر لامپ یا هیتر های آویزان استفاده نمود.برای مثال از لامپ های حرارتی ۲۵۰ وات می توان برای ۲۵۰ جوجه استفاده نمود. اما گزینه ایده آل آن است که از لامپ های حرارتی پشت جیوه ای قرمز استفاده نمود. زیرا از مزیت هایی همانند مصرف کمتر برق(۶۰ وات)، نور قرمز(ضد قارچ و باکتری) وهمچنین گرمای بیشتری برخوردار است. به منظور تنظیم فاصله منابع گرمازا تا کف سالن، باید وضعیت جوجه ها را بررسی نمود. به طوری که اگر جوجه ها در زیر منبع حرارتی تجمع کرده باید فاصله را کاهش‌ (افزایش دما) و در صورتی که به اطراف پراکنده شده، باید آنرا افزایش داد (کاهش دما).

در اغلب موارد مشکلات ناشی از سرما بوده اما باید توجه داشت که گرمای بیش از حد موجب خشکی عضلات جوجه ها و مرگ زودرس آنها می گردد. در صورت استفاده از لامپ های حرارتی باید در نظر داشت چنانچه هر یک از لامپ ها سوخته باشد یا اتصالی در مدار آنها ایجاد گردد، منجر به افت دما گردیده که در مواقع بحرانی جوجه ها روی هم ریخته و درصدی از تلفات بعلت خفگی را در پی خواهد داشت.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

پرورش بلدرچین گوشتی

بلدرچین از پرندگان بسیار مقاوم است که در مقایسه با مرغ و دیگر پرندگان بسیارمرگ و میر پائینی دارد و بزرگ کردن یک جوجه یک روزه ی بلدرچین بسیار راحت تر از جوجه مرغ است.

با توجه به اینگه حجم بسیار کوچکی دارد فضای بزرگی به مانند مرغ برای پروار شدن احتیاج ندارد. به عنوان مثال در ۱۰ روز اول که جوجه باید مراقبت ویژه داشته باشد حدودا ۳۰۰۰ جوجه در یک اتاق ۳*۴ جا می گیرد و بعد از آن می توان در قفسهای چند طبقه آنها را نگه داشت البته قفسهایی که برای تخمگذار ظرفیت ۱۰۰ بلدرچین دارد برای گوشتی تا ظرفیت ۲۰۰ بلدرچین را نیز خواهد داشت ، بلدرچین گوشتی بهتر است متراکم باشد تا فعالیت زیادی نداشته باشد و گوشت بهتری بیاورد.

از مزایای مهم پرورش بلدرچین گوشتی این است که در زمان۳۵ الی ۴۵ روزگی سر بریده می شود یعنی نقطه سر به سر بازگشت سرمایه شما حدودا ۴۰ روزگی می باشد.

تفاوت این زمان در سلیقه شماست که می خواهید بلدرچین ریز یا درشت به بازار عرضه کنید. بلدرچین ۴۵ روزه مشتری پسند تر و گرانتر است اما بلدرچین ۳۵ روزه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

استرس ناشی از صدا :

همیشه پیشنهاد شده است که محل پرورش طیور بایستی دور از نواحی پرسروصدا مانند جاده هاي اصلی و صنایع مکانیکی سنگین برپا شود ، ولی میتوان تعداد زیادي از فارمها را دید که این پیشنهاد را نادیده گرفته اند.
نصب ژنراتور برق در یک محل نامناسب در فارم میتواند منبع بسیار بزرگی از ایجاد سروصدا باشد .

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

تغذیه بلدرچین
نیازهای تغذیه ای در بلدرچینهای مولد و پرواری از یکدیگر متفاوت می باشد اما درهر دو خوراک بایستی به شکل آردی با حداکثر قطر در اختیار پرندگان قرار داده شود که این مسئله خصوصاٌ در اوائل دوره رشد بسیار حائز اهمیت می باشد.
میزان مصرف خوراک در پرندگان بالغ حدود 35-25 گرم به ازا هر پرنده در روز می باشد.
همچنین دان تهیه شده بایستی دارای فرمولاسیون ویژه و به اصطلاح بالانس شده باشد و در آن از ترکیبات مورد نیاز نظیر مواد معدنی و ویتامینه، کلسیم، فسفر، مواد افزودنی مورد نیاز و … استفاده گردد تا حداکثر بازدهی در رشد و تخمگذاری بدست آید.
باید توجه داشت که بلدرچینها، خصوصاٌ جوجه ها به کمبود برخی مواد مانند کلسیم، فسفر و روی بسیار حساس می باشند و کمبود این مواد در جیره بصورت عقب ماندگی در رشد، کمبود وزن، عدم رشد پرها و مشکلات تنفسی نمایان می شوند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین مینویسد…

عوامل موثر بر جوجه کشی در بلدرچینهای اهلی
بلدرچین اهلی شده تمایلی برای خوابیدن روی تخم ندارد و بنابرین تخم هارا بایستی با دستگاه های ویژه و به روش مصنوعی جوجه کشی کرد. تخم بلدرچین را می توان با موفقیت بالا در اکثر دستگاه های تجاری که به منظور جوجه کشی تخم مرغ یا سایر پرندگان ساخته شده اند تبدیل به جوجه کرد، برای این کار فقط کافی است تا شانه های مخصوص بلدرچین را جایگزین شانه های تخم مرغ کرد.
عوامل تاثیر گذار بر روی میزان جوجه درآوری تخم در بلدرچینها تقریبا همانند سایر ماکیان بوده و دما ، رطوبت ، چرخش ، و تهویه 4 عامل مهم و موثر بر جوجه کشی هستند . عدم توفیق در هر یک از این 4 عامل موجب کاهش شدید قابلیت جوجه دراوری می شود. در این موارد بهتر است همواره با دقت زیادی به توصیه های سازنده دستگاه عمل نمائید.
تخم ها باید حداقل 3 نوبت در روز و هر نوبت حدود 108 درجه چرخانده شوند و این امر برای 14 روز متوالی ادامه یابد.
تخم های بلدرچین ژاپنی عموماً در روز 14 به هچر منتقل میشوند و در روز 17 جوجه ها از تخم بیرون می آیند.
پس از هر بار استفاده از دستگاه باید انکوباتور را به خوبی ضد عفونی و گازدهی کرد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین درانجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

زخم روده :

بيماري ويژه بلدرچين مي باشد ، التهاب و زخم در روده ايجاد مي شود ، بلدرچين به اين بيماري بسيار حساس مي باشد ميزان ابتلاء در جوجه بلدرچين 100- 15% مي باشد در گله هاي مادر كمتر ديده مي شود . عامل بيماري يك نوع باكتري بي هوازي مي باشد . سرايت بيماري از طريق مدفوع صورت مي گيرد . مبتلايان روز بروز ضعيف ولاغر مي شوند اسهال از علايم بارز و عمومي مي باشد ، مدفوع آبكي و برنگ سفيد و پرهاي ژوليده ، بيحالي و خواب آلودگي از ديگر علايم بيماري محسوب مي گردد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

امیر از کرج در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

تولید بلدرچین در دنیا
تولید بلدرچین در دنیا هم از نظر تولید گوشت و هم از نظر مصرف تخم در افزایش است و این در حالی است که هنوز هم گوشت و تخم بلدرچین به عنوان غذائی تجملی مطرح می باشد.برای توسعه کیفیت در امریکا بر روی نژادی از بلدرچین که به اسم Bob White مشهور است کار می شود که از نظر بزرگی جثه از همتای ژاپنی خویش بزرگتر بوده ولی گوشت آن به لذت نوع ژاپنی نمی رسد.

ژنتیک پرندگان به تولید بهتر و اقتصاد رضایتبخش بخاطر تقاضای گسترده انها انجامیده است.

آینده تولید بلدرچین در حقیقت چنین به نظر می رسد که در سراسر دنیا علاقه پرورش دهندگان طیور را به خود جلب نماید.

عادی ترین نژاد بلدرچین بخصوص در کشور انگلستان بلدرچین ژاپنی است.وزن متوسط ان 250 گرم و وزن نر ان کمی کمتر است.وزن تخم 14 گرم است.بلدرچین در حدود 200 تخم در سال می گذارد و پرندگان جوان برای مصرف غذائی در حدود سن 40 روزگی با وزن زنده 250 گرم آمده می شوند.جوجه های بلدرچین از بدو تولد بسیار پر تحرک و پر سروصدا بوده و یک جوجه بلدرچین معمولا دارای وزن 6 تا 8 گرم و حداکثر 10 گرم می باشند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

امیر از کرج مینویسد…

یکی از مشکلات عمده صنعت بلدرچین وارد شدن افراد علاقه‌مند بدون شناخت کافی از کار است. به طوری که در اثر هیجان و یا مشاهده الگوهایی خاص یک‌مرتبه تصمیم به فعالیت در حرفه بلدرچین می‌گیرند اما زمانی که با واقعیات کار مواجه می‌شوند خیلی زود روحیه خود را از دست داده و با ضررهای سنگین کار را رها می‌کنند.

در واقع این افراد بجای شناسایی مشکلات کار و تلاش برای رفع آن گزینه رها کردن کار را انتخاب می‌کنند. در صورتی که شاید بهتر بود قبل از ورود به کار واقعیات را شناسایی و بعد برای ورود به این حرفه تصمیم می‌گرفتند.

بنابراین اگر هنوز وارد این حرفه نشدید به صورت دقیق کار پرورش بلدرچین را بررسی کنید و با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند مشورت کنید. برای مشورت سعی کنید از افراد مختلف کمک بگیرید و در نهایت خودتان جمع‌بندی کنید و تصمیم نهایی بگیرید.

اگر هم وارد این حرفه شده‌اید و یا در مقیاسی آزمایشی فعالیت می‌کنید. بهتر است به جنبه مدیریتی کار توجه بیشتری داشته باشید.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

زهرا مینویسد…

سود پرورش بلدرچین زیاد است؟
گفته می شود سود پرورش بلدرچین بالاست. در صورتی که در عمل سود در حد سایر فعالیت ها است. بنابراین انتظار نداشته باشید که در کوتاه مدت سود قابل توجهی بدست آورید. خیلی از مجموعه های پرورش بلدرچین به دلیل نداشتن مدیریت مالی قادر به محاسبه سود یا زیان و عملکرد مجموعه نیستند و خیلی دیر متوجه می شوند که فعالیت چند ماه آنها نه تنها هیچ سودی نداشته است بلکه بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند. بازدهی تولید محصولات بلدرچین هم نسبتاً خوب است اما بازار فروش محصولات محدود است. رقابت در بازار هم وجود دارد. بنابراین ممکن است نتوانید محصولات را به موقع و یا با قیمت مناسب بفروشید. باید قبل از آنکه به فکر تولید باشید چاره ای برای بازایابی و فروش محصولات بیاندیشید.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

سیدامیرمسعود مینویسد…

“تاثیر آمونیاك بر پرنده”
گاز آمونیاك عمده تاثیرات منفی و مخرب خود را زمانی که تهویه در کمترین مقدار خود باشد مانند فصل زمستان و یا در اوایل دوره‌ی پرورش می‌گذارد. در آمریکا حداکثر سطح مجاز آمونیاك موجود در سالن ppm 25 توسط NIOSH و ppm 50 توسط OSHA اعلام شده است. کاهش سطح آمونیاك موجود در سالن فقط به دلیل رعایت قوانین نمی‌باشد بلکه باعث بهبود و افزایش عملکرد پرنده نیز می‌شود. مطالعات نشان می دهند که تاسیسات طیور حدود 8 برابر آمونیاك بیشتري نسبت به پالایشگاه هاي نفت و کارخانجات فولاد تولید می‌کنند. متاسفانه بسیاري از پرورش‌دهندگان در محیطی مملو از آمونیاك کار می‌کنند و قادر نیستند سطوح زیر ppm 50 را تشخیص دهند. با این وجود سطح توصیه شده آمونیاك بیشتر از ppm 35 نمی‌باشد. تاثیر منفی گاز آمونیاك روي پرنده از ppm 25 شروع می شود و در سطوح بالاتر از ppm 50 پرنده دچار مشکلات جدي می‌شود. نشانه‌هاي اثرات منفی گاز آمونیاك عبارتند از آب ریزش چشم، بسته شدن پلک‌ها و مسدود شدن آنها، کوري،کاهش نرخ رشد که در نهایت منجر به این می‌شود که پرنده قادر نمی‌ باشد آب و خوراك را پیدا کند. جوجه‌هاي یک روزه علایم در معرض قرار گرفتن آمونیاك را در سنین 4 الی 5 هفتگی نشان می‌دهند. جوجه‌هاي گوشتی که با سطوح بالاتر از ppm 20 آمونیاك در دوره 42 روزه مواجه بودند احتقان ریوي، ادم و خونریزي را نشان دادند. وجود آسیب در برونش‌ها و ناي پرنده را در برابر عفونت‌هاي باکتریایی مانند اي کولاي حساس می‌کند. پرندگانی که با سطوح بالاتر از ppm 40 آمونیاك مواجه می‌باشند، قادر به دفع اي کولاي از سیستم‌شان نمی‌باشند و این پرنده را غیرایمن می‌سازد و براي مصرف انسان مضر می‌باشد. با سطح ppm 50 آمونیاك نرخ ابتلا به نیوکاسل دوبرابر گروه شاهد بود. کاهش در تولید تخم مرغ، مصرف خوراك، افزایش وزن و تاخیر در بلوغ جنسی به میزان دو هفته در حضور سطوح بالاي آمونیاك گزارش شده است. پرندگانی که با ppm 100 آمونیاك مواجه بودند نرخ تنفسی پایین‌تري را نشان دادند علاوه بر این تاثیر منفی بر ساختمان شش نیز داشت. پرندگانی که تقریبا براي 6 هفته به طور میانگین مواجه با ppm 100 آمونیاك می‌باشند، ملتحمه آنها ملتهب و نرخ تولید تخم‌مرغ پایین‌تري نیز نشان می‌دهند. آمونیاك باعث ایجاد عفونت در ملتحمه و برونش‌ها می‌شود. سطوح آمونیاك همچنین باعث ایجاد درماتیت تماسی در پا، مفصل خرگوشی و سوختگی سینه می‌شود. چنانچه آسیب پا زیاد باشد، باعث فلجی و لنگش می‌شود. وقوع آسیت، اختلالات دستگاه گوارش و بیماري‌هاي تنفسی به میزان زیادي مرتبط با سطح آمونیاك می‌باشد. وقوع این آسیب‌ها می‌تواند براي پرنده‌ دردآور و استرس‌زا باشد بنابراین کنترل سطح آمونیاك مساله مهمی براي صنعت طیور می‌باشد. آمونیاك به عنوان یک مساله قابل توجه در صنعت طیور مطرح می‌باشد. در مرغ‌هاي تخم‌گذار باعث بروز مشکلاتی از قبیل کریزاي عفونی، لارنگوترکئیت و مایکوپلاسموزیس می‌شود. این مساله به خاطر این می‌باشد که آمونیاك در حقیقت باعث تخریب سه طریقه دفاع بدن می‌شود. تخریب اپیتلیوم مژك‌دار، ترشح موکوس و ماکروفاژهاي حفره‌اي که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی در حیوان می‌شود که در نهایت منجر به ضرر و زیان اقتصادي بالایی می‌شود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

نازنین در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

درجه حرارت مورد نیاز بلدرچین ها
جوجه بلدرچین ظریف و پر تحرک و در بدو تولد فاقدقدرت انطباق با دمای محیط می باشد و در نتیجه حساسیت خاصی در مورد تغییر دمای هوای محیط داشته و به شدت آسیب پذیر می باشد و در روزهای نخستسن تولید دمای 36 تا 38 درجه سانتیگراد توام با هوای تمیز و سرشار از اکسیژن از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.بتدریج با افزایش سن جوجه ها از میزان حرارت محیط کاسته می شود و در سن 6 تا 7 هفتگی به 22 تا 24 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

جوجه ها تا زمانی که دما زیر 21 درجه سانتیگراد کاهش نیافته است نیازی به دمای اضافه ندارند و 12 ساعت تاریکی و 12 ساعت روشنایی تا سن 5 هفتگی یعنی زمانی که بلدرچین ها به پن ها یا قفس های تخمگذاری منتقل می شوند می تواند ادامه پیدا کند.

قفس های نر و ماده برای داشتن رشد بهتر بایستی جدا از هم نگهداری شوند.در حالت پرورش روی بسترمساحت 150 تا 180 سانتی متر مربع به ازای هر جوجه بسته به نوع جوجه ها و فصل در نظر گرفته می شود.برای هر جوجه 2.5 تا 3 سانتی متر دان خوری و1،5 تا 2 سانتی متر آبخوری در نظر گرفته می شود..

برای جوجه های بلدرچین تا سن 3 هفتگی 2 سانتیمتر دان خوری و یک سانتی متر فضای مناسب آبخوری ضروری است.برای هرجوجه 75 سانتی متر مربع فضای بسته و 75 سانتیمتر مربع نیز فضای حرکت تا سن 3 هفتگی برای بدست آوردن نتیجه مناسب کافی است.

برای شروع تغذیه خوب بلدرچین ها می توان به مدت 2 تا 4 روز آب شکر 8 درصد داد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

نازنین مینویسد…

چند نكته در جابجايي بلدرچين و كبك

نزديكترين محل به مزرعه را براي خريد جوجه انتخاب كنيم.

از ماشين هاي مخصوص حمل جوجه استفاده كنيم.

تا حد ممكن شرايط محيطي ماشين حمل و سالن مقصد با سالن مبدأ يكسان باشد.

انتقال جوجه ها با سبدهاي مخصوص حمل جوجه در سنين مختلف انجام شود.

براي گرفتن راحت تر جوجه ها و شمارش دقيق تر هنگام انتقال به سبدها مي توانيم سالن را تقسيم بندي كنيم.

در سالن مقصد، آب و دان كافي براي جوجه ها فراهم نماييم و تا جاي ممكن از همان سيستم آبخوري و دانخوري در مبدأ استفاده كنيم.

در زمان انتقال پرنده در سبدها نور سالن را كم كنيم.

به دليل اينكه در زمان تنش نياز پرنده به ويتامينc افزايش مي يابد قبل و بعد از جابجايي به مقدار كافي اين ويتامين را در آب و دان پرنده اضافه كنيم.

هنگام انتقال جوجه به سبدهاي حمل به دليل ايجاد گرد و غبار زياد، لازم است از حداكثر تهويه براي خروج غبارها استفاده كنيم.

كار انتقال با سرعت اما با آرامش انجام شود تا از تنش به پرنده جلوگيري كند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

سجاد از قم مینویسد…

کیفیت گله مادر بلدرچین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است
اما…
میانگین تولید تخم بلدرچینها در دوره تولید نزدیک به هم است و اختلاف میانگین تخمگذاریشان حداکثر 10 درصد است یعنی اختلاف قیمت تمام شده تخم تولیدی شان حداکثر 10تومان است
اما
در صورت استفاده از جیره جایگزین با میانگین قیمت تمام شده 1000 تومان ، اختلاف قیمت تمام شده تخم تولیدی شان حدود 20تومان است.
لازم به ذکر است که کیفیت گله مادری بعد از مبحث جیره جایگزین مهمترین شرط موفقیت در #پرورش_بلدرچین میباشد.

یک مزرعه دار موفق بلدرچین باید گله مادر رو خودش داشته باشه تا نیازمند خرید جوجه و مولد بدون شناسنامه از سایرین نباشه و از کیفیت جوجه هاش مطمئن باشه.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

سجاد از قم مینویسد…

شرایط نور
بلدرچین ژاپنی نیاز به ۱۴تا ۱۸ ساعت نور در روز برای حداکثر تولید تخم و باروری دارد. این به این معنی است که نور مکمل باید در ماه های پاییز، زمستان برای تولید حفظ شود..
جنس نر برای پرورش مورد نیاز نمی باشد. هر بلدرچین که برای صنعت گوشت پرورش یافته است به تنها حدود ۸ ساعت نور در هر روز نیاز دارد و این برای شروع رشد به اندازه بلوغ جنسی مناسب نیست. بنابراین انرژی در مبارزه و جفت گیری را نداشته و فقط تمایل به چاق شدن سریع تر دارند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

امیر مینویسد…

خصوصیات گوشت بلدرچین
گوشت بلدرچین بعلت داشتن پروتوعین زیاد و درصد چربی کم بسیار مطلوب بوده و برای درمن برخی از بیماری ها مانند ضعف اعصاب ، ناراحتی های روانی و بیخوابی موثر است و در افراد مسل قوای از دست رافته جوانی را تقویت می کند .بازده لاشه در بلدرچین حدود 80 و در مرغ گوشتی حدود 70 درصد است . معمولاً طعم مطبوع اناوع گوشت به دلیل وجود ماده ای بنام گلیکوژن است که در سلول های ماهیچه ای وجود دارد . هر قدر گه عضله در طول حیات حیوان فعالتر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است . گوشت سینه ی پرنده علاوه بر اینکه حدود یک سوم حجم لاشه را تشکیل می دهد ، دارای طعم بسیار خشک و لذیذ است . همچنین بافتهای مفصلی ان پرنده بدلیل وجود سلول های پیچیده ی پیوندی در اثر پختن یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده پس از طبخ نیز ترکیب خود را حفظ کرده و در پذیرایی ها زیبایی و آرایش خاصی به سفره می دهد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمدی از بوشهر مینویسد…

نیازهای مزرعه پرورش بلدرچین
۱ – گله مادر ۲-دستگاه جوجه کشی ۳-واحد پرورش جوجه های گوشتی ۴-واحد کشتار و بسته بندی جهت پرورش بلدرچين روشهاي گوناگوني وجود دارد که بنا به نوع آب و هوا، نوع مديريت و مکان اجراي پروژه مي توان به يکي از اين روشها عمل نمود.
متمرکزترين حالت جهت پرورش اين پرنده استفاده از قفسهاي ويژه پرورش براي مادرها میباشد.برای پرورش جوجه ها هم میتوان از بستر استفاده نمود هم قفس.

به طور کلي و صرفنظر از نوع سيستم پرورش، جهت نيل به حداکثر بازدهي بايستي موارد زير را در نظر داشت:

– اجتناب از هرگونه حمل و نقل بي مورد
– فراهم نمودن محيطي آرام و دور از استرس
– اعمال برنامه کاهش تدريجي دما
– تامين نور کافي و استفاده از برنامه نوري مناسب
– استفاده از جيره هاي بالانس شده و با کيفيت
– رعايت کليه اصول بهداشتي

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمدی از بوشهر مینویسد…

سرمايه گذاري براي پرورش بلدرچين بسياد سودآور است زيرا:

1- سن بلوغ زود فرا مي رسد

2- بسيار سريع رشد مي كنند

3- ميزان تخم گذاري بالا است

4- دوره اكوباسيون كوتاه وكم كه فقط 17تا18 روز است

5- تثبيت براي تراكم بالاي پرورش زيرابه فضاي دانه وآبخوري كمتري نسبت به مرغ ها و اردك ها نيازمندند.

6- در برابر بسياري از بيماري هاي مرغ ها مقاومت دارند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمدی از بوشهر در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

از لحاظ جانورشناسي بلدرچين به راسته مرغان، خانواده قرقاول ، زير خانواده مرغان مزرعه و گونه بلدرچين تعلق دارد. در حالت کلي دوگونه بلدرچين ژاپني و اروپائي بسيار مورد توجه هستند که ميان اين دو گونه رابطه بسيار نزديکي وجود دارد. بلدرچينهاي ژاپني بيشتر در جزاير ژاپن پراکنده هستند و نوع وحشي اين پرنده به صورت جفت در تابستان در شمال و در زمستان در نواحي جنوبي جزيره زندگي مي کنند در حاليکه بلدرچينهاي اروپائي از گسترش وسيعي در اروپا، سيبري، ايران، ترکيه، چين و مصر برخوردار هستند. با اين حال شباهتهاي بسياري بين بلدرچين ژاپني و اروپائي وجود دارد و تنها تفاوت آنها در اندازه بدن و جثه مي باشد به گونه اي که بلدرچين اروپائي داراي طول بدن 18 سانتيمتر و بلدرچين ژاپني داراي طول بدن 15 سانت مي باشد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین از تهران مینویسد…

جمع‌آوري تخم‌هاي نطفه‌دار

جمع‌آوري تخم‌هاي نطفه‌دار يك بار حدود ساعت نه شب و بار ديگر صبح روز بعد انجام مي‌شود. هنگام جمع‌آوري و حمل تخم‌هاي نطفه‌دار بايد بسيار دقت كرد. زيرا پوسته تخم‌ها بسيار نازك است و به آساني مي‌شكند.

تخم‌ها را بايد طوري در شانه‌اي مناسب و تميز قرارداد كه انتهاي پهن تخم به طرف بالا باشد تا نطفه به پوسته نچسبد. تخم‌هايي كه براي جوجه‌كشي در نظر گرفته مي‌شوند بايد تميز باشند. همچنين داراي شكل طبيعي، اندازه متوسط و پوسته خوب باشند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین از تهران در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

نگهداري تخم‌هاي‌ نطفه‌دار

تخم‌هاي مخصوص جوجه‌كشي را نبايد به مدت طولاني نگهداري كرد. بيشترين زمان ممكن براي نگهداري تخم‌ها 5 تا 7 روز است. در اين مدت هم بايد در دما و رطوبت مناسب در سردخانه نگهداري شوند. اگر تخم‌ها بيشتر از يك هفته خارج از دستگاه جوجه‌كشي نگهداري شوند، توانايي جوجه‌كشي به سرعت كم مي‌شود.

در تمام مدت نگهداري تخم‌ها، بايد آنها را طوري قرارداد كه انتهاي پهن آن به سمت بالا باشد. دماي مناسب براي نگهداري تخم‌ها در سردخانه دوازده و نيم تا پانزده و نيم درجه سانتيگراد است. همچنين رطوبت مناسب بايد هفتاد و پنج تا هشتاد درصد باشد. اگر رطوبت كمتر از اين مقدار باشد، رطوبت موجود در تخم بخار مي‌شود. اگر هم رطوبت بيشتر از اين مقدار باشد، احتمال آلودگي تخم‌ها به وسيله قارچ زياد مي‌شود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ندا از نیشابور مینویسد…

شرایط پرورش بلدرچین

1- این پرنده در مقایسه با جوجه مرغ به مواظبت کمتری نیاز دارد و متقابلا رشد بسیار سریع و تخم گذاری بیشتری دارد.

2- فضای کم و غذای کمتری نیاز دارد.

3- پرورش بلدرچین نسبت به انواع دیگر پرندگان، سود آوری بیشتری دارد.

4- در برابر انواع بیماری ها بسیار مقاوم است.

5- در 5 تا 6 هفتگی تخم گذاری را شروع میکند و در 6 تا 7 هفتگی به بلوغ کامل میرسد. (البته مدیریت صحیح بسیار حایز اهمیت است). در 8 تا 11 هفتگی به تولید کامل تخم گذاری میرسد. و این تولید در سطح یک پرنده در طول یک سال میتواند تا 250 عدد برسد، اگر چه بعد از یک سال تولید و میزان بازدهی آن به شدت کاهش می یابد.

6- حداقل وزن تخم بلدرچین 10 گرم و حد اکثر آن به 14 تا 15 گرم میرسد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ندا از نیشابور در انجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

مراحل تولید و رشد جوجه بلدرچین

1- تخم بلدرچین نطفه دار، در طول 17 تا 18 روز داخل دستگاه جوجه کشی (Incubator)، مطابق با شرایط طبیعی به جوجه تبدیل میشود. البته این مدت در داخل دستگاه ممکن است کمتر باشد.

2- بلافاصله بعد از درآمدن جوجه، میبایست شرایط لازم جهت آغاز به رشد و ادامه رشد فراهم شود. که در این باره روشهای گوناگونی وجود دارند.

3- از 1 تا 18 روزگی تقریبا تمامی پرهای پرنده رشد کامل می یابند و پس از آن نیاز کمتری به منبع حرارتی خواهد بود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ندا از نیشابور مینویسد…

مراحل مختلف ضد عفونی و آماده سازی سالن پرورش بلدرچین:

مرحله اول: تخلیه لوازم و تجهیزات و کود از سالن پرورش بلدرچین
آب خوری، دان خوری، کود و ضایعات طیور دوره قبل، باید به طور کامل از سالن تخلیه گردند. تا حد امکان از پخش کود و پَر در خارج از سالن، جلوگیری شود.

مرحله دوم: تعمیرات سالن پرورش بلدرچین
در صورتی که سالن نیاز به تعمیرات داشته باشد، باید تعمیرات در این مرحله صورت گیرند.

مرحله سوم: شستشوی سالن پرورش بلدرچین
ابتدا برق سالن به طور کامل قطع گردد، دستگاههای تهویه و دیگر لوازم برقی مانند کلیدها، پریزها و لامپها به طور کامل جهت جلوگیری از نفوذ آب پوشانیده شوند شستشو با آب گرم پرفشار و محتوی مواد ضد عفونی کننده از سقف سالن شروع شده و به دیوار و کف سالن پرورش بلدرچین، ادامه می یابد. سعی شود کلیه زوایا و گوشه های سالن، شسته شوند. بهتر است بعد از این مرحله، سالن پرورش بلدرچین مجددا با آب تمیز پر فشار، شسته شود.

مرحله چهارم: آب خوری ها و دان خوری ها
آب خوری ها و دان خوری ها در خارج از سالن، ابتدا با آب گرم پرفشار محتوی مواد ضد عفونی کننده و سپس با آب گرم تمیز پر فشار، به طور کامل شسته شوند. سپس به داخل سالن آورده شده و در محل مناسب نصب شوند.

مرحله پنجم: نصب توری نصب توری در پشت پنجره ها
به منظور جلوگیری از ورود پرندگان وحشی و حیوانات وحشی، ضروری است.

مرحله ششم: مقدمات ورود جوجه بلدرچین به سالن پرورش بلدرچین ساعت قبل از ورود جوجه بلدرچین ها به داخل سالن آبخوری ها از آب پر شوند و بخاری ها روشن گردند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسن از بوشهر درانجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

تنظیم درجه حرارت سالن پرورش بلدرچین

منبع حرارتی باید 24 ساعت قبل از ورود جوجه ها آماده و روشن شده باشد. ورود جوجه بلدرچینها به سالن پرورش، نیازمند 99 درجه فارنهایت یا سی و هفت و دو دهم تا 38 درجه سانتیگراد دما میباشد. بعد از هفته اول در هر هفته یک و نیم تا 2 درجه دما را کاهش دهید تا اینکه دما آنقدر پایین بیاید که بدون منبع حرارتی پرورش را ادامه دهید.
یک نشانه برای مناسب بودن دمای سالن پرورش بلدرچین

در واقع خود جوجه ها وضعیت حرارتی سالن پرورش را با تجمع دور منبع حرارت، یا دور شدن از آن نشان میدهند. خیلی دور بودن جوجه ها از منبع، نشانه دمای بالا و خیلی نزدیک بودن آنها به منبع نشانه دمای پایین سالن است. بهترین و عادی ترین وضعیت دمایی سالن پرورش بلدرچین، زمانی است که جوجه ها در کل سالن پرورش، بطور تقریبا یکسانی گسترده باشند.
نور سالن پرورش بلدرچین در روزهای نخستین

تامین نور کافی در هفته اول و خصوصا سه روز اول، بسیار اهمیت دارد. لامپهای مورد استفاده بهتر است با رنگ قرمز انتخاب شوند. رنگ قرمز با توجه به طبیعت پرندگان، هم باعث آرامش آنها میشود و هم از خودخوری (کانی پالیسم) جلوگیری میکند.
ضمن اینکه باید نور کافی جهت پرورش جوجه ها در طول دوره حدودا 42 روزه پرورش، تامین گردد.
پیشنهاد تغذیه برای جوجه بلدرچینهای یک روزه

پیشنهاد میشود در بدو ورود جوجه ها، از آب گرم محتوی شکر، ویتامین و الکترولیت برای آبخوری ها استفاده شود. این مواد محلول در آب، در کاهش استرس حمل و نقل جوجه بلدرچینها، از کارخانه جوجه کشی تا سالن پرورش، کمک میکنند.

جوجه بلدرچینها بسیار کوچکند و خطر افتادن آنها در آب و غرق شدن و تلفات، وجود دارد. بنابر این باید از آبخوری هایی استفاده شود که جوجه ها بتوانند از آن آب بخورند اما نتوانند وارد آن شوند.

و توصیه آخر اینکه : اطمینان حاصل کنید که بلدرچینها در طول دوره پرورش، در محیطی آرام و راحت به سر میبرند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسن از بوشهر مینویسد…

کشتارگاه بلدرچین

مهم­ترین ویژگی که در ساختمان کشتارگاه بایستی مورد توجه قرار گیرد قابلیت شستشو و ضدعفونی آن می­ باشد. همچنین سیستم مناسب فاضلاب و دفع ضایعات کشتارگاهی نیز نقش تعیین کننده ای در انتقال آلودگی به داخل مزرعه و مزارع اطراف دارد.

برای اینکه گوشت از لحاظ قوانین دامپزشکی قابل انتقال به سایر واحدهای فرآوری و سیستم پخش را داشته باشد بایستی کلیه فرایند کشتار زیر نظر ناظرین دامپزشکی انجام شود و برای واحد پرورش و کشتار بلدرچین پروانه بهداشتی اخذ شده باشد. در این صورت به همراه محموله کشتار شده بایستی گواهی سلامت که توسط دامپزشک مزرعه صادر می­ شود وجود داشته باشد.

بخش بسته بندی بلدرچین نیز فرآیند تولید را تکمیل می­کند. با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این بخش نسبتاً زیاد بوده (به دلیل تجهیزات مورد نیاز برای بسته بندی و نگهداری) و از طرفی فرآیند بسته بندی نیاز به نیروی کار متخصص و شرایط بهداشتی خاص دارد بنابراین بهتر است برای انجام این فرآیند از واحدهای بسته بندی گوشت سفید استفاده نمود که معمولاً به صورت دستمزدی بسته بندی را انجام می­دهند و همچنین در برخی موارد این واحدها گوشت را به صورت عمده خرید می ­کنند.

بخش فرآوری و بسته بندی بلدرچین به شدت تحت نظارت سازمان دامپزشکی می­باشد و بایستی پرورش دهندگان جهت حفظ سلامت جامعه، همکاری مناسبی با این بخش داشته باشند. و در صورتی که این فرآیند در مزرعه انجام شود نیز از این نظارت مستثنی نیست. مهم­ترین نکته به خصوص در مورد گوشت منجمد استفاده از تونل انجماد برای نگهداری طولانی مدت گوشت می ­باشد.

متأسفانه در بسیاری از مزارع علاوه بر انجام کشتار غیر بهداشتی و غیر اصولی فرایند بسته­ بندی نیز به صورت غیر اصولی انجام می­شود به طوری که پس از بسته بندی گوشت در دمای منهای 18 درجه منجمد می­شود که به دلیل انجام فرایند آرام انجماد، ماندگاری گوشت حداکثر یک ماه می­باشد. در صورتی که برای ماندگاری گوشت برای شش و یا نه ماه حداقل دمای فرایند انجماد منهای 45 درجه سانتی­گراد می­ باشد. و پس از آن ­می­ توان گوشت را در دمای منهای 18 درجه سانتی­گراد نگهداری نمود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

خانم زهرا بوستانی از اهواز مینویسد…

خصوصیات گوشت بلدرچین
گوشت بلدرچین بعلت داشتن پروتوعین زیاد و درصد چربی کم بسیار مطلوب بوده و برای درمن برخی از بیماری ها مانند ضعف اعصاب ، ناراحتی های روانی و بیخوابی موثر است و در افراد مسل قوای از دست رافته جوانی را تقویت می کند .بازده لاشه در بلدرچین حدود 80 و در مرغ گوشتی حدود 70 درصد است . معمولاً طعم مطبوع اناوع گوشت به دلیل وجود ماده ای بنام گلیکوژن است که در سلول های ماهیچه ای وجود دارد . هر قدر گه عضله در طول حیات حیوان فعالتر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است . گوشت سینه ی پرنده علاوه بر اینکه حدود یک سوم حجم لاشه را تشکیل می دهد ، دارای طعم بسیار خشک و لذیذ است . همچنین بافتهای مفصلی ان پرنده بدلیل وجود سلول های پیچیده ی پیوندی در اثر پختن یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده پس از طبخ نیز ترکیب خود را حفظ کرده و در پذیرایی ها زیبایی و آرایش خاصی به سفره می دهد .

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

خانم زهرا بوستانی از اهواز مینویسد…

ذخيره سازي تخمهاي جوجه كشي
تخم هاي جوجه كشي بايد كاملا در دماي زير نقطه فيزيو لوژيك ذخيره شوند (23،9 درجه).دماي مناسب براي ذخيره سازي 12،8 تا 15،5 درجه مي باشد.براي يك جوجه كشي خوب ميزان رطوبت توصيه شده 75 تا 80 درصد است.رطوبت نسبي بالا منجر به افزايش رشد قارچها مي شود كه اين خود سبب آلودگي تخمها مي گردد.بيشترين زمان نگهداري تخم جوجه كشي تحت دماي لازم و رطوبت 5 تا 7 روز است و مقدار بيشتر از ان روي جوجه كشي اثر معكوس دارد و اگر لازم باشد كه تخم ها بيش از يك هفته نگهداري شوند بايستي چرخانيده شوند.اين چرخانيدن براي جلوگيري از چسبيدن نطفه به پوسته لازم است.

براي تميز كردن تخم ها از كاغذ سمباده يا پارچه تميز پشمس استفاده مي شودبه طوري كه به پوسته نازك آنها آسيب نرسد از تخم هاي كثيف نبايد براي جوجه كشي استفاده كرد.

آلودگي تخم ها از زمان تخمگذاري آغاز مي شود بنابراين توليدات روزانه تخم بايستي قبل از ذخيره شدن گاز داده شوند.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمد علی مینویسد…

انتخاب بلدرچين هاي مادر
انتخاب بلدرچين هاي مادر معمولا بر اساس بازرسي،وزن و شرايط بهداشتي صورت مي گيرد.

احتياج اصلي اين است كه پرنده ها در سلامت كامل بوده و يكنواختي خوبي را نشان دهند.پرندگان را مي توان از لاينهاي توصه شده و شناخته شده با توان تخمگذاري خوب قابليت زنده ماندن و قابليت هچ شدن خوب تهيه نمود.

اين مسئله از اهميت زيادي برخوردار است كه از جفت گيري بلدرچين هاي منسوب بيكديگر در طول اجراي برنامه توليد مثل اجتناب نمود.با استفاده از روش توليد مثل متقاطع و گفتن نرها و ماده ها از خانواده هاي ديگر جفت گيري بلدرچين هاي منسوب به يكديگر جلوگيري مي شود و معياري از براي هيبريد قدرتمند تامين مي شود و خصوصيات خوب باقي مي مانند، عاقلانه اين است كه حداقل 6 لاين و ترجيحا لاين هاي بيشتري را حفظ كرد تا به اين برنامه كمك شود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

محمد علی درانجمن پرورش بلدرچین مینویسد…

درجه حرارت مورد نياز بلدرچين ها

جوجه بلدرچين ظريف و پر تحرك و در بدو تولد فاقدقدرت انطباق با دماي محيط مي باشد و در نتيجه حساسيت خاصي در مورد تغيير دماي هواي محيط داشته و به شدت آسيب پذير مي باشد و در روزهاي نخستسن توليد دماي 36 تا 38 درجه سانتيگراد توام با هواي تميز و سرشار از اكسيژن از اهميت خاصي برخوردار ميباشد.بتدريج با افزايش سن جوجه ها از ميزان حرارت محيط كاسته مي شود و در سن 6 تا 7 هفتگي به 22 تا 24 درجه سانتيگراد كاهش مي يابد.

جوجه ها تا زماني كه دما زير 21 درجه سانتيگراد كاهش نيافته است نيازي به دماي اضافه ندارند و 12 ساعت تاريكي و 12 ساعت روشنايي تا سن 5 هفتگي يعني زماني كه بلدرچين ها به پن ها يا قفس هاي تخمگذاري منتقل مي شوند مي تواند ادامه پيدا كند.

قفس هاي نر و ماده براي داشتن رشد بهتر بايستي جدا از هم نگهداري شوند.در حالت پرورش روي بسترمساحت 150 تا 180 سانتي متر مربع به ازاي هر جوجه بسته به نوع جوجه ها و فصل در نظر گرفته مي شود.براي هر جوجه 2.5 تا 3 سانتي متر دان خوري و1،5 تا 2 سانتي متر آبخوري در نظر گرفته مي شود..

براي جوجه هاي بلدرچين تا سن 3 هفتگي 2 سانتيمتر دان خوري و يك سانتي متر فضاي مناسب آبخوري ضروري است.براي هرجوجه 75 سانتي متر مربع فضاي بسته و 75 سانتيمتر مربع نيز فضاي حركت تا سن 3 هفتگي براي بدست آوردن نتيجه مناسب كافي است.

برای شروع تغذیه خوب بلدرچين ها می توان به مدت 2 تا 4 روز آب شكر 8 درصد داد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

جواد از رشت مینویسد…

باروري و اصلاح نژاد بلدرچین

تحقيقات نشان داده اند بلدرچین های مولدی که حاوي فقط يک نر به همراه 2 يا 3 ماده هستند بالاترين ميزان باروري را داشته اند. هنگامي که بلدرچين در پن هاي دسته جمعي نگهداري مي شوند، يک نر به 3 ماده کافي است و جنگ مابين نرها را کاهش مي دهد. جفت گيري 2 تائي در قفس هاي انفرادي نيز باروري خوبي را به همراه خواهد داشت.

ميزان باروري به طور برجسته اي در پرندگان پيرتر کاهش مي يابد. توجه داشته باشيد که پرورش خويشاوندي (خويش جفتي) ميزان بروز ناهنجاري ها را زياد مي کند و اين امر به طور چشمگيري عملکرد توليد مثلي را کاهش مي دهد. به اين دليل، مطلوب اين است که تعداد ماده ها را نسبت به نرها حفظ کنيم و تخم هاي آنهاي را که قرار است جوجه کشي نمائيم نشاندار کرده و پس از هچ شدن نيز جوجه ها علامت گذاري شوند تا با مشکلات خويش جفتي روبرو نشويم.

سوابق شجره نامه را مي توان با استفاده از باندهاي بالي که به صورت تجاري در بازار موجود مي باشند (و يا حلقه هاي پائي) حفظ نمود. از اين باندها مي توان براي شناسائي بلدرچين در تمام سنين استفاده نمود. بلدرچين ها را مي توان به طور موقت نيز نشان دار نمود، در اين روش با استفاده از رنگ روغن پرهاي پشت پرنده را نشانه گذاري مي کنند. دقت شود که اين رنگه ها نبايد با صورت پرنده و پوست آن تماس حاصل نمايند و همچنين ناخن هاي پنجه هايشان را نيز مي توان نشان دار کرد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

جواد از رشت مینویسد…

میزان مصرف خوراک بلدرچین :

یک بلدرچین ماده مولد در حال تولید تخم میتواند بطور میانگین تا ۸۵ گرم نیز غذا در یک روز مصرف کند در حالیکه حداقل نیاز غذای آن جهت ابقا بدن و زنده ماندن حدود ۳۰ گرم است . بلدرچین به اضاء هر یک ماه 30 روزه جهت زندگی حداقل مقدار یک کیلو دانه نیاز دارد که مقدار این دان رابطه مستقیم با مواد تشکیل دهنده آن دان دارد . احتیاجات نگهداری میزان نیازی است که پرنده یا حیوان برای زنده ماندن به خوراک نیاز دارد و دوم احتیاجات رشد و تولید است که بعد از تامین نیاز نگهداری باید تامین شود تا پرنده بتواند ظرفیتهای خود مثل تخم گذاری خوب و نطفه دار را بروز دهد. معمولا بین میزان غذایی که یک بلدرچین آزادانه مصرف می کند و میزان غذایی که به آن نیاز دارد فاصله وجود دارد بنابراین نیاز با مصرف غذا در سنین مختلف و نوع نر و ماده این پرنده متفاوت است. تامین احتیاجات واقعی نه تنها از لحاظ اقتصادی مهم است بلکه در سلامت گله بلدرچین نیز نقش بسزایی دارد. تهیه جیره و نوع مواد تشکیل دهنده دان و غذایی باید بر اصل احتیاجات بدن استوار باشد و کاملا علمی صورت پذیرد. تحقیقات زیادی توسط اصلاح نژاد کنندگان بلدرچین صورت گرفته و نیاز این پرندگان تعیین گردیده و بصورت جداولی در اختیار متخصصین قرار میگیرد تا بتوانند با رجوع به این جداول به آسانی جیره های کاملی را تنظیم نمایند. همچنین جداول مربوط به نیاز ویتامینها و مواد معدنی نیز موجود و قابل استفاده است.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین از قم مینویسد…

علت پايين بودن هچ :
تخم بي نطفه:
نا مناسب بودن نسبت نر به ماده
نا ماسب بودن جفت گيري
مرگ خيلي زود جنين به خاطر وضعيت بد ذخيره سازي
مرگ جنيني:
نا مناسب بودن و بالا بودن بيش از حد دماي انكوباتور يا پايين بودن آن
بيمار بودن گله مادر
گاز دادن اشتباه و نقص در تهويه
هچ زودرس:
دماي خيلي پايين در دستگاه
رطوبت خيلي پايين در دستگاه
هچ با تاخیر:
دما و رطوبت بسيار بالا
مرگ جنين كاملا رسيده
رطوبت خيلي پايين در طول مدت جوجه كشي
بزرگ بودن سلول هوائي
دما و رطوبت خيلي بالا
بالانس نبودن جيره گله مادر يا كمبود مواد معدني
جوجه هاي چسيبده:
بالا بودن ميزان co2 در دستگاه هچ
مرگ جوجه ها بعد از نوك زدن
پايين بودن رطوبت و نامناسب بودن جريان هوا
جوجه هاي خيس يا نا سالم بودن ناف
رطوبت خيلي بالا
كاسته شدن رطوبت پس از هچ
جوجه های دهیدراته شده:
جوجه ها هچر را دير ترك كرده اند
رطوبت خيلي پايين

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین از قم مینویسد…

انتخاب بلدرچين هاي مادر
انتخاب بلدرچين هاي مادر معمولا بر اساس بازرسي،وزن و شرايط بهداشتي صورت مي گيرد.
احتياج اصلي اين است كه پرنده ها در سلامت كامل بوده و يكنواختي خوبي را نشان دهند.پرندگان را مي توان از لاينهاي توصه شده و شناخته شده با توان تخمگذاري خوب قابليت زنده ماندن و قابليت هچ شدن خوب تهيه نمود.

اين مسئله از اهميت زيادي برخوردار است كه از جفت گيري بلدرچين هاي منسوب بيكديگر در طول اجراي برنامه توليد مثل اجتناب نمود.با استفاده از روش توليد مثل متقاطع و گفتن نرها و ماده ها از خانواده هاي ديگر جفت گيري بلدرچين هاي منسوب به يكديگر جلوگيري مي شود و معياري از براي هيبريد قدرتمند تامين مي شود و خصوصيات خوب باقي مي مانند، عاقلانه اين است كه حداقل 6 لاين و ترجيحا لاين هاي بيشتري را حفظ كرد تا به اين برنامه كمك شود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

حسین از قم مینویسد…

درجه حرارت مورد نياز

بلدرچينها در روزهاي نخستين عمر به دماي حدود 38- 36 درجه سانتيگراد نياز دارند که اين دما بايد به کمک منابع حرارتي مناسب تامين گردد. در سن 7- 6 هفتگي 24- 22 درجه دما مورد نياز مي باشد.
البته بسته به شرايط محيط پرورش مي توان پرندگان را در حرارت 36- 35 درجه سانتيگراد نگهداري و به تدريج در عرض 3 هفته به دماي 24 درجه سانتيگراد پائين آورد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

نگهداري تخم نطفه دار قبل از جوجه کشي

جنين در زمان تشکيل #تخم در بدن پرنده ماده در حال رشد است و اين رشد تا پس از خروج از بدن پرنده ادامه پيدا مي کند. در صورتي که پس از خروج تخم از بدن پرنده مادر، شرايط نگهداري مناسب نباشد احتمال تلف شدن جنين خيلي زياد است.

پس از خروج تخم از بدن پرنده و سرد شدن تخم، رشد جنين متوقف شده و نطفه بصورت غير فعال تا مدتي زنده مي ماند.

اگر دماي محيط نگهداري تخم بيش از 20 درجه سانتيگراد باشد رشد جنين ادامه پيدا مي کند. ولي چون تمام شرايط براي رشد جنين فراهم نيست پس از چند ساعت و گاهي چند روز جنين تلف مي شود و ممکن است فقط در داخل تخم رگ هاي خوني که گاهي بصورت لخته شده هستند ديده شود.

دماي بيش از 40 درجه سانتيگراد حتي به مدت کوتاه سبب تغيير فيزيکي و شيميايي در زرده و سفيده تخم شده و سبب تلف شدن جنين مي شود. دماي کمتر از 10 درجه سانتيگراد نيز سبب تلفات سريع نطفه مي شود.
نگهداري تخم براي مدت طولاني بهترين دماش 15-13 درجه سانتيگراد با رطوبت 55-60درصد است.

در تخم هايي که بيش از 5 روز نگهداري مي شوند درصد جوجه درآوري کاهش مي يابد اما اين کاهش درصد جوجه درآوري در تخم هايي که بيش از 7 روز نگهداري شوند بسيار چشمگير است و هرچه مدت نگهداري تخم بيشتر باشد درصد #جوجه _درآوري نيز کاهش مي يابد.
در صورت نگهداري تخم در دماي اتاق يعني 24درجه سانتيگراد، تخم حداکثر پس از 24 ساعت بايد در داخل دستگاه جوجه كشي قرار گيرد.

درصورتي که قصد نگهداري تخم بيش از 7 روز را داريم بايد حداقل هر 6ساعت يکبار چرخش تخم نيز انجام شود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

ادمین مینویسد…

 انتخاب تخم بلدرچین برای پرورش بلدرچین بسیار مهم است. در حقیقت کیفیت جوجه های تولیدی ارتباط زیادی به خصوصیات تخم دارد:
اندازه
وزن
شکل
و غیره …

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

تخم بلدرچین
تخم های بلدرچین ژاپنی خال های قهوه ای رنگی داشته و اغلب با مواد گچ مانند به رنگ آبی روشن پوشیده شده است. هر بلدرچین ماده تخم هائی با خصوصیات منحصر به فرد خود همچون رنگ یا طرح های روی پوسته تولید می کند. برخی سویه ها نیز تنها تخم های سفید رنگ تولید می کنند. میانگین وزن تخم ها 10 گرم و در حدود 8% از وزن بدن بلدرچین ماده می باشد. وزن جوجه های یک روزه آن 7 – 6 گرم است و رنگ آنها قهوه ای با رگه های زرد رنگ می باشد.
پوسته های تخم بسیار شکننده هستند پس باید در جابجا نمودن آنها دقت فراوانی نمود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

مواد غذایی تشکیل‌دهنده جیره بلدرچین عبارتند از: آب، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌ها.
اگرچه تمامی این اقلام ضروری هستند،‌ اما آب کافی، به عنوان مهم‌ترین ماده‌ غذایی محسوب می‌گردد. آب پاکیزه و تمیز بایستی به طور منظم و دائم به خصوص تحت شرایط گرم و مرطوب در اختیار پرندگان باشد. بلدرچین به حداقل 2 برابر وزن خویش نیاز به آب دارد. و برابر با وزن خویش نیازمند غذا بر حسب ماده خشک هستند. در صورت مصرف قدری نمک اضافی در جیره یا در فصول خشک سال میزان نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

پرورش بلدرچین عموماٌ بصورت بسته و بدون چراگاه بوده و در این حالت پرورش مادرها در پن های مخصوص و پرندگان گوشتی ها در قفس انجام می گیرد و به طور کلی مناسبترین و سودآورترین حالت جهت پرورش این پرنده احداث مزرعه ای کامل و دارای قسمتهای زیر می باشد:

1- قسمت پرورش گله مادر
2- جوجه کشی
3- پرورش گله گوشتی
4- کشتار و بسته بندی

سیستم فوق به شما این امکان را می دهد که بهترین کنترل را بر روی عوامل گوناگون موثر بر کیفیت و کمیت تولید داشته باشید و در نتیجه سودآوری بیشتر را برای پرورش دهنده تضمین گردد.
جهت پرورش بلدرچین روشهای گوناگونی وجود دارد که بنا به نوع آب و هوا، نوع مدیریت و مکان اجرای پروژه می توان به یکی از این روشها عمل نمود.

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

انواع بلدرچین

بلدرچین معمولی (Coturnix coturnix)
بلدرچین ژاپنی (Coturnix japonica)
بلدرچین بارانی (Coturnix coromandelica)
بلدرچین نیوزیلند (Coturnix novaezelandia) منقرض شده در ۱۸۷۵
بلدرچین قهوه‌ای (Coturnix ypsilophora)
بلدرچین آبی آسیایی یا چینی (Coturnix chinensis)
بلدرچین آبی افریقایی (Coturnix adansonii)
بلدرچین جزایر قناری (Coturnix gomerae) منقرض شده

7d2b35a112c88110021cb1d7ac89110bae

3 پاسخ

  1. سلام ، دوستان هر کی میدونه و اطلاعی داره تورخدا کمک کمکم کنه
    کبک کوهی یه جفت گرفتم تخم گذاشتن و جوجه هم میکنه ولی هیچ جوجه ی نمیمونه برام بعد از ۴ روز میمیرن ، بنظرتون چکار کنم زنده بمونن؟
    چند نوع غذاهای مختلف هم ریختم براشون ولی نمیخورن ،

  2. سلام بر همه من یه پسر 15 ساله از استان فارس هستم و 10 تا بلدرچین دارم که 3 ان نر و بقیه ماده و اون هارو تو قفس در حیاط نگه میدارم قفس حدود 1متر در 30و ارتفاع 30 سانت است و بلدرچین هایم 55 روز سن دارند ولی هنوز تخم نمیگذارند من در روز 2 نوبت بهشون خوراک دان میدم لطفا کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

سبد خرید0
سبد خرید خالی است
0

پیام آرش کرمانی بنیانگذار گروه صنعتی پرآور

این پیام تقدیم به شما عزیزان دوست داشتنی که احتمالا در سنین 18 تا 35 سال بسر می برید و به نحوی علاقمند به پرورش طیور و یا علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید. بنده آرش کرمانی به عنوان مدرس و مشاور هزاران نفر و با سابقه بسیار زیاد در مدیریت بیزینس های موفق ، دو عامل بسیار مهم موفقیت و شکست تمام انسان های امروزی را کشف، و بصورت یک فایل صوتی کوتاه تقدیم شما میکنم. میزان توجه شما به این فایل، آینده و سرنوشت شمارو بصورت تضمینی رقم خواهد زد، پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدام فیزیکی و یا یادگیری مهارت جدید،به گفته های این فایل توجه کنید.
0:00 / 0:00
اصلی ترین دلایل موفقیت و شکست